Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

• 1 bild / vecka

Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

Röster: 223 20.8%

• Totala väljare
    1,073
Arleklint skrev:
Kanske kan uppdelningen vara ett alternativ.

Utan mitt förslag på uppdelning av fs tror jag det är svårt att behålla ett stort inföde i kombination med ett ökat kommenterande generellt sett. De flesta känner nog att man inte hittar rätt i det stora flödet.

En strypning av inflödet tror jag styper kommentarer i samma grad.

En sak som jag inte förstår... varför verkar det inte vara någon som använder sej av att söka på kategorierna på höger sida där alla bilderna i poolerna ligger?
Man kan ju klicka på tex. porträtt... så kommer alla bilder som folk har klickat i just porträtt upp.

Uppdelning - FS goes Pro.

Vi är så ofantligt många medlemmar, så det finns garanterat underlag för en "uppdelning".

Jag vill klicka på en länk som heter tex "Fotosidan - Natur & Landskap", som är en proffsigt utförd sektion och underhålls av admins från FS. Detta är kanske inte något som passar alla medlemmar, men det skulle vara riktigt intressant för många medlemmar.

Börja i en väldigt "försiktig/liten" uppdelning som tex:
- natur & landskap
- porträtt & modeller
- sport

Ta inte bort det gamla gränsnittet för de som vill behålla det. Jag är helt övertygad om att på sikt tar det nya tar ut det gamla.
Börja med "testsidan" och ser hur "mallen" fungerar och ser ut.

Ps. Jag handlar ost i ostaffären, bröd i bageriet, skokräm hos skomakaren osv osv. Det passar inte alla, men många föredrar det. Kanske en konstig jämförelse men FS kan bli mer kärnfull och proffsigare.

//M.J.

evalisen skrev:
En sak som jag inte förstår... varför verkar det inte vara någon som använder sej av att söka på kategorierna på höger sida där alla bilderna i poolerna ligger?
Man kan ju klicka på tex. porträtt... så kommer alla bilder som folk har klickat i just porträtt upp.

Det är precis så intresseavdelningarna kommer att funka, fast vi serverar knapptryckningen och adderar lite annat intressant runt om. Jag har skissat på ca 7-10 intresseavdelningar (dvs vissa intresseavdelningar innehåller flera motivkategorier/teknikkategorier). Verkar inte det ganska bra!?

Hej Eva!
Den funktioen använder jag jämt.
Men tänk om diskussioner, länkar, portfolios, utställningar hamnar under samma "länktryck" :))

//M.J.

evalisen skrev:

Jag är bara intresserad av "naturbilder" i det breda spektrat (Natur, Landskap och Makro). Man kan inte välja alla tre, och då blir det för omständigt tycker jag.

Re: Uppdelning - FS goes Pro.

emji skrev:
Vi är så ofantligt många medlemmar, så det finns garanterat underlag för en "uppdelning".

Jag vill klicka på en länk som heter tex "Fotosidan - Natur & Landskap", som är en proffsigt utförd sektion och underhålls av admins från FS. Detta är kanske inte något som passar alla medlemmar, men det skulle vara riktigt intressant för många medlemmar.

Börja i en väldigt "försiktig/liten" uppdelning som tex:
- natur & landskap
- porträtt & modeller
- sport

Ta inte bort det gamla gränsnittet för de som vill behålla det. Jag är helt övertygad om att på sikt tar det nya tar ut det gamla.
Börja med "testsidan" och ser hur "mallen" fungerar och ser ut.

Ps. Jag handlar ost i ostaffären, bröd i bageriet, skokräm hos skomakaren osv osv. Det passar inte alla, men många föredrar det. Kanske en konstig jämförelse men FS kan bli mer kärnfull och proffsigare.

//M.J.

Precis så är tanken. Jag har skissat på lite fler (7-10), men känner att det kan vara för många. Skall fundera lite mer. Nu är sommaren över så snart skall vi få tid att skapa detta.

elmfeldt skrev:
Det är precis så intresseavdelningarna kommer att funka, fast vi serverar knapptryckningen och adderar lite annat intressant runt om. Jag har skissat på ca 7-10 intresseavdelningar (dvs vissa intresseavdelningar innehåller flera motivkategorier/teknikkategorier). Verkar inte det ganska bra!?

Hej David!

Intressegrupper eller vad det nu kommer heta....
Det viktiga är att saker som berör en viss typ av genre/fotografering skall hamna under samma tak :)

//M.J.

jkene skrev:
Jag är bara intresserad av "naturbilder" i det breda spektrat (Natur, Landskap och Makro). Man kan inte välja alla tre, och då blir det för omständigt tycker jag.

Just så är det skissat som en Intresseavdelning (Natur). Sen länkar man in forum som har med detta att göra, vi indexerar nyheter/artiklar och andra dokument som tillhörande denna intresseavdelning.

Allt layoutat ungefär som framsidan av FS.

elmfeldt skrev:
Just så är det skissat som en Intresseavdelning (Natur). Sen länkar man in forum som har med detta att göra, vi indexerar nyheter/artiklar och andra dokument som tillhörande denna intresseavdelning.

Allt layoutat ungefär som framsidan av FS.

Låter ju lysande. Är det en pool inkluderat också? Eller får man se dom bilder som ligger i kritikpoolerna som är taggade Natur, Landskap och Makro? I vilket fall ser jag ingen anledning att minska inflödet i kritikpoolerna längre om detta implementeras.

Vore det inte bättre med en "personifierad" sida. Man skulle kunna ställa in ett antal intresseområden i sin profil som sedan ligger till grund för hur förstasidan och nya bilder presenteras. Fast detta kanske kommer äta för mycket datorkapacitet då varje framsida måste sökas fram för alla medlemmar... intressesektioner är säkert lindrigare mot servrarna.

jkene skrev:
Låter ju lysande. Är det en pool inkluderat också? Eller får man se dom bilder som ligger i kritikpoolerna som är taggade Natur, Landskap och Makro? I vilket fall ser jag ingen anledning att minska inflödet i kritikpoolerna längre om detta implementeras.

Inte en pool per Intresseavdelning, utan bilderna från de tre kritikpoolerna summeras ihop och sedan filtreras utifrån Intresseavdelningen.

timlu skrev:
Vore det inte bättre med en "personifierad" sida. Man skulle kunna ställa in ett antal intresseområden i sin profil som sedan ligger till grund för hur förstasidan och nya bilder presenteras. Fast detta kanske kommer äta för mycket datorkapacitet då varje framsida måste sökas fram för alla medlemmar... intressesektioner är säkert lindrigare mot servrarna.

Det finns nog inget som säger att man inte skulle kunna få skapa sin egen mix (dvs ett antal markerade motivkategorier som filtrerar de tre summerade bildkritikpoolerna), och denna "mix" kan sedan plockas fram via medlems egen sida.

Håller med förslaget att man också skall kommentera om man själv vill ha kommentarer, och
att detta borde ge möjligheter till fler bilder i pooler. Fast en gräns på en bild
per dag är nog nödvändig oavsett hur mycket
kommentarer man ger.

heax skrev:
Håller med förslaget att man också skall kommentera om man själv vill ha kommentarer, och
att detta borde ge möjligheter till fler bilder i pooler. Fast en gräns på en bild
per dag är nog nödvändig oavsett hur mycket
kommentarer man ger.
Tycker inte alls det är bra. som nybörjare behöver man många konstruktiva kommentarer. Men man har inte kunskapen att ge konstruktiva kommentarer.

Jag har ofta funderat på orsakerna till att det ges så få kommentarer på de bilder som publiceras. Många är säkert helt enkelt slappa och orkar inte bry sig, det känner jag själv ganska ofta. Men kanske är vissa också rädda att ge kommentarer. De tycker kanske att dom kan för lite, har för liten erfarenhet, eller vad de kan vara. För egen del uppskattar jag alla sorters kommentarer, oavsett om de kommer från "experter" eller nybörjare. Det är helt enkelt intressant att få sig en uppfattning om hur ens bilder uppfattas.

Hjompe skrev:
Jag har ofta funderat på orsakerna till att det ges så få kommentarer på de bilder som publiceras. Många är säkert helt enkelt slappa och orkar inte bry sig, det känner jag själv ganska ofta. Men kanske är vissa också rädda att ge kommentarer. De tycker kanske att dom kan för lite, har för liten erfarenhet, eller vad de kan vara. För egen del uppskattar jag alla sorters kommentarer, oavsett om de kommer från "experter" eller nybörjare. Det är helt enkelt intressant att få sig en uppfattning om hur ens bilder uppfattas.
Låtom oss kommentera då, Broder!

Earning by doing

För mig känns kommenterandet som den mest viktiga funktion fotosidan.se har, förutom den fantastiska möjligheten att kunna lämna ut sina alster på ett ställe där de blir visade för en så blandad och härlig grupp som fotosidan.se består i.

Inflödet av nya bilder är däremot lite för stort, som sagt. Jag läste något om krav på kommentar per uppladdad bild, det vore katastrof! Då hamnar man i situationer där man måste kommentera för att man själv vill upp med något just exakt den stunden. Själv vill jag kommentera när känslan infinner sig.

Att låta kommenterandet få en större betydelse för medlemskapet i överlag kan vara en kul grej. Låt betygsätta kommenterarena! Ni som känner till www.experts-exchange.com vet ju hur deras system fungerar. För er andra kan jag lite kort förklara att de bygger på icke betalande medlemmar och betalande medlemmar. Medlemmarna ställer frågor som medlemmarna besvarar. Svaren betygsätts av frågeställaren som A B eller C, där C anses neutralt och B / A är bättre. Icke betalande medlemmar får besvara sig in i systemet, få poäng tilldelade på grund av deras svar och därmed rätt att göra mer i communityn, dvs ställa egna frågor och sånt. Betalande medlemmar däremot gör man ingen skillnad för. De är fria att husera fritt.

Men nog går det att hitta på saker som de betalande medlemmarna kan vinna på också. Som att deras betald-period kortas ned om de inte kommenterar (hehe).

Själva bedömandet av kommentarerna ger ju i sig en liten triggning att skriva riktiga kommentarer, man vinner på det. Man ska ju förståss heller inte riskera bli fimpad för att man skriver kort och enkelt eller rent av något som fotografen anser osmakligt - Men däremot om något är helt orelevant.

Nåja det var lite tankar det.. :). Inte för det var några direkt lösande förslag men kanske tankeväckande..

Är instruktionerna kring forumen för dåliga?

Ofta när jag tittar på bilderna i de olika forumen så händer det att jag ifrågasätter vad bilderna har där att göra. Ja, nu är det inte så att jag tycker att mina bilder är så bra men det finns någon ambition med dom. I många fall är det mest en fråga om smak, jag kan se att en bild har en viss kvalite men jag tilltalas inte av den. Men många bilder som till exempel ligger under hård kritik hör inte dit för att nivån på bilden är för låg. Det gör det mycket svårt att kommentera, att ge hård kritik på en sådan bild. Är det så att personerna ifråga tycker att bilden är så pass bra att den hör hemma där eller är det något annat som felar? Borde det kanske specificeras alt sollas för att få bort skräpet?

Tja, bara en fundering från mig...

Jag är faktiskt böjd att hålla med Mette, nästan till den grad att jag tycker att en moderator med rätt att flytta till "rätt" pool borde finnas. Ett krav på poolen hård kritik borde absolut vara originalitet. Att göra som andra är ett bra sätt att lära sig teknik på, men det är inte ett kriterie för en bra bild i mina ögon.

En speciell pool för naturbilder borde finnas, då det intresset uppenbarligen är högt. Exempelvis kan en fågelbild vara otroligt bra för någon med det specialintresset, men totalt intetsägande för andra. Detta resonemang kan man tillämpa på fler områden, men det känns inte så aktuellt här på fotosidan.

För mig och kanske fler skulle en stark begränsning av antalet bilder i poolerna höja självkritiken ett hack.

En idé är att man får ladda upp hur mycket man vill, men att man har en "pott" på t.ex. 10 bilder där den första trillar ur poolen när den 11:e laddas upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar