ANNONS
Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

• 1 bild / vecka

Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

Röster: 223 20.8%

• Totala väljare
    1,073
lazze_gurra skrev:
Har inte röstat p.g.a. att jag inte är tillräckligt bekant med hur det funkar idag.
Men målet måste väl ändå vara att få konstruktiv kritik på alla uppladdade bilder.
Och hur seriös blir kritiken om man tvingas skriva?
Om jag laddar upp bilder (har ej gjort det än, men det kommer) så är det utvalda bilder som jag verkligen vill ha kritik på.
Om kritiken uteblir, ska jag ladda upp samma bild igen då ???

Detta bör stå i fokus vid bestämmande av bildantal.

*/Lasse

Hmm... om alla bilder som läggs in ska bedömas, varför kan jag då lägga in fler bilder per dag än vad poolerna tar emot?
Om jag lägger in en bild för bedömning så hoppas jag att den lockar till att titta på fler bilder.
Om min bild inte får en kommentar, trots 100 visningar så är det nåt fel. Har min bild inte beswkådats några gånger under det första dygnet så har den inte det som behövs för att synas. I mitt fall är det vanligt!
Det är bara att streta på och försöka igen..
Ett annat sätt att få tittare på sina bilder är att kommentera friskt själv eller vara aktiv i såna här diskussioner..
Fler pooler åt folket!

arnenym skrev:

Om jag lägger in en bild för bedömning så hoppas jag att den lockar till att titta på fler bilder.
Om min bild inte får en kommentar, trots 100 visningar så är det nåt fel. Har min bild inte beswkådats några gånger under det första dygnet så har den inte det som behövs för att synas.

Jag förstår vad du menar.
Men jag som snart, för första gången i mitt liv, kommer att hålla en digitalsystemkamera i min hand, så är det just "dåliga" bilder jag vill ha kritik på.
Tanken med bildkritik, kan ju inte vara "inbördes beundran", eller att visa upp sina bästa bilder för att synas.

*/Lasse

Nybörjarpoolen är väl tänkt att vara en pool där man skall lägga upp bilder om man känner sig ny.

Dock blir inte kommentarerna så många där. Det krävs en morot för att locka mer erfarna dit. Det är ju erfarna som hjälper nybörjare bäst.

På motsvarande sätt vågar inte många nybörjare kommentera i hård kritik/erfaren-poolen trots att det kanske är kommentarer från nya och ofärgade fotografer de erfarna vill ha och behöver.

Jag tror därför att både nybörjare och erfarna skulle vinna på att alla bilder blandas. Att man sen inte alltid får exakt den typ av kritik man önskar får man acceptera.

Bäst vore att dela upp pooler efter fotoområden, då hittar alla lätt den typ av bilder man gillar/vill hålla på med/kan och antalet kommentarer ökar.

Arleklint skrev:
Nybörjarpoolen är väl tänkt att vara en pool där man skall lägga upp bilder om man känner sig ny.

Dock blir inte kommentarerna så många där. Det krävs en morot för att locka mer erfarna dit. Det är ju erfarna som hjälper nybörjare bäst.

På motsvarande sätt vågar inte många nybörjare kommentera i hård kritik/erfaren-poolen trots att det kanske är kommentarer från nya och ofärgade fotografer de erfarna vill ha och behöver.

Jag tror därför att både nybörjare och erfarna skulle vinna på att alla bilder blandas. Att man sen inte alltid får exakt den typ av kritik man önskar får man acceptera.

Bäst vore att dela upp pooler efter fotoområden, då hittar alla lätt den typ av bilder man gillar/vill hålla på med/kan och antalet kommentarer ökar.

Å jag som hållt på ett tag utan att utvecklas kommenterar hej vilt;)
Många pooler gör att vi kan få tillbaka ett bildflöde som är överskådligt och som man hinner kommentera.

Arleklint skrev:

Det finns ju ett fält att fylla i om man önskar kritik på något speciellt i bilden. :eek:)
Man kan ju skriva precis vad man önskar i det fältet... tex. "snäll kritik önskas" eller "hård kritik önskas" eller vad sjutton som helst. ;o)

Blanda bilder tror jag inte alls är fel, man kan ju söka på kategorierna istället.

Och så saknar jag en NATURPOOL! :eek:)

Jag tycker intressepoolerna kan vara som dom är bara att utöka med lite fler olika...

Jag håller med dig!

Nybörjare kan skriva:
"Jag är ny så ni kanske kan hjälpa mig med det grundläggande"

Den erfarna kan skriva:
"Jag borde fixat denna bild, men såga det jag inte fixat, och ge mig nya tankesätt"

Fördelen med att blanda bilder gjorda av fotografer på olika "nivåer" är just det jag sa... Erfarna behöver nytt tänk, och nybörjare behöver draghjälp från dom som varit med.

Dock inom motivområdet.

Varför finns ingen naturfotopool då naturbilder är den enskilt största kategorin på fs?

För stort!?

Jag tror att fs är för stor. Det går inte att täcka in allt. Jag har inte hunnit läsa alla 24 sidor som skrivits i denna tråd! Än mindre hinner jag se de bilder som läggs in. De bilder jag tittar på och de inlägg jag läser är (i stor utsträckning) de som är gjorda av personer som jag känner eller finner intressanta. Jag tror att det är så på fler ställen också, att de som känner varann tenderar att följa varandra och kommentera varandras bilder.

Utan att ha en egen idé om hur så tror jag att det skulle vara bra och nyskapande att underlätta kommunikation mellan individer och grupper. Få oss som är här att lära känna varandra mer... Få det stora att delas in i mindre, mer överblickbara delar.

peterA

Re: Ett lysande förslag!

Hjompe skrev:

Istället föreslår jag att kritikerforumet skrotas i sin nuvarande form, och omvandlas till ett slags rankingforum: Bilder som publiceras i forumet betygsätts av medlemmarna (numerisk skala, t ex 1-5, och eventuellt kan man också med några rader skriva vad som man uppfattar vara bra). De som efter en given tidsrymd inte fått några poäng sorteras ut, och de för stunden populäraste bilderna hamnar på förstasidan. Man kan ju också tänka sig några alternativa enkla sorteringsfunktioner, t ex tid, genre osv. Detta rankingforum skulle alltså fungera som en slags bildens motsvarighet till Eurovisonsschlagerfestivalen (!), med skillnaden att vår ”tävling” skulle vara ständigt pågående. Anledningen till att jag föreslår denna omvandling av kritikerforumet, är att forumet till viss del har denna funktion redan. Så, varför inte renodla det?

OCH, om vi skapar ett rankingforum, tror jag att möjligheterna till att få ett fungerande kritikerforum samtidigt ökar. Rankingforumet skulle nämligen avlasta, eller minska intresset för, kritikerforumet. För vi får då ett populärt forum i vilken alla kan titta på alla möjliga sorters bilder, och man kan själv publicera sina egna bilder där, vill man kan man ge betyg, men det är inget krav. Och för den (förmodade) relativt lilla grupp som faktiskt fullt ut vill deltaga i ett kritikerforum kan ett sådant skapas, med en noggrann beskrivning om vad som gäller i detta forum.

-----------------------------------

Ett rankingforum låter som en bra ide´!

Kanske kunde man låta kritikerforumet vara till för de som varit medlemmar i minst ett år?
Då är man förmodligen ganska fotointresserad och har läst en hel del kommentarer om andras fotografier och har förhoppningsvis lärt sig något av det. Under tiden (och sedan med) har man möjlighet att lägga upp bilderna i rankingforumet (och i intressegrupper, album etc.).
Kanske att betalande medlemmar får tillgång till kritikforumet med en gång?

Jag föreställer mig att många som inte vågar ge kritik skulle våga delta i ett rankingforum. När man sedan lägger ut bilder i kritikforumet kanske man vågar börja att ge egna kommentarer. Och de som inte är så väldigt fotointresserade har förmodligen tröttnat innan året är slut?

Vi bör kanske också fundera över vilka bilder vi väljer att kommentera. Varför välja en som redan fått flera kommentarer, även om den har något speciellt (Kanske någon "tummen upp"-funktion där istället)?
Kanske ska man välja att dela sina tankar med en annan fotograf, som inte fått någon kommentar på sin bild ännu...

Hoppas att jag inte formulerat mig för "luddigt".

Hallå!

Nu har jag kommit på det!

Kan man inte knyta antalet bilder man får ladda upp till hur många kommentarer man ger, och har gett!

Ni får väl undersöka kommentarstatistiken och göra nån sorts avvägning. Men principen ska vara att frekvent kommenterarnde ska ge större möjlighet att ladda upp bilder i pooler.

Och gör ett system där det inte lönar sig att skiva en massa bullshit-kommentarer samma dag som man vill lägga in ett gäng bilder i en pool.

På så sätt kommer ni stimulera till ett mer aktivt kommenterande och ett tydligt samband melllan givna och mottagna kommentarer.

(Jag har inte läst hela tråden så kanske detta förslag redan är givet...?)

//Eric

...hur ni än bestämmer att göra så får ni inte klubba ett system som kan komma att förtrycka smalare och mindre lätttillgängliga bilspråk.

Det finns många på fotosidan (däribland jag) som är starkt negativa till att bilder ska betygsättas. En bild kan vara helt underbar innom en viss fotogenre utan att den går hem för "den breda massan". Gör inte fotosidan till ett ställe som favoriserar "main streem"!

//Eric med fler tankar...

Jag måste bara säga att jag är EMOT fler regler på fotosidan!
Låt det vara som det är idag och låt folk få uttrycka sej fritt så att också kreativiteten ökar hos alla fotografer.
Sen är det upp till var och en att vara självkritisk med vilka bilder var och en laddar upp.

Låt säga att det blir en bild i veckan för kritikerpoolerna... jag vet flera som lägger ner fotosidan. Och det kommer bli en förlust för både medlemmarna här och fotosidans skapare.

Jag håller med Eva... låt saker och ting vara som de är..

Jag skulle gärna vilja veta VARFÖR diskussionen uppkommit ifrån ledningens sida.. är det pga att många gnällt att de inte får tillräckligt med kommentarer, eller vad?

Om man läser första inlägg här så är det ju det som diskuteras, det eviga dilemmat om för få kommentarer på bilderna.

Vad händer om man faktiskt gör som många här redan gör.. visa att du finns genom att kommentera själv.. då får du säkerligen ett gensvar och en glutt på dina bilder, och därav förmodligen kommentarer.

Vad är det som är det stora problemet?
Låt Fotosidan få förbli den enda svenska riktigt bra fotocommunity som den just nu är!!!

Regler finns det tillräckligt av. Låt fotosidan vara en öppen och trevlig community som präglas av bildglädje och skapandelust.

Begränsningar i tillåtna bilder för kritik kommer sannolikt ytterligare styra över aktiviteten på sidan till forum och teknikdebatter.

Om antalet kommentarer är få p.g.a för stort inflöde så tror jag lösningen är att dela upp sidan i mindre intresseinriktade delar.

Vidare ligger det givetvis ett ansvar på varje medlem själv att vara aktiv för att få kommentarer. FS kan omöjligen ta ansvar för, och skapa ett regelsystem som skulle leda till att alla får kommentarer.

Visst är det så... att man själv får vara lite aktiv om någon annan ska ta sej tid för ena egna bilder.
Inte kan man sitta och vänta på att få massa "bra" kommentarer om man inte bidrar med det själv.
Det är som i livet i stort... ge och ta!
Så himla svårt är det inte.

Och så vill jag säga att med "bra" menar jag inte enbart positiva omdömmen, så ingen drar upp det nu igen. ;o))

Det ta emot att lägga sig i en diskussion efter det att redaktionen redan har bestämt att strypa inflödet. De går ut och frågar med hur mycket det ska strypas. Det finns heller inget utrymme för att påverka åt andra hållet.

Jag undrar hur de kommer att reagerar som vill strypa inflödet när de märker att de inte får fler och/eller "bättre" kommentarer efter genomförandet. Det kanske kommer att förklaras med att det är något fel med fotosidan eller att alla andra är dumma på något sätt.

JanOlofHärnström skrev:
Det ta emot att lägga sig i en diskussion efter det att redaktionen redan har bestämt att strypa inflödet. De går ut och frågar med hur mycket det ska strypas. Det finns heller inget utrymme för att påverka åt andra hållet.

Jag undrar hur de kommer att reagerar som vill strypa inflödet när de märker att de inte får fler och/eller "bättre" kommentarer efter genomförandet. Det kanske kommer att förklaras med att det är något fel med fotosidan eller att alla andra är dumma på något sätt.

Vi har ALDRIG sagt att vi SKALL strypa inflödet. Detta är en omröstning för att se vad folk tycker. Detta har vi som besluts- och diskussionsunderlag, men den är inget som säger att vi gör som omröstningen vill. Just nu säger omröstningen av över 1000 medlemmar att en liten strypning skulle vara bra.

ulricahdesign skrev:

Jag skulle gärna vilja veta VARFÖR diskussionen uppkommit ifrån ledningens sida.. är det pga att många gnällt att de inte får tillräckligt med kommentarer, eller vad?

Antagligen för att diskussionen har förts några gånger i forumen och ledningen vill ha diskussionsunderlag för förbättringar. Är det dåligt att ledningen lyssnar på medlemmarna och medverkar i diskussionerna?

ulricahdesign skrev:
Vad är det som är det stora problemet?
Låt Fotosidan få förbli den enda svenska riktigt bra fotocommunity som den just nu är!!!

Om inte fotosidan försökte förbättra sig och lyssnade på den kritik/opinion som finns i forumen skulle den ju sett ut som när den först skapades alternativt som ledningen ville att den skulle se ut (även om det inte motsvarade medlemmsmassan), skulle det vara bra eller? Jag tycker det är mycket bra att ledningen tar tag i frågor som dyker upp med diverse omröstningar och diskussioner. Det bidrar ju till förbättringar i längden. Allt måste utvecklas för att fortsätta vara intressant.

Hittils under tiden jag varit medlem har jag inte sett några drastiska/förhastade förändringar som gjort fotosidan sämre, jag tror inte den här diskussionen kommer att bidra till en sådan förändring heller.

// Richard

JanOlofHärnström skrev:
Jo, naturligtvis säger omröstningen det. Det enda alternativen ni presenterar är ju stypning eller bibehållande. Som man frågar får man svar.

Omröstningen kunde likväl sagt behåll. Och som sagt vi har aldrig sagt att vi skall strypa.

Nej, omröstningen kan aldrig säga behåll, eftersom strypning och behållande är enda alternativen.

Jag tycker att det verkar som fotosidan blomstrar. Antalet medlemmar ökar stadigt. Bilder strömmar in. Det är svårt att hitta något som skulle vara sjukt med FS. Att det finns medlemmar som inte är nöjda med antalet kommentarer på sina bilder är nog ganska naturligt i det jättestora utbytet och "konkurrensen" om man får säga så.

FS lockar med medlemskap och möjlighet att ladda fler bilder. "Friare regler vid uppladdning, du kan ladda upp 5 bilder per dag".
Detta tycker i alla fall jag är motsägelsefullt det dolda budskapet i denna tråd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar