Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

..men det lär väl ändra sig när Sony har en någorlunda linje med egna objektiv. Bara för att de andra hjälpt till att etablera systemet när Sony behövde hjälp att vinna legitimitet, så innebär ju inte det att de inte kommer försöka att styra över användarna till sina egna E-mountobjektiv senare. Vi pratar ju inte Rödluvan här utan om Stora Stygga Vargen eller hur? På den punkten gör jag mig inga illusioner. Det finns inte en tillverkare som inte ytterst strävar efter att monopolisera sina marknader. Det är bara att väldigt få lyckas me det.
 
Men för i helvetes alla småjävlar! Jag försöker försvara NEX-systemet, men ändå belysa några av dess nackdelar. Det är ta mig tusan omöjligt när Fujihatare som Gunnar blandar sig in i leken ... :)

Hade ett längre samtal med en X-Proanvändare idag. Han är mycket nöjd. Ja mer än nöjd med bildresultaten samt tror att det kommer adapterlösningar även för den. Dock finner han den lite klumpigare än han först trott och tycker att NEX-7:s manuella fokuseringssystem är outstanding, men han är mycket nöjd med hybridsökaren.

//Lennart
 
---
Systemets stora akilleshäl vid introduktionen var (och är fortfarande E-mountutbudet).
---
Då kan det kanske glädja dig att få reda på att pga att eftersom NEX:arna har långt överträffat Sonys försäljningsprognoser, så har de uppdaterat sin "NEX Lens Lineup" till att innehålla dubbelt så många objektiv som de ursprungligen hade planerat för. Samt fler NEX-hus.


---
Just nu hoppas jag på att det kommer fram några verkliga konkurrenter till NEX, så det blir lite bättre fart på produktionen av objektiv och andra tillbehör. Fujifilm X-Pro1 kunde kanske bli en sådan om de får ner priset lite.
Fler konkurrenter till NEX (och m4/3) är inte dumt, men jag har svårt att föreställa mig att X-Pro 1 skulle kunna bli en sådan. Dessa system har väldigt olika kapaciteter - de är designade för vitt skilda användningsområden.
.
 
Gunnar: för några månader sedan eller så skrev du att du skulle visa varför X-Pro1 skulle ha problem med vet moiré. Nu har jag tagit en del bilder med den kameran, och även sett bilder på nätet och problemet verkar inte riktigt vara så stort.

Jag är dock själv ännu mest inne på en NEX-7, så du behöver inte försöka övertyga mig för den sakens skull :)
Haha! Nej, jag tänker inte alls försöka övertyga dig om vad just DU ska köpa för något.

Det är riktigt att jag ännu inte har skrivit vad jag vet om moiré-problemet i olika sammanhang. Avser dock att göra detta (tror att det var i X-Pro 1-tråden jag skrev detta). Beklagar, men pga av periodvis väldiga ryggsmärtor har jag inte längre alls samma möjlighet att ägna lika mycket tid åt och att sitta lika ofta framför terminalen som tidigare.

Ifall man har kunskap om moiré-effekten och vet när det är risk för att den uppkommer, så går det naturligtvis att få alldeles utmärkta bilder. I första hand gäller det ju att vara försiktig när man plåtar något som vi människor har totat ihop. För naturbilder kan man förvänta sig att avsaknaden av AA-filter i de flesta fall kommer att ge lite högre kontrast och klart bättre skärpa än kameror med samma sensor fast med AA-filter.
.
 
Då kan det kanske glädja dig att få reda på att pga att eftersom NEX:arna har långt överträffat Sonys försäljningsprognoser, så har de uppdaterat sin "NEX Lens Lineup" till att innehålla dubbelt så många objektiv som de ursprungligen hade planerat för. Samt fler NEX-hus.



Fler konkurrenter till NEX (och m4/3) är inte dumt, men jag har svårt att föreställa mig att X-Pro 1 skulle kunna bli en sådan. Dessa system har väldigt olika kapaciteter - de är designade för vitt skilda användningsområden.
.

Det gläder mig egentligen inte så mycket som det borde. Jag använder NEX själv och den fördubblingen hade behövts nu.

Tyvärr så sker en interferens här också. Sony satsar så mycket på NEX att de verkar glömt bort att det pågår en helsikes konkurrens av aldrig tidigare skådat slag på FF-marknaden. Sony har just nu värlsdens bästa FF-sensor, men ingen FF-kamera i produktion. Alltså kan de inte heller sälja sina FF-objektiv i någon större utsträckning.

Jag känner redan nu 6 personer som bestämt sig för att byta till Nikon från Sony. Jag har t o m själv haft tankarna. Pratade med Cyberphoto idag och man beklagade detta med Sony.

"Det är ett jätteföretag där det verkar som om ingen i toppen direkt lägger sin själ i kamerasegmentet. Det kommer en bra kamera därifrån då och då. Vi trodde stenhårt på en ny FF, men det verkar dött på den fronten. De verkar oftast komma i fel fas med sig själva. Och E-objektiven låter vänta på sig".

Vi kan beklaga naturkatastrofer o s v, men faktum är att jag förstår inte Sonys lappkast och konstiga marknadsföringar. Men utan NEX hade nog kameradivisionen gått i graven.
Sony är företaget som ofta är först ut med ideérna och sist i mål med dem. Stora undantaget är NEX, men där blir man kanske snart omsprungna.

För övrigt fixar gamla Bettan A900 tillsammans med Zeiss 16-35:an en verkligt "vacker moireé", noterade jag idag när jag plåtade byggnader.

Liksom NEX-7



//Lennart
 
Varför skulle det inte gå att öra adaptrar till Fuji X på samma sätt som till NEX eller MFT?
Jo, det gör det naturligtvis. Jag syftade på annat, som att X-Pro 1 vad jag kan se i första hand är anpassad för att användas med ett fåtal objektiv-brännvidder, främst kortare. Hybridsökaren har ju inte alls samma flexibilitet när det gäller att kunna hantera objektiv inom ett stort brännviddsomfång.
.
 
Men för i helvetes alla småjävlar! Jag försöker försvara NEX-systemet, men ändå belysa några av dess nackdelar. Det är ta mig tusan omöjligt när Fujihatare som Gunnar blandar sig in i leken ... :)
Men vad i herrans namn kommer detta utbrott ifrån???

Jag har för säkerhets skull läst igenom det du citerade av mig flera gånger, och jag kan inte finna NÅGONTING SOM HELST som skulle kunna vara skrivet av en Fujihatare. För det är jag nämligen inte alls!

Det ENDA jag nämner om X-Pro 1 är att den f.n. ligger etta på Amazons Bäst-säljar-lista. Hur f-asicken kan detta göra mig till Fuji-hatare???

Nu får du f-rbaske mig förklara dig! Att jag skulle vara Fuji-hatare är till 100% ett hjärnspöke som du själv har frambringat. Det saknar fullständigt någon som helst förankring i verkligheten.


Att det sen säkerligen är så att X-Pro 1 sannolikt inte är en kamera för just MIG, med mitt sätt att fota, är ju en helt annan sak. Detta gör i och för sig att jag förmodligen ser mera negativt på vissa saker än vad somliga andra gör, vars foto-stil matchar denna kamera bättre. Men att redovisa för- och nackdelar är absolut inte detsamma som hat, även om nackdelarna (för mig) överväger, med vad jag vet nu.

Så det är väl bäst att jag avslutar med att än en gång säga att jag anser att den bildkvalitet som Fuji får ut av denna 16 Mp Sonysensor genom att plocka bort AA-filtret är bättre än någon annan kameramodell klarar (exakt samma sensor sitter ju i kameror från både Nikon, Pentax, Sony Alpha och NEX), så länge man undviker motiv som kan ge artefakter.


Till sist, jag uppfattade inte alls det du skrev som något slags "angrepp" på NEX, utan att du bara redovisade lite för- och nackdelar, som du själv säger. Därför innehåller mitt inlägg inte heller något försvar för NEX-systemet, utan bara lite ytterligare upplysningar.

Måste säga att jag omöjligt kan se vad det är du har läst in i mitt inlägg ovan.
.
 
Senast ändrad:
PS Hittade faktiskt ytterligare en sak som berörde X-Pro 1, även om jag själv inte skrev kameramodellens namn:

---
(De gör såvitt jag vet inte några adaptrar själva - tror Fuji är den enda tillverkaren som gör det med sin adapter för Leica M till Fuji X.)
---


Jag adderade denna upplysning:
---
Även Ricoh GXR har tagit fram en modul för Leica M-objektiv.
---
Skulle jag ha kunnat trampa på en öm tå här, menar du? Att du inte ens tål en ren faktaupplysning som denna, eftersom den skulle kunna göra din (av allt att döma?) hett dyrkade X-Pro 1 något mindre unik? Då är det verkligen hög tid att du börjar kolla upp dina tankebanor...

Ursäkta att jag i mina två senaste inlägg inte har helt kunnat hålla mig till mitt vanliga lugna jag, men ditt angrepp på mig var ju trots allt betydligt värre än mina svar här (anser jag själv i alla fall).
.
 
När det sedan gäller att montera objektiv från andra system mha adaptrar så kan jag inte med bästa vilja i världen hålla med om att Canon EOS skulle ha "samma egenskap" som NEX-systemet, i alla fall inte om man tar den minsta hänsyn till antalet främmande system som är användbara. EOS-systemets registerdistans är 44,0 mm, vilket medger anslutning av objektiv från ett fåtal andra system, som Nikon, Pentax och Contax-N (vad jag har sett), ifall man vill kunna fokusera till oändligt.

M42, T/T2, Nikon F, Leica R, Leica Visoflex, Olympus OM, Contax/Yashica, Contax MF, Tamron Adaptall, Hasselblad, Mamiya 645, Pentacon 66, Pentax 645 och Pentax 6x7 går att använda på en EOS.
Förmodligen finns det fler.

Det finns helt säkert fler gamla manuella objektivtyper som går att montera på spegellösa kameror, som t.ex. Sony NEX, Samsung NX och Micro Four Thirds. Poängen är dock att det inte är något nytt, eftersom EF-fattningen har medgett något liknande i 25 år.
 
Däremot kan det ju vara rimligt att, som du också skriver, säja att m4/3 har i stort sett samma egenskaper som NEX när det gäller möjligheten att ansluta objektiv från främmande system. Registerdistansen är där 20 mm. Vilket förstås utesluter användning av NEX-objektiv (ifall man vill kunna fokusera till oändligt, som sagt var). Tvärtom skulle naturligtvis gå alldeles utmärkt (åtminstone efter att någon tagit fram en adapter som medger kontroll av m4/3-objektivens elektroniskt styrda bländare och fokus).

Jag misstänker att m4/3-objektiv kommer att vinjettera otrevligt mycket om man använder dem på en NEX. De lyser rimligen ut en mindre bildcirkel än ett E-objektiv.

Bländarstyrningen är dock ett problem "bara" för de m4/3-objektiv som har elektrisk bländarstyrning. Det finns ett antal helmanuella m4/3-objektiv som skulle gå att använda.
 
Men vad i herrans namn kommer detta utbrott ifrån???

Jag har för säkerhets skull läst igenom det du citerade av mig flera gånger, och jag kan inte finna NÅGONTING SOM HELST som skulle kunna vara skrivet av en Fujihatare. För det är jag nämligen inte alls!
.

Du noterade inte min smiley jag avslutade inlägget med? ;)

Det förstår jag väl att du inte är någon Fujihatare (jag citerade nog fel inlägg för övrigt) - det jag tänkte på var när du skrev att Fuji X inte alls är lika flexibelt, och det vet vi nog ännu inte om det är ...
 
Hade ett längre samtal med en X-Proanvändare idag. Han är mycket nöjd. Ja mer än nöjd med bildresultaten samt tror att det kommer adapterlösningar även för den. Dock finner han den lite klumpigare än han först trott och tycker att NEX-7:s manuella fokuseringssystem är outstanding, men han är mycket nöjd med hybridsökaren.

//Lennart

Ja, det vore ju trevligt om Fuji norpar Sonys lösning och pillar in den i X-Pro - det borde gå att göra med enbart firmware. Fujin är bra, men i och med att det är en Fuji har den en del egenheter - den klart största nackdelen för mig just nu är bristen på stöd i ACR/LR.
 
Skulle jag ha kunnat trampa på en öm tå här, menar du? Att du inte ens tål en ren faktaupplysning som denna, eftersom den skulle kunna göra din (av allt att döma?) hett dyrkade X-Pro 1 något mindre unik? Då är det verkligen hög tid att du börjar kolla upp dina tankebanor...

Ursäkta att jag i mina två senaste inlägg inte har helt kunnat hålla mig till mitt vanliga lugna jag, men ditt angrepp på mig var ju trots allt betydligt värre än mina svar här (anser jag själv i alla fall).
.

Jag dyrkar inte X-Pro1, men jag tycker det är en bra kamera som förmodligen kommer att fungera bra med adaptrar för andra märken. För många fotografer är nog NEX-7 en klart bättre kamera än fujin i och med att det redan nu går att hälla på i princip vilket objektiv som helst på den. Den är dessutom billigare och det går utmärkt att konvertera råfilerna i Lightroom.

Mitt angrepp var inte menat som ett sådant, utan snarare avsett att spetsa till det lite - ibland får man intrycket av att man inte får tycka att både Sony och Fuji gör bra kameror (eller Canon och Nikon) :)
 
Jo, det gör det naturligtvis. Jag syftade på annat, som att X-Pro 1 vad jag kan se i första hand är anpassad för att användas med ett fåtal objektiv-brännvidder, främst kortare. Hybridsökaren har ju inte alls samma flexibilitet när det gäller att kunna hantera objektiv inom ett stort brännviddsomfång.
.

