Sony verkar tycka att "sprutkonceptet" är bra i sig. Allt de behövde göra var ju att se till att grejerna sålde tillräckligt bra också....
Och för tillfället räcker ju deras "sprutkapacitet" faktiskt inte ens till, som sagt...
.
Måste gå väldigt bra eftersom dom sänkte målet på antal sålda kameror för året från 21miljoner till 18miljoner i och med att det dåliga/den stor förlusten(jämfört med förra året) presenterades med en nettoförlust på 24,6 miljarder yen under Q2 detta året....eller dom kanske gjorde den sänkningen på grund av att "sprutkapacitet" inte räcker till
Ja, det går väldigt bra för Sonys kameraavdelning!
Du kan inte bara slänga upp siffror utan att förstå bakgrunden till dessa. Förstår du inte detta MÅSTE du ange källorna till dina uppgifter.
I värsta fall försöker du att medvetet mörka verkligheten för att kunna gå på mig. Jag har lite svårt att förstå detta, lider du av hat-kärlek till Sony? För du använder väl / har använt Sony-grejer?
Ligger denna hat-kärlek bakom ditt behov av att försöka framställa mig som en Sony-taliban? För det är ju faktiskt inte första gången du ger dig på mig med mer eller mindre välgrundade argument (och ibland även med personangrepp).
Jag anstränger mig verkligen för att inte försköna, utan att bara försöka beskriva Sonys grejer och dess möjligheter så som jag ser det och så sakligt jag kan. Att Sonys prylar I EN DEL avseenden innehåller unika funktioner och har egenskaper som inga andra system på marknaden har, gör absolut inte mig till en Sony-taliban för det!
Jag blir ledsen av dessa påhopp på alla som anstränger sig för att vara seriösa (det är ju inte bara jag som är utsatt, och det finns förstås många som är mycket värre än vad du är). Men jag uppmanar alla som vill angripa att FÖRST försöka att ta av sig sina egna färgade glasögon, så att inläggen kan bli åtminstone någorlunda sakliga.
Tillbaka till det missvisande i ditt inlägg.
Förlustsiffran 24,6 miljarder yen gäller INTE Sonys kameraavdelning, som du uppenbarligen vill att vi ska tolka det som. Denna förlust gäller Sony totalt. F.ö. redovisar även de andra japanska elektronikföretagen kraftiga förluster.
Huvudorsakerna till dessa förluster borde vara kända även för dig:
1) Kraftigt minskad försäljning från Sonys traditionella vinstmaskiner såsom TV-apparater etc. De måste konkurrera med t.ex. Samsung, som väl inte behöver betala sina anställda mer än runt 1/20-del av vad Sony måste betala sina (de andra japanska tillverkarna har samma problem).
2) En förstärkt yen gentemot dollarn och euron.
3) Jordbävningar och översvämningar.
4) Kraftiga skattehöjningar i Japan.
Däremot går det i själva verket VÄLDIGT BRA för de typer av kameror som vi diskuterar i dessa trådar - systemkameror.
HELA försäljningsminskningen I ANTAL inom Image-segmentet gäller kompaktkameror. Orsaken torde vara uppenbar för alla (och anges även av Sony) - den krympande kompaktkamera-marknaden pga den snabba försäljningsökningen av smarta mobiltelefoner.
Antalet sålda kameror minskar, men trots detta ökar Sonys Image Products VINST (trots naturkatastrofer, starkare yen etc.). Den avdelningens vinst är 12,6 miljarder yen (mellan 1 april och 30 juni i år) sammantaget för systemkameror och professionell videoutrustning för TV- och filmbolag (kompaktkameraförlusterna förstås inräknade). Sony skriver att detta beror på en signifikant ökning av försäljningen av systemkameror och professionella videogrejer, trots en lika signifikant minskning av kompaktkameraförsäljningen samt produktionsbortfall pga kända orsaker.
Till sist, Sony anger att de framöver avser att satsa ÄNNU MER på systemkameror och mera avancerade kompaktkameror (RX100 ser av allt att döma ut att bli ett mycket framgångsrikt tecken på det senare). Att Sony planerar att utvidga produktionen från sin kameraavdelning indikerar väl knappast att den går dåligt, eller hur?
Citerar direkt ur Sonys senaste kvartalsrapport:
"Sony endeavors to strengthen its high value-added line-up of compact digital cameras and interchangeable single lens cameras that are enjoying increased sales, Sony is working toward further profit contribution by focusing on the expansion of sales."
Pet, så som du har ryckt ut och sammanställt siffrorna i ditt inlägg ovan blir det en kraftig verklighetsförfalskning. Jag hoppas att den är omedveten.
.