Annons

Sony Nex-7

Ja det är väl 6:e eller 7:e gången på ganska kort tid som du känner för att redovisa Sonykoncernens dåliga resultat, behöver du så mycket motivation för att lämna Sonystallet eller vad är det, nu har du valt att byta till Canon av då vissa anledningar som du nämt lite om, tryggare, säkrare eller vad du sade, har du börjat att sälja bilder eller gått in på yrkesfotografi numera, A900 var väl inte så rasande mycket sämre än MKII du bytte till och hyggliga objektiv hade du väl till A900 om jag inte mins fel.

Bengt jag påvisade även detta ett antal gånger när jag körde Sony innan jag ens hade bestämt mig för att lämna systemet och det va en av anledningarna till att jag lämnade Sony/A-systemet som du kanske minns...på grund av deras val och ekonomi valde jag att byta märke eftersom jag inte kände mig trygg i att satsa mer pengar i A-systemet.....det är knappast så att det är 6-7:e gången jag påvisar detta efter mitt byte då det inte är längesedan jag bytte till Canon.

Senast ändrad:
Jag brukar skriva ibland i en del Canon och Nikontrådar och ge råd till folk som undrar om objektiv, inställningar osv., med hänsyn till föutsättningarna förstås.

Lite lite tjafs var det väl i trådarna om Canon 5Dmk3 och Nikon D800, men mest var det Nikon och Canonfolk som tjafsade sinsemellan, speciellt i den här tråden.

Men jag har aldrig sett någon med Sony hoppa in i Canon eller Nikonforumen och klagat på det märket och aldrig nånsin sett något liknande det som vi drabbats av här.

/Mats

Så upplever inte jag det.....däremot så är det betydligt mer off-topic och aktivitet mm i dom specifika Sonytrådarna än i tex Nikon och Canon vilket säkerligen är en faktor som gör/bidrar till att det blir mer vs-snack.....för det är inte många Nikon eller Canontrådar som det hålls liv i utan det är bara dom aktuellaste trådarna som det är lite "fart" i under en kort period sedan dör dom ganska snabbt ut när väl kamerorna har infunnits sig hos användarna som tex Nikon D800 tråden och Canon 5D MarkIII tråden....så är det inte i Sonytrådarna utan där fortsätter snacket o avhandlingarna är ofta långt ifrån trådens rubrik/ämne vilket ofta dra till sig andra "gäng" då trådar som ständigt ses på förstasidan är "heta"

Kanske är det skygglapparna som är på här men nu när jag är på "andra sidan" så tycker mig se att användare med Sony hoppar in titt som tätt även i Nikon och Canontrådar o klaga....Canon tycker jag mig se har varit ganska populärt att racka ner på(dåde från Nikon och Sony-användarna) i och med lanseringen av 5D MarkIII....o ja jag såg även att det förkom(att Sony-användare hoppade in i Nikon o Nikon trådar) när jag själv körde Sony(jag själv hoppade in i Nikon o Canontrådarna ibland)...Sonyisterna är långt ifrån oskyldiga i detta "vs-krig" o "smutskastning".

Då kan vi nog utgå ifrån att de följer de regler som Mahatma Gandhi formulerade:

First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win.

Intensiteten ökar; kan det betyda att vi börjar vi närma oss steg fyra?

Nej....Sony har en gång varit på toppen o jag tror det är få som håller med om att intensiteten ökar(speciellt aktieägarna)....dom kör just nu nedför backen(Sony som koncern)....inte uppåt ;)

PS....Ta nu detta inte som ett personligt påhopp bara för att jag svarade just på ditt inlägg.

Mja, men Sony har ju fortfarande en hel del "skyddande fett" kvar innan de skulle köra i backen, som du påstår. De har ju faktiskt större tillgångar än både Apple och Microsoft, och ingen tror väl att dessa ligger nära konkursens brant precis? Sony borde ju hinna med att ändra kurs innan de kör ner i diket.
.

