Advertisement
ANNONS
Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

• 1 bild / vecka

Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

Röster: 223 20.8%

• Totala väljare
    1,073
elmfeldt skrev:
Vi har diskuterat detta tidigare, just nu kommer jag inte på hur vi sa då eller en bra anledning till att INTE ha det tvingande.
Tycker mig minnas diskussioner om att det skulle ha varit styrande.. Kan det ha varit något sånt?

Iof tror jag också på iden. Möjlighet att skriva typ "Alla kommentarer välkomnas" skulle ju ändå vara möjlig, men som en påminnelse om bildkritkens syfte skulle nog tvingande fylla en funktion där oavsett till vilken text rutan används.

Eller, om man tycker motivationskravet är löjligt, så hittar man på nåt. Å vad gör man åt den fotograf som till varje bild kanske skriver såhär:

"Vad tänkte du på?"

Skitfin pippi! den måste jag fota!

"Varför lägger du upp den?"

Så att jag kan visa alla andra hur bra jag fotar!

"Vad vill du få ut av upplägget?"

En massa beröm!

Vill man vara seriösare men inte orkar formulera sig i ord så lär det finnas gott om motivationer att planka om alla måste motivera sig.

Sen är det också en fråga om hur bra det är att kräva den nya fotografen ska kunna formulera sig i ord och text, för det måste man ju kunna med motivationskraven. Är inte det viktigaste att försöka fotografera?

Många är inte så duktiga på att skriva, men kanske de kan bli duktiga fotografer iallafall?

Hur kan det komma sig att man ondgör sig över ett högt bildflöde, att man klagar på bildkvalitéer, att man ifrågasätter andras fotograferande?

Jag har tillbringat många timmar på olika forum på internet och det här är det värsta. T.o.m flashback håller en bättre ton.

Här krigas det och man idiotförklarar varandra titt som tätt i en omfattning som inte skulle accepteras på andra forum.

Men varför? Försöker man skrämma varandra?

Är felet att det finns pengar att hämta på fotografering? Ses varje ny fotograf som en blivande konkurent som man gör bäst i att försöka kuva i tid?

P-E Claesson skrev:
Är inte det viktigaste att försöka fotografera?

Självklart, men nu diskuterar vi det faktum att inflödet av bilder ökar snabbare än kritikkommentarer, och den medföljande önskan om fler kommentarer för att utvecklas som fotograf.

Att då ha ett tvingande beskrivningsfält gör att medlemmar än mer inser vad Fotosidan har för syfte. Dvs det som står i dokumentet:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm

HDFS) (KGS skrev:
Det är så det fungerar på www.photosig.com kommentarerna måste vara av en viss minimilängd samt rankas av mottagaren (tumme upp eller tumme ner) låter du bli att ranka kritiken så blir du inte poppis. Dessutom ger de första kommentarerna på en bild högre poäng än följande. Det gör att nästan alla bilder har tre kommentarer. Men gissa hur väl genomtänkta de är...

Det här blir ett långt inlägg, som grundar sig på att gott kommentators-uppförande inte aktivt premieras av FS idag.

Att photosigs system inte funkar bra (som KG beskrev det) tycker jag är ganska självklart. När en kommentar måste ha en viss minimilängd så innebär det ett "måste" som känns besvärligt. På Internet vinner sas. alltid minsta motståndets lag. Men "feltänket" slutar inte där som jag ser det, nästa och mer allvarliga fel är att det är mottagaren av kritiken som rankar kritiken, vilket ger incitament till att ge sas. "ofarlig" och snäll kritik. De har tydligen glömt bort att även negativ kritik kan vara befogad kritik av hög kvalité. Men förstörandet av en god idé blir än värre när de tre första kommentarerna ger mer poäng genom att sas. införa ett stressmoment - skynda vara först... Photosig verkar att ha jobbat hårt för att förstöra en i grunden god idé.

Nåja, låt oss analysera problemet lite.

David Elmfeldt skriver:
Ett evigt dilemma är att få fler kommentarer per bild. Många förslag finns för hur man skall uppmuntra fler kommentarer och vi skall försöka implementera några, men det kommer alltid vara högre tröskel att skriva en kommentar än att ladda upp en bild.

Vi medlammar på FS vill ladda upp bilder och få kritik på bilderna. Både uppladdande av bilder och givande av kritik ger FS dess innehåll, men balansen mellan dem är sned. David pakar på grunden; att tröskeln är högre för att skriva en kommentar än att ladda upp en bild. Jag vill dock inte hålla med om att lösningen ligger i att höja tröskeln för uppladdande, detta eftersom det inte sänker tröskeln för at skriva en kommentar, än mindre en kvalitativ sådan. Det tror jag bara leder till färre kritikbilder och än färre bildkommentarer.

Om jag ser till mig själv och de bilder jag kommenterar, så är det mest bilder som på något sätt berör mig som jag kommenterar, varför? Svaret ligger nästan uteslutande i det engagemang som varje bild väcker, eftersom något direkt incitament för kommenterande saknas. Eller om man vänder på det, en bild som lämnar mig helt oberörd, en bild jag inte känner något för, är givetvis svår att tycka något om, varför skall jag då anstränga mig för att föröka analysera vad jag tycker och dessutom skriva ned det som en kommentar - egoisten i mig säger ju att jag inte har något för den extra ansträngningen (moralen säger dock ibland att man "borde"). Samma sak med bilder som berör negativt, där är det lätt att komma på vad man skall skriva, den "tröskeln" är låg, synnerligen låg i vissa fall, men i detta fall reser sig en annan långt mycket högre tröskel, man vill ju inte såra. Att skriva negativ kritik är svårt, mycket svårare än positiv. Å något incitament för att skriva finns ju inte varken för positiv, negativ eller konstruktiv kritik, annat än ett visst luddigt moraliskt att argument "jag borde kanske...".

Så, hur skapa incitament, utan att trilla ned i Photosigs fällor med tvång och konstiga incitament som leder fel? Grunden finns ju där, det "begärliga" som är värt en viss uppoffring är ju att få ladda upp, alltså den tjänst FS erbjuder. För många är det värt så mycket att de tom. betalar för det, men leder det per automatik till fler kommentarer? Uppenbarligen inte, ja kanske tom. tvärt om, ju mer du betalar desto mer vill man ju ha ut av det, men vem skall då kommentera, dvs. göra arbetet det innebär att kommentera, vari ligger betalningen och lönen för mödan för kommentatorn? Då är vi tillbaks till vad FS har att erbjuda, uppladdningsfrekvens kan då ses som FS valuta. Kan då FS använda denna "valuta" för att sas. "köpa" bildkommentarer, gärna då sådana av kvalitet? Självklart, jag vill ju kunna ladda upp, ju mer desto bättre. Således, FS kan "köpa" kommentarer, här finns en fungerande marknad med en "valuta", tillgång och efterfrågan finns också från alla alla inblandade, knuten torde således vara löslig.

Åter då till bilduppladdaren. Som uppladdare av bilder vill man ha kritik, gärna bra och konstruktiv sådan, men även negativ kritik är av stor nytta för t ex. nybörjaren om den är konstruktiv och delar med sig av kunnande. Som i alla "marknader" måste det finnas regulatorer, gärna då något mer eller mindre självreglerande så att ingen behöver leka "polis". Att bara skriva "bra bild", "skitbild" och liknande till höger o vänster skulle ju vara att lura FS på "valutan", sas. att leverera sekunda varor. Att här kräva att FS admin skulle leka smakpolis och granska alla bilder och kommentarer faller på sin egen orimlighet. Vem skall då kvalitetsgranska kommentarerna? Vad har FS gott om? Jo medlemmar, åter då till incitamenten. Det går alltså att ge medlemmarna direkta incitament till kommenterande genom att FS för sin "valuta" köper kommentarer, det går också att hålla nivå på kommentarna genom att prissätta kommentarna efter kvalité. Vem prissätter? - Marknaden, alltså vi alla. Nu har vi snart brutit ned detta till ren matematik - så "enkelt" var det.

Mer praktiskt då?

Låt säga att grundmedlemskapet tillåter 5 bilder med en bild i veckan, utökningsbart med bonusbilder och uppladdningsfrekvens upp till "Brons" genom att "sälja" kommentarer.

