Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Fast om GPS suger ström och man därför inte vill ha det i kameran så suger det väl ström ur mobilen med som oftast har mindre av den varan än kameran.

Jag brukar ibland (när jag tycker att det är värt att geotagga bilder) använda en separat GPS-logger som kan vara på i cirka 30 timmar i taget mellan laddning. Den har ingen display, utan bara en på/av-knapp och en USB-kontakt.
 
Du läste slarvigt i #834 Göran! Jag påpekade ju själv just detta undantag.
Inte i artikeln (#889) jag svarade på.

Jag fick mitt i december då jag inte brydde mig om att objektivet var silverfärgat.
Alla andra objektiv utom det bundlade är ju ändå silverfärgat så jag tyckte inte det var någon större potatis. Hade jag prompt velat ha ett svart kitobjektiv hade jag också fått vänta tills nu.
 
ot: GPS

Visst, Sony skulle säkert kunna integrera en stor känslig patch-antenn för GPS-mottagaren på kamerans topp, lämpligen där den nuvarande ynkliga blixten idag sitter placerad, som nu ändå inte ens duger till att användas som en flash commander (vilket ju t.o.m. blixten på en kompaktkamera såsom XZ-1 klarar).

Som jämförelse har Nikon med sitt CX-system en tillbehörsport på modellen V1, där GPS-modulen GP-N100 appliceras. Nikon V1 har vidare fått ett stort batteri, hämtat från deras nyare DSLR.

De som önskar en GPS kan således här få det till kameran, samt att de övriga slipper den extra kostnadsökning en sådan innebär. Fast när de flesta nya smartphones idag får en GPS integrerad med marginellt prispåslag, så är nog anledningen till bristen något annat än själva materialkostnaden.

Med allt nyare GPS-moduler som blir strömsnålare, så torde de återstående hindren förutom utrymmesbehovet för själva GPS-antennen, de EMI-störningen en integrerad GPS medför, framför allt vara mjukvaruintegration och eventuella tjänster. Tyvärr verkar det som att fabrikanterna måste pracka på användarna en massa 'bloatware' också i samband med GPS-funtionen, istället för att i bakgrunden enbart addera positionsdata till EXIF.

Att radiomottagare ger EMI-problem påminns vi om vid färd på flyg, så en kamera med integrerad GPS behöver förmodligen en 'flight mode'. En dålig GPS-integration i kameran kan ge 'banding'-störningar vid bildutläsning från sensorn, men sådana elementära problem har ju smartphones-tillverkarna redan löst.

En blixtkondensator som uppladdas till hundratalet volt via en primitiv oscillator och ett urladdningsrör som triggas av en ännu högre spänning har kamerafabrikanterna redan lyckats bemästra ur störningssynpunkt.

Förväntas därför att nästa generation av BIONZ, EXPEED, DIGIC, TRUEPIC, VENUS har nån form av 'blanking'-function som styr kamerans GPS-aktivitet beroende på minst störningsrisk.

P.S: Geoslotter = lokaliteter såsom Reno, Las Vegas, Atlantic City

P.P.S:
http://www.geosetter.de/
http://www.globalsat.com.tw/products-list.php?menu=2&gs_en_product_id=6
 
Jag blev nästan lyrisk över hur bra det här lät först, men förstår nu att det inte geotaggar bilderna väl, utan bara gör så att man vid visning kan koppla ihop tiden med bilden och visa var på en karta.

Alltså det som jag trodde var att man kunde ladda upp filen från telefonen till samma mapp som bilderna och sen köra programmet som geotaggade dem, dvs modifierar bildfilerna och skriver in det i EXIF. Det är så man vill ha det så att om man t.ex. har ett bildarkiv i lightroom kan söka bland tusentals bilder efter bilder tagna på en specifik plats osv.

Fast jag har fortfarande inte laddat hem och provat.

Björn, kan du beskriva lite noggrannare hur det funkar? Kan man geotagga bildfilerna med det här programmet på det sättet som jag menar?



/Mats

Hej Programmet heter GEOLogger, ser jag nu. Detta finns att hämta hem till mobilen, sök bland appar. Sedan till datorn openstreetmap.org, ladda ner, installera ange din mailadress. Synka sedan kamera/kamerorna tid med mobilen, helst på sekunden. Sätt på GEOLogger, se till att mobilen hittar 8, går du till-11 sateliter. Gå ut och ta kort, när nu är klar, går du till menyn på mobelen, ladda upp till openstreetmap. Bilderna du tagit lägger du i en egen mapp, till samma mapp som bilderna ligger ska du ladda upp GEOtaggningen från mobilen. Sedan är det lite inställningar i programmet openstr......., sedan måste man spara ner den nya informationen. Det kommer till en ny fil till varja bild, som finns kvar, så länge bilden/er finns kvar i datorn. Jag brukar använda mig av ett Nikonprogram ViewNX 2 eller ACDsee, ver ej om Googlemaps har GEOtaggning. Du får testa lite, inställningarna i openstre... kan vara lite besvärliga, men jag är bara halvbra på datorer, men jag gillar GPS-er. unka det inte får du höra av dig
Lycka till Björn
 
En liten ny fråga: Tänk om man skulle vilja använda sin Nex för att fota med lite längre tele, alltså kanske >300. Jag skulle gärna testa men i vårt mörka avlånga land vill jag ha stabilisering... Jag har surfat runt en del men vad jag kan se är det väldigt få tredjepartstelezoomar som har IS, Sigma 120-400 och 150-500, finns det fler?

//R
 
En till fråga...

Jag vill inte att "livewiev" ska slås på så fort jag tar bort ögat från sökaren.
När jag tagit en bild vill jag se den direkt på skärmen, sen inte att den går tillbaka till att visa "liveview"

Jag kallar det liveview när man ser genom objektivet på LCDn.

funktionsmässigt precis som vilken canon som helst:

Man kollar i sökaren, tar en bild, drar kameran bort från kroppen, bilden dyker upp på skärmen, efter några sekunder kommer menyn upp (den som visar alal inställningar)
 
Hur tar man bort ögonmusslan?

Sitter som sten, vet ej hur jag ska bända bort den

Det är inga problem, den ramlar bort av sig själv bara du stötet mot något det minsta. Jag vet inte hur många gånger den åkt av när jag lagt ner kameran i min kameraryggsäck på min semester. Till slut försvann den. Jag har emellertid gjort exakt samma erfarenhet som du. Vill man ta bort den så är det nästan lögn i helsike utan att man riskerar att skada något käns det som.

Som sagt, slå i något bara! :)
 
Har precis införskaffat mig en NEX-7a och har en fundering om EVF.

Är det någon annan som upplever att EVF:en är väldigt känslig för att man har ögat exakt i rätt läge, för annars blir bilden inne i EVF:en suddig. Det räcker att man bara rör ögat en millimeter så blir det suddigt. Det är speciellt störigt när man snabbt tar upp kameran för att ta en bild och lägger ögat mot EVF:n. Kanske bara en vanesak eller så är det något fel på min EVF.

/Peter
 
Jag noterade det också men uppfattade det mer som att det tar ett korttag innan EVF:en når sin fulla styrka.
Det handlar ju om att den ska "starta upp". Sen säger jag inte emot för du kan ju ha rätt i det du säger ändå.
 
Har precis införskaffat mig en NEX-7a och har en fundering om EVF.

Är det någon annan som upplever att EVF:en är väldigt känslig för att man har ögat exakt i rätt läge, för annars blir bilden inne i EVF:en suddig. Det räcker att man bara rör ögat en millimeter så blir det suddigt. Det är speciellt störigt när man snabbt tar upp kameran för att ta en bild och lägger ögat mot EVF:n. Kanske bara en vanesak eller så är det något fel på min EVF.

/Peter

Njae, den var väl ganska "ordinär"? Den ÄR ju lite trängre i sökaroptiken än en bra FF-sökare - man har lite mindre spel så att säga - men eftersom jag har glasögon är jag kanske ganska van vid detta problem oavsett vilken kamera jag testar? Det var inget jag lade märke till iaf.

Menar du i sidled (vilket jag menade) eller in/ut från sökaren föresten?
 
Njae, den var väl ganska "ordinär"? Den ÄR ju lite trängre i sökaroptiken än en bra FF-sökare - man har lite mindre spel så att säga - men eftersom jag har glasögon är jag kanske ganska van vid detta problem oavsett vilken kamera jag testar? Det var inget jag lade märke till iaf.

Menar du i sidled (vilket jag menade) eller in/ut från sökaren föresten?

Jag upplever det liknande som du beskriver, men har vant mig. Jag menar också sidled. Jag ser det knappt som ett problem utom när jag går från A77 (som har större sökararea) direkt till NEX-7.

Konstigt! Jag som är så kritisk i många avseenden får sitta och anstränga mig för att hitta något riktigt negativt om den här kameran. Och visst finns det negativa saker, men den höljes helt av så många fördelar att man får leta efter dem. Ska vara lite menyhantering som jag inte är så jätteglad åt. det kom under tiden jag tänkte efter när jag skrev:)

//Lennart
 
Jag upplever det liknande som du beskriver, men har vant mig. Jag menar också sidled. Jag ser det knappt som ett problem utom när jag går från A77 (som har större sökararea) direkt till NEX-7.

Konstigt! Jag som är så kritisk i många avseenden får sitta och anstränga mig för att hitta något riktigt negativt om den här kameran. Och visst finns det negativa saker, men den höljes helt av så många fördelar att man får leta efter dem. Ska vara lite menyhantering som jag inte är så jätteglad åt. det kom under tiden jag tänkte efter när jag skrev:)

//Lennart

Har du verkligen riggat om funktionerna på dina knappar så att de verligen passar dig?
Jag är nästan aldrig nere i några menyer.
 
Njae, den var väl ganska "ordinär"? Den ÄR ju lite trängre i sökaroptiken än en bra FF-sökare - man har lite mindre spel så att säga - men eftersom jag har glasögon är jag kanske ganska van vid detta problem oavsett vilken kamera jag testar? Det var inget jag lade märke till iaf.

Menar du i sidled (vilket jag menade) eller in/ut från sökaren föresten?

Jag menade i sidled, misstänkte att det skulle vara en vanesak men ville ändå dubbelkolla.

För övrigt tycker jag nex-7 är en super bra kamera, hade nex-5 innan och denna är så mycket bättre.
 
Har du verkligen riggat om funktionerna på dina knappar så att de verligen passar dig?
Jag är nästan aldrig nere i några menyer.

Nej, det har jag inte gjort med mer än några funktioner. Har inte haft tid då så mycket gått åt till A77 samt problem med vissa telezoomar. Det finns mer att göra på den fronten. Ska bli ändring på detta när vissa "objektiva" frågor i A77-tråden hamnat back on track igen:)

Man blir lätt lat när NEX-7 är så bra i övrigt.

//Lennart
 
Det var en liten tröskel för att fatta hur det funkar att rigga funktionerna på knapparna. När jag läste manualen kände jag mig lite lätt förvirrad. Jag begrep faktiskt inte förrän jag labbat. Men när det sittar där så inser man att det var värt besväret.
 
Det var en liten tröskel för att fatta hur det funkar att rigga funktionerna på knapparna. När jag läste manualen kände jag mig lite lätt förvirrad. Jag begrep faktiskt inte förrän jag labbat. Men när det sittar där så inser man att det var värt besväret.

En fundering - vet du om man kan låsa inställningarna på NEX-7 så att man inte kommer åt någon ratt och det blir fel inställning mot det man har tänkt sig?

Jag fotade i studio i lördags och skulle ha ISO 100 125/sek och bländare 11 som alla blixtar var optimerade för - efter ett tag tyckte jag att det såg mörkt ut på displayen och hade då av misstag ändrat någon inställning.

Klart att man ska vara observant men har man hyrt studion en tid och ska fota brudpar med två barn så vill man att det ska flyta på utan att man måste oroa sig för exponeringarna.

Nu blev det ju bra ändå - men tänkte om du eller någon annan vet om det går att låsa inställningarna?

Mvh Sören
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.