Det logiken hänger jag inte med på. Hade folk övervägande tyckt behåll så hade de kryssat i det. Vi har aldrig sagt att vi SKALL strypa, vi har helt enkelt inte tagit beslut ännu. Anledningen till förfrågan beror på långa trådar där många medlemmar hävdar att lägre inflöde borde vara hälsosamt. Finns flera trådar i ämnet. Läs gärna in dig på dem så ser du våra svar på olika frågor.
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Strypa inflödet?
- Trådstartare elmfeldt
- Start datum
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Trådinledningen och röstningsalternativen manar till strypning av inflödet. De som är emot en strypning och vill ha större frihet med högre frekvens stängs utanför.
Läs det fetstilta i första inlägget. Budskapet är ganska tydligt. Eller också är det bara olyckligt formulerat.
Läs det fetstilta i första inlägget. Budskapet är ganska tydligt. Eller också är det bara olyckligt formulerat.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
elmfeldt skrev:
Det logiken hänger jag inte med på. Hade folk övervägande tyckt behåll så hade de kryssat i det. Vi har aldrig sagt att vi SKALL strypa, vi har helt enkelt inte tagit beslut ännu. Anledningen till förfrågan beror på långa trådar där många medlemmar hävdar att lägre inflöde borde vara hälsosamt. Finns flera trådar i ämnet. Läs gärna in dig på dem så ser du våra svar på olika frågor.
Får man försiktigt räcka upp en hand, med skamset nedböjd haka och viska att jag röstade fel?
Jag vill behålla.
Förstår inte varför jag röstade fel.. jaja.
Med ökat antal medlemmar så ökar trycket i bildforumet. Det borde ses som ngt positivt.
Det bästa medlet för att genrera kommentarer lär nog vara att rakt på sak kanalisera ut medlemmarna i olika genrer/grenar (UTan att förlora den gemensamma "protalen")... Då behöver man inte simma i långa stunder för att hitta det som man möjligen överväger att kanske eventuellt kommentera
Kanske också med en mix-kategori där man kan lägga upp bilder av högst olik karaktär.. (Jag gillar mix av bilder själv... Gäller att hitta guldkornen och att ens egna bilder oavsett genre kan bli ett blickfång även bland icke "fågelintresserade")
En strypning går emot all logik om aktivt medlemmsdeltagande är målet. Om målet är 100 000 passiva deltagare som kikar in en gång ibland så är nog en strypning en bra sak...
MVH Niclas,
mannbro
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Får man försiktigt räcka upp en hand, med skamset nedböjd haka och viska att jag röstade fel?
Gjorde jag med...drogs nog med lite i den allmänna stämningen. Vill behålla som idag jag också efter att ha tänkt igenom frågan lite noggrannare. Men å andra sidan så gör nog inte våra två röster någon större skillnad.
JanOlofHärnström skrev:
Trådinledningen och röstningsalternativen manar till strypning av inflödet. De som är emot en strypning och vill ha större frihet med högre frekvens stängs utanför.
Läs trådarna som var anledningen till omröstningen. Det finns ytterst få röster, om än någon, som aktivt pushade för fler bilder än nuvarande. Därav valen.
Hade folk övervägande tyckt behåll så hade de kryssat i det. Vi har aldrig sagt att vi SKALL strypa, vi har helt enkelt inte tagit beslut ännu. Anledningen till förfrågan beror på långa trådar där många medlemmar hävdar att lägre inflöde borde vara hälsosamt. Finns flera trådar i ämnet. Läs gärna in dig på dem så ser du våra svar på olika frågor.
mannbro skrev:
Gjorde jag med...drogs nog med lite i den allmänna stämningen. Vill behålla som idag jag också efter att ha tänkt igenom frågan lite noggrannare. Men å andra sidan så gör nog inte våra två röster någon större skillnad.
Vi noterar detta till protokollet. Och just detta är också anledningen till att vi kan upplevas sega med vissa beslut, men vi vet av erfarenhet att åsikter ändras med tiden. Och som sagt, vi har inte tagit något beslut i frågan och sällan är saker skrivna i sten. Syftet med det frågan är att ta reda på om medlemmarna tror att färre bilder in ger mer tillbaka för en enskild fotograf.
jkene
Aktiv medlem
Jag har också röstat för en begränsning, inte för att jag tror att det blir fler kommentarer till "få-kommenterade" bilder, tror heller inte att det blir "bättre" bilder som en annan foruminläggare argumenterat för. Jag röstade på 2 per vecka för att få ett lugnare tempo. Tycker allting går så rasande fort här. Är man ute och fotar en helg har ett stort antal nya bilder som jag känner att jag borde ge en chans passerat poolerna och 25 nya trådar om fotosidanförändringar startats. Tiden räcker inte till helt helt enkelt. Men det kanske bara är jag som har det problemet.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
OK. Jag läser en del trådar utan att vara aktiv i dem.
Det jämförs ibland med hur det är på andra siter.
Photonet kör med max fyra kritikerbilder per dag.
He he, det är en viss skillnad mot 2 i veckan...
Det jämförs ibland med hur det är på andra siter.
He he, det är en viss skillnad mot 2 i veckan...
Vilket väl återspeglas i kvaliteten på kommentarer också?JanOlofHärnström skrev:
Arleklint
Aktiv medlem
Det som förs till debatt och omröstning är hur mycket som skall kunna laddas upp i kritikpooler. Som idag, eller mindre. Hur mycket mindre?
Vi som vill ha fler bilder i poolerna. Vi som tycker det är roligt med en flora av bilder, hur röstar vi? Vi som bara tycker att det är svårt att hitta i mångfalden, vi som tycker att FS borde struktureras bättre så att vi hittar intressanta bilder, hur röstar vi?
FS tar betalt för olika medlemskap utifrån hur många bilder man kan ladda upp i egna album. Detta känns irrelevant eftersom bilder på fs numera blir intressanta först när de finns i en pool.
När FS styr in på att alla kan ladda upp samma antal bilder i kritikpoolerna har man därmed bitit sig själv i svansen. Varför skall man vara annat än brons eller gratismedlem?
Vi som vill ha fler bilder i poolerna. Vi som tycker det är roligt med en flora av bilder, hur röstar vi? Vi som bara tycker att det är svårt att hitta i mångfalden, vi som tycker att FS borde struktureras bättre så att vi hittar intressanta bilder, hur röstar vi?
FS tar betalt för olika medlemskap utifrån hur många bilder man kan ladda upp i egna album. Detta känns irrelevant eftersom bilder på fs numera blir intressanta först när de finns i en pool.
När FS styr in på att alla kan ladda upp samma antal bilder i kritikpoolerna har man därmed bitit sig själv i svansen. Varför skall man vara annat än brons eller gratismedlem?
Senast ändrad:
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
jimh skrev:
Vilket väl återspeglas i kvaliteten på kommentarer också?
Det vet jag inget om. Att ladda upp bilder är inte samma sak som att få kritik.
Vad jag förstår så är det accelerande antalet bilder jämfört med antal kommentarer något som fått redax att reagera och skapa denna tråd.
Om det fanns flera alternativ (högre frekvens) att välja på i denna omröstning så hade resultatet blivit annorlunda. Om trådens formulering hade varit annorlunda utformad så kanske fler hade blivit intresserade och velat delta i diskussion och röstning. Nu är tråden vinklad från början.
Det påminner om en historia som cirkulerade för några år sedan.
-Har du hört att man fått problem i Kreml. De har haft inbrott inatt.
-Jaså, vad snodde man då?
-Nästa års valresultat.
Arleklint
Aktiv medlem
Om fs tillåter 10 kritikbilder per dag från varje medlem kommer det fungera bra om bilderna bara sorteras in i olika smådelar av fs.
Gör en FS natur, med egen kritikpool och forum
Gör en FS gatufoto, med egen kritik...
Gör en FS modellbilder, med eget...
Gör en FS repotage, med eget...
Gör en FS svartvitt, med eget...
o.s.v
o.s.v
Om alla medlemmar har tillgång till alla delar, kommer folk att sortera in sig i vad man vill checka av. Ju fler delar ni gör, desto färre medlemmar blir det per del. Då koncentreras bilderna och antalet kommentarer ökar. Allt genom att folk hittar rätt!
Gör en FS natur, med egen kritikpool och forum
Gör en FS gatufoto, med egen kritik...
Gör en FS modellbilder, med eget...
Gör en FS repotage, med eget...
Gör en FS svartvitt, med eget...
o.s.v
o.s.v
Om alla medlemmar har tillgång till alla delar, kommer folk att sortera in sig i vad man vill checka av. Ju fler delar ni gör, desto färre medlemmar blir det per del. Då koncentreras bilderna och antalet kommentarer ökar. Allt genom att folk hittar rätt!
Senast ändrad:
evalisen
Aktiv medlem
Jag måste fråga dej Janne hur du menar..
för jag som gillar väldigt många olika kategorier, kan jag se tex. alla bilder som man gör idag?
För jag skulle tycka det blev omständigt (ialla fall för mej) om jag ska in på olika sidor för att hitta lite modellbilder, natur, svartvitt osv..
Jag önskar gärna att det finns en flik där man kan klicka så kommer alla bilder som är utlagda i pooler så som idag.
för jag som gillar väldigt många olika kategorier, kan jag se tex. alla bilder som man gör idag?
För jag skulle tycka det blev omständigt (ialla fall för mej) om jag ska in på olika sidor för att hitta lite modellbilder, natur, svartvitt osv..
Jag önskar gärna att det finns en flik där man kan klicka så kommer alla bilder som är utlagda i pooler så som idag.
arnenym
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Jag vill behålla.
Förstår inte varför jag röstade fel.. jaja.
Med ökat antal medlemmar så ökar trycket i bildforumet. Det borde ses som ngt positivt.
Det bästa medlet för att genrera kommentarer lär nog vara att rakt på sak kanalisera ut medlemmarna i olika genrer/grenar (UTan att förlora den gemensamma "protalen")... Då behöver man inte simma i långa stunder för att hitta det som man möjligen överväger att kanske eventuellt kommentera
Kanske också med en mix-kategori där man kan lägga upp bilder av högst olik karaktär.. (Jag gillar mix av bilder själv... Gäller att hitta guldkornen och att ens egna bilder oavsett genre kan bli ett blickfång även bland icke "fågelintresserade")
En strypning går emot all logik om aktivt medlemmsdeltagande är målet. Om målet är 100 000 passiva deltagare som kikar in en gång ibland så är nog en strypning en bra sak...
MVH Niclas,
Vi är två som tänkte och röstade fel.
Jag har tänkt om totalt vartefter tråden har gått. Behåll uppladdningen som den är och inför fler intressepooler.
Arleklint
Aktiv medlem
evalisen skrev:
Jag måste fråga dej Janne hur du menar..
Jag menar att fs är stor idag. Större än den var som liten
Nu är floran av bilder väldigt stor och kritikpoolerna har ingen intresseinriktning alls.
Om vi skapade flikar för ett antal olika intresseområden, och alla flikar hade varsin kritikpool och varsitt forum så skulle vi dela upp oss, och varje flik skulle kunna funka lika bra som fs gjorde då den var mindre.
Det är min tanke.
Varför skall man strypa när man kan dela upp?
Senast ändrad:
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Stryper man för mycket med choken så dör motorn. En varm motor ska inte ha någon choke.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Säg att man är aktiv i olika perioder. Jobbar, tar det lugnt med annat och inte plåtar på ett tag. Sen kanske man får ett ryck och tar några bilder som man gärna vill ha kritik på. Man har inte "belastat" (om det nu är rätt uttryck) de som är missnöjda med uppladdningsfrekvensen på ett bra tag. Förmodligen tycker man då att man i rättvisans namn kunde få ladda upp några bilder samtidigt. Får man inte det så tappar man väl sugen ganska snart antar jag. Det är väl lite långsökt att man ska sitta och passa och vänta på sin tur igen om några dagar.
Jag har dålig förståelse för dem som tycker att att de flesta bilder är så dåliga som laddas upp att de blir störda av dessa.
Sökfunktionerna är utmärkta och dessutom går det snabbt att bläddra förbi de bilder man inte är intresserad av. Retas man av "den dåliga kvaliteten" så tycker jag att det säger mer om betraktaren än om fotografen.
Förfinade metoder för kategorisering och indelning i olika slag är konstruktiva förslag som stimulerar till kritik och kommentarer. Strypning och restriktioner tror jag har motsatt effekt.
Gasa lätt och styr förbi hinder så kommer kärran fram.
Jag har dålig förståelse för dem som tycker att att de flesta bilder är så dåliga som laddas upp att de blir störda av dessa.
Sökfunktionerna är utmärkta och dessutom går det snabbt att bläddra förbi de bilder man inte är intresserad av. Retas man av "den dåliga kvaliteten" så tycker jag att det säger mer om betraktaren än om fotografen.
Förfinade metoder för kategorisering och indelning i olika slag är konstruktiva förslag som stimulerar till kritik och kommentarer. Strypning och restriktioner tror jag har motsatt effekt.
Gasa lätt och styr förbi hinder så kommer kärran fram.
evalisen
Aktiv medlem
Jag gillar nog inte idén med att dela upp.. en sak om det är ett alternativ till det som också är idag.Arleklint skrev:
Jag menar att fs är stor idag. Större än den var som liten
Nu är floran av bilder väldigt stor och kritikpoolerna har ingen intresseinriktning alls.
Om vi skapade flikar för ett antal olika intresseområden, och alla flikar hade varsin kritikpool och varsitt forum så skulle vi dela upp oss, och varje flik skulle kunna funka lika bra som fs gjorde då den var mindre.
Det är min tanke.
Varför skall man strypa när man kan dela upp?
Jag skulle känna mej väldigt kluven... om jag inte kan ha allt under samma tak om man säger så. )
Då jag håller på med mer än just en kategori.
Arleklint
Aktiv medlem
evalisen skrev:
Jag gillar nog inte idén med att dela upp.. en sak om det är ett alternativ till det som också är idag.
Jag skulle känna mej väldigt kluven... om jag inte kan ha allt under samma tak om man säger så. )
Då jag håller på med mer än just en kategori.
Kanske kan uppdelningen vara ett alternativ.
Utan mitt förslag på uppdelning av fs tror jag det är svårt att behålla ett stort inföde i kombination med ett ökat kommenterande generellt sett. De flesta känner nog att man inte hittar rätt i det stora flödet.
En strypning av inflödet tror jag styper kommentarer i samma grad.