avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Håller med!
Håller också med!
New York-bilden fångade mig totalt. Tittat mycket och länge på den, helt fantastisk på massor av sätt. Fantastiskt bra.
/Mats
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Håller med!
Kul att ni gillar NYC-bilden, trots att den är gjord med en tjockkamera Den hade nog faktiskt inte blivit lika bra med en NEX, i och med att den är tagen med 24 mm på FX, och motsvarande 16 MM på NEX är inte alls lika skarp ...
NEX kan ju ge likartad AF som många tjockkameror om man skruvar på SLT-adaptern och kör med Alphagluggar. Plåtade själv amerikansk fotboll nyligen med mitt Tamron 70-200 och tyckte nog AFen var bättre på NEX än på A900 iaf... sen är säkert proffskamerorna bättre än NEX även då, men tror NEX + SLT-adapter kan komma slå en del entusiastkameror.
Men det finns ett spöke och det är ghosting. Jag har ännu inte fattat varför en del kameror och A-mountadaptrar till NEX lider av det i varierande grad tillsammans med visa objektiv och inte andra. Det har jag aldrig sett på min NEX utan Sony-adaptern trots att ´jag använt samma objektiv som givit ghosting med adaptern.
Varför ska man undvika sådana? Är ju liksom inget som kan bli fel direkt. Inga kontakter eller mekaniska kopplingar till bländare osv.
Mina källor är respektive företags årsredovisningar. Alla tre har olika fiskala år. Nedanstående uppgifter är tagna direkt från deras senaste redovisningar som jag gluttat i.
Tillgångar
-------------
1) Sony: JPY 13 290 miljarder (USD 171 miljarder)
2) Apple: USD 116 miljarder
3) Microsoft: USD 108 miljarder
.
Nej Mats och numera mitt Sigma 150-500 ger ingen ghosting överhuvudtaget med min Sony a-mountadapter men det gjorde den med mitt Sony 70-400 ihop med NEX. Däremot har jag aldrig sett detta med min A580 och jag har ju tagit en del bilder med den kombon på min safari i vintras. Det är därför jag ska fundera på att byta adaptern. Det är inget fel på mitt Sony-objektiv i sig.
Tror jag landat där också Anders. Vinkeln på spegeln kan ju Lennart ha en poäng i också.
Spooky!
Jag har inte sett den effekten förut, men uppenbarligen behövs det inte så stora optiska fel för att sådant ska uppstå. Om saker kan speglas i ett UV-filter kan det garanterat speglas i en spegel (fast bakifrån).
Mannen till vänster. Till höger om ansiktet, framför löpsedeln, finns ett spökes ljusa ansikte. När du ser spökets ansikte kan du även se att det har en kropp. Att använda UV-filter kan allstå resultera i att man blir hemsökt av spöken.Vad är det som är spooky och som ni ser i den där bilden som jag inte ser?
Jag misstänker att tanken är att de tre unga "damerna" vid ICA-bankens uttagsautomat "laddar" inför kvällens festligheter.Med risk för att framstå som korkad kan jag meddela att jag inte heller förstår vad bildens titel "laddning" har för koppling till bilden.
Vad är det som är spooky och som ni ser i den där bilden som jag inte ser?
Med risk för att framstå som korkad kan jag meddela att jag inte heller förstår vad bildens titel "laddning" har för koppling till bilden.
/Mats