I så fall ska du absolut undvika någon av alla de billiga adaptrar som ebay kryllar av. En billig adapter KAN fungera någorlunda för något tillfälligt bruk, men annars är risken för problem och pengar i sjön mycket stor.
Är det verkligen så?
Jag menar de här billiga adaptrarna är ju bara en bit rör och fattningar, vad är det som kan gå fel?
Fokusering är ju inget issue och så länge de passar och låser och inte förstör kamera eller objektiv är väl allt frid och fröjd.
Inte alls samma sak som de avancerade adaptrar med elektronik, bländarstyrningar, AF-modul osv som finns till Alpha eller Canon EF.
Jag har nu ingen liten spegellös för tillfället, men en herrans massa Hexanon-objektiv och adaptrar för det, både till NEX och m4/3.
Från början hade jag en som jag köpte för länge sedan då jag hade min NEX-5. Sålde sen kameran, men behöll adaptern.
Den adaptern har lite blanka ytor inuti, så jag fick för mig att köpa en ny som inte har det för att undvika reflexer s åjag köpte en på Tradera. Killen råkade skicka fel så jag fick en för m4/3 istället och efter lite diskussion och att slippa skicka tillbaka så fick jag en NEX-adapter till för halva priset, så nu har jag alltså 3 totalt.
Den första är lite trög vid monteringen av objektiven, men passar perfekt på kameran. De andra är inget som helst fel på (har dock inte provat m4/3 på någon kamera iofs).
De här kostade 250 kr/styck och är hur bra som helst.
Varför ska man undvika sådana? Är ju liksom inget som kan bli fel direkt. Inga kontakter eller mekaniska kopplingar till bländare osv.
Nu fattas bara en kamera att sätta det på, men det får vänta. Har en annan som jag ska köra in mig på.
/Mats