Den optiska sökaren kan manuellt ställas in att visa ramar för motsvarande 28-105 mm (har jag för mig). I EVF-läge går det förstås att använda vilken brännvidd som helt. X-systemet är nog tänkt att kunna användas med vilka brännvidder som helst, i och med att Fuji i sin roadmap bland annat har en 70-200 - fast en telezoom funkar nog riktigt dåligt med den optiska sökaren.

Till NEX finns det ännu inte så många roliga originalobjektiv, men det gör inte så mycket eftersom det funkar så bra med gamla manuella objektiv på den.
 
Du noterade inte min smiley jag avslutade inlägget med? ;)

Det förstår jag väl att du inte är någon Fujihatare (jag citerade nog fel inlägg för övrigt) - det jag tänkte på var när du skrev att Fuji X inte alls är lika flexibelt, och det vet vi nog ännu inte om det är ...
Jodå, jag noterade din Smiley. Jag tänkte en hel del på hur jag skulle tolka detta, innan jag kom fram till att Smileyn inte räckte i detta fall. Det var liksom en väl grov svordom för att jag skulle kunna tro att det var skrivet med glimten i ögat. Att du citerade fel inlägg hade definitivt också med saken att göra. Ifall du hade petat in det citat du avsåg att göra, så skulle detta mycket väl ha kunnat svänga över mig till att ta det som ett skämt.

Men nu är ju allt OK igen, och vi kan fortsätta med vårt sedvanliga smågnabb om att vara lite oeniga om vilken kamera som är "bäst"... :)

PS Kan väl också säga att det som gjorde mig allra mest tveksam ifall detta verkligen var ett "påhopp", var att ditt inlägg avvek så kraftigt från hur du brukar uttrycka dig.
.
 
---
Mitt angrepp var inte menat som ett sådant, utan snarare avsett att spetsa till det lite - ibland får man intrycket av att man inte får tycka att både Sony och Fuji gör bra kameror (eller Canon och Nikon) :)
Det är lugnt - är helt klar över detta nu.

Och GIVETVIS får man tycka om flera olika kameror!

Det gör jag själv. Min första "kärlek" var f.ö. en Leica M3 med Summicron 50/2,0. :)

Jag har under hela mitt kameraliv varit en extrem multi-user. Äger / har genom livet ägt kameror från över trettio olika system. Fast jag har lugnat ner mig lite nu på gamla dar. har nog inte mer än kanske 7-8 olika system f.n. ...
.
 
PS Kan väl också säga att det som gjorde mig allra mest tveksam ifall detta verkligen var ett "påhopp", var att ditt inlägg avvek så kraftigt från hur du brukar uttrycka dig.
.

Om jag verkligen vill hoppa på någon så svär jag nog inte så mycket, utan skriver i stället lugnt, sansat och elakt ;)

Du kanske förresten inte hatar Fuji, men du kan väl inte påstå att du tycker om X100? :D

Det är kul med många olika system, fast jag brukar sälja av det jag inte använder. Jag ångrar lite att jag sålde min X100, men det var nödvändigt om det ska kunna bli ett inköp av en NEX eller X-Pro1. De är visserligen ganska olika kameror, men de funktioner som är viktiga för mig är ändå ganska jämförbara.
 
Mitt angrepp var inte menat som ett sådant, utan snarare avsett att spetsa till det lite - ibland får man intrycket av att man inte får tycka att både Sony och Fuji gör bra kameror (eller Canon och Nikon) :)

Det finns förstås för- och nackdelar med det mesta. Jag är Canonanvändare sen drygt 20 år tillbaka, och en anledning till det är att Canon var mycket innovativa på den tiden. Numera är Canon mer som en däst farbror som vilar på maten ...

NEX är ett mycket bra system, tycker jag, och om jag helt skulle göra mig av med mitt Canonsystem så skulle NEX absolut vara en kandidat för att ersätta det. Nu ska jag dock behålla mina Canongrejer och kompletterade istället med ett system som ger en påtaglig vinst i storlek (neråt, förstås :). Ett NEX-system blir helt enkelt inte tillräckligt mycket mindre. Jag är dock svårt avundsjuk på Focus Peaking. Det borde ju vara plättlätt för alla andra tillverkare av spegelfria kameror att införa det. Eller har Sony patent på det?
 
Focus peaking har funnits länge i videovärlden, och det finns många lösa skärmar som har den funktionen (och går att koppla till exempelvis en Canon eller Nikon). Det är en ren mjukvarufunktion som helt enkelt känner av kontrasterna - Martin Agfors brukar skriva att det inte är raketforskning direkt när den här frågan kommer upp :)

Jag kan möjligen förstå att Canon och Nikon inte stoppar in det här i sina DSLR för att de vill att man ska köra med deras moderna AF-objektiv, men att inte MFT-tillverkarna eller Fuji ännu snott den här funktionen är för mig obegripligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.