Annons

Sony Nex-7

Hur mycket mindre är en M4:3 än en 4:3? Finns det någon skiss på detta? Hur relaterar det till APS-C och FF?

E-5 bredvid E-M5. Klicka gärna på sidovyer också för att se hur mycket tunnare den spegelfria kameran är.

E-5 är en rätt rejäl klump. Här är den bredvid en A900.

Det finns rätt små Four Thirds-kameror också.

(Förut kunde man se flera kameror än två samtidigt på camerasize.com, men den funktionen verkar de ha plockat bort.)

Precis, det verkar finnas mycket bestämda uppfattningar här om vad som händer på Sony och hur det går för dem baserat på väldigt lösa grunder. Det går inte att läsa ut deras planer osv. baserat på siffror i årsredovisningen.

Jag tror också att det är full fart i FF-produktion och åtminstone intrimning av det sista.

A77 blev långt ifrån vad Sony hade tänkt sig och mina förväntningar innan var sunda även om det ledde till en viss besvikelse. Jag är säker på att A99 blir något alldeles extremt bra och kommer ut på marknaden i stora upplagor kort tid efter lanseringen.

Det som gör att det inte är så mycket hype nu är att de inte vill störa försäljningen av A77. Visar bara att Sony har fullständig kontroll över exakt vilken information som lämnar deras utvecklingsavdelning.

Bered er för en chock ni som tror att det här blir bara något sisådär...

/Mats

Behöver hjälp med en adapterfråga. Vill ha en adapter till min NEX så jag kan köra med mina pentaxgluggar, vart kan jag köpa en omgående? Helst i sthlm =) Vad det rör om sig för gluggar syns i min kameraväska. Finns det olika? Isf så vill jag ha nån bättre. Tacksam för svar.

Behöver hjälp med en adapterfråga. Vill ha en adapter till min NEX så jag kan köra med mina pentaxgluggar, vart kan jag köpa en omgående? Helst i sthlm =) Vad det rör om sig för gluggar syns i min kameraväska. Finns det olika? Isf så vill jag ha nån bättre. Tacksam för svar.

Scandinavian Photo har en i sitt sortiment, men kanske inte på lager. Novoflex-adapter med bländarstyrning.

Länk till produkten har du här: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11190683/novoflex-adapter-nex-till-pentax-k

Sedan finns ju adaptrar från Kipon. Möjligen har Cyberphoto en NEX till Pentax-adapter. Verkar som om den finns i lager. Den förutsätter att gluggen har egen bländarring. Annars får du köra vidöppet. Den är billigare.

Länk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=KI100905

Själv kör jag både Novoflex och Kipon till NEX, men det är för att kunna köra mina Nikon- o Canongluggar på den.

//Lennart

Scandinavian Photo har en i sitt sortiment, men kanske inte på lager. Novoflex-adapter med bländarstyrning.

Länk till produkten har du här: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11190683/novoflex-adapter-nex-till-pentax-k
Den där är lite onödigt dyr om man objektiv med bländarring.

Sedan finns ju adaptrar från Kipon. Möjligen har Cyberphoto en NEX till Pentax-adapter. Verkar som om den finns i lager. Den förutsätter att gluggen har egen bländarring. Annars får du köra vidöppet. Den är billigare.

Länk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=KI100905
Det är också rätt dyr. Här är ett billigare alternativ:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?header=true&search=adapter pentax nex&catid=14

Jag vet inte om den billiga adaptern är mycket sämre, men jag har köpt ett par billiga adapters på Tradera som fungerar alldeles utmärkt. Hur länge de håller vet jag inte, men att köra manuellt på en CSC är inte något jag gör så jätteofta, så jag sliter inte så mycket på adaptrarna.

Tack för svar grabbar. Den du visade Lennart var ju inte direkt gratis, Men jag vet inte om du har sett vad jag har för Pentaxgluggar, jag har bländarring på dom, behöver jag den ändå? Per den du visade har jag tittat på också. Nu är jag helt noob på adaptrar, men är det inga konstigheter om man vill köra bländarprio? Lägger till lite snabbt i inlägget, den på Cyberphoto för 925:- kan jag köra med bländarprio och få tidsautomatik så att säga?

Om bländarprioritetsautomatik fungerar eller inte beror nog mer på kameran. Jag har ingen NEX så jag vet inte, men det finns flera här som använder gamla manuella objektiv på sina NEXar så det kommer säkert ett välgrundat svar snart.

Tack för svar grabbar. Den du visade Lennart var ju inte direkt gratis, Men jag vet inte om du har sett vad jag har för Pentaxgluggar, jag har bländarring på dom, behöver jag den ändå? Per den du visade har jag tittat på också. Nu är jag helt noob på adaptrar, men är det inga konstigheter om man vill köra bländarprio?

Den för 925;- på CP borde du kunna köra bländarprio på. Kipons adaptrar är mycket välgjorda. Finns många som är billigare men som har blänkande detaljer i själva "tuben" som jäklas med exponeringen.

Som det fungerar på min NEX-7 så visar bländarvärdet bara .......medan tiden anges som vanligt och stegar sig uppåt eller nedåt allt eftersom man bländar upp eller ned. Kameran är då ställd i "A" Aperture Priority.

Eftersom det saknas kontakter på adaptern får du ingen info i EXIF på f-tal eller brännvidd. Kolla bara att din NEX har funktionen "Kan utlösas utan objektiv". Tror det behövs.

PMD har rätt. Det finns en massa billiga adaptrar. Har råkat ut för 2 som kärvade så jag trodde att jag skulle behöva rörtong för att få bort dem från objektivet, medan den andra delen låg nästan och glappade mot kamerahuset.

//Lennart

I så fall ska du absolut undvika någon av alla de billiga adaptrar som ebay kryllar av. En billig adapter KAN fungera någorlunda för något tillfälligt bruk, men annars är risken för problem och pengar i sjön mycket stor. Se t.ex. Lennarts erfarenheter i inlägget ovan.

Här är en länk jag skrivit tidigare i denna tråd där du kan läsa mer om kvalitetsproblem. Innehåller även listor över ett antal olika adaptrar till NEX från olika tillverkare. Dock LÅNTIFRÅN fullständig, tyvärr, men dessa tillverkare har jag sett åtskilliga rapporter om att de håller högre kvalitet. Ambitionen var att jag skulle komplettera med listor av adaptrar från andra tillverkare senare, men det finns ju gränser för hur mycket man orkar med... Men någon/några andra friska krafter här kanske kan fortsätta med att komplettera listningen? Så kan jag ju istället ägna mig åt att skriva en massa annat nyttigt (förhoppningsvis) - har skallen fullt av sådant, men fasen så svårt att få ut det i skrift...

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1811178&postcount=1195
.

I så fall ska du absolut undvika någon av alla de billiga adaptrar som ebay kryllar av. En billig adapter KAN fungera någorlunda för något tillfälligt bruk, men annars är risken för problem och pengar i sjön mycket stor.

Är det verkligen så?

Jag menar de här billiga adaptrarna är ju bara en bit rör och fattningar, vad är det som kan gå fel?

Fokusering är ju inget issue och så länge de passar och låser och inte förstör kamera eller objektiv är väl allt frid och fröjd.

Inte alls samma sak som de avancerade adaptrar med elektronik, bländarstyrningar, AF-modul osv som finns till Alpha eller Canon EF.

Jag har nu ingen liten spegellös för tillfället, men en herrans massa Hexanon-objektiv och adaptrar för det, både till NEX och m4/3.

Från början hade jag en som jag köpte för länge sedan då jag hade min NEX-5. Sålde sen kameran, men behöll adaptern.

Den adaptern har lite blanka ytor inuti, så jag fick för mig att köpa en ny som inte har det för att undvika reflexer s åjag köpte en på Tradera. Killen råkade skicka fel så jag fick en för m4/3 istället och efter lite diskussion och att slippa skicka tillbaka så fick jag en NEX-adapter till för halva priset, så nu har jag alltså 3 totalt.

Den första är lite trög vid monteringen av objektiven, men passar perfekt på kameran. De andra är inget som helst fel på (har dock inte provat m4/3 på någon kamera iofs).

De här kostade 250 kr/styck och är hur bra som helst.

Varför ska man undvika sådana? Är ju liksom inget som kan bli fel direkt. Inga kontakter eller mekaniska kopplingar till bländare osv.

Nu fattas bara en kamera att sätta det på, men det får vänta. Har en annan som jag ska köra in mig på.

/Mats

Novoflex gör nog de bästa adaptrarna till NEX, men de kostar därefter. Jag har två adaptrar till min - en för Canon FD som jag köpte på Tradera för 300:- (den heter FOTGA) som passar utmärkt till både gluggar och kamera, och en till Nikon F (kräver bländarring) som jag köpte på Kaffebrus för 600:- eller så.

De adaptrar Lennart refererar till är nog helt klart bättre om man ämnar använda sin NEX väldigt mycket med objektiv från andra tillverkare. Jag använder min Nikonadapter enbart på 105/2,5 och FD-adaptern enbart på 200/2,8, så jag håller inte på och pillar med dem så mycket så jag sliter på dem.

Den enda adapter jag skulle lägga mycket pengar på är en för Leica M->NEX om jag hade några sådana objektiv. De objektiven är tillräckligt små för att ersätta det mesta på en NEX, och så dyra att jag inte skulle riskera att montera dem på skitadaptrar från ebay (dessutom är de ju rätt bra) :)

Trevliga bilder! Man blir fortfarande lika förvånad över att det går att få ut bilder av minst lika bra kvalitet som man får från sina "tjockkameror" med en sån här liten "skrutt-kamera".
.

Varför ska man undvika sådana? Är ju liksom inget som kan bli fel direkt. Inga kontakter eller mekaniska kopplingar till bländare osv.

Dels kan en adapter göra att du inte kan fokusera på oändligt om den är för lång, och dels kan den skada bajonetten i både objektiv och kamera om den är dåligt konstruerad. Det är inte så kul om det lossnar metallflis från adaptern när du monterar den på kameran, och det hamnar på sensorn för att senare raspas mot den när slutaren utlöses. Det är inte heller så kul om bajonetten på den där Summilux 50/0,95 skadas p.g.a. dåliga toleranser.

Med billiga objektiv och hyfsat billiga kamerahus kan det dock vara värt att ta risken, och jag monterade mina billiga adaptrar mycket försiktigt för att se att de verkligen passar ordentligt. Min FD-adapter har för övrigt en mekanisk koppling till bländaren trots att den var billigt, för att det ska gå snabbare att blända ner än att vrida på bländarringen.

Trevliga bilder! Man blir fortfarande lika förvånad över att det går att få ut bilder av minst lika bra kvalitet som man får från sina "tjockkameror" med en sån här liten "skrutt-kamera".
.

En av bilderna var ju i och för sig från en jättetjock kamera (D3) :) Den räknas som rätt lågupplöst på låga ISO jämfört med många andra kameror med 12 MP, men på mina utskrifter i 30x40 (40 på längsta ledden) kan i alla fall inte jag se skillnad på dess 12 MP mot 24 MP på NEX. Ska nog till större förstoringar innan pixlarna hjälper på riktigt.

Tack allesammans =) Jag beställer den från Cyberphoto för 925:- skulle den inte fungera så har jag öppet köp. Och ja på F3 har man detta som jag tror ni menar?

Bilagor

• DSC_4578.jpg
    DSC_4578.jpg
    13.9 KB · Visningar: 123
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar