Annons

Sony Nex-7

Jo, men det verkar helt klart mycket prisvärt. Tack för hänvisningen till bloggen. Jag får nog ta och beställa en sådan där plastappagrunk i alla fall.

Ang zoom: en BRA sådan med stabilisering skulle för mig vara 20-40/3.5. Visserligen ingen hög ljusstyrka, men den skulle kunna göras med riktigt bra glas utan att bli för stor för en NEX och helst i metall. Självklart hade ljusstyrka f/2.0 varit önskvärd, men då blir storleken och pris för störande.

Mvh//Lennart

Väldigt inytressant, om nu ryktet stämmer vill säga:

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-hot-the-new-g-lens-zoom-is-a-pancake/

Coming between June and August.
 
Minneskort

Är det någon som vet om det gör någon skillnad för NEX-7:an med ett minneskort med hastighet 30mb/s jämfört med 95mb/s?
 
Är det någon som vet om det gör någon skillnad för NEX-7:an med ett minneskort med hastighet 30mb/s jämfört med 95mb/s?

SONY NEX-7 är SDXC-kompatibla. Det innebär att de klarar av SD-kort som är större än 32 GB.

Tror dock inte att den är UHS-I kompatibel.

SDHC och SDXC-kort som klarar den nya snabba UHS-1-standarden är märkta med en romers etta intill beteckningen SDHC respektive SDXC. Korten är oftast också märkta med ett "U" med en etta i. Det betyder att är anpassade för "real-time-video", altså att lagra stömmande högupplöst videomaterial.


http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1042&message=40755485&changemode=1
 
eller "Annat Fokus".

Kanske "Avvikande Fokus", "Alternativt Fokus", "Alcoholic Focus".
Vidare om bakfokus föreligger: "Anal Fokus"
Speciell inställning för plåtning av Pridefestivalen "Androgyn Fikus".
Dito för begravningsfoto: " Auto Fonus"
För de som som måste skicka kamera/glugg för justering: "Automatiskt Fel"

//Lennart
 
SONY NEX-7 är SDXC-kompatibla. Det innebär att de klarar av SD-kort som är större än 32 GB.

Tror dock inte att den är UHS-I kompatibel.

SDHC och SDXC-kort som klarar den nya snabba UHS-1-standarden är märkta med en romers etta intill beteckningen SDHC respektive SDXC. Korten är oftast också märkta med ett "U" med en etta i. Det betyder att är anpassade för "real-time-video", altså att lagra stömmande högupplöst videomaterial.


http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1042&message=40755485&changemode=1

Ok hur ser det då ut angående kortets skriv- och läshastighet om man jämför MB/S.
Jag har ett SDHC UHS-I 16GB, 30 mb/s 200x
får jag ut mer av kameran med ett liknande kort fast med 95mb/s?
 
Jag har för mig att jag läst på dpreview (eller möjligen någon annan sajt) att NEX-7 klarar ungefär 50 MB/s, så man har viss nytta av det snabbare kortet. Jag tycker också det är trevligt med snabba kort när man ska tanka över filerna till datorn.
 
Med tanke på prisbilden verkar det ändå som om Sigmagluggarna 19mm och 30mm är värda att prova.
De blir ju inte dåligare bara för att de hamnar på en 24Mp NEX-7. Däremot kan väl vissa brister ses lättare vid 100% på skärm.

//Lennart

Väl värda att köpa, jag har båda två till min Nex 7.
19 mm går varm de flesta dagar nu :)
Inte samma kantskärpa som Zeiss 24/1,8 men i mitten är det svårt att se skillnad!

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Kanske "Avvikande Fokus", "Alternativt Fokus", "Alcoholic Focus".
Vidare om bakfokus föreligger: "Anal Fokus"
Speciell inställning för plåtning av Pridefestivalen "Androgyn Fikus".
Dito för begravningsfoto: " Auto Fonus"
För de som som måste skicka kamera/glugg för justering: "Automatiskt Fel"

//Lennart

"Alternativt Fokus" verkar klockrent i mina öron!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.