Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Har köpt fyra adaptrar på eBay.
Alla varit OK. Försökt se på bilderna i annonserna om de ser OK ut ang reflektion. Har inte blivit missnöjd än men vad vet jag
Anf passformen har den varit bra in till kameran men honan såg att säja för objektivet var lite tajt för konican. Här kan det nog vara skillnad. M42, M39 och C-adaptern fungerar bra. Dock är ju en gänga lättare C-adaptern provade jag aldrig jag byggde om den till nytt bälg fäste för att få nästan oändlighet till macro med ett manuellt objektiv tackvare det korta registeravståndet. Här målade jag med matt färg blandar med bakpulver för att ta bort reflexer från de färska aluminium ytorna.

Föredrar nog att adaptern är lite mjuk typ i aluminium. Bättre att adapter bajonetten slits än kamrahusets fäste eller objektiven för den delen.
 
Jag är mycket sugen på SEL50F18 och SEL24F18 men de verkar dröja, tyvärr. De finns att köpa från Hong Kong och Sydkorea på eBay, men det är ganska mycket pengar att betala i förskott för något som kan vara allt från ett prima objektiv till stöldgods eller en sten. Någon rutinerad Sony-räv som har något tips om hur man snabbast får tag i dem?

Jag besvarar mig själv här och informerar om att jag har lagt en beställning på SEL50F18 från Amazon.com. Där fanns den i lager och ska levereras till min Borderlinx-adress på tisdag (lokal tid). Det blir ju tveklöst dyrare än om jag hade väntat tills den finns i lager i Sverige, men det verkar ju dröja.
 
Jag är mycket sugen på SEL50F18 och SEL24F18 men de verkar dröja, tyvärr. De finns att köpa från Hong Kong och Sydkorea på eBay, men det är ganska mycket pengar att betala i förskott för något som kan vara allt från ett prima objektiv till stöldgods eller en sten. Någon rutinerad Sony-räv som har något tips om hur man snabbast får tag i dem?

Igår hade de Zeiss-Sonnaren på MediaMarkt i Nacka Forum i Stockholm. Demoexet, men antagligen precis utställt, såg ut som nytt, 7 995 kr.
 
var kan man se bilder ni tagit med era Nex 7or?

Loppmarknaden på Hötorget idag med Nex-7 och Canon new FD 24/2, den är så bra så jag överväger att strunta i att köpa någon Zeiss 24:a, var lite inne på Distagonen med adapter för att få autofokus eller eventuellt Sonnaren. Men är ju så lätt att ställa skärpan manuellt med en sådan brännvidd och sökaren. Fast syns ju inte hur enormt bra det blir här, men det blir det, och underbara färger och kontrast.
 

Bilagor

  • DSC04240 (Small).jpg
    DSC04240 (Small).jpg
    28.3 KB · Visningar: 363
Igår hade de Zeiss-Sonnaren på MediaMarkt i Nacka Forum i Stockholm. Demoexet, men antagligen precis utställt, såg ut som nytt, 7 995 kr.

Tack för tipset! Mediamarkts hemsida är ju inte världens bästa när det gäller att visa sortiment och lagersaldo så jag får väl ta en sväng förbi MediaMarkt-butikerna här i Göteborg och kolla läget.
 
Konturframhävning

Hej, vet någon något om när funktionerna "konturframhävning" i installationsmenyn fungerar och när inte? Har försökt med Tamrons objektiv 18-200 på samt med olika Sony A objektiv med adapter. Funktionerna är grålagda och stöds ej.
/Lutz
 
Stort tack till alla er som engagerat er i mitt sökande efter adaptrar till min N7. Jag är imponerad av ert engagemang och kunnighet.
För min del slutade det med en billig från en svensk säljare på Ebay. Den kom på en dag till Arjeplog och det har väl aldrig hänt i världshistorien;)
Den känns helt OK och nu väntar jag på mina hex-gluggar.
I ett tidigare inlägg skrev jag att Kiponadaptern med inbyggd bländare fungerar bra. Nu när jag haft tid att prova lite mer så vill jag revidera min ”review”.
Det tycks som nerbländningen inom den femgradiga skalan på sin höjd ger två bländarstegs nedbländning.
Med flera objektiv blir det kraftig vinjettering vid läge 3-4 och då är nedbländningen bara ca ett steg.
Min slutsats är att det fungerar sådär. Idag siktar jag på objektiv som har bländarring, tex OM + Hex.
Hoppas jag inte lurat någon att satsa på Kipon pg av min tidigare entusiasm.
Nu söker jag en fin 50a, antingen OM eller Hex.

PS: PÅ 70-talet var mina kameror Konica T3 och OM1.
 
Det tycks som nerbländningen inom den femgradiga skalan på sin höjd ger två bländarstegs nedbländning.
Med flera objektiv blir det kraftig vinjettering vid läge 3-4 och då är nedbländningen bara ca ett steg.
Min slutsats är att det fungerar sådär.

Det finns nog en väldigt bra orsak till att bländaren i varje optik har sin speciella plats.
Att placera den långt bakom(eller framför) optimala stället är nog ingen bra ide :-(

/Janne
 
Ja det var det! Tack Sten-Åke! Härligt Forum!
/Lutz

Det är inte första gången Konica/Mínolta och Sony lägger fina funktioner långt nere i menyträsket.
Tidigare låg DMF (Direct Manual Focus) i menyerna på D7D.
Om jag inte missminner mig så var man tvungen att slå på fokushjälpen (förstoring) via ett menyval i A550 eller A580 också. Så peaking-funktionen följer en väl upptrampad stig. :)
 
Idag siktar jag på objektiv som har bländarring, tex OM + Hex.

Glöm inte bort Canon FD och Nikkor F. Det finns många fina objektiv ur de serierna. FD har ju länge varit oanvändbart till annat än analoga Canonkameror utan AF, så priserna har varit rätt låga. I och med att de går att använda till spegelfria systemkameror så börjar priserna stiga lite, men man kan fortfarande fynda.
 
Tack för tipset men jag ser ju inte mycket sånt direkt på exv. Tradera. Det som finns är väl mest AF-objektiv. Adapters finns men inga objektiv att tala om. De kanske redan är "dammsugna" av folk som varit ute i tid.
 
Man får hänga med lite! :)

Jag har köpt 2 Canon FD-objektiv och 7 Nikkor F (AI)-objektiv på Tradera sen november/december, så de finns. (Jag ska inte behålla alla Nikkor-objektiven, flera kom i paket med varandra).
 
Nex adapter till mina Canon-objektiv

Det är inte första gången Konica/Mínolta och Sony lägger fina funktioner långt nere i menyträsket...

Nu när jag har dig på tråden, Sten-Åke, ska man vänta med att köpa "rätt" adapter eller finns någon bra redan. Jag förmodar att du vill veta vilka krav jag har...hmm helst med autofokus! Har Sonys egen adapter nr1 redan, men inga bra Sony A-objektiv.
 
Nu när jag har dig på tråden, Sten-Åke, ska man vänta med att köpa "rätt" adapter eller finns någon bra redan. Jag förmodar att du vill veta vilka krav jag har...hmm helst med autofokus! Har Sonys egen adapter nr1 redan, men inga bra Sony A-objektiv.

Jag är inte Sten-Åke men kan ändå berätta att det inte finns någon adapter som gör att du får autofokus med dina EF-objektiv. Det som finns är ganska dyra adaptrar som gör att du kan kontrollera bländaren, men det är inte så stor poäng med EF på en NEX då objektiven är ganska stora och klumpiga. Bättre i så fall att leta efter billiga FD-objektiv som fungerar utmärkt med billiga adaptrar.
 
Jag är inte Sten-Åke men kan ändå berätta att det inte finns någon adapter som gör att du får autofokus med dina EF-objektiv. Det som finns är ganska dyra adaptrar som gör att du kan kontrollera bländaren, men det är inte så stor poäng med EF på en NEX då objektiven är ganska stora och klumpiga. Bättre i så fall att leta efter billiga FD-objektiv som fungerar utmärkt med billiga adaptrar.

Conurus håller väl visst på att utveckla en adapter för eos med autofokus på nex? Tror till och med de sålt några, googla på bolagsnamnet! I övrigt nhåller jag med Anders!
 
Conurus håller väl visst på att utveckla en adapter för eos med autofokus på nex? Tror till och med de sålt några, googla på bolagsnamnet! I övrigt nhåller jag med Anders!

Såvitt jag kan se stöder den bara elektronisk styrning av bländaren från kameran och stabilisering - inte autofokus (och jag hittar inget om att någon sådan är på gång heller). Tycker nog ungefär 4000:- är lite för dyrt för en sådan adapter.
 
Såvitt jag kan se stöder den bara elektronisk styrning av bländaren från kameran och stabilisering - inte autofokus (och jag hittar inget om att någon sådan är på gång heller). Tycker nog ungefär 4000:- är lite för dyrt för en sådan adapter.

Ok, du kan säkert ha rätt, men har ändå för mig om att de håller på och utveckla med af oxå. Faktum kvarstår ändå, vettigare med gamla manuella FD som du skrev
 
Kul att ni engagerar er! Men att nyinköpa gamla objektiv hör inte till alternativen för min del. Jag har ju redan gott om Canonobjektiv, och fler ska det inte bli. Lika bra att ochså genast erkänna att jag inte vet vad "kontrollera bländaren" innebär här i praktiken...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.