Annons

Sony Nex-7

Det var en liten tröskel för att fatta hur det funkar att rigga funktionerna på knapparna. När jag läste manualen kände jag mig lite lätt förvirrad. Jag begrep faktiskt inte förrän jag labbat. Men när det sittar där så inser man att det var värt besväret.

Hej
Jag har precis köpt en Nex 7, vad vinner man på att ändra funktionerna på knapparna?
Mvh Marcus
 
Hej
Jag har precis köpt en Nex 7, vad vinner man på att ändra funktionerna på knapparna?
Mvh Marcus

Sony har inte befolkat alla val du kan ha enkelt tillgängliga om blada genom med den lilla knappen bredvid avtryckaren. Som användare kan man styra om detta en hel del och det gör att du får många oundgängliga funktioner direkt tillgängliga som du annars måste grotta i menysystemet efter.

Det är stor skillnad före och efter om du gör detta smart.
För att göra detta behöver du dock skaffa närkontakt dig med menyträsket.
Lycka till!
 
Var förbi Sony Center och hämtade ett NEX-7 kit och SLT-adaptern idag. Kameran kändes väldigt lätt med kitobjektivet men när man skruvat på adaptern får man genast känslan av att Cessnan har förvandlats till ett JAS-plan. Byggkvaliteten, tyngden och framförallt att markeringarna för autofokussensorerna som dyker upp i skärmbilden ger ett väldigt seriöst intryck. Autofokusen kändes väl helt OK med kitobjektivet, men även objektiv som 50mm f1.4 flyger fram med adapterns fasdetektions-AF.

Har hittills provat kameran med kitobjektivet, Sony 50mm f1.4 och Sigma 18 - 250mm OS, som nog kommer ersätta kitobjektivet för mig som stabiliserad standard-/videozoom. Det är överhuvudtaget tveksamt om adaptern kommer lämna kamerahuset tills någon släpper ett hyfsat pannkaksobjektiv med NEX-fattning.

Sigmas nya 30mm f2.8 känns ganska intressant, men vi får se hur den presterar och hur tunn kameran känns med den, om det är värt storleksvinsten från att använda kameran med adaptern och Sony 50mm f1.4. Förhoppningsvis håller väl Sony också på för fullt att tillverka någon sjysst pannkaka som kan lanseras den 13e mars :)
 
Visst, det låter ju lätt. Jag hade ett helveta att få av den med vilja men när jag inte ville att den skulle ramla av så ramlade den av bara man försökte lägga ner den i fotoryggsäcken. Sicket smäck! Det sämsta på den kameran det är då säkert. Tror inte jag kommer vara ensam om den erfarenheten. :-(
 
provskjutning

Nu har jag varit och provskjutit kameran för första gången!
jag har lagt upp några bilder från provskjutningen på länken nedan.
Alla bilder är direkt från kameran, även den svartvita bilden (provade en inbyggd B/W funktion.)

Objektiv: Zeiss C Biogon 35mm 2,8

http://imgur.com/a/hpVkz Uppe till höger på varje bild finns ett +, då kommer hela bilden fram.
 
Köpte kit paketet i helgen! So far så är jag grymt nöjd med kamera, bilderna och ergonomin!

Nån som vet om man kan ändra till US firmware? Detta för kunna få 60p/24p istället för 50p/25p som vi har i bl.a. EU.

En annan fråga, har det kommit nån FW till nex 7?
 
En till fråga...

Jag vill inte att "livewiev" ska slås på så fort jag tar bort ögat från sökaren.
När jag tagit en bild vill jag se den direkt på skärmen, sen inte att den går tillbaka till att visa "liveview"

Jag kallar det liveview när man ser genom objektivet på LCDn.

funktionsmässigt precis som vilken canon som helst:

Man kollar i sökaren, tar en bild, drar kameran bort från kroppen, bilden dyker upp på skärmen, efter några sekunder kommer menyn upp (den som visar alal inställningar)

Det finns nog tyvärr inget sätt att göra så bilden bara visas på LCDn, den kommer visas i sökaren också. Däremot kan du få LCD:n att visa dina inställningar istället för liveview: tryck på menyknappen, välj Kamera, gå in under "DISP-knapp (skärm)" och se till att "För sökare" är aktiverat. Sen tillbaka och tryck på Disp.
 
Köpte kit paketet i helgen! So far så är jag grymt nöjd med kamera, bilderna och ergonomin!

Nån som vet om man kan ändra till US firmware? Detta för kunna få 60p/24p istället för 50p/25p som vi har i bl.a. EU.

En annan fråga, har det kommit nån FW till nex 7?

Ang. US-ASIA/EMEA-versioner.

Det går inte att ändra. Med US-versionen so du får om du köper kameran i t.ex. USA så har du helt andra språk där bl.a. svensa inte är med.


/Mats
 
En till fråga...

Jag vill inte att "livewiev" ska slås på så fort jag tar bort ögat från sökaren.
När jag tagit en bild vill jag se den direkt på skärmen, sen inte att den går tillbaka till att visa "liveview"

Jag kallar det liveview när man ser genom objektivet på LCDn.

funktionsmässigt precis som vilken canon som helst:

Man kollar i sökaren, tar en bild, drar kameran bort från kroppen, bilden dyker upp på skärmen, efter några sekunder kommer menyn upp (den som visar alal inställningar)


Pröva med att öka tiden för "Autoreview" i menyerna (2, 5 eller 10 sek)
 
Eh, går det inte att filma i 24p med en europeska modellen, medans med den amerikanska går det samtidigt som 30p inte finns? Logik?
 
Eh, går det inte att filma i 24p med en europeska modellen, medans med den amerikanska går det samtidigt som 30p inte finns? Logik?

Rätt kasst att det är olika.
USA-modellen har 30/60 NTSC och Europa 25/50PAL.
24 vill man ju ha, men de tyckte väl att det var tillräckligt nära 25 eller nåt.

Det är lite löjligt. Förr med analoga rör-tv så gjorde det ju skillnad och hängde ihop med frekvensen på nätspänningen, men nu funkar ju allt på alla apparate såväl TV som dator, så det är underligt att det gamla lever kvar i kamerorna, men så är det ttyvärr med Sony.

Frågan har varit uppe förr på andra modeller, men det går inte att ladda in US-firmware i en EU-modell och vice versa. Förutsätter att det är samma på NEX.

En annan sak som skiljer är uppsättningen meny-språk. I US/Asia-modellen finns inte de europeiska spräken förutom spanska och franska med, men istället en stor drös asiatiska spräk som inte finns i våra kameror.

/Mats
 
Konturframhävningsnivå

Hej,

försöker ställa in/sätta på och använda konturframhävningsnivå för manuell fokusering men funktionen är gråmarkerad i menyn.
Vad är det jag missar att göra?

// Håkan
 
Hej,

försöker ställa in/sätta på och använda konturframhävningsnivå för manuell fokusering men funktionen är gråmarkerad i menyn.
Vad är det jag missar att göra?

// Håkan
Du måste ställa in kameran på manuell fokus innan du kan ändra den inställningen. NEX:ens menyer är lite säregna ibland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.