Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Var inne på Sony Center idag för att köpa en fjärrutlösare men inte hade de det inte. Fanns heller inga NEX-objektiv - i princip rent i den butiken. De säljer NEX som aldrig förr.

Enligt uppgift kommer 30 st NEX 7 in på torsdag. En hel del är tingat redan men eftersom en del inte betalar handpenning utan bara meddelar sitt intresse, så går säkert den som kommer till disken och lägger upp "libratorn" före i den verkliga kön.

Det är visst inga problem med de leveranserna nu.

Sony Center i Stockholms city hade tre st till försäljning igår, så visst finns de där, man behöver inte vänta till torsdag.
 
Sökarren på Nex 7an

Jag har varit intresserad av Nex 7an, då främst för sökaren. Jag har nu läst att kameran har en liten sökarbild och är "bara till hjälp" när man inte använder displayen. Här i Jönköpingstrakten verkar kameran lysa i sin frånvaro. Kikade på A77 hos MM, och fick väl ingen direkt Aha-upplevelse av den sökaren, då jag jämnförde med min D300. Jag använder mig mest av gamla Canon, Nikon, Minolta objektiv från 60-70-talet med manuell fokusering - fråga: fungerar fokusering på ett tillfredställande sätt med sökaren på Nex 7:an med manuell fokusering
 
Sony Center (liksom många andra butiker) har nog bara kamerahus i lager, men inväntar en större leverans kit med 18-55mm objektivet...
 
Jag har varit intresserad av Nex 7an, då främst för sökaren. Jag har nu läst att kameran har en liten sökarbild och är "bara till hjälp" när man inte använder displayen. Här i Jönköpingstrakten verkar kameran lysa i sin frånvaro. Kikade på A77 hos MM, och fick väl ingen direkt Aha-upplevelse av den sökaren, då jag jämnförde med min D300. Jag använder mig mest av gamla Canon, Nikon, Minolta objektiv från 60-70-talet med manuell fokusering - fråga: fungerar fokusering på ett tillfredställande sätt med sökaren på Nex 7:an med manuell fokusering

Nä, NEX-7 har en stor fin sökare som är samma som A77.
De som har A77 är allihop väldigt nöjda med sökaren och när jag provat den på Sony-center t.ex. där man också kan gå ut så har jag upplevt den som mycket bra.

Däremot får man en väldigt trist upplevelse just inne på media-markt! Tror det har att höra att det inte blir så himla bra ihop med lysrörsbelysningen där. Nåt är det, för på MM (vilka alla varuhus är lika) så ser det helt enkelt inte bra ut.

Det är just manuell fokusering som är den här kamerans allra starkaste kort. Den är otroligt bra med funktionen Focus Peaking, vilket alltså fungerar både med display och sökaren.


kameran har en liten sökarbild och är "bara till hjälp" när man inte använder displayen

Det där var bland det dummaste jag hört. Vem är det som skriver sånt?
Sökaren är den allra bästa EVF som finns på hela marknaden. Den är mycket bra, stor och ljus.
Fast klart att det stämmer att man bara har nytta av sökaren när man inte använder displayen... - Mycket märklig formulering faktiskt.


/Mats
 
Senast ändrad:
Ang EVF på NEX-7 så innehåller den förvisso lika mycket bildinformation som A77, d v s pixelantalet i EVF är detsamma, men den upplevs som lite mindre än i A77.

Precis som Mats skriver är både sökare och display mer perfekta att ställa fokus manuellt med än vanliga optiska sökare, dels p g a att sökarbilden kan förstoras samt att konturer och punkter på det som verkligen är i fokus färgas genom s k focuspeaking.

Man ställer exv en 85/1.4 eller 135/1.8 exakt spot-on även på största bländaröppning. Även testat det med 500/6.3. Det är som skrivits tidigare EVF:s verkligt starka sida.

Konstigt att ingen annan tillverkare tagit upp focuspeaking. Har man vant sig vid det är det väldigt beroendeframkallande och man får verkligen ut det bästa av sina objektiv.

//Lennart
 
Hur bra fungerar peaking med 85/1,4 på full glugg om man t.ex. ska ta ett porträtt av någon som inte står helt still? Går det bra att följa med i fokuseringen och trycka av i rätt tid så att säga?
 
Hur bra fungerar peaking med 85/1,4 på full glugg om man t.ex. ska ta ett porträtt av någon som inte står helt still? Går det bra att följa med i fokuseringen och trycka av i rätt tid så att säga?

Beror lite på situationen och hur mycket personen rör sig. Rör sig personen mycket lite så brukar ju knappt följande AF hjälpa. Dessutom äe man ju tvungen att hålla AF punkten på samma ställe vilket kan störa kompositionen.

Jag själv tränade med MF+peaking på stilla föremål och förflytta mig själv någon eller några decimeter bakåt eller framåt samt lika mycket diagonalt. Det gick mycket bra efter att jag lärt mig vilken av konturfärgerna som man ska välja för just situationen (svart, vitt eller gult). Man måste välja rätt styrkegrad i menyn också för varje tillfälla. I många fall kan på ett helt stilla föremål se peakingen visa samma sak som en DOF-tabell. Hur mycket framför resp bakom huvudobjektet som hamnar i skärpeplanet.

f/1.4 vid 85mm på APS-C motsvarar ju en vinkel som nästan 130mm och f/2 på en FF. Men visst fungerar det. Det fordrar dock lite träning. Hade personen ifråga varit stilla är det däremot mycket lätt.

Tyvärr det bästa svar jag kan ge för tillfället. Har bara haft kameran drygt 1½ vecka. Å andra sidan är det lättare än förr (på filmtiden) med en 85:a och mattskiva med snittbild eftersom snittbilden aldrig var exakt vid objektiv som ljusstarkare än f/2.8 .

För mig är det i alla fall lättare då jag lider av ett lätt astigmatiskt synfel.

//Lennart
 
Sony Center (liksom många andra butiker) har nog bara kamerahus i lager, men inväntar en större leverans kit med 18-55mm objektivet...

Jag fick mitt i december då jag inte brydde mig om att objektivet var silverfärgat.
Alla andra objektiv utom det bundlade är ju ändå silverfärgat så jag tyckte inte det var någon större potatis. Hade jag prompt velat ha ett svart kitobjektiv hade jag också fått vänta tills nu.
 
Jag velar fortfarande angående NEX-7. Focus peaking verkar väldans bra, men jag skulle vilja testa det med t.ex. mitt Samyang 85/1,4 för att se hur det fungerar i praktiken.

Förstår inte heller varför Sony inte stoppat i en GPS i NEX-7 (finns i A77 om jag förstått det rätt). I och med att Nexen torde vara en bra resekamera med tanke på vikt och storlek hade det varit trevligt att ha tycker jag.

När jag läst diverse tester verkar det som om man får ägna lite tid åt att ställa in kameran som man vill ha den, men när man väl gjort det tror jag hanteringen går att få till rätt så bra. Synd bara att man inte kan stänga av videoknappen ...
 
Inbyggd GPS drar mycket ström, inget bra om kameran redan är svältfödd på batterijuice. T.ex. Canon S100 har inbyggd GPS, men dess batterikapacitet är undermålig därför.

Bättre vore att lägga GPS i ett externt batterihandtag, för dels stör inte dess elektronik kamerans känsliga bildbehandlingsdelar i samma omfattning därmed, dels finns mera batterijuice att ta av.

'Focus peaking' är nog bra, men sämre i de fall låg eller ingen kontrast finns i motiven. Kompletterat med selektiv sökarförstoring, har man det bästa av världar för manuell fokusering. Men moderna objektiv som har AF torde sällan behöva fokuseras manuellt.

En EVF tar plats, både dess bildåtergivande yta, dels optiken framför densamma. NEX-7'ans XGA-upplösta EVF torde dock ha tillräckligt många bildpunkter, för att orka med en större optisk förstoring av sökarbilden.

Visserligen kan man komplettera med en extern korrektionslins, för att öka på förstoringen, men förmodligen på bekostnad av att sökarbilden minskar något från ursprungliga 100%.

För högerskyttar är ju placeringen utmärkt av kamerans EVF, däremot för de som kikar med vänster öga mindre så.

Om NEX-7 har några svaga sidor så är det kanske video, i alla fall enligt EOSHD. Går det förresten inte att programmera om videoknappen till ytterligare en funktionsknapp, defunct om inte annat.
 
Om man är ute efter än GPS för Geotagging, och har tillgång till än Smartphone, kan man hämta hem Geoslotter till mobilen och openstreetmap till datorn, synka tiden kamera-mobil. Sedan startar man Geoslotter på mobilen, stoppar den tex i fickan och tar då bilder man vill ha. Via menyn laddar man upp den fil till datorn och lägger den i samma fil som tankat över bilderna. Sen via openstreetmaps får Geotaggning på samtliga bilder
 
Zeiss-objektivet är svart.

Du läste slarvigt i #834 Göran! Jag påpekade ju själv just detta undantag.

Jag skrev :"Kan man stå ut med silverfärgade objektiv, så fick åtminstone jag ett bättre pris ihop med NEX 7-huset av Sony Center. Jag har inga problem med det för alla andra objektiv kommer ju i alla fall vara silverfärgade, ja möjligen med undantag då av Zeiss-objektien som verkar bli svarta till NEX såsom 24:an är."
 
Inbyggd GPS drar mycket ström, inget bra om kameran redan är svältfödd på batterijuice. T.ex. Canon S100 har inbyggd GPS, men dess batterikapacitet är undermålig därför.

Jag håller med tidigare talare. Det vore perfekt med GPS i denna kamera och jag blev väldigtförvånad över att det finns i frugans kompakt Sony HX9V men inte i min NEX 7. Jag köper inte alls din argumentation. GPS:en går ju att stänga av vid behov. Det kunde man väl i så fall lämna till användaren att bestämma.
 
Om man är ute efter än GPS för Geotagging, och har tillgång till än Smartphone, kan man hämta hem Geoslotter till mobilen och openstreetmap till datorn, synka tiden kamera-mobil. Sedan startar man Geoslotter på mobilen, stoppar den tex i fickan och tar då bilder man vill ha. Via menyn laddar man upp den fil till datorn och lägger den i samma fil som tankat över bilderna. Sen via openstreetmaps får Geotaggning på samtliga bilder

Smidigt! :) Det skulle aldrig jag ha kommit på eller i alla fall fått för mig att göra. Varför inte göra det på det smarta sättet genom att se till att kameran har detta inbyggt. Tröttnar man inte på det där mecket? Jag tycker det tar en jäkla tid att tröska igenom sina bilder ändå.
 
Jag håller med tidigare talare. Det vore perfekt med GPS i denna kamera och jag blev väldigtförvånad över att det finns i frugans kompakt Sony HX9V men inte i min NEX 7. Jag köper inte alls din argumentation. GPS:en går ju att stänga av vid behov. Det kunde man väl i så fall lämna till användaren att bestämma.

Jag tyckte tipset från Björn några inlägg upp var helt fantastiskt. Har inte hunnit prova än, men det ger ju GPS till varenda kamera, tom A900!

Brilliant helt enkelt.

Fast om GPS suger ström och man därför inte vill ha det i kameran så suger det väl ström ur mobilen med som oftast har mindre av den varan än kameran.


/Mats
 
Om man är ute efter än GPS för Geotagging, och har tillgång till än Smartphone, kan man hämta hem Geoslotter till mobilen och openstreetmap till datorn, synka tiden kamera-mobil. Sedan startar man Geoslotter på mobilen, stoppar den tex i fickan och tar då bilder man vill ha. Via menyn laddar man upp den fil till datorn och lägger den i samma fil som tankat över bilderna. Sen via openstreetmaps får Geotaggning på samtliga bilder

Jag blev nästan lyrisk över hur bra det här lät först, men förstår nu att det inte geotaggar bilderna väl, utan bara gör så att man vid visning kan koppla ihop tiden med bilden och visa var på en karta.

Alltså det som jag trodde var att man kunde ladda upp filen från telefonen till samma mapp som bilderna och sen köra programmet som geotaggade dem, dvs modifierar bildfilerna och skriver in det i EXIF. Det är så man vill ha det så att om man t.ex. har ett bildarkiv i lightroom kan söka bland tusentals bilder efter bilder tagna på en specifik plats osv.

Fast jag har fortfarande inte laddat hem och provat.

Björn, kan du beskriva lite noggrannare hur det funkar? Kan man geotagga bildfilerna med det här programmet på det sättet som jag menar?


/Mats
 
Alltså det som jag trodde var att man kunde ladda upp filen från telefonen till samma mapp som bilderna och sen köra programmet som geotaggade dem, dvs modifierar bildfilerna och skriver in det i EXIF. Det är så man vill ha det så att om man t.ex. har ett bildarkiv i lightroom kan söka bland tusentals bilder efter bilder tagna på en specifik plats osv.

Fast jag har fortfarande inte laddat hem och provat.

Björn, kan du beskriva lite noggrannare hur det funkar? Kan man geotagga bildfilerna med det här programmet på det sättet som jag menar?

Har du bara en tracklog från någon app så kan massa program geotagga bilderna, t.ex copiks photomapper, garmin basecamp, osv.

Sök på t.ex. tracklog eller gpx i någon appstore så hittar du massa olika trackloggare. En tränings-gps eller friluft gps funkar också bra.
 
Om man är ute efter än GPS för Geotagging, och har tillgång till än Smartphone, kan man hämta hem Geoslotter till mobilen och openstreetmap till datorn, synka tiden kamera-mobil. Sedan startar man Geoslotter på mobilen, stoppar den tex i fickan och tar då bilder man vill ha. Via menyn laddar man upp den fil till datorn och lägger den i samma fil som tankat över bilderna. Sen via openstreetmaps får Geotaggning på samtliga bilder

Den enda träffen på "Geoslotter" hos Google är den här tråden. Var hittar man Geoslotter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.