Så upplever inte jag det.....däremot så är det betydligt mer off-topic och aktivitet mm i dom specifika Sonytrådarna än i tex Nikon och Canon vilket säkerligen är en faktor som gör/bidrar till att det blir mer vs-snack.....för det är inte många Nikon eller Canontrådar som det hålls liv i utan det är bara dom aktuellaste trådarna som det är lite "fart" i under en kort period sedan dör dom ganska snabbt ut när väl kamerorna har infunnits sig hos användarna som tex Nikon D800 tråden och Canon 5D MarkIII tråden....så är det inte i Sonytrådarna utan där fortsätter snacket o avhandlingarna är ofta långt ifrån trådens rubrik/ämne vilket ofta dra till sig andra "gäng" då trådar som ständigt ses på förstasidan är "heta"

Kanske är det skygglapparna som är på här men nu när jag är på "andra sidan" så tycker mig se att användare med Sony hoppar in titt som tätt även i Nikon och Canontrådar o klaga....Canon tycker jag mig se har varit ganska populärt att racka ner på(dåde från Nikon och Sony-användarna) i och med lanseringen av 5D MarkIII....o ja jag såg även att det förkom(att Sony-användare hoppade in i Nikon o Nikon trådar) när jag själv körde Sony(jag själv hoppade in i Nikon o Canontrådarna ibland)...Sonyisterna är långt ifrån oskyldiga i detta "vs-krig" o "smutskastning".

Jag har påpekat det förut, att vara 100% Neutral är det väldigt få som lever upp till, och varför måste man vara det. Att Sonyfolk hoppar in i andra trådar och klagar på C/N var mera märkbart under den långa DR-debatten som pågick, annars kan jag inte se att så är fallet. Alla vill i bland försvara det kameramärke som man köpt ser inget konstigt i det.

Av någon outgrundlig anledning så skall Sonyanvändare anklagas för att det förekommer korruption och liknande, när man tycker att testare har missat viktiga saker, för det gör dom och det gäller inte bara Sony utan det drabbar nog dom flesta märken.

Läs annars testet av Canon´s G1X och Panasonic GX1 i stort har dom samma storlek på sensorn, Pannan har möjlighet till utbytbara objektiv och kallas då för systemkamera.

Foto skriver att det är anmärkningsvärt att Canon G1X kan vara så bra mot pannan, vad menar dom igentligen med det. G1X har ett fast fint objektiv och deras sensorer är så gott som lika stora, G1X har som jag ser det större förutsättningar till bättre bildkvalitet, största bländare är 2,8 på Canon vilket också ökar möjligheten till skärpa från mitt till kant, som sagt ordet anmärkningsvärt var nog att ta till alldeles för mycket. Så följdriktig kallas G1X för kompaktkamera kan den verkligen ha en chans mot en Systemkamera, går det verkligen att jämföra skriver dom också, Faktum är också att Canon´s sensor är till ock med lite större än Pannans, finns det någon som är 100% Neutral så borde man regera på att här får Canonkamera en överdos av gratis reklam, Inte för att den kan ta fina bilder för det kan den så klart, utan för sättet att göra och skriva som dom gör, med liten överdrift så kan man lätt tolka att Foto vill ge sken av att Canon har skapat en alldeles oerhört bra kamera som till och med är så bra att den kan klå en Systemkamera. Vem som helst måste märka att G1X är precis lika mycket som en Systemkamera som Panasonic´s modell, att objektivet är utbytbart på Pannan påverkar ju inte det minsta hur själva kamerahuset är ihopskruvat eller konstruktionen av innanmätet. Nu ger jag Foto en av få minus-bockar faktiskt.

//Bengt.

Mja, men Sony har ju fortfarande en hel del "skyddande fett" kvar innan de skulle köra i backen, som du påstår. De har ju faktiskt större tillgångar än både Apple och Microsoft, och ingen tror väl att dessa ligger nära konkursens brant precis? Sony borde ju hinna med att ändra kurs innan de kör ner i diket.
.

Man kan ju inte alltid titta bakåt för att spå hur det går i framtiden.
Håller med om kritiken mot Peters inlägg, det är ett väldigt klankande och framhållande av negativa siffror för Sony. Håller med Gunnar om att sifferstatistiken inte är riktigt relevant och tror inte på förklaringen att det råkade av misstag verka som om det var systemkameraavdelningarna som gick sämre.

Likaså Joakim brukar titt som tätt visa hur dåligt det går för Sony ekonomiskt och hänvisa till att de koncernsiffror.

Om man gör som man alltid har gjort så kommer det att gå som det alltid har gått.

Så historiska data som underlag för framtiden gäller ju enbart om man kör på i samma hjulspår.

Det gör inte Sony!
Tycker det är så märkligt att inte andra ser vad som händer och fortfarande hänvisar till trillingserierna med enkla kameror och objektivutbudet mm. Det är ju hur tydligt som helst att Sony nu, till slut, har hittat sin identitet och tagit fram ett oerhört starkt modellprogram och en helt annan inriktning. Avsteget från sin egen blixtsko tyder också på det. Den här lanseringen som kommer nu är nog den viktigaste de gjort inom det här segmentet och innebär en vändpunkt.

Jag har inte tillgång till siffrorna och kan tolka dem, men det kan nog inte någon annan heller för att de är helt enkelt med för lite upplösning då det inte framgår vilka kameramodeller som ökar eller minskar osv.

Jag tror i alla fall att iom. A77 så har nog Sony tagit en och annan marknadsandel från Canon och Nikon jämfört med hur det var innan. Fiaskot vid lanseringen har stått Sony dyrt. Det skickades ut massor av ofärdiga kameror med defekter till testarna som har skrivit sina omdömen baserat på det och det är den bilden som fortfarande lever kvar, trots att saker är åtgärdade. Sony kommer inte att göra om samma misstag vid den här lanseringen.

Prognos för framtiden kan inte göras på gamla siffror när Sony höll på med sitt trevande som vi alla bara undrat över och tyckt varit mycket märkligt.

Finns det inte något fristående institut som gör marknadsanalyser och prognoser för kameramarknaden på samma sätt som t.ex. "Gartner Group" och andra gör för IT-marknaden?

Visssa här har ju skrivit att Sony förmodligen går i konkurs och lägger ned kameror om ett par år osv. Det är nog så helskotta fel som det kan bli. Klart de inte gör, de har ju investerat rätt kraftigt och framförallt precis rätt den senaste tiden och det teknologiska försprång de har tack vare SLT är faktiskt enormt om de kan ta tillvara och utnyttja fördelarna med tekniken fullt ut, vilket de ännu itne har gjort.

/Mats

Personligen är jag övertygad om att det ska till en lite mer markant nedgång för kameraförsäljningen totalt för att Sony ska slå vantarna i bordet vad gäller deras kameradivision.

Och då gäller det inte bara Sony utan slår mot alla kameratillverkare.

Nikon och Canon kan isåfall hålla ut en tid till, men kommer att gå samma väg. Tror inte det går att köpa sig ett fullständigt framtidssäkert system. Därför tycker jag att man ska gå på känsla (inte hur resp företags ekonomi ligger för närvarande) vilket system som passar en själv bäst.

Och sitter man "fast" i systemet p g a exempelvis för många gluggar av samma fabrikat/fattning är det helt onödigt att oroa sig för det. Det är bara att köra på och inte vara ängslig.

Överhuvudtaget tycker jag sådana här diskussioner om kameratillverkarnas resultat och bokslut är så destruktiva. De tar bara upp onödig plats i forumen och skulle bara bli intressanta om man fick verklig insideinfo. Vi kan sitta här och gissa hit och dit, men jag tror ingen av oss sitter med någon sanning som är värd något.

Men visst kan det komma trendbrott. Fick en samling bildfiler tagna med den inbyggda kameran i en mobiltelefon från Mikael Risedal idag. Såg imponerande ut och börjar gemene man få sådan kvalitet på sina bilder i telefonen kommer måhända en väldigt bred kundbas att försvinna.

Men varför oroa sig över sådant. Ska man investera i något tycker jag inte det ska vara kamerasystemet i sig självt utan se grejorna som hammare och hyvel för att man är snickeriintresserad. Kamerorna slutar ju inte fungera bara för att ett eller flera företag eventuellt skulle lägga ned.

Det finns så mycket annat att oroa sig för. Bättre att ha roligt med den utrusrtning man har inom foto.

//Lennart

Mina källor är respektive företags årsredovisningar. Alla tre har olika fiskala år. Nedanstående uppgifter är tagna direkt från deras senaste redovisningar som jag gluttat i.

Tillgångar
-------------

1) Sony: JPY 13 290 miljarder (USD 171 miljarder)

2) Apple: USD 116 miljarder

3) Microsoft: USD 108 miljarder
.

Vettigt skrivet härovan, Lennart!

Idag skulle jag kanske inte direkt råda någon att satsa på Four Thirds-systemet (det tror väl inte ens Olympus på längre), men den som satsar på något eller några av marknadens tre "fullformats-system" lär knappast riskera att någon av dessas tillverkare konkar under vår livstid.
.

Just nu är det väl bara Canon, Leica och Nikon som säljer digitala småbildskameror ("fullformat")?
Sony A900 och A850 finns väl inte längre i Sonys sortiment (fast de kan förstås finnas kvar i lager hos några handlare)?

Eller har jag missat någon?

(Four Thirds är nog helt dött. Det går diverse rykten, eller kanske snarare förhoppningar, om att Olympus ska komma med en ny "proffsmodell" för Four Thirds, men jag tvivlar starkt på att det kommer att hända. Panasonic gav upp Four Thirds för länge sen. Om det kommer en ny "proffsmodell" från Olympus så lär det snarare vara en Micro Four Thirds-kamera).

Ja, det finns i och för sig fortfarande enstaka A850/A900 kvar i handeln, men det är förstås inte särskilt väsentligt.

Ifall du tror att Sony har lagt ner sitt fullformatsprogram så har du missat synnerligen grovt! Visst är det ett dipp i produktionen, men det är ju något helt annat.

Är självfallet mycket irriterande, men för bövelen, Sony håller ju på med att skriva nya blad i kamerahistorien! Trots att deras totala erfarenhet av fullformatare är EN kamera i två varianter. Canon och Nikon har tillverkat massor av professionella kameramodeller under mycket lång tid, men ägnar sig bara åt lite ängsliga uppdateringar av vad som redan finns sedan tidigare - försiktig evolution. Det enda en aning "revolutionära" är väl att Nikon gått före i MP-racet med sin 36 Mp D800. I det fallet är det dessutom inte alls omöjligt att det råkar vara Sony som står även för den bildplattan...

Plus jordbävning + översvämning med bortspolning av hela deras kameraproduktions-anläggning som följd. I det ljuset anser jag det i själva verket vara synnerligen förvånande att detta dipp inte blir avsevärt mycket längre än vad det nu verkar bli. Jag är tvärtom rejält imponerad - är som bekant(?) ingenjör och har vissa grundkunskaper om industriell produktion.
.

Mina källor är respektive företags årsredovisningar. Alla tre har olika fiskala år. Nedanstående uppgifter är tagna direkt från deras senaste redovisningar som jag gluttat i.

Tillgångar
-------------

1) Sony: JPY 13 290 miljarder (USD 171 miljarder)

2) Apple: USD 116 miljarder

3) Microsoft: USD 108 miljarder
.

Apple har både större kassakista och omsättning än Sony, och förmodligen större vinst. Inte tittat på din parameter innan.

Apple har både större kassakista och omsättning än Sony, och förmodligen större vinst. Inte tittat på din parameter innan.
Om det är så har du hittat en nyare Apple-redovisning än de uppgifter jag skrev upp för någon tid sedan. Vilket datum härrör dina uppgifter från?

Det kan alltså mycket väl vara så nu.
Apple lär inte bara "förmodligen" ha större vinst än Sony, de har säkerligen större vinst (totalt).

Men Apple lär komma att få allt hårdare konkurrens från Sydostasien framöver, medan kameratillverkarna knappast behöver vara rädda för detta på länge än. Inom kamerasegmentet är status, kvalitetskrav (verkliga eller inbillade) och inlåsningseffekter enorma.
.

Om det är så har du hittat en nyare Apple-redovisning än de uppgifter jag skrev upp för någon tid sedan. Vilket datum härrör dina uppgifter från?

Det kan alltså mycket väl vara så nu.
Apple lär inte bara "förmodligen" ha större vinst än Sony, de har säkerligen större vinst (totalt).

Men Apple lär komma att få allt hårdare konkurrens från Sydostasien framöver, medan kameratillverkarna knappast behöver vara rädda för detta på länge än. Inom kamerasegmentet är status, kvalitetskrav (verkliga eller inbillade) och inlåsningseffekter enorma.
.

money.cnn.com/magazines/fortune/global500/2012/full_list/index.html

Det är uppenbarligen förfärligt många här som inte förstår att tolka ekonomiska redovisningar, och framför allt inte vad de säger om den framtida utveckingen.

Skarström, du har förväxlat tillgångar med omsättning, och därför blir det du påstår galet (är dock tämligen övertygad om att det i ditt fall inte är medvetet, utan enbart ovana/okunnighet).

Bra att du skrev in länken här, somliga tycker ju detta är lite kul ibland (som t.ex. jag).

Men summan av kardemumman, leta runt lite på Fortunes site och sök efter "assets". Då ska du finna att deras siffror är EXAKT desamma som jag skrev i mitt inlägg ovan. :)

Borde inte vara förvånande eftersom de har plockat sina uppgifter från precis samma källor som jag - respektive bolags årsredovisningar.

Såhär är det alltså: Vi har alla tillgång till exakt samma källor. Ifall vi får fram olika resultat så måste några tolka dessa fel, alltså antingen jag och Fortune, eller du ochnågra till. Vilka det är som feltolkar borde ni själva kunna komma fram till genom att gå tillbaka och kolla era källor lite noggrannare... :)
.

Det är uppenbarligen förfärligt många här som inte förstår att tolka ekonomiska redovisningar, och framför allt inte vad de säger om den framtida utveckingen.

Skarström, du har förväxlat tillgångar med omsättning, och därför blir det du påstår galet (är dock tämligen övertygad om att det i ditt fall inte är medvetet, utan enbart ovana/okunnighet).

Bra att du skrev in länken här, somliga tycker ju detta är lite kul ibland (som t.ex. jag).

Men summan av kardemumman, leta runt lite på Fortunes site och sök efter "assets". Då ska du finna att deras siffror är EXAKT desamma som jag skrev i mitt inlägg ovan. :)

Borde inte vara förvånande eftersom de har plockat sina uppgifter från precis samma källor som jag - respektive bolags årsredovisningar.

Såhär är det alltså: Vi har alla tillgång till exakt samma källor. Ifall vi får fram olika resultat så måste några tolka dessa fel, alltså antingen jag och Fortune, eller du ochnågra till. Vilka det är som feltolkar borde ni själva kunna komma fram till genom att gå tillbaka och kolla era källor lite noggrannare... :)
.

Det jag inte förstod var vad du menar med "tillgångar". Apples omsättning och vinst är högre än Sonys och Apples "kontanta" tillgångar är enorma. Du menade en tredje parameter.

Personligen är jag övertygad om att det ska till en lite mer markant nedgång för kameraförsäljningen totalt för att Sony ska slå vantarna i bordet vad gäller deras kameradivision.

Och då gäller det inte bara Sony utan slår mot alla kameratillverkare.

Nikon och Canon kan isåfall hålla ut en tid till, men kommer att gå samma väg. Tror inte det går att köpa sig ett fullständigt framtidssäkert system. Därför tycker jag att man ska gå på känsla (inte hur resp företags ekonomi ligger för närvarande) vilket system som passar en själv bäst.

Och sitter man "fast" i systemet p g a exempelvis för många gluggar av samma fabrikat/fattning är det helt onödigt att oroa sig för det. Det är bara att köra på och inte vara ängslig.

Överhuvudtaget tycker jag sådana här diskussioner om kameratillverkarnas resultat och bokslut är så destruktiva. De tar bara upp onödig plats i forumen och skulle bara bli intressanta om man fick verklig insideinfo. Vi kan sitta här och gissa hit och dit, men jag tror ingen av oss sitter med någon sanning som är värd något.

Men visst kan det komma trendbrott. Fick en samling bildfiler tagna med den inbyggda kameran i en mobiltelefon från Mikael Risedal idag. Såg imponerande ut och börjar gemene man få sådan kvalitet på sina bilder i telefonen kommer måhända en väldigt bred kundbas att försvinna.

Men varför oroa sig över sådant. Ska man investera i något tycker jag inte det ska vara kamerasystemet i sig självt utan se grejorna som hammare och hyvel för att man är snickeriintresserad. Kamerorna slutar ju inte fungera bara för att ett eller flera företag eventuellt skulle lägga ned.

Det finns så mycket annat att oroa sig för. Bättre att ha roligt med den utrusrtning man har inom foto.

//Lennart

Vad kan den telefonen ha för namn tro, Xperia S kanske.

Just nu är det väl bara Canon, Leica och Nikon som säljer digitala småbildskameror ("fullformat")?
Sony A900 och A850 finns väl inte längre i Sonys sortiment (fast de kan förstås finnas kvar i lager hos några handlare)?

Eller har jag missat någon?

(Four Thirds är nog helt dött. Det går diverse rykten, eller kanske snarare förhoppningar, om att Olympus ska komma med en ny "proffsmodell" för Four Thirds, men jag tvivlar starkt på att det kommer att hända. Panasonic gav upp Four Thirds för länge sen. Om det kommer en ny "proffsmodell" från Olympus så lär det snarare vara en Micro Four Thirds-kamera).

www.43rumours.com skriver följande intressanta rader:
"3) Olympus goal is to merge the Four Thirds system within the Micro Four Thirds system. That means Olympus is trying to bring full support of Four Thirds lenses on Micro Four Thirds cameras. In concrete they are working to have super fast AF when using 43 lenses on m43 cameras. A solution could come by the use of a special adapter with built-in mirror and prism system (with phase detection AF). P.S.: Something similar (with the translucent mirror) has been done by Sony with the LAEA2 adapter."

Hur mycket mindre är en M4:3 än en 4:3? Finns det någon skiss på detta? Hur relaterar det till APS-C och FF?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar