Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Har tittat ännu lite noggrannare. Tycker inte alls att skuggorna ser underliga ut längre, dessa förefaller faktiskt att komma från ett befintligt fysiskt objekt där vid dörren. Ser faktiskt ut som ett kraftigt gångjärn (eller möjligen en dörrstängare).
.

Ser du inte den ljusa "skuggan" som precis följer mannens konturer? Om du inte ser den borde du antingen gå till optikern eller kalibrera din bildskärm :)

Sånt där är i alla fall en anledning att inte använda filter på objektiven om man inte måste ...

Menar du vid mannens (från mig sett) vänstra sida? Där finns en något ljusare "bumerang" till höger om nedre delen av affischen "Vi har uttagsautomat" och in i håret. Vad jag kan se följer den dock inte ansiktets / hårets konturer, väl? Det tycks ju finnas gott om glasrutor runtom där, så jag gissar snarare på en reflex från någon sådan.

Eller kanske helt enkelt en lite suddigare återgiven ljusare hårlock. :)

Skärpan ligger ju på flickorna i bakgrunden.

Något annat än detta har jag inte kunnat se på MIN monitor (som förvisso är tämligen skruttig).
.

Rakt till höger om mannen, ungefär 1,5 centimeter ifrån honom (1,5 centimeter på skärmen alltså). Den följer hans kontur hela vägen från huvudet ner till bildkanten.och ser ut ungefär som om han speglas i ett fönster (vilket alltså inte är fallet).

Aha, tack. Ja nu ser jag den. Den har karaktären av en reflex från en plan yta.

På min bildskärm var den helt osynlig så länge jag tittade på bilden i normal storlek, jag fick förstora bilden kraftigt för att se den. Och på min skärm var konturen naturligtvis mycket mindre än 15 mm ut från sidan...
.

På min bildskärm var den helt osynlig så länge jag tittade på bilden i normal storlek, jag fick förstora bilden kraftigt för att se den. Och på min skärm var konturen naturligtvis mycket mindre än 15 mm ut från sidan...
.

Hehe, ja det beror förstås på vad du har för upplösning på skärmen :)

Till exempel ett UV-filter. :)

På min bildskärm var den helt osynlig så länge jag tittade på bilden i normal storlek, jag fick förstora bilden kraftigt för att se den.
Hur liten, eller felinställd, skärm har du? Jag såg "spöket" direkt utan problem på en 15" MacBook Pro.

Efter att sett bilden i 100% håller jag oreserverat med. Svårt att slå. Lägger man därtill prisaspekten så...

//Lennart

En del har jämfört det objektivet med mångdubbelt dyrare Zeiss och Leica med M-fattning, och att en sådan jämförelse ens görs visar ju på att det är en synnerligen lyckad konstruktion. På en spegellösing slipper man dessutom problem med felfokus som annars tyvärr inte är helt ovanlig när det gäller Sigmagluggar.

Det är helt enkelt så att om man har en NEX och inte har det objektivet så har man missat något :)

Undrar jag om inte Samsung kommer att bli en ordentlig konkurrent till Sony i det spegellösa segmentet. Nu kommer en ny uppsättning av deras NX-kameror med WIFI. Arvet från telefonerna gör sig påmint och det står väl snart inte på innan vi får det i NEX-arna också. Sony har ju också ett Smartphone-arv att luta sig mot. Jag är nog inte odelat postiv för egen del men förstår att många säkert kommer ta emot detta med öppna armar.

Blir nog snart dags att lägga upp en Samsung-rubrik i FS forumlista.

Inget hot, bara ett verkligt benhårt och "påhedersord-löfte": Jag kommer att gå tillbaks till 120 rullfilm om kamerajävlarna börjar ringa när jag är ute och plåtar.

Mer modifierat: Kommer aldrig i h-e att köpa en NEX med slik funktion i. NEX med tele är okej, NEX med tele-fåneri blir NIX för min del.

Sedan kommer ett antal kommentarer av typen: "Jamen funktionen går att stänga av". Spelar ingen roll, jag haaaaatar mobiltelefoner sedan min lååååååånga tjänsgöring som pressfotograf.

Sedan kommer väl uppmaningen efter varje exponering "Gilla oss på Facebook".

Jag "glömmer" ofta mobiltelefonen med flit.

I detta fallet har jag varit surgubbe länge och tänker så förbli.

//Lennart

---
Jag kommer att gå tillbaks till 120 rullfilm om kamerajävlarna börjar ringa när jag är ute och plåtar.
---
Haha! Jaså, du är en så rabiat mobiltelefonhatare...

Hatar för min del inte mobiltelefoner alls, tycker att de ibland förenklar livet avsevärt. Men eftersom jag inte är ute i arbetslivet så ringer den ju inte hela tiden, och det är förstås en vital skillnad.

Har väl inte heller för egen del behov av en telefon inbyggd i någon kommande NEX, men ifall så kommer att ske skulle jag knappast gå i taket - skulle väl knappast reagera alls.

Vill man inte att nån ska ringa på den så är det väl i så fall enklare att inte stoppa i något SIM-kort i den än att uteslutande köra med 120-rullfilm i fortsättningen... :)

---
---
Men här är jag helt med dig. Ifall det inte skulle gå att stänga av detta så skulle jag förmodligen vomera...
.

Hatar för min del inte mobiltelefoner alls, tycker att de ibland förenklar livet avsevärt. Men eftersom jag inte är ute i arbetslivet så ringer den ju inte hela tiden, och det är förstås en vital skillnad.
En mobitelefon har man ju för att kunna ringa när man vill och inte behöva leta rätt på en telefon.
Det där att den ringer och stör kan man lätt avhjälpa genom att stänga av den ...

Inget hot, bara ett verkligt benhårt och "påhedersord-löfte": Jag kommer att gå tillbaks till 120 rullfilm om kamerajävlarna börjar ringa när jag är ute och plåtar.

Mer modifierat: Kommer aldrig i h-e att köpa en NEX med slik funktion i. NEX med tele är okej, NEX med tele-fåneri blir NIX för min del.

Sedan kommer ett antal kommentarer av typen: "Jamen funktionen går att stänga av". Spelar ingen roll, jag haaaaatar mobiltelefoner sedan min lååååååånga tjänsgöring som pressfotograf.

I detta fallet har jag varit surgubbe länge och tänker så förbli.

//Lennart

Rätt nära min inställning. Det har hänt några gånger att min fru skickat grannarna att kolla om jag dött när jag varit i sommarstugan. Senast fann de mig med hörselskydd på kaklandes köket. Jag orkade inte ta av mig dem medan jag kapslipade plattorna. :)

Icke desto mindre så tror jag en del skulle välkomna en sådan utveckling eftersom en den användargruppen säkert vill kunna göra precis samma sak med sin Samsung NEX (eller förlåt NX - väldigt nära syntax där med NEX så man undrar ju verkligen om det är en tillfällighet), som med sin Galaxy SIII eller vad man nu har.

Som sagt, jag blir inte förvånad och kom ihåg var du hörde det först :).

Undrar jag om inte Samsung kommer att bli en ordentlig konkurrent till Sony i det spegellösa segmentet. Nu kommer en ny uppsättning av deras NX-kameror med WIFI.
---
Det tror jag däremot inte alls.

Behövs mycket mer än WiFi för att bli en allvarlig konkurrent till NEX-systemet (lär väl komma i NEX:arna också för den delen). NEX-systemet är enligt min mening det enda som förtjänar att kallas för system. De övriga "spegelfria" består i stort sett bara av en grupp snarlika kameror av standardmodell (eller av en enda kamera), medan NEX-systemet är det enda där det kommer ut modeller för rejält skilda användningsområden och användargrupper. Och, som du själv har skrivit om, är NEX det enda "spegelfria" system som är helt integrerat med sitt "tjockkamera-system". T.o.m. till den grad att vilken NEX som helst kan förvandlas till en "minitjockkamera" med snabb PD-AF.

Vidare ligger Samsung fortfarande efter Sony när det gäller sensorbildkvalitet. Förra året gick Samsung stolt ut och informerade om att de hade lyckats integrera både analoga och digitala kretsar på sensorn. Detta är i och för sig en avancerad prestation (Canon har t.ex. inte klarat detta ännu), men Sony har ju levererat sådana sensorer sen fyra år tillbaka.

NX-systemet har också ett betydligt längre registeravstånd (25,5 mm) än NEX (18 mm), vilket ger problem ifall man vill kunna använda objektiv från mätsökarkameror ända till oändligt. Leica M-objektiven har visserligen ett registravstånd på 27,8 mm, men sedan sticker bajonetten ut 7 mm bakom objektivet, och eftersom Leica-bajonettens ytterdiameter är större än innerdiametern på NX-husens objektivfattning, så sk-ter det sig i allla fall. Inga som helst problem här för NEX:arna, som bekant.

Dessutom tycker jag att NX-kamerorna är ergonomiska katastrofer (för min del), medan NEX:arna ligger hur fint och stadigt som helst i mina händer, och utan att några vassa kanter skär in i handen. Remarkabelt med tanke på hur små NEX-husen är.

Sedan betvivlar jag att Samsung klarar att hålla samma kvalitet som Sony. Det är ju procentuellt betydligt fler returer av Samsung mobiltelefoner än av Sony Ericssons, liksom av Samsungs TV-apparater än av Sonys (enligt de handlare jag talat med om detta).

Det enda av dagens system som MÖJLIGEN skulle kunna ta efter NEX-systemets universalitet är förstås Canons EOS M. Anser dock att det är högst osannolikt att EOS M skulle kunna konkurrera med NEX (annat än för Canon-användarna förstås). Det är ju det i särklass "tråkigaste" i hela den spegelfria världen! Vad jag kan se finns det INTE EN ENDA ny tanke i EOS M-systemet (vilket samtliga övriga som hittills gett sig in i den spegelfria marknaden lyckats med). Canon har plockat lite här och lite där, och då blir resultatet bara ett trist "Mee too"-system. Jag skulle i alla fall för min del ha svårt att tänka mig att börja investera i ett system med NOLL innovativitet och nytänkande.

Canon börjar på en alldeles för låg nivå för att i alla fall jag för min del ska ha något förtroende för att de ska kunna accelera och komma ikapp Sony, som redan springer i full fart (utom när det gäller E-objektiv kanske, men där är ju ett flertal nya på gång nu). Om Canon ska kunna få upp samma fart som Sony, så måste de klara av att konkurrera med ett av världens ledande elektronikföretag utan att ha någon nämnvärd elektronik-produktion i huset. De tillverkar visserligen sensorer för sina "tjockkameror" (alltså enbart för dessa - det sitter Sony-sensorer i de flesta av Canons digitala kompaktkameror), och så finns det ju lite elektronik i deras kopiatorer och printrar. Knappast något Hi-Tech.

Det kanske man inte ens kan kalla Canons sensor-tillverknng längre, eftersom deras produktionsutrustning är rätt föråldrad vid det här laget. Därmed menar jag givetvis inte alls att Canon-kamerorna skulle ha kassa sensorer med dålig bildkvalitet, dessa är tillräckligt bra för att tillfredsställa de flesta.
.

Senast ändrad:
Behövs mycket mer än WiFi för att bli en allvarlig konkurrent till NEX-systemet (lär väl komma i NEX:arna också för den delen).
NX har fortfarande ett större objektivutbud än NEX. Objektiv med adaptrar är bara för hyperentusiaster. Övriga vill ha AF och automatisk bländare.

NEX-systemet är enligt min mening det enda som förtjänar att kallas för system.
Nu blev det nog lite väl mycket halleluja.

Det enda av dagens system som MÖJLIGEN skulle kunna ta efter NEX-systemets universalitet är förstås Canons EOS M.
Det finns andra spegelfria system som har den potentialen (eller t.o.m. är där redan).

Anser dock att det är högst osannolikt att EOS M skulle kunna konkurrera med NEX (annat än för Canon-användarna förstås). Det är ju det i särklass "tråkigaste" i hela den spegelfria världen! Vad jag kan se finns det INTE EN ENDA ny tanke i EOS M-systemet (vilket samtliga övriga som hittills gett sig in i den spegelfria marknaden lyckats med). Canon har plockat lite här och lite där, och då blir resultatet bara ett trist "Mee too"-system. Jag skulle i alla fall för min del ha svårt att tänka mig att börja investera i ett system med NOLL innovativitet och nytänkande.
Det håller jag med om. Canon går ut lågt och hoppas ta marknadsandelar från övriga spegelfria system, som ju också har kameror i ungefär samma klass som EOS M. Vi får väl hoppas att Canon kommer med en mer avancerad modell med EF-M-fattning så småningom. För tillfället är Canons spegefria system dock en "also-ran".

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar