Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

• 1 bild / vecka

Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

Röster: 223 20.8%

• Totala väljare
    1,073
ulricahdesign skrev:
Men Kalle.. om jag har kämpat med en bild som jag fått till på det sätt jag tidigare fått kritik på och hjälp till förbättring.. menar du att jag då inte får visa den här på FS för att få någon form av bekräftelse på att jag lyckats?

Ja, då kan i alla fall jag lämna Fotosidan direkt, trist nog.. för jag tycker det är väldigt trevligt att vistas här.. men jag börjar också mer och mer förstå att såna nybörjare som jag inte platsar här med mina blommor och landskapsbilder.

Nja... det var sannerligen inte dig jag syftade på...

Men tänk själv, om vi fick in i folks medvetane att Fotosidan främst ärtill för att just få kritik på sinda bilder då skulle inflödet minska kraftigt och vi hade bättre utgångspunkt för att kunna kommentera bilderna. Jag har flera gånger fått skit efter ajg givit kritik, just för att jag trampat på en öm tå eftersom personen troligtvis älskade sin bild och inte insåg vart jag ville komma, istället får jag bara skit tillbaka. Ibland har man givit kommentarer och det visar sig att motagaren fullständigt skiter i det och anser att vad gör det att blixten bränner i ansiktet eller att ögonen färgas gröna av blixten på en hund eller vad som, bilden är ju lika fin för det.

Eller hur ofta har man inte sett att om man påpekar något så får man en påhittad efter konstruktion om att bilden SKA vara sned eller himlen ska vara mjölkvit osv osv Detta är personer som helt o hållet är ointresserade av kritik, dom vill bara visa upp sina bilder.

Förstår du nu vart jag vill komma? Hoppas innerligt itne du tar det personligt...

Jag är verkligen en av de där nya entusiasterna som bubblar av kreativitet!

Egentligen blir det helt galet med kritikpoolerna p.g.a. allt snack om låg kvalité på bilder m.m.

Jag tycker att nivån är rätt hög på bilderna och kan känna att mina bilder inte håller måttet. Så vad gör jag? När jag har plåtat en "rulle" (ett minneskort) så kollar jag igenom biderna, väljer ut den bild jag tycker är BÄST och publicerar den i kritikpoolen. Men om jag tycker att bilden är bra, varför ska jag lägga ut den? Vore det inte bättre att få hjälp med en bild jag är osäker på? Kanske tillockmed få beröm för den? Nu är man feg och vågar inte annat än att lägga ut den man tror mest på. Är det en bra taktik? Egentligen inte alls, för om man får beröm så säger det ju inte så mycket, jag "visste" ju att den var bra. Och hur känns det när man får kritik för den bästa bilden man tagit? Om det var fel på den så hur är då alla andra? Nästa gång är man ännu nogrannare när man väljer, och får man kritik igen? Tja en ond spiral kanske är igång. Nä, det bästa vore ju att få kritik/hjälp/berömm för de bilder man själv inte är säker på, men de vågar man ju inte lägga upp.

Det är en intresant frågeställning om vad Fotosidan och framförallt kritikpoolerna är till för. Är de till för att betraktaren ska få fröjdas eller för att fotografen ska kunna utvecklas?

För den delen så är jag personligen inte specielt intresserad av hundbilder, men för de som är det så måste det väl vara naturligt att man börjar fotografera just hundar, och varför inte sin egen? Någonstans måste man börja.

ulricahdesign skrev:
Men Kalle.. om jag har kämpat med en bild som jag fått till på det sätt jag tidigare fått kritik på och hjälp till förbättring.. menar du att jag då inte får visa den här på FS för att få någon form av bekräftelse på att jag lyckats?

Vad jag tror att Kalle egentligen menar är de som lägger upp bilder för att visa "kolla vilken söt hund jag har" eller "här var jag på semester förra året, visst var det en fin bungalow vi bodde i". Väldigt många använder Fotosidan som ett fotoalbum för att visa upp för nära och kära, inte som ett forum för att förbättra sig som fotograf.

Det är skillnad på att visa upp familjebilderna utan andra ambitioner än att bara visa upp dem, mot det du beskriver som att visa "jag har tänkt på det ni sagt, det här har jag åstadkommit nu".

:)

Frågan är:

Vilka drabbas om man begränsar postandet i kritikpoolerna?

De som postar en bild från semestern eller familjens hund?

Vi nya kreativitetsbubblande entusiaster?

Kalle_B skrev:
Nja... det var sannerligen inte dig jag syftade på...

Men tänk själv, om vi fick in i folks medvetane att Fotosidan främst ärtill för att just få kritik på sinda bilder då skulle inflödet minska kraftigt och vi hade bättre utgångspunkt för att kunna kommentera bilderna. Jag har flera gånger fått skit efter ajg givit kritik, just för att jag trampat på en öm tå eftersom personen troligtvis älskade sin bild och inte insåg vart jag ville komma, istället får jag bara skit tillbaka. Ibland har man givit kommentarer och det visar sig att motagaren fullständigt skiter i det och anser att vad gör det att blixten bränner i ansiktet eller att ögonen färgas gröna av blixten på en hund eller vad som, bilden är ju lika fin för det.

Eller hur ofta har man inte sett att om man påpekar något så får man en påhittad efter konstruktion om att bilden SKA vara sned eller himlen ska vara mjölkvit osv osv Detta är personer som helt o hållet är ointresserade av kritik, dom vill bara visa upp sina bilder.

Förstår du nu vart jag vill komma? Hoppas innerligt itne du tar det personligt...

Nej nej, jag tar det absolut inte personligt!
Jag förstod helt och fullt att det inte var mig som person du syftade på :)

Jag vill bara fortsätta debatten om vad som är önskvärt här på Fotosidan nu när det diskuteras om att strypa bildflödet och en del andra förändringar som gjorts och det kommer säkert mer. Jag förstår mycket väl att Fotosidan inte ska ses som någon form av personligt fotoalbum där man bara visar upp det bästa man gjort, men att försöka lyfta upp en bild man lyckats med för att få höra om det är på rätt väg man är eller om det fortfarande är helt åt helskotta, det tycker jag borde vara en del av det Fotosidan står för och inte bara att det ska strävas efter att bara få läggas in bilder man vill förbättra. Någon gång måste man ju också få höra om man lyckats med sina försök.. eller hur?

Att du, och du är nog inte ensam, fått skit för att ha lämnat kritik till en bild, det är något jag totalt föraktar. Visst kan man kanske ifrågasätta en kommentar om man vill få en bättre förklaring, men att ge skit åt någon som tagit sig tid att kommentera.. då är man illa ute.

Grönbeck skrev:
Vad jag tror att Kalle egentligen menar är de som lägger upp bilder för att visa "kolla vilken söt hund jag har" eller "här var jag på semester förra året, visst var det en fin bungalow vi bodde i". Väldigt många använder Fotosidan som ett fotoalbum för att visa upp för nära och kära, inte som ett forum för att förbättra sig som fotograf.

Det är skillnad på att visa upp familjebilderna utan andra ambitioner än att bara visa upp dem, mot det du beskriver som att visa "jag har tänkt på det ni sagt, det här har jag åstadkommit nu".

:)

Det här håller jag fullt med om!
Att använda FS som ett personligt fotoalbum är något jag absolut inte tycker man ska göra!

Att du tycker det finns en skillnad mellan de olika syftena gillar jag.. hoppas fler förstår det också.. för det är precis så jag menar.. men ibland drunknar man i budskapet att FS ENDAST är till för de bilder man vill förbättra.. men någonstans kanske man också lyckas :).. och vill få veta det..

En fråga bara.. bildflödet är för stort.. frågan är.. är det för många medlemmar? Har FS blivit "för stort" ? Är det alltför många som ser möjligheten till att betala en hundring och kunna använda FS som personligt fotoalbum?

För att strypa ner det hela ännu mer och kanske behålla de riktigt seriösa entusiasterna så kan man se över medlemsskapen också? Högre medlemsavgifter skulle sortera bort en hel del medlemmar, och sämre förmåner för gratismedlemmarna skulle nog rensa ännu fler.

Kasta nu inte tomaterna på mig, det här är bara tankar som ploppar upp...

P-E Claesson skrev:
Ytterligare ett sätt att få folk att känna sig ovälkomna på, och sorterar bara bort oss med dålig ekonomi.

Ja, absolut.. jag håller fullt med dig!
Det jag skrev var absolut inte för att förolämpa eller irritera, utan bara tankar vad som i värsta fall kan tas upp för att strypa inflödena här på Fotosidan. Tro mig, det är inget jag vill att det ska göras!

Är det inte lite konstigt? På en sida för fotografer borde man väl i första han befrämja att det fotograferas? Men en strypning av inflödet kan väl knappast ses som en uppmaning att fota mer?

"Nu fotar folk för mycket! Nu måste vi begränsa bildflödet så de lugnar ner sig. De kan ju kritisera varandra istället."

jag har länge förespråkat hårdare regler för icke betalande, betalar man så är också ens ambitioner högre. jag tillhör dom ickebetalande, varför? jag får så mycket redan nu gratis och pgr av lättja.. vinsten jag gör genom att betala överstiger inte vinsten med att få nästan allt gratis.

Så jag anser att alla som fotograferar har råd med ett medlemskap på 100:- eller varför inte skapa ytterligare ett medlemskap på 50:-/året som motsvarar dagens grundmedlemskap plus kanske någon morot. Gör sedan grundmedlemskapet betydligt mer begränsat.

Men fortfarande tror jag kärnan ligger i medelmmarnas metalitet och vilken syn dom har på fotosidan rent generellt. Att vi överhuvud taget skriver i denna tråden tyder på att vi faktiskt bryr oss... Men det finns många säkerligen som skulle rycka på axlarna om fotosidan las ner imorgon och leta sig ett annat ställe att få visa sina bilder på.l

Jag är övertygad om att grundproblemet ligger i att FS är en fotosite "för allt" där teknik och prylar får en större och större dominans. Det blir en krock mellan olika målgrupper, de som främst intresserar sig för bild och de som främst intresserar sig för prylar. Iofs kan dessa intressen ibland sammanstråla, men gör det ganska sällan. Min erfarenhet är att de som tar riktigt bra bilder för det mesta är tämligen ointresserade av prylarna. Och givetvis är det så att kvaliteten på bilderna blir sämre om intresset för bilden är mindre. Detta är inte unikt för FS utan är precis likadant på internationella sidor. Ett genomgående mönster är att de sidor som främst vänder sig till teknikintresserade håller lägre kvalitet på uppladdade bilder och färre och mindre genomarbetade kommentarer.

Sedan är ju frågan om redaktionen anser att det är viktigare med bilder än med teknik och prylar och där efterlyser jag ett klargörande. Om det inte är så får väl vi som främst intresserar oss för bilder söka oss till andra fora.

Föreslog tidigare att man skulle klyva sidan i en bild och en teknik del med sepparata medlemsregister, avgifter osv. Men det bästa kanske vore om FS i sin nuvarande tappning rullade vidare och att det skapades en helt ny sida som helt fokuserade på bild.

Alf, är inte det där färgat av vad du själv tycker är bra fotografi? Kan du t.ex. överhuvudtaget se nått bra i ett klassiskt fågelfoto?

Jag har snöat in på fåglar. Är jag då en dålig fotograf? En sak har jag iallafall lärt mig: Ska det bli ett bra fågelkort så spelar tekniken en icke obetydlig roll. Här kan jag få tipps om det. Menar du att det vore bättre om jag inte kunde det? Isåfall, på vilket vis? Som sagt, jag vill fota fåglar på bästa möjliga sätt, är då inte tekniken viktig? Eller menar du att fågelfotografi är en styggelse i sig?

P-E Claesson skrev:
Alf, är inte det där färgat av vad du själv tycker är bra fotografi? Kan du t.ex. överhuvudtaget se nått bra i ett klassiskt fågelfoto?

Jag har snöat in på fåglar. Är jag då en dålig fotograf? En sak har jag iallafall lärt mig: Ska det bli ett bra fågelkort så spelar tekniken en icke obetydlig roll. Här kan jag få tipps om det. Menar du att det vore bättre om jag inte kunde det? Isåfall, på vilket vis? Som sagt, jag vill fota fåglar på bästa möjliga sätt, är då inte tekniken viktig? Eller menar du att fågelfotografi är en styggelse i sig?

Jag förstår nog inte din vinkling riktigt, jag uttalar mej inte över huvud taget om olika typer av foto. Att jag själv är mest intresserad av gatufoto och reportagefoto innebär inte att jag ratar någon annan form av fotografi. För övrigt förs lika mycket pryldiskussioner innom dessa genreer, det är bara att gå in på tex rangefinderforum.com och titta.

Jag tillhör gruppen som tycker det är på tok för många bilder idag och har därför röstat på 1 bild varannan vecka. Men jag fick precis en alldeles blixtrande snillrik ide(tycker jag då). Varför inte lägga in krav att för att få lägga upp nästa bild så måste någon ha kommenterat min föregående bild...Jag vet det låter hiskeligt vid en första tanke men ärligt talat det gäller ju ALLA. Alltså alla kan lägga upp en bild men sedan får man inte lägga upp någon förrän man fått kommentar på denna. Detta kommer dels att sålla hårt dels att tvinga alla att kommentera varandra. En sådan lösning i kombination med typ varannan vecka eller nått(så man kan få ladda upp igen om man nu inte fick någon kommentar) hade ju varit riktigt bra. Nä jag vet att ni(majoriteten)inte håller med mig, men men...

Fan va jobbigt när det blev två trådar. Skriver man som bara den i den andra tråden när man helt plötsligt upptäcker att det tillkommit en till i samma ämne...

Jo jag har röstat, 2 per vecka än fast jag vacklar i min tro & egentligen skulle tryckt på 1.

Varför kan ni läsa om i den andra tråden...

//Larsa

gunnar_berg skrev:
en tanke bara,

kunde man inte införa någon form av belöning/bonussystem för de medlemmar som är aktiva med att ge kommentarer...

man kan ju tex varje månad drar en vinnare som exempelvis får ett års gratis medlemskap på fotosidan.

/Gunnar
Gillar grundtanken med att belöna i stället för att begränsa som en möjlig väg.

.Z. skrev:
Fan va jobbigt när det blev två trådar. Skriver man som bara den i den andra tråden när man helt plötsligt upptäcker att det tillkommit en till i samma ämne...

Jo jag har röstat, 2 per vecka än fast jag vacklar i min tro & egentligen skulle tryckt på 1.

Varför kan ni läsa om i den andra tråden...

//Larsa

Jag håller med. Det blev dumt! Den andra tråden är stängd och så fortsätter vi här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar