Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073
Belöningssystemet finns redan. På Fotomania, http://www.fotomania.se/ , har man en "filmrulle" när man börjar, en filmrulle är detsamma som 12 bilder. För allt annat utom att lägga upp bilder får du kredits, dessa kredits kan du sedan använda till att köpa fler filmrullar för. Den här tråden hade nog f.ö. dragit ihop en filmrulle till åt mig om den förts på fotomania!

Hur fungerar det då? Tja, själv tappade jag intresset när filmrullen började bli full.

Tycker även att siten står rätt stilla i sin utveckling. Men vill man vekligen ha någon kommentar på en bild så kan man posta där. Det är alltid någon som kommenterar. Har gjort det med några bilder jag inte fått kommentarer på här men som jag själv trott på. T.ex den här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/727178.htm?set=lp

En bild som fick förvånansvärt lite tittningar här (med mina egna mått mätt). Jag tror den är ett bra exempel på ett tekniskt problem med kritikpoolen, den håller inte som thumbnail! Man ser den inte bland de övriga bilderna. Tyvärr lär inte ett lägre bildflöde hindra det faktumet heller.
 
En minskad uppladdningsfrekvens kombinerad med idén att man måste skriva nåt till bilden när man lägger den i en kritikpool får förhoppningsvis folk att tänka till en gång extra, och det kan väl bara vara bra.
Och vill man bara lägga upp bilden för att visa den duger väl album och portfolier bra.

Idén om att kommentarer ska ge extrapoäng tror jag kan vara värd att prova, trots en del riskabla nackdelar som tagits upp. (Men jag tycker man kan börja med att sänka uppladdningsfrekvens för att se vart det leder - justera aldrig två parametrar samtidigt, då vet du inte vad som var orsaken till förändringen)

Om man får poäng för kommentarer rent allmänt blir det med stor sannolikhet många "meningslösa" kommentarer. Men får man ytterligare poäng om den bedöms som konstruktiv så är det bra. Jag tror på Magnus Stålnackes idé, att vem som helst (utom givaren själv) får bedöma kommentarens kvalité.
 
P-E Claesson skrev:
Men vill man vekligen ha någon kommentar på en bild så kan man posta där. Det är alltid någon som kommenterar. Har gjort det med några bilder jag inte fått kommentarer på här men som jag själv trott på. T.ex den här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/727178.htm?set=lp

En bild som fick förvånansvärt lite tittningar här (med mina egna mått mätt). Jag tror den är ett bra exempel på ett tekniskt problem med kritikpoolen, den håller inte som thumbnail! Man ser den inte bland de övriga bilderna. Tyvärr lär inte ett lägre bildflöde hindra det faktumet heller.


Ja men här har vi ju ett av grundproblemen. Du skriver själv att du valde en bild som "jag själv trott på" det btyder ju att du tyckte bilden var så bra att du var säker på att andra skulle titta på bilden och ge dig beröm och medhåll...

Det är ju detta Fotosidans kritikpooler INTE är till för! Du lägger inte ut en bild för att andra ska se en bra bild, man lägger ut en bra bild för granskning och kritik. Vill du visa en fin bild så finns andra siter.

Det är ju just detta jag försöker påpeka att folk vet inte vad Fotosidan verkligen går ut på och innan folk vet det komemr aldrig detta fungera riktigt...

Så hela den där mentaliteten måste bort! Lägg bara in bidler i kritikikpoolerna som man genuint är beredd att få disskierad och riktigt genomgången med! Alla bilder du är nöjd med och vill visa för omvärlden, lägg dom i någon bildpool eller spara på din egen dator eller hitta en annan site för dom!

Notera nu att detta inlägg är menat till alla och inte ett direkt personligt påhopp på dig Per-Erik. Men just det du skrev innan pasasr så bra in på dom flesta på fotosidans medlemmar tror jag att jag anvädne dig som referens.

I början var jag precis likadan, la in bilder jag tyckte jag lyckats bra med och var stolt.. men efterhand förstod jag att det funkar inte så...
 
Du har helt fel. Grejen är att jag gillar min bild, men jag vet inte vad andra tycker om den. Ser de fel jag inte gör? Kan jag lita på mitt omdömme? Kan jag verkligen bedömma min egen bild? Kan andra se samma saker som jag, eller ser de det jag inte förmår? Just med bilden på tärnan så tycker jag mig dels uppfylla mitt gillande av centrerade objekt samtidigt som jag lyckats placera den röda näbben i gyllene snittet och dessutom skapat en diagonal. Men ser ni andra det? Och fungerar det? Hur ska jag få svar på dessa frågor om jag låter bilden stanna i datorn? Är det inte snarare precis sådana frågeställningar man ska använda poolen till?

Redan i mina tidigare inlägg så har jag påpekat problemet med att man inte vågar lägga ut annat än de bilder man tror är bäst. Det påpekas ju också gång på gång här hur viktigt självgranskning är. Du kan t.o.m. läsa i reglerna:

"Därför är vår tanke med de bilder som du laddar upp till ditt album, att det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på."

Hur ska jag då tolka "verkligen vill visa upp"?
 
P-E Claesson skrev:
Du har helt fel. Grejen är att jag gillar min bild, men jag vet inte vad andra tycker om den. Ser de fel jag inte gör? Kan jag lita på mitt omdömme? Kan jag verkligen bedömma min egen bild? Kan andra se samma saker som jag, eller ser de det jag inte förmår? Just med bilden på tärnan så tycker jag mig dels uppfylla mitt gillande av centrerade objekt samtidigt som jag lyckats placera den röda näbben i gyllene snittet och dessutom skapat en diagonal. Men ser ni andra det? Och fungerar det? Hur ska jag få svar på dessa frågor om jag låter bilden stanna i datorn? Är det inte snarare precis sådana frågeställningar man ska använda poolen till?

Aha, men skriv ut vad du vill ha kommetnerat! :)

Du redogjorde klart om själva bilden, perfekt, alltid roligt att läsa om en bild, men skriv ut vad du speciellt undrar över, du kommer garanterat få mer kommenarer!

Men helt riktigt, dina frågor är just det kritikpoolen är till för!

Men många tänker säkerligen så som jag skrev innan, även om det inte passade inpå dig då.
 
Njaä, jag vill inte alltid avslöja vad jag söker för svar! Om jag vill veta om andra påverkas av att näbben ligger i gyllene snittet så kan jag ju inte fråga det, det blir ju liksom en ledande fråga då. Ofta vet jag om vissa brister eller testar en viss komposition och testar om ni kan avslöja detta, då vill man liksom inte avslöja felen/trixn först ju.

Sen tycker jag att i.o.m. att jag använder kritikerpoolen så har jag medelat att jag vill ha kritik på bilden. Borde inte behöva förtydligas?
 
Jag vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men jag ställer frågan direkt till David Elmfelt, har inte FS ingått ett avtal med mig (och alla andra betalande medlemmar) där ni förbinder er att ge medlemmer en möjlighet att ladda upp ett visst antal bilder under en viss tid? Jag betalde mitt medlemskap av två anledningar. 1. För att kunna ha mer än 50 bilder i mitt "album" 2. För att kunna ladda upp fler bilder vid samma tillfälle. Om ni ändrar reglerna bryter ni i mina ögon ett avtal. Eller finns det något finstilt jag missat?

Sedan tycker även jag att ett kommentarkrav för att kunna få ladda upp bilder är en bra idé.

H
 
P-E Claesson skrev:
Borde inte behöva förtydligas?

Jo...eftersom alla lägger sina bilder här i princip.. och långt ifrån alla vill ha kritik på sina, iallafall inte negativ. Det är ju därför vi vill förändra fotosidan...bland annat
 
Clouseau skrev:
Jag vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men jag ställer frågan direkt till David Elmfelt, har inte FS ingått ett avtal med mig (och alla andra betalande medlemmar) där ni förbinder er att ge medlemmer en möjlighet att ladda upp ett visst antal bilder under en viss tid? Jag betalde mitt medlemskap av två anledningar. 1. För att kunna ha mer än 50 bilder i mitt "album" 2. För att kunna ladda upp fler bilder vid samma tillfälle. Om ni ändrar reglerna bryter ni i mina ögon ett avtal. Eller finns det något finstilt jag missat?

H

Ställer mig bakom den frågan. Man känner sig lurad om villkoren försämras. Är det en gratistjänst så är det en sak, då får man ta det som bjuds Men när man betalat för nått så känns det inte bra.
 
Har inte många här missuppfattat vad som gäller egentligen i den här tråden?

Antal bilder till BILDKRITIKPOOL är det tänkt att begränsa.

Det har ingenting med antalet bilder man kan ladda upp överhuvudtaget. Jag har själv lagt upp flera bilder som jag aldrig lagt in i bildkritikpool eftersom det inte är vad jag varit ute efter.

Så med lika mycket nya bilder som idag (som man faktiskt KAN kritisera om man vill), men betydligt färre bilder till bildkritikpoolen.

Det tycker jag är en bra lösning för att öka antalet kommentarer på de bilder som önskas bildkritik på.
 
Kan man inte införa en bildvisar-pool då? Så kan de som iallafall kommer att fortsätta posta sina bilder men inte är intresserad av kritik lägga dem där? Nu använder man ju redan forumet till sånt, men gör en ren visar-pool som fungerar som kritikerpoolen, en bild om dagen och en länk till det som publicerats de senaste dagarna. Behovet av bildkritik finns, på samma sätt finns tydligen ett behov av att bara visa sina bilder. Varför inte uppfylla båda?

Ska man prata om obligatorium så skulle väl den sista knappen man måste klicka på för att lägga nått i kritikerpoolen vara

"är du beredd på att få negativ kritik?"
eller
"accepterar du negativ kritik?"

På nått sätt får jag känslan att det är fult att vilja visa sina bilder.

Jantelagen?
 
ja men alla bildpoolerna är ju "bildvisar" pooler.. där är det ju bara att flsäka upp hur många bilder du vill som du är nöjd med och vill visa... Det är dom 3 kritikpoolerna vi pratar om
 
Men då återstår bara frågan hur man vet att det är så många som använder kritikpoolen bara för att visa bilderna?
 
Kalle_B skrev:
ja men alla bildpoolerna är ju "bildvisar" pooler.. där är det ju bara att flsäka upp hur många bilder du vill som du är nöjd med och vill visa... Det är dom 3 kritikpoolerna vi pratar om

Ok, bildpoolerna...

Om jag då har några fågelbilder jag vill "fläska upp" utan att vara intresserad av kritik, vilken pool använder jag då?
 
incus skrev:
Har inte många här missuppfattat vad som gäller egentligen i den här tråden?

Antal bilder till BILDKRITIKPOOL är det tänkt att begränsa.

Det har ingenting med antalet bilder man kan ladda upp överhuvudtaget. Jag har själv lagt upp flera bilder som jag aldrig lagt in i bildkritikpool eftersom det inte är vad jag varit ute efter.

Så med lika mycket nya bilder som idag (som man faktiskt KAN kritisera om man vill), men betydligt färre bilder till bildkritikpoolen.

Det tycker jag är en bra lösning för att öka antalet kommentarer på de bilder som önskas bildkritik på.

Exakt. Det är bilder till bildkritikpoolerna som frågan gäller och syftet är att bilderna där skall få fler kommentarer. Syftet är ju alltså att ge ännu bättre service.

Sen ibland så lägger vi till saker som nya pooler bredvid uppladdningsreglerna. Skall vi då ta extra betalt för det?

Gör vi förändringar så är det inte för att lura utan för att ge bättre service, och att summan av tjänsterna skall motsvara förväntningen.
 
det får du nog välja när du lägger upp dina bilder.. vilken pool bilderna motsvarar... Sedna kan du ju göra egna mappar på din sida och bara lägga in bilderna där under rätt mapp osv... prova..

jagvet itne exakt eftersom jag har inte förmånen att kunna lägga upp mycket bilder.. dom få gånger jag lägger upp en bild så gör jag det i en kritikpool...
 
P-E Claesson skrev:
Ok, bildpoolerna...

Om jag då har några fågelbilder jag vill "fläska upp" utan att vara intresserad av kritik, vilken pool använder jag då?

Då lägger du upp den i ditt eget album här, och gör inget mer. Eller ännu hellre på din egen hemsida, om syftet bara är att visa upp den. Eller på ngn fågelsajt. För vill du bara visa upp så har du missat syftet med Fotosidan.se.
 
Poängen med mitt sista inlägg är att åtminstone jag kan inte hitta någon pool där fågelbilder platsar. Fast det är klart, plåtar jag gråsparvar på stan så kanske det blir gatufoto.....
 
P-E Claesson skrev:
Poängen med mitt sista inlägg är att åtminstone jag kan inte hitta någon pool där fågelbilder platsar. Fast det är klart, plåtar jag gråsparvar på stan så kanske det blir gatufoto.....

Du vill ha kritik på en fågelbild, och då gör du så här:

1. Laddar upp bilden
2. Sätt Motivkategorin Vilda Djur (och kanske Natur)
3. Väljer vilken bildkritikpool utifrån vilken typ av kritik/nivå du ligger på/vill ha.

Klart.

Via Alla Nya poolbilder (http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?days=3&sort=folder2item.ctime+desc&_folders=1&_catsel=1) och med filtreringen påslagen (till höger) så kan den som bara är intresserad av Vilda djur enkelt hitta din bild.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.