Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Kan bara instämma. NEX-kitzoomen är definitivt bättre än de kitzoomar som följer med de vanliga DSLR/SLT-kamerorna.

Ett rejält undantag är förstås A77:ans "kitzoom", Sony 16-50/2,8 SSM. Håller uppenbarligen väldigt god klass T.o.m. den kräsne herr Photocon verkar nöjd med den...
.
 
Nu verkar det vara en 30mm f/1,8 (eller så) på gång till NEX. Jag funderar på om jag står ut att vänta på en sådan och NEX-7, eller om jag håller mig till mina ursprungliga planer på en Fuji X-Pro1. Jag har svårt för EVF annat än för skärpeinställning, men å andra sidan är Focus Peaking nog rätt användbart, och där lär Fujin komma till korta om de inte gör nåt bra innan kameran släpps.

Jag är mycket nöjd med min X100, men skulle ha större nytta av en NEX-7 eller X-Pro1 med några olika brännvidder. Framför allt skulle jag vilja ersätta min stora tunga D3 som jag bara använder för porträtt ...
 
OK, kitgluggen har stabilisering (steadyshot) i linsen alltså?

OK, börjar med bra lins för fotografering, sen får jag spana lins för filmning.

Netonnet gav mig rabatt då de sa att kitet var i lager som itne var det, så jag fick huset endast men då til lrabatt som plåster på såren.

Om du vill ha stabilisering med NEX behöver du antingen ett stabiliserat objektiv, stativ eller någon annan form av stöd. Stabilisering vid videofilmning är huvudanledningen till att jag vill köpa NEX-7an med kitgluggen, då jag misstänker att det objektivet inte är tillräckligt skarpt för att vara skoj för stillbildsfoto.

Video har ju bara upplösningen 2 megapixel så man kan ha vilket skräp som helst som objektiv och jag har av den anledningen köpt en Sigma 18 - 250mm OS för Sony Alpha som jag tänkt använda som stabiliserad videolins till NEX-7an med Alpha-adaptern. Om inte kitgluggen har bättre stabilisering, är mindre eller har andra fördelar för video, så skulle det räcka med bara kamerahuset för mig, men priset skiljer som sagt för lite mellan kitet och bara kamerahuset för att jag inte ska vänta på kitet.

Hur fick du rabatten på Netonnet? :)
 
Fast det är ju inte 15+2 nya objektiv, vilket din rubrik ser ut som, eller?
Nej, det ser min rubrik inte alls ut som, den ser ut såhär:

"Ny kraftigt utökad Lens Roadmap för NEX-systemet"


Det handlar mycket riktigt om 15 objektiv + 2 tillsatser från Sony.

För säkerhets skull förtydligade jag detta här:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1786909&postcount=4

Och ifall du räknar in de E-objektiv från tredjepartstillverkare som kommer att finnas tillgängliga då, så kommer det att vara betydligt fler än 15 objektiv totalt. Vilket man ju faktiskt bör göra med den rubrik jag valt... :)
.
 
Senast ändrad:
Har en NEX-7 för testning sedan några timmar. Bildkvaliteten är extremt hög. Eller rättare kan sagt kan vara extremt hög. Kitzoomen 18-55 är mycket bra för en NEX-5 och blir ju inte sämre för att den hamnar på en NEX-7. Fast inte direkt bättre heller. Verkar behövas lite mer för att plocka fram vad NEX-7 kan leverera i detaljering.

Jämför man NEX-7 med kitzoom med A77 blir det mer detaljering i A77 med dess kitzoom 18-50/2.8 SSM.
Tar man en enkel adapter LA-EA1 och använder 18-50/2.8 SSM på NEX-7 är detaljeringen ungefär visuellt lika hög som A77. Notera dock att A77 får aningen mer brus som dock inte förstör detaljer. Vid utprintning syns ingen skillnad alls.

Men sedan kommer det roliga: Med en fast Zeiss 85/1.4 Planar och A-mountadaptern presterar NEX-7 något helt fantastiskt. Likaså med 50/1.4. Här hamnar A77 lite efter. Sannolikt beroende på ljustappet genom spegelfilmen.

NEX-7:s detaljering är otroligt hög för att vara en APS-C. Har aldrig sett något liknande på någon dslr med APS-C sensor.

I de lägre isoområdena konkurrerar den faktiskt visuellt med de FF-kameror som finns just idag på marknaden (den nya D800 från Nikon finns ju ännu inte till försäljning). OBS, nu pratar jag enbart förmågan att ta fram detaljer.

Kameran är liten, men inte så liten att det känns fel att köra med adapter och "vanliga" gluggar. Känns ändå lika smidig som sina småsyskon.

Jag ska se under lördagen, med tillgång till bättre dagsljus hur mycket den kan ge. Men den lovar mycket gott. Tror 7:an kan bli en verklig hit för de som söker högsta möjliga bildkvalitet av den typen man tidigare bara sett hos de större "pansarkamerorna" med 20+ Mp (om man inte drar upp isot för mycket).

//Lennart
 
Nu verkar det vara en 30mm f/1,8 (eller så) på gång till NEX. Jag funderar på om jag står ut att vänta på en sådan och NEX-7, eller om jag håller mig till mina ursprungliga planer på en Fuji X-Pro1. Jag har svårt för EVF annat än för skärpeinställning, men å andra sidan är Focus Peaking nog rätt användbart, och där lär Fujin komma till korta om de inte gör nåt bra innan kameran släpps.

Jag är mycket nöjd med min X100, men skulle ha större nytta av en NEX-7 eller X-Pro1 med några olika brännvidder. Framför allt skulle jag vilja ersätta min stora tunga D3 som jag bara använder för porträtt ...

Har du din stor D3 bara till portträtt?
Det låter nästan lite syndigt!
En sådan kamera ska man väl inte ha på hyllen?
 
.............................

Men sedan kommer det roliga: Med en fast Zeiss 85/1.4 Planar och A-mountadaptern presterar NEX-7 något helt fantastiskt. Likaså med 50/1.4. Här hamnar A77 lite efter. .................

.......................NEX-7:s detaljering är otroligt hög för att vara en APS-C. Har aldrig sett något liknande på någon dslr med APS-C sensor.

I de lägre isoområdena konkurrerar den faktiskt visuellt med de FF-kameror som finns just idag på marknaden (den nya D800 från Nikon finns ju ännu inte till försäljning). OBS, nu pratar jag enbart förmågan att ta fram detaljer............................

//Lennart

Det är faktiskt en makalös liten manick. Det roligaste är dock inte bildkvaliteten tycker jag, utan hanteringen. Den är dessutom roligare att använda än det mesta jag prövat tidigare.
 
Har du din stor D3 bara till portträtt?
Det låter nästan lite syndigt!
En sådan kamera ska man väl inte ha på hyllen?

Nog är det synd att ha den på hyllan, men X100:an är som en aning smidigare att ha med sig. Sedan är det lite svårt att fokusera manuellt med min Samyang 85/1,4 - med 105/2,5 och 45/2,8 går det betydligt bättre.
 
Nu verkar det komma in lite NEX 7:eek:r

Var inne på Sony Center idag för att köpa en fjärrutlösare men inte hade de det inte. Fanns heller inga NEX-objektiv - i princip rent i den butiken. De säljer NEX som aldrig förr.

Enligt uppgift kommer 30 st NEX 7 in på torsdag. En hel del är tingat redan men eftersom en del inte betalar handpenning utan bara meddelar sitt intresse, så går säkert den som kommer till disken och lägger upp "libratorn" före i den verkliga kön.

Det är visst inga problem med de leveranserna nu.
 
Var inne på Sony Center idag för att köpa en fjärrutlösare men inte hade de det inte. Fanns heller inga NEX-objektiv - i princip rent i den butiken. De säljer NEX som aldrig förr.

Enligt uppgift kommer 30 st NEX 7 in på torsdag. En hel del är tingat redan men eftersom en del inte betalar handpenning utan bara meddelar sitt intresse, så går säkert den som kommer till disken och lägger upp "libratorn" före i den verkliga kön.

Det är visst inga problem med de leveranserna nu.

Jag gjorde som du när jag beställde min NEX-7 från JP. De hade inga med svarta kitgluggar så jag bad snällt om en i silverfärg. Det gick bra.

Hursomhelst. Kameran rekommenderas varmt. Trodde aldrig jag skulle skriva så, men den här lilla appagrunken levererar enastående bildresultat.

//Lennart
 
Jag gjorde som du när jag beställde min NEX-7 från JP. De hade inga med svarta kitgluggar så jag bad snällt om en i silverfärg. Det gick bra.

Hursomhelst. Kameran rekommenderas varmt. Trodde aldrig jag skulle skriva så, men den här lilla appagrunken levererar enastående bildresultat.

//Lennart

Får man fråga vad du fick betala? Jag har en Nex 5 N men saknar en sökare och den lösa till 5N kostar drygt tretusen så det är ingen vidare ekonomi.

/Torbjörn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.