Betalar man för Bronsmedlemskap, så får man "gräddfil" och är tillåten 50 bilder med en frekvens på 2 bilder per dag, utöknisbart upp till "Silver" genom att "sälja" kommentarer. Fortsätter på liknande vis upp till Guldmedlemskapet där man kanske får ta till andra saker för att premiera gott "kommentatorsuppförande", kanske rabatt på medlemskapet eller något annat mervärde som FS kan skapa/skaffa.

Poängen man skaffat sig genom att bidra bör också förfalla efter viss tid eller vid inaktivitet, där bonusbilder således raderas, givetvis då med en viss förvarning och erbjudande om "gräddfil", dvs. uppgradera medlemskapet. Detta för att det inte skall löna sig i all evighet att bara göra ett kort "kommentators-ryck", utan kräva en viss kontinuitet. Som bonus för FS ger detta ger nog även lite högre incitament till att betala för medlemskapet. -fortsätt kommentera eller betala, det är lättare att betala för bekvämlighet när man får behålla något man kämpat till sig.

Hur skaffa sig dessa "poäng" som ger en "utökning"? Genom att både kommentera ofta och kvalitativt. Få kommentarer som bedömts vara av mycket hög kvalite ger lika många poäng som många kommentarer av låg.

Hur göra bedömningen? Genom att varje kommentar kan poängsättas - av alla, dessutom anonymt. På detta sätt undviks den lilla klubben för inbördes beundran och att även negativ kritik kan bedömas högt. Låt säga att vid sidan av varje bildkommentar finns en liten "radiolist" med 3 olika val. Det blir således enkelt att poängbedöma kommentarer, endast ett klick - minsta motståndets lag.

Varje bild man kommenterar ger exempelvis 10 poäng per automatik, för varje person som dessutom bedömt kommentaren som bra (val 3) får man 6 extrapoäng, medelbra 3 extra poäng (val 2) och dålig/icke-konstruktiv (val 2), 3 minuspoäng. Detta var dock bara lite högst lösryckta siffror som sas. måste justeras för att optimera systemet. Givetvis måste det också bestämmas hur många poäng som skall krävas för att åtnjuta en viss utökning. Detta ger också FS admin ett verkningfullt verktyg för att kunna styra lite mellan volym och kvalite på kommentarer.

En annan aspekt som inte heller är helt oviktig i sammanhanget. Det som gör FS till ett levande community är ju FS innehåll. Dvs. de bilder, kommentarer diskussioner som vi medlemmar bidrar med. Allt detta har ett värde, således bidrar även icke-betalande medlemmar till att hålla FS levande, jag tror tom att det är så att de icke-betalande är de som största delen håller FS levende, mest då i forumen och kanske i viss mån för reklamintäkter genom sit rena antal representerande en kundgrupp för annonsörer. Detta system jag försöker förespråka här tar även hänsyn till detta, eftersom bra och insiktsfullt kommenterande premieras och således även kan ses som en viss medlemskapsbetalning. För det är ju så att även icke-betalande medlemmar bidrar till FS värdeskapande genom att bidra med innehåll till FS, än mer så om de kan premieras till att öka kvaliten på sitt bidragande till FS som community.

På detta sätt har då Davids "tröskel" i citatet ovan reducerats till ett enda klick, eftersom både det volymässiga och goda kommenterandet tillgodoses på annat sätt genom ett direkt incitament.

Phu.., det var långt, hoppas jag bidrog med nåt.

P-E Claesson skrev:
Hur kan det komma sig att man ondgör sig över ett högt bildflöde, att man klagar på bildkvalitéer, att man ifrågasätter andras fotograferande?

Jag har tillbringat många timmar på olika forum på internet och det här är det värsta. T.o.m flashback håller en bättre ton.

Här krigas det och man idiotförklarar varandra titt som tätt i en omfattning som inte skulle accepteras på andra forum.

Men varför? Försöker man skrämma varandra?

Är felet att det finns pengar att hämta på fotografering? Ses varje ny fotograf som en blivande konkurent som man gör bäst i att försöka kuva i tid?

Att det här skulle vara värsta tror jag inte det minsta på. Dessutom tycker jag att just den typen av inlägg isåfall är lika illa som det du påstår, eftersom det sprider halvsanningar. Respektera att olika medlemmar har olika krav. Läs också våra tankar med sajten.

P-E Claesson skrev:

I all välmening så funderar jag på om du verkligen vet vad Fotosidans poäng egentligen är?

Fotisidan är inte till för att stimulera fotografering, det sköter vi själva.

Fotosidan är inte heller till för att visa vad vi har fotograferat.

Fotisidan är till för att hjälpa fotografer so mredan har fotograferat med kritik och bedömmningar på sina bilder. För att utveckla och ela med sig av erfarenheten. Således är vi inte rädda för konkurans, tvärt om.

Att fotosidan sedan har en biefekt genom att stimulera fotograferingen är en helt annan sak.

Sedan har du det helt suveräna forumet som borde vara belagt med avgift, men det är en helt annan sak.

Jag tror att ju fortare man inser vad fotosidan är till för, desto fortare förstår man problematiken.

Detta är ialla fall det jag har uppfattat fotosidan står för, men jag kanske har fel?

steelneck skrev:
Det här blir ett långt inlägg, som grundar sig på att gott kommentators-uppförande inte aktivt premieras av FS idag.

(plockade detta för att citat inte skall bli för långt)

Phu.., det var långt, hoppas jag bidrog med nåt.

Intressant tänka-utanför-boxen tänk. Det som talar emot det kommer uppfattas som svårförståeligt och krångligt, vilket leder till att det inte funkar. Kommer förmodligen kritiseras för det är för teknokratiskt. Bara en sådan sak som att läsa en enkel text om syftet med Fotosidan görs inte, och pool-logiken kritiserades för att vara krångligt. Jag vill hellre göra det enklare att vara med, men att man verkligen fattar varför man är här.

Kalle_B skrev:
I all välmening så funderar jag på om du verkligen vet vad Fotosidans poäng egentligen är?

Fotisidan är inte till för att stimulera fotografering, det sköter vi själva.

Fotosidan är inte heller till för att visa vad vi har fotograferat.

Fotisidan är till för att hjälpa fotografer so mredan har fotograferat med kritik och bedömmningar på sina bilder. För att utveckla och ela med sig av erfarenheten. Således är vi inte rädda för konkurans, tvärt om.

Att fotosidan sedan har en biefekt genom att stimulera fotograferingen är en helt annan sak.

Sedan har du det helt suveräna forumet som borde vara belagt med avgift, men det är en helt annan sak.

Jag tror att ju fortare man inser vad fotosidan är till för, desto fortare förstår man problematiken.

Detta är ialla fall det jag har uppfattat fotosidan står för, men jag kanske har fel?

Du har fattat det rätt. Vi själva formulerar det så här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/1381.htm

jamen då hänger du med på att bildflödet isig är helt orelevant på fotisdan och att stimulera för mer fotograferande gör man bäst själv även om mycket inspiration finns här.

Fotosidan kretsar runt egentligen en sak och det är bildkritik, Kritisera bilder och hjälpa fotografen utvecklas.

Nej, jag behöver hjälp med stimulans! Jag fixar inte det helt själv. Ska jag sitta ensam med mina bilder så ser jag ingen vits att fotografera.

Tydligen är bildflödet här VÄLDIGT relevan, varför existerar annars den här diskutionen?

Om hela sidan kretsar runt bildkritiken, vad kan man då förvänta sig av en strypning av kritikpoolerna?

Jag har funderat om man kan vara anonym alltså den som tagit bilden under en tid för att komma ifrån dom som kommenterar på fotografen och inte bilden i sig.Som väl är meningen.
lennart j

de Elisabeth Gustafson/BF pratar om i sitt
inlägg tycker jag inte låter så dumt
färgpluttar hos varje profil sen kanske
färgplutten ska hamna under varje bild
de ska va enkelt
tex grön=jag behöver hjälp
gul=lite mer erfarna som vill ha kritik och hjälp
röd=kick my ass
som sagt, de ska va enkelt

de finns ju i dag liknande i poolerna men de
här är mer tydligt och rakt på sak på nåt sätt

Hur som haver, detta är världsliga problem, jag har nu större mål i livet!

Först ska jag plåta en gul spindel på en buske och sedan skall jag titta på Formel 1 kvalet, Detta är viktiga saker!

Drar man ner till en per vecka kan man lika gärna bli gratismedlem igen. Själv har jag redan dragit ner uppladdning av bilder.
Dels beror det på att jag fotar analogt fortfarande och inte har samma inflöde av bilder. Och när man då får hem framkallade bilder får man bara lägga upp en i veckan som syns, Känns inget kul. Tycker inte att man ska vara tvungen att gynna en norsk förening för att lägga upp bilder på en svensk fotosidan.
Dels beror det på grundfrågan i denna tråd. De bilder jag lägger upp är det ingen som tittar på, antar att de är rätt så ointressanta
Hur det än är så vill ju alla som lägger upp bilder att de ska synas. Då blir man ju tvungen att lägga dem i bildkritik och då kanske det blir en begränsning på en i veckan. Biofoto hade jag inte tänkt att bli medlem i så den möjligheten försvinner ju då.

elmfeldt skrev:
Intressant tänka-utanför-boxen tänk. Det som talar emot det kommer uppfattas som svårförståeligt och krångligt,

Utanför boxen, ja. Det finns nog inget liknande någon annan stans. Men svårförståeligt, näe jag tror inte det. Exempel på förklaring på "belönisngssystemet":

Fotosidans community premierar kommenterande av bilder, i synnerhet välskriven och konstruktiv kritik. Ju fler bilder du själv kommenterar, dessutom på ett sätt som andra medlemmar bedömt som bra, desto fler bilder får du själv ladda upp (upp till max nästa nivå av medlemskap). Du kan själv vara med och påverka hur andras bilder bedöms genom att med ett klick i rutan bredvid varje kommentar bedöma dess kvalite.

Jag tycker det är enkelt, till skillnad fån det där med de olika poolerna som ävan jag tycker är stökigt. Jag har fotat med systemkamera sedan 80-talet, men inte tycker jag att alla mina bilder passar som nån sorts proffs-bilder för det, även om vissa av dem mycket väl skulle passa in där.

Hursom.. grundproblemet är incitament, vad har medlemmarna för att ge bra kommentarer idag? Varför skall de anstränga sig, i synnerhet de som betalar 500 per år kan nog med fog fråga sig det ibland. Ja, moraliskt finns ett argument, men uppenbarligen går det inte riktigt att hänga upp allt på det. Kommentarströskeln måste övervinnas på något sätt och det görs inte genom att höja tröskeln för uppladdning, det påverkar möjligtvis bara förhållandet mellan antalet bilder och ett kvarvarande konstant kommenterande. Alltså samma mängd kommentarer spridda på färre bilder = mindre innehåll. Det viktigaste är nog att få upp kommenterandet av de medelmåttiga bilderna och kanske nybörjarens bilder. Kanonbilderna får ju rätt gott om kommentarer redan idag, vilket även kan ge en viss likriktining och flockmentalitet.

Nåja, det är en bra diskussion det här, som behöver vridas och vändas på ur alla aspekter.

steelneck skrev:
Fotosidans community premierar kommenterande av bilder, i synnerhet välskriven och konstruktiv kritik. Ju fler bilder du själv kommenterar, dessutom på ett sätt som andra medlemmar bedömt som bra, desto fler bilder får du själv ladda upp (upp till max nästa nivå av medlemskap). Du kan själv vara med och påverka hur andras bilder bedöms genom att med ett klick i rutan bredvid varje kommentar bedöma dess kvalite.

Hursom.. grundproblemet är incitament, vad har medlemmarna för att ge bra kommentarer idag? Varför skall de anstränga sig, i synnerhet de som betalar 500 per år kan nog med fog fråga sig det ibland.

(1) Men isåfall låter det nästan som Photosigs system? Eller missuppfattar jag?

(2) Sant. Det borde premieras bättre. Det vore ju kul om vi skulle kunnat haft en lista på kommenterare som enligt medlemmarna ger relevanta kommentarer. Men som sagt. Det är ungefär som Photosig, och se lite kommentarer ovan om det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar