Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

MFT-tillverkarna vill väl också sälja objektiv, antar jag. Jag tror dock inte att bättre möjlighet til manuell fokus skulle inverka signifikant på försäljningen av m4/3-objektiv. Mina manuella objektiv som jag använder med adapter har jag skaffat mest på kul med en klackspark (eller redan haft sen länge). Jag har åndå köpt 4 riktiga m4/3-objektiv sen jag köpte kameran i julas.
 
Klart de också vill sälja objektiv, men om man t.ex. använder Nikon sedan länge finns ju "risken" att man fortsätter använda sina gamla manuella gluggar om det är lätt att fokusera dem manuellt i stället för att köpa de nya supergluggarna med nanocoating, ultraljudsfokusering och annat kul. Det har ju visat sig att en del gamla Ais-objektiv har fullt tillräcklig upplösning för att fungera bra med D800 - det är nog framför allt i besvärliga ljussituationer man får problem för att antireflexbehandlingen inte är på topp med gamla objektiv.

Nikonobjektiven funkar ju dessutom utmärkt på EOS till skillnad från Canons FD som kräver en adapter med linser för att få fokus på oändligt (och då också en brännviddsförlängning med 1,2x eller nåt i den stilen). För exempelvis porträttfotografering i kontrollerat ljus kan man få ett suveränt resultat med en Nikon 105/2,5 på både Canons och Nikons DSLR, och det med ett objektiv som ofta säljs för under tusenlappen (Nikkor 105/1,8 ska man dock undvika då det inte är i närheten av lika skarpt och dessutom mycket klumpigare.)
 
Har precis hittat ett till område som focus peakingen verkligen äger. Fick hem en tilt-adapter till mina minolta md-gluggar idag och jag vet att vänner tyckt det vara svårt att plåta med T/S, men med peaking tycker jag man får en bra uppfattning om hur skärpeplanet ligger.
 
Klart de också vill sälja objektiv, men om man t.ex. använder Nikon sedan länge finns ju "risken" att man fortsätter använda sina gamla manuella gluggar om det är lätt att fokusera dem manuellt i stället för att köpa de nya supergluggarna med nanocoating, ultraljudsfokusering och annat kul. Det har ju visat sig att en del gamla Ais-objektiv har fullt tillräcklig upplösning för att fungera bra med D800 - det är nog framför allt i besvärliga ljussituationer man får problem för att antireflexbehandlingen inte är på topp med gamla objektiv.
Jag tror inte att den risken är så jättestor. Med Nikkorobjektiv har man tappat den stora fördelen med m4/3, nämligen storleken (eller snarare bristen på dito :). Jag kommer inte att ta med några Nikkor-, Konica- eller Olympus OM-objektiv om jag ska ut och resa med mitt m4/3-system.

Det är möjligt att det är lite annorlunda med NEX där originalobjektiven är större och därför skillnaden mot gamla manuella objektiv är mindre. m4/3-objektiven är verkligen rejält små!

Nikonobjektiven funkar ju dessutom utmärkt på EOS till skillnad från Canons FD som kräver en adapter med linser för att få fokus på oändligt (och då också en brännviddsförlängning med 1,2x eller nåt i den stilen). För exempelvis porträttfotografering i kontrollerat ljus kan man få ett suveränt resultat med en Nikon 105/2,5 på både Canons och Nikons DSLR, och det med ett objektiv som ofta säljs för under tusenlappen (Nikkor 105/1,8 ska man dock undvika då det inte är i närheten av lika skarpt och dessutom mycket klumpigare.)

Ja, om man inte behöver släpa runt på objektiven så är gamla manuella objektiv ett intressantare alternativ på en m4/3-kamera, t.ex. i en studio. (Och jag har skaffat mig ett gäng NIkkor AI för att ha roligt med både på m4/3 och EOS.)

(Nu kanske det här börjar bli lite väl OT t.o.m. för Sony-forumet?)
 
Det är lugnt - är helt klar över detta nu.

Och GIVETVIS får man tycka om flera olika kameror!

Det gör jag själv. Min första "kärlek" var f.ö. en Leica M3 med Summicron 50/2,0. :)

Jag har under hela mitt kameraliv varit en extrem multi-user. Äger / har genom livet ägt kameror från över trettio olika system. Fast jag har lugnat ner mig lite nu på gamla dar. har nog inte mer än kanske 7-8 olika system f.n. ...
.

Det närmaste man kommer till en M3+Summi50 idag är ju faktiskt en X-Pro1 med 35/1.4. Både i format och i pris. Visst är X-Pro'n dyr, men med tanke på vad man får ge för en bra 35/1.4 med AF om man köper ett annat märke är det inte så farligt i alla fall.

Vad det gäller den totala storleken på systemet så gäller ju fortfarande de riktlinjer som moder natur ställt upp - det är en fysisk omöjlighet att komma runt det faktuum att mer yta = mer ljusupptagning per bländartal. Vilket ju faktiskt syns på objektivstorlekarna.

Jag tycker både att det är bra och dåligt att AF ska ligga i objektiven nuförtiden - det påverkar ju paketens storlek. Titta på de fantastiskt bra, OCH väldigt kompakta Contax G-objektiven. Där har man inte tagit plats för mycket mer än ett metallrör fyllt med lite glasbitar. Olympus har väl lyckats göra något liknande med sitt 45/1.8 (lysande objektiv f.ö). Tittar man i stället på t.ex Sony's 35 o 50mm varianter är de ganska mycket större än vad glasen i sig själva skulle gjort nödvändigt. Ännu värre är det ju på de större kamerorna - det är verkligen inte mycket glas i de olika märkenas 50/1.8, men objektivhusen är gigantiska (nåja.... "ganska stora" i alla fall).
 
Jag är mycket sugen på SEL50F18 och SEL24F18 men de verkar dröja, tyvärr. De finns att köpa från Hong Kong och Sydkorea på eBay, men det är ganska mycket pengar att betala i förskott för något som kan vara allt från ett prima objektiv till stöldgods eller en sten. Någon rutinerad Sony-räv som har något tips om hur man snabbast får tag i dem?
 
Menar du att geparden eller du blir höga av all gräs och pupillerna blir för stora i det starka ljuset så att endera eller båda parterna inte fokuserar så bra s a s?

Kollar bara om moderatorn är vaken.:)

//Lennart

Nää, pupillerna blir ruskigt små i det starka ljuset, för vem kan ha solbrillor samtigt som man fotar?
 
Nu har jag blivit påverkad av snacket om Hexanongluggar och behöver därför hitta en bra adapter till min NEX 7 snabbt.
Det blev en 35a 2.8 och en 135a 2.5.
 
Då kan det kanske glädja dig att få reda på att pga att eftersom NEX:arna har långt överträffat Sonys försäljningsprognoser, så har de uppdaterat sin "NEX Lens Lineup" till att innehålla dubbelt så många objektiv som de ursprungligen hade planerat för. Samt fler NEX-hus.



Fler konkurrenter till NEX (och m4/3) är inte dumt, men jag har svårt att föreställa mig att X-Pro 1 skulle kunna bli en sådan. Dessa system har väldigt olika kapaciteter - de är designade för vitt skilda användningsområden.
.

Ja, det är väl bra men de måste också hålla bättre klass än det man presterat hittills i allmänhet. Dessutom måste de vara vettigt prissatta. Sony har speciellt när det gäller objektiven ibland helt farit av banan prismässigt.

Nää, X-Pro 1 är väl dyr och inte minst väl klumpig vid en jämförelse.
 
Nu har jag blivit påverkad av snacket om Hexanongluggar och behöver därför hitta en bra adapter till min NEX 7 snabbt.
Det blev en 35a 2.8 och en 135a 2.5.

Finns på Ebay i parti och minut för ett par hundra och säkert på Tradera med, liksom fotofyndet och kaffebrus.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f...=konica+nex+adapter&_sacat=See-All-Categories

Finns några olika, jag köpte första bästa, men den lider lita av reflexer inuti pga blanka delar. Kan vara bra att kolla.

Jag behöver en NEX till mina Hexanon-objektiv och adapter. Ska vi byta? :)


/Mats
 
NEX-adaptrar - billigt vs kvalitet

.
När det gäller adaptrar kan man dela in dem i två grupper. Dels de billiga för runt 150-300 kr med mycket blandad kvalitet som eBay vimlar av, och dels kvalitetsadaptrar som ligger i prislägen från cirka 1.000 kr och uppåt.

Problem jag sett rapporteras för de billiga adaptrarna är följande:
1) För mjukt material, slits fort ut.
2) För stora toleranser - glapp mellan objektiv och adapter och/eller mellan adapter och kamerahus - objektivet vickar.
3) För snäva toleranser - svårt att montera objektiv och/eller kamerahus - adaptern kan t.o.m. fastna!
4) Reflexer pga olämplig intern ytbehandling.
5) Reflexer pga olämpligt utformade bafflar.
6) Ljusläckage.

Dock kan man kanske ha tur - en del tycks vara nöjda med sina billiga "eBay-adaptrar".



När det gäller kvalitetsadaptrar har jag funnit följande:
A) Sonys båda egna.
B) Rayqual
C) Novoflex
D) Kipon (kan av allt att döma räknas hit).



a) Sonys egna torde vara bekanta. LA-EA1 för cirka 1.900 kr ger långsam AF för objektiv med inbyggd AF-motor.
LA-EA2 för cirka 3.500 kr ger snabb fasdetekt-AF med alla objektiv, även skruvdrivna.
Har inte sett några kvalitetsproblem rapporterade om Sonys adaptrar.



b) Rayqual var vad jag vet först ut med adaptrar. Tillverkas i Japan, håller mycket hög kvalitet men är i mitt tycke väl saftigt prissatta med tanke på att de är helt mekaniska. Hittade 11 + 2 adaptrar, men är inte säker på att jag hittat alla de har (mina japanska språkkunskaper är tämligen obefintliga).

LM-SαE (Leica M)
LR-SαE (Leica R)
NFG-SαE (Nikon F G)
NF-SαE (Nikon F)
FD-SαE (Canon FD)
CY-SαE (Contax / Yashica)
M42-SαE ("Practica / Pentax-gänga")
PK-SαE (Pentax K)
PDA-SαE (Pentax DA)
OM-SαE (Olympus OM)
EXA-Top (Exakta / Topcon)

Nyligen har de också kommit ut med de två första adaptrarna med inbyggd stativgänga för användning med tyngre objektiv, till Nikon F G och Pentax DA.



c) Novoflex, Tyskland, är kanske bästa köp i förhållande till pris - i allmänhet runt 1.400 kr. 1.000 kr för M42-adaptern, och 1.900 för Nikon-adaptern med möjlighet till bländarstyrning. Har inte sett några problem rapporterade någonstans. De har också ett stativfäste som kan klämmas om adaptern vid användning av tyngre objektiv. Hittade 15 olika NEX-adaptrar från dem:

Canon FD
Contax/Yashica
Exacta 66
Hasselblad
Leica M
Leica R
Leica M39
M42 ("Praktica / Pentax-gänga")
Mamiya 645
Minolta AF / Sony Alpha
Minolta MD (Minolta SR - manuella systemet)
Nikon
Olympus OM
Pentax 6x7
T2 (Tamron Adaptall-2)



d) Kipon, Shanghai. En nyare spelare som förefaller värd att överväga. Pris runt 900 kr för en standard-adapter. De har f.n. 41 olika adaptrar till NEX.

L/R-NEX (Leica R)
L/M-NEX (Leica M)
L39-NEX (Leica M39)
NIKON-NEX
NIKON G-NEX
MD-NEX (Minolta SR - manuella systemet)
MAF/SONY-NEX (Minolta AF / Sony Alpha)
PK-NEX (Pentax K)
PK/DA-NEX (Pentax K-DA)
OM-NEX (Olympus manuella system)
4/3-NEX
FD-NEX (Canon FD - manuella systemet)
EOS-NEX
EOS-NEX APERTURE VERSION
ALPA-NEX (Äldre kvalitetskamera från Schweiz)
CONTAX G-NEX
CONTAX G-NEX /BIG GEAR
CONTAREX-NEX
CONTAX RF-NEX SIMPLE VERSION
CONTAX RF-NEX INTEGRATED VERSION
C-NEX (Contax C)
M42-NEX
EXAKTA-NEX
ROLLEI-NEX
T2-NEX (Tamron Adaptall-2)
CONTAX/YASHICA-NEX
HASSELBLAD-NEX
PL-NEX (Arri PL Cine Lens)
ROBOT-NEX
KONICA-NEX
PENTAX 110-NEX
LEICA VISO-NEX
HASSELBLAD XPAN-NEX
ICAREX 35S-NEX

TILT L/R-NEX (Leica R)
TILT CONTAX/YASHICA-NEX
TILT NIKON-NEX
TILT OM-NEX
TILT M42-NEX
TILT MD-NEX
TILT FD-NEX

Det som är skrivet inom parenteser är min tolkning av de olika tillverkarnas koder, eftersom de själva vanligen inte har gjort detta.



Till sist, råkade hitta ett omdöme om Novoflex-adaptrarna (finns naturligtvis massor av användarerfarenheter att läsa om för den som är bra på att leta):


****************************************************

Hatch
Joined: 19 Feb 2012
Location: Netherlands

Posted: Sat Mar 03, 2012 9:54 pm

------------------------------------

I had the same problem with my Nex and Rokkors.

The lens would click in well but I´d be able to turn it a few mill left or right once so.

It really really bugge me so when I got my NEX 7 I bought a Novoflex adapter.

Wow.
No more cheap ones for me.
This one just locks...klik it´s done, smooth and tight.

No wobbles , nothing it just fits.
And they have an tripod ring that claps over the adapter for tele´s if it´s needed.

Only thing is, it´s 50% more than my cheap adapter.
Next one is for my M Mount lenses and the Pen F
(Have to get the lenses first Hah.)

****************************************************

Och allra, allra sist, efter denna långa utläggning, kommer jag fram till mitt lilla råd:
För egen del skulle jag satsa på Kipons Konica-adapter. Man slipper sannolikt ifrån en massa kvalitetsproblem då.

:)
 
Har också kollat, men inte heller jag kan finna något för Konica bland KiwiFotos NEX-adaptrar...

Kan kanske var värda att överväga ifall man har andra objektiv - de säjer ju själva:
"Dessa adaptrar har en betydligt högre kvalitet än många av de billiga kopior som säljs på nätet."

Vad nu en egenutsaga sedan kan tänkas vara värd...
.
 
Några tillägg till min NEX-adapter-översikt ovan.

Det går naturligtvis att hitta NEX-adaptrar för många, många fler olika system än vad kvalitetstillverkarna ovan erbjuder (t.ex. till Nikonos undervattensobjektiv ifall man skulle vara intresserad). Bara på eBay hittade jag vid en snabb sökning över 2.500 NEX-adaptrar (dock finns här förstås många dubletter).


Nikon G betyder att adaptern ger möjlighet att styra bländaren på nyare Nikkor-objektiv, vilka saknar yttre bländarring.

Contax RF lär betyda Contax Rangefinder.
.
 
Jag vet inte men jag köpte en FOTGA-adapter på Tradera för ca 300 och den funkar perfekt. Tight och bra både mot hus och objektiv och bajonetten är i stål så den håller nog. Vi har dessutom mage att ha högre krav på tillverkarna av adapters än tillverkarna av kamerahus och objektiv. Jag har ju läst erinrar jag mig ett utlåtande av Jon van det Vandt på Dyxum, som var sur för att hans bajonett på hans Nikon D300 hade så dålig precision (han tyckte att det var konstigt att en toycamera som A350 från Sony hade bättre toleranser) och det finns säkert fler som kan vittna om liknande fall. Hur många moderna objektiv har f.ö. inte en taskig passning objektivhylsor och rör som gör att linselementet hänger som en trött petternicklas? ..och då pratar vi inte bara simpla kitobjektiv utan även objektiv i mellanklassen för 5000 spänn. Det finns gott om skräp där med slitdelar i plast som inte håller.

Att jämföra dessa mekaniska adapters med Sonys är väl en ojämlik betraktelse. De är ju avsedda för att lösa helt olika problem. Adapters för manuella objektiv ska oftast bara lösa en enda sak och det är att se till att objektiven fysiskt går att skruva på kamerahuset. Möjligen göra det möjligt att styra bländarval där bländarring saknas. Sonys adapters (speciellt den senaste) däremot, är ju till för att möjliggöra fullständig transparens mellan åtminstone en del eller alla A-mountobjektiv och NEX. Till och med microjusteringen och fasdetekt AF stöds ju i den senare och dyraste adaptern. Om det är värt över 10ggr mer i pris (i värsta fall) är upp till oss som konsumenter att avgöra. Dessutom upphäver ju den senare adaptern i princip helt iden med en liten smidig kamera och gör en klumpig klots av allt för inte sällan är ju de nya Sony A-mountobjektiven rejält och oförståeligt bulkiga.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.