Annons

Sony Nex-7

Tack allesammans =) Jag beställer den från Cyberphoto för 925:- skulle den inte fungera så har jag öppet köp. Och ja på F3 har man detta som jag tror ni menar?

Men hörru, phool - är det möjligen så att NEX:en tagit överhand, och också du börjar inse att det där med tjockkameror är förlegat? Trist i så fall efter att precis köpt en av de bästa tjockisarna ;)

Nä, skojade bara - om din 5D Mk III är i närheten av den 1Dx jag testade i AF-prestanda så är det rätt långt kvar innan en NEX (eller vilken spegellösing som helst) kommer i närheten, och det lär den ju vara i och med att det som skiljer är en processor mindre.

Min NEX-7 går att använda med kontinuelig autofokus, men då får det inte vara några snabba motiv. Med manuell fokus, serietagning och förinställd skärpa går det dock ändå att få rätt bra actionbilder, men med mycket mycket lägre träffprocent än på en bra tjockkamera.

Är det verkligen så?

Jag menar de här billiga adaptrarna är ju bara en bit rör och fattningar, vad är det som kan gå fel?
---
Ganska mycket, faktiskt. Vanligt är att lågprisadaptrarna är tillverkade i för billigt och mjukt material, så att de snabbt slits ut och/eller deformeras. Då får du inte längre jämn skärpa över hela bildplanet. Går ibland inte att få ens när de är helt nya pga för dåliga tillverkningstoleranser. Då tappar du nyttan av att använda gamla fina objektiv, särskilt med hög ljusstyrka och alldeles särskilt med långa brännvidder (tyngden deformerar adapterringen).

Läste du inte inlägget jag länkade till i svar #1752 ovan?

---
Fokusering är ju inget issue och så länge de passar och låser och inte förstör kamera eller objektiv är väl allt frid och fröjd.
---
Det är ju just detta. Det finns gott om rapporter om att dessa billiga adaptrar glappar väldigt eller fastnar på objektiv eller i kamerahus. Då är det inte alls frid och fröjd längre!

---
Inte alls samma sak som de avancerade adaptrar med elektronik, bländarstyrningar, AF-modul osv som finns till Alpha eller Canon EF.
---
Tja, de ostasiatiska tredjepartstillverkarna skulle nog i och för sig många gånger klara av att smälla ihop elektronik med mindre problem än vad de har med mekanisk precisionstillverkning (ifall de vore duktiga på "reverse engineering", men det förefaller de knappast behärska alls).

---
Varför ska man undvika sådana? Är ju liksom inget som kan bli fel direkt. Inga kontakter eller mekaniska kopplingar till bländare osv.
---
Som sagt, läs inlägget jag länkade till ovan. :)

Där finner du åtskilliga skäl till att undvika billiga ebay-adaptrar.
.

Hehe ja mark III:an äter upp nexen på alla möjliga vis. Tro inget annat :) och jag har inte testat 1DX, kan den verkligen ha lika bra AF som 5D3? :) men nexen är sjukt bra den med, riktigt liten och rolig kamera som alltid kan vara med. Mycket bra bildkvalité! Peaking är ju beroendeframkallande också :) började faktiskt med det idag. Allt började med att jag skulle fota en liten växt som kameran inte ville fokusera på. Slog om till manuell med dir någonting sen röda prickar på det som ligger i skärpa! Helt jävla fantastisk teknik egentligen :) nu kör jag bara manuell trots att jag har riktigt fin af på gluggen. Bara för att det är så roligt och det blir så bra.

NEX kan ju ge likartad AF som många tjockkameror om man skruvar på SLT-adaptern och kör med Alphagluggar. Plåtade själv amerikansk fotboll nyligen med mitt Tamron 70-200 och tyckte nog AFen var bättre på NEX än på A900 iaf... sen är säkert proffskamerorna bättre än NEX även då, men tror NEX + SLT-adapter kan komma slå en del entusiastkameror.

NEX kan ju ge likartad AF som många tjockkameror om man skruvar på SLT-adaptern och kör med Alphagluggar. Plåtade själv amerikansk fotboll nyligen med mitt Tamron 70-200 och tyckte nog AFen var bättre på NEX än på A900 iaf... sen är säkert proffskamerorna bättre än NEX även då, men tror NEX + SLT-adapter kan komma slå en del entusiastkameror.

NEX:en är ju nyare, så det är inte alls omöjligt att den presterar bättre än A900 på just sånt med adaptern. Däremot tror jag inte den har en chans mot D4 eller 1DX som är gjorda just för att fotografera sånt här - både jag och Martin häpnade över den träffprocent vi fick när vi fotograferade små snabba hundar. Massor av bilder som jag var säker på att jag missat för att jag inte följde hundjävlarna ordentligt var skarpa. Med min D3 hade de inte blivit skarpa, och inte med så många andra kameror heller (utom möjligen 5D Mk III eller D800 som har ungefär samma AF som dess storebröder).

Nu är det väl inte så många som köper en NEX för actionfoto med följande AF (ännu), men kanske när nästa modell kommer 2013 :)

Nu är det väl inte så många som köper en NEX för actionfoto med följande AF (ännu), men kanske när nästa modell kommer 2013 :)
Du har nog rätt, men fler borde göra det. Jag syftar inte på de som är beredda att lägga 25+ papp på en kamera, de ska självklart hålla sig till fullformatarna, men en NEX med SLT-adapter kan ju tävla i AF-hastighet med allt i 5 - 15k kronors klassen, och det är ju betydligt fler människor som köper såna för actionfoto än som springer och köper en 1DX...

---
Nä, för lat för det :)
Men det går ju att kolla ordentligt innan man sätter dit dem.
---
Jajaja, ska göra det :)

/Mats
Hehe, ja det var ju helt uppenbart att du inte hade läst min adapter-information. Vilket i och för sig förvånade mig. Samt gjorde mig högeligen förnärmad. :)

Lika uppenbart var det att jag skulle behöva tjata på dig för att få dig att läsa inlägget, pga din lika uppenbara lathet... :)
.

Du har nog rätt, men fler borde göra det. Jag syftar inte på de som är beredda att lägga 25+ papp på en kamera, de ska självklart hålla sig till fullformatarna, men en NEX med SLT-adapter kan ju tävla i AF-hastighet med allt i 5 - 15k kronors klassen, och det är ju betydligt fler människor som köper såna för actionfoto än som springer och köper en 1DX...

Visst är det så, men jag som inte haft Sony innan NEX köper inte en adapter för det priset för att sedan köpa jättestora objektiv till den (även om jag vet att det funkar skitbra). Om jag har behov av hastigheten köper jag en begagnad C eller N för samma pengar i och med att jag inte har några gluggar som är snabba på Sony.

När jag och Martin jämförde D4 och 1Dx körde vi med ganska gamla 300 mm, och framför allt Canonkameran kunde inte dra nytta av en hel del av dess förbättringar. Trots det var den fullt i klass med D4, och garanterat bättre än något i Sonys sortiment just nu (och mycket mycket dyrare). Sony får jobba på rätt bra om de ska komma upp i den prestandan vad gäller följande AF, men det skiter jag högaktningsfullt i med min NEX. Jag får bra bilder på de motiv jag fotograferar med den, och de skulle snarast bli sämre med dessa kameror p.g.a. lägre upplösning.

Hehe, ja det var ju helt uppenbart att du inte hade läst min adapter-information. Vilket i och för sig förvånade mig. Samt gjorde mig högeligen förnärmad. :)

Lika uppenbart var det att jag skulle behöva tjata på dig för att få dig att läsa inlägget, pga din lika uppenbara lathet... :)
.

Jag hade läst den, men köpte ändå billiga adaptrar (som visade sig funka) :)

Först, du har ju förstås klart för dig att mitt inlägg som du citerar var ett svar till det Mats skrivit, men det kanske inte är helt klart för någon annan, så för säkerhets skull förtydligar jag detta.

Sedan var avsikten med det jag skrev naturligtvis inte alls att "förbjuda" någon att köpa billiga ebay-adaptrar, utan bara att man inte ska behöva råka ut för obehagliga överraskning, så att man ska kunna göra en informerad avvägning av de risker som är av betydelse för ens egen del.

Dessutom, att dina billiga adaptrar funkar nu säger ju ingenting om hur det kommer att se ut framtiden. Där kan man förstås känna sig betydligt tryggare ifall man väljer en kvalitetsadapter.
.

Först, du har ju förstås klart för dig att mitt inlägg som du citerar var ett svar till det Mats skrivit, men det kanske inte är helt klart för någon annan, så för säkerhets skull förtydligar jag detta.

Sedan var avsikten med det jag skrev naturligtvis inte alls att "förbjuda" någon att köpa billiga ebay-adaptrar, utan bara att man inte ska behöva råka ut för obehagliga överraskning, så att man ska kunna göra en informerad avvägning av de risker som är av betydelse för ens egen del.

Dessutom, att dina billiga adaptrar funkar nu säger ju ingenting om hur det kommer att se ut framtiden. Där kan man förstås känna sig betydligt tryggare ifall man väljer en kvalitetsadapter.
.

Ja, det var precis vad jag skrev tidigare - de billiga adaptrarna fungerar, men man ska nog inte använda dem om man växlar ofta, och inte alls om man kopplar dem till dyra objektiv.

Precis, det verkar finnas mycket bestämda uppfattningar här om vad som händer på Sony och hur det går för dem baserat på väldigt lösa grunder. Det går inte att läsa ut deras planer osv. baserat på siffror i årsredovisningen.

Jag tror också att det är full fart i FF-produktion och åtminstone intrimning av det sista.

A77 blev långt ifrån vad Sony hade tänkt sig och mina förväntningar innan var sunda även om det ledde till en viss besvikelse. Jag är säker på att A99 blir något alldeles extremt bra och kommer ut på marknaden i stora upplagor kort tid efter lanseringen.

Det som gör att det inte är så mycket hype nu är att de inte vill störa försäljningen av A77. Visar bara att Sony har fullständig kontroll över exakt vilken information som lämnar deras utvecklingsavdelning.

Bered er för en chock ni som tror att det här blir bara något sisådär...

/Mats

A77 blev lång i från vad Sony tänkt sig skriver du. A77 blev långt i från vad du Mats själv totade i hop i skallen, önskemål med inblandning av framtidsvisioner där har även jag med flera andra skrivit. Men det är just vad man tror om framtiden en vision.

Har inget med att göra hur A77 ser ut i dag, Tänk på att även dom så väletablerade storsäljande Canon/Nikon inte på något sätt har haft blixtsnabba lösningar som fungerat bra på direkten, läste i dagarna om 50D som exempel den fick 5Mp mera än 40D man kunde knappt inte se någon skillnad alls, och 50D har ett rejält störande färgbrus och flammighet, så som så många då vill se Canons ingenjörer så speciellt duktiga, så kan inte eller dom så där snabbt hitta lyckade lösningar med brustädning eller hårdvara.

Att inte A77.ans EVF på precis alla plan kan hävda sig mot en stor ljus och påkostad OVF-sökare, borde igentligen stå klart för dom flesta, för många testare har tryckt på förvånansvärt starkt om EVFn då vissa tillkortakommande, Att använda A77 under 10 dagar som stessade testare tvingas göra, räcker inte på långa vägar för att uppskatta fördelarna som EVF har.

Foto med flera stora kända testfirmor klassade 7D som världens bästa semiprokamera, D300 ägare reagerade så klart så debattvågorna var stundtals höga nästan i tsunamiklass. Nu vet vi att A77 på flera plan kan hävda sig mot 7D men i och med att den kunde det, så visade det sig att det som är viktigare ÄN NÅGOT ANNAT så är det jättebra följande AF, det betyder allra mest och verkar helt avgörande, Det var aldrig viktigt med den äldre 5DMKII som exempel, men är nu superviktigt med 5DMKIII.

Summan av kardemumman som JAG ser det är att A77 kan hävda sig mot 7D på flera andra viktiga plan, vilket då FÖR MIG innebär att man med A77 trots vissa öppningsfadäser byggt en riktigt bra och kapabel kamera, det räcker långt för mig och borde räcka långt även för många andra.

Handskakning från Bengt.

Behöver hjälp med en adapterfråga. Vill ha en adapter till min NEX så jag kan köra med mina pentaxgluggar, vart kan jag köpa en omgående? Helst i sthlm =) Vad det rör om sig för gluggar syns i min kameraväska. Finns det olika? Isf så vill jag ha nån bättre. Tacksam för svar.

Jag köpte båda mina på Tradera (för Pentax och Hexanon) men de var väldigt tighta precis som de adapters jag vet att Mats också har till sina Hexanon. Andra adapters jag sett på Scandinavian hade snarast lite för stora spel. Märkligt nog är fattningen mot kameran perfekt i samtliga fall. Det är fattningen objektiv-adapter det handlar om vad jag sett.

Jag löste detta själv genom att skava objektivfattningen i adaptrarna (gammal flygtekniker som man är :). De är gjorda av förkromad mässing, så det gick ganska lätt. Man behöver inget skavstål ens utan det funkar med en ordentligt vass sax eller kniv om det kniper. Nu är de snarast lite lösa istället men jag föredrar detta för de var så hårda att jag nästan var rädd att det på sikt skrulle vrida sönder skruvarna som håller bajonetten på plats i objektiven.

Annars är det fantastiskt kul att kunna använda sina gamla eminenta Pentaxobjektiv. Du kommer älska det med tror jag. Jag älskar mina gamla SMC-M 100mm/2,8.och min gamla 40mm pannkaka som jag haft sedan 70-talet. Pannkakana gör NEX:en kompakt även med objektiv och adapter. Pentax-adaptern är annars en aning tjockare än exv. Hexanon-adaptern som är riktigt tunn och fin. Jag tror Leicaadaptrarna är hyfsat tunna också. De gamla system med stort registeravstånd ger klumpigare kombon men kan ju vara motiverade av andra skäl.

E-5 bredvid E-M5. Klicka gärna på sidovyer också för att se hur mycket tunnare den spegelfria kameran är.

E-5 är en rätt rejäl klump. Här är den bredvid en A900.

Det finns rätt små Four Thirds-kameror också.

(Förut kunde man se flera kameror än två samtidigt på camerasize.com, men den funktionen verkar de ha plockat bort.)

Jag tog upp en OM-D och en NEX 7 och det är ju bara millimetrar som skiljer om det inte vore för "retroprismahuset." Det gör ju att den blir högre relativt. Vad är det för sökare i den? Behövs designan av praktiska skäl eller är det bara fejk? I så fall blir det ju lite dysfunktionellt med retrogreppet designmässigt

Så jag förstår Gunnars invändning mot en annars lysande liten skapaelse vad det verkar. Fantastiskt jobb av Oly.

Jag tog upp en OM-D och en NEX 7 och det är ju bara millimetrar som skiljer om det inte vore för "retroprismahuset." Det gör ju att den blir högre relativt. Vad är det för sökare i den? Behövs designan av praktiska skäl eller är det bara fejk? I så fall blir det ju lite dysfunktionellt med retrogreppet designmässigt

Så jag förstår Gunnars invändning mot en annars lysande liten skapaelse vad det verkar. Fantastiskt jobb av Oly.

Det sitter en EVF i den, men tydligen används "prismahuset" för stabilisatormojängen, så det är inte bara för syns skull. Jag blev själv förvånad när jag ställde en OM-D bredvid min NEX-7, i och med att de är så lika i storlek. Olympusen ser mycket större ut på bild.

Sedan så är väl ingen av dessa kameror särskilt fickvänlig när man väl monterar ett objektiv (åtminstone inte skjort- eller byxfickor).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar