Earning by doing
För mig känns kommenterandet som den mest viktiga funktion fotosidan.se har, förutom den fantastiska möjligheten att kunna lämna ut sina alster på ett ställe där de blir visade för en så blandad och härlig grupp som fotosidan.se består i.
Inflödet av nya bilder är däremot lite för stort, som sagt. Jag läste något om krav på kommentar per uppladdad bild, det vore katastrof! Då hamnar man i situationer där man måste kommentera för att man själv vill upp med något just exakt den stunden. Själv vill jag kommentera när känslan infinner sig.
Att låta kommenterandet få en större betydelse för medlemskapet i överlag kan vara en kul grej. Låt betygsätta kommenterarena! Ni som känner till
www.experts-exchange.com vet ju hur deras system fungerar. För er andra kan jag lite kort förklara att de bygger på icke betalande medlemmar och betalande medlemmar. Medlemmarna ställer frågor som medlemmarna besvarar. Svaren betygsätts av frågeställaren som A B eller C, där C anses neutralt och B / A är bättre. Icke betalande medlemmar får besvara sig in i systemet, få poäng tilldelade på grund av deras svar och därmed rätt att göra mer i communityn, dvs ställa egna frågor och sånt. Betalande medlemmar däremot gör man ingen skillnad för. De är fria att husera fritt.
Men nog går det att hitta på saker som de betalande medlemmarna kan vinna på också. Som att deras betald-period kortas ned om de inte kommenterar (hehe).
Själva bedömandet av kommentarerna ger ju i sig en liten triggning att skriva riktiga kommentarer, man vinner på det. Man ska ju förståss heller inte riskera bli fimpad för att man skriver kort och enkelt eller rent av något som fotografen anser osmakligt - Men däremot om något är helt orelevant.
Nåja det var lite tankar det..
. Inte för det var några direkt lösande förslag men kanske tankeväckande..