Annons

Sony Nex-7

"Alternativt Fokus" verkar klockrent i mina öron!

Jo, det är ju ett lagom sublimt uttryck för ett fenomen som kan få användaren av systemet att utöva den kommande OS-grenen "Längdkastning av kamera". (Olika viktklasser lär föreligga enl Olympiska kommitén).

Jag ville ju en gång döpa om 5DMkII:s AF-system till ASS (mindre sublimt) som då skulle stå för Automatiskt Slumpmässigt Skärpeplan. Det var på den gamla onda tiden då jag och Micke Risedal fick varsitt ex med astigmatisk korssensor.

//Lennart
 
Jag har för mig att jag läst på dpreview (eller möjligen någon annan sajt) att NEX-7 klarar ungefär 50 MB/s, så man har viss nytta av det snabbare kortet. Jag tycker också det är trevligt med snabba kort när man ska tanka över filerna till datorn.

Ungefär vad jag kommit fram till också. Så länge korten klarar 20MB/s är allt lugnt, det man kan vinna är att man får 1-3 bilder till i serien i kameror som klarar banka iväg 6-10 bilder per sekund innan bufferten är full.

Största vinsten är för min del att tankningen till dator blir snabbare (om man har en bra kortläsare).
 
Är lite irriterad på att handgreppsgummit på min NEX 7 har släppt i vänster nederkant på kamerans baksida. Det har aldrig tidigare inträffat på någon annan Sony-kamera jag haft. ..men å andra sidan har ingen annan av mina Sony-kameror varit med så mycket som min NEX varit, så det kanske kan vara en delförklaring åtminstone. Den är ju alltid med till skillnad från de övriga hyllvärmarna till tjockkameror.
 
Är lite irriterad på att handgreppsgummit på min NEX 7 har släppt i vänster nederkant på kamerans baksida. Det har aldrig tidigare inträffat på någon annan Sony-kamera jag haft. ..men å andra sidan har ingen annan av mina Sony-kameror varit med så mycket som min NEX varit, så det kanske kan vara en delförklaring åtminstone. Den är ju alltid med till skillnad från de övriga hyllvärmarna till tjockkameror.

Det har släppt på exakt samma ställe på min Nex-7. Sonybutiken i Stockholms city sade sig inte ha hört talas om detta förut, men nu låter det ju som att det gäller flera.
 
Det är viktigt att gummit sitter ordentligt på plats! ;)

Min NEX-7 har hittills inte visat några dylika tendenser, men jag har ju bara haft den en månad. Jag har svårt att se att det inte skulle gå på garantin så länge den gäller, och än så länge lär alla NEX-7 ha garanti kvar. Tyvärr innebär förstås en garantireparation att man är utan kameran ett tag, och så här års brukar det vara mycket man vill plåta ...
 
Undrar om det där med gummit kan ha att göra med hur man håller kameran eller nåt? Väldigt många beklagar sig om att de ofta filmar oavsiktligt, vilket jag hittills bara råkat ut för vid ett tillfälle när jag tog upp kameran ur väskan.

Min tanke är att om man liksom balanserar kameran i högerhandens "tum-kudde" (det heter säkert något fint egentligen) så skaver man lite på gummikanten samtidigt som tummens spets vinklas mer mot videoknappen.
 
Är väl inget att visa bild på, gummits limning mot kamerahuset släpper och det går att vika upp gummit, har släppt i vart fall en halv cm. Min är väl knappt två månader gammal, så det är ju lite trist, trodde bara det var Nikon som hade de problemen

Tydligen flera som har samma problem.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1042&message=41613705

Det låter onekligen som dålig kvalité. Kanske fel på hela batchen? Har man möjlighet att se när en viss kamera är tillverkad, t.ex vilken vecka? Alt kolla in vad Ni har för serienr.
 
Tydligen flera som har samma problem.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1042&message=41613705

Det låter onekligen som dålig kvalité. Kanske fel på hela batchen? Har man möjlighet att se när en viss kamera är tillverkad, t.ex vilken vecka? Alt kolla in vad Ni har för serienr.

Min är från den första batchen som kom i december.
Det som släppt är gummit från själva klisterfilmen. Filmen sitter alltså kvar på kameran medans gummit släppt från filmen. Jag tänker försöka med lite kontaktlim tror jag. Känns konstigt att skicka in den för en sådan skitsak. I övrigt bryr jag mig inte om hur mina kameror ser ut för jag har aldrig sålt någon hittills.

Det är inte första gången det händer egentligen för den svarta väv eller vad det nu var lossnade även den från bakstycket på min Pentax ME redan på 70-talet. Då slet jag bara av den och körde "kabbat" men gummit är det värre med för utan det blir nog inte greppet detsamma.
 
Har en fundering kring Contax G Zeiss Planar 45/2.0. Någon som har testat glaset med NEX-7? Är objektivet lätt att hantera? Om man lyckas få tag på ett sådant i absolut nyskick inkl.motljusskydd och emballage, komplett med E-mount adapter, vad kan anses som ett bra pris?

Kan Contax G Zeiss Planar 45/2.0 på något sätt jämföras med Carl Zeiss Sonnar T* E 24/1.8 ZA?
Blir det som att ha två glas av liknande karaktär eller kompletterar de varandra? Vilken är att föredra om man är ute efter att t.ex fotografera produktbilder?
 
Har en fundering kring Contax G Zeiss Planar 45/2.0. Någon som har testat glaset med NEX-7? Är objektivet lätt att hantera? Om man lyckas få tag på ett sådant i absolut nyskick inkl.motljusskydd och emballage, komplett med E-mount adapter, vad kan anses som ett bra pris?

Kan Contax G Zeiss Planar 45/2.0 på något sätt jämföras med Carl Zeiss Sonnar T* E 24/1.8 ZA?
Blir det som att ha två glas av liknande karaktär eller kompletterar de varandra? Vilken är att föredra om man är ute efter att t.ex fotografera produktbilder?

Just 45 mm verkar vara den minst intressanta av de objektiv till Contax G som går att köra på NEX - antagligen för att det blir en lite trist bildvinkel. Skärpemässigt verkar den dock vara bra (finns rätt många exempel på fredmiranda.com i forumet).
 
Nu börjar gummit släppa även på baksidans nedre kant till höger på min två månader gamla Nex-7. Tidigare på framsidan. Vilken skitkvalitet. Vill ju helst inte limma själv, man får väl lämna in den på garantireparation. Aldrig hänt sånt med mina Canonkameror!
 
Nu börjar gummit släppa även på baksidans nedre kant till höger på min två månader gamla Nex-7. Tidigare på framsidan. Vilken skitkvalitet. Vill ju helst inte limma själv, man får väl lämna in den på garantireparation. Aldrig hänt sånt med mina Canonkameror!

Aldrig hänt med mina Canonkameror heller. Däremot med Nikonkamerorna jag använt. Ej heller Sonys vanliga dslr A900/A700. Detta verkar vara ett NEX-7 problem.
 
Min ändå ganska misshandlade NEX har gummit på rätt ställe, men jag själv kommer nog inte att skriva så mycket här. Vill ni läsa var jag tycker om min NEX-7 får ni läsa bloggen - jag har ledsnat på att slåss med väderkvarnar i forumet.
 
Har en fundering kring Contax G Zeiss Planar 45/2.0. Någon som har testat glaset med NEX-7? Är objektivet lätt att hantera? Om man lyckas få tag på ett sådant i absolut nyskick inkl.motljusskydd och emballage, komplett med E-mount adapter, vad kan anses som ett bra pris?

Kan Contax G Zeiss Planar 45/2.0 på något sätt jämföras med Carl Zeiss Sonnar T* E 24/1.8 ZA?
Blir det som att ha två glas av liknande karaktär eller kompletterar de varandra? Vilken är att föredra om man är ute efter att t.ex fotografera produktbilder?

Ska du plåta produkter behöver du nog anings längre glugg,
Sony 50/1,8 är riktigt bra och har även med bildstabilisering på meritlistan :)
 
Min ändå ganska misshandlade NEX har gummit på rätt ställe, men jag själv kommer nog inte att skriva så mycket här. Vill ni läsa var jag tycker om min NEX-7 får ni läsa bloggen - jag har ledsnat på att slåss med väderkvarnar i forumet.

Varför skriver du detta inlägg då? Förstår jag inte!
 
Ska du plåta produkter behöver du nog anings längre glugg,
Sony 50/1,8 är riktigt bra och har även med bildstabilisering på meritlistan :)

Det blev ingen Contax G Zeiss Planar 45/2.0. Sony 50/1.8 OSS kan ju vara ett bra alternativ.

Den har fått bra recensioner:

http://www.photozone.de/sony_nex/720-sony50f18nex?start=2

Sedan finns det de som inte riktigt uppskattar 50/1.8 gluggen:

" In short, I personally wouldn’t pay 300$ for a lens which is not better, more beautiful, smaller and lighter than my existing lens, just because it has AF and OIS. And of course, as you’ve pointed out, 50mm on a APS-C body is not something to die for. For portraits I prefer a 85mm or a 135mm(127.5 and 200mm equiv.). For everything else I’d just prefer wider lenses, 16, 24 and 35mm(24, 35 and 50mm equiv). If this lens was a 35/1.8 at this price, weight and size, I’d buy it instantly as I can’t find cheap 35mm lenses with a fast aperture. But right now, this doesn’t offer me much.

Don’t get me wrong, I liked the lens. For all the features it has, it might even be considered as a bargain. It is more expensive than Nikon 50/1.8D or G and Canon EF 50/1.8 II, but also looks better and has OIS. It might be the lens someone’s been looking for, but that’s not me. "

Har även funderat på att ev. införskaffa Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 24/1.8 ZA som vass allround glugg med fast brännvidd men den verkar svår att få tag på. Sedan har vi den nya SONY E 16-50mm OSS G som lär släppas under sommaren, kanske bäst att avvakta för att se vad den kan prestera.
 
Min ändå ganska misshandlade NEX har gummit på rätt ställe, men jag själv kommer nog inte att skriva så mycket här. Vill ni läsa var jag tycker om min NEX-7 får ni läsa bloggen - jag har ledsnat på att slåss med väderkvarnar i forumet.

Tycker inte att du skall sluta skriva, alla Sonyägare drar inte värjan vid mothugg.

//Bengt.
 
NEX-7 batteriproblem?

Tycker att mina batterier inte håller så länge nu i min NEX-7:a!

Någon annan som upplever samma problem?
Eller vet vad det det kan bero på?
Kan det vara något som ligger och drar ur batteriet fast kameran är avstängd?
Är det någon inställning/funktion som drar extra mycket ström?

Det brukar alltid vara någon här på fotosidan som har kloka råd att komma med!

Trevlig midsommar till alla - med förhoppning om fint väder och mycket fotande!

mvh Sören
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.