Annons

Sony Nex-7

Men huvudsakligen blir det 50/1.4 och 85/1.4 av de fullstora objektiven jag använder förutom kitzoomen. Sigma 19 o 30 mm står verkligen på önskelistan. Men det är kul att kunna använda sina vanliga FF-objektiv också även om kameran inte blir så transportabel.

//Lennart

Synd att jag inte är närmre Småland (eller du närmre Uppland) - annars skulle vi kunna testa varandras prylar :)

Jag rekommenderar Sigmas gluggar å det varmaste, även om 19 mm inte är fullt lika bra som 30 mm i hörn och kanter. 19 mm är dessutom större och försedd med motljusskydd, vilket inte finns till 30 mm.

"Vet" Novoflexadaptern vilken bländare som används, eller stegar man sig genom bländarna? (På G-objektiv alltså.)

Den "vet" inte ett skvatt och mekanismen är steglös. Det yttre reglaget är givetvis i nolläget i den positionen att objektivets bländare är vidöppen. Sedan glider reglaget fram till nästa markering som är halvvägs stängd bländare. Den tredje markeringen är då läget helt sluten.

Börjar man med helt öppen och får exempelvis tiden 1/2000 sek och gluggens största bländare är f/2.8 så ser man i sökaren hur tiden ändras så 1/1000 är motsvarande f/4.0, 1/500 blir f/5.6 , 1/250 således f/8.0 och så vidare. Fungerar mycket smidigt. (Detta vet du ju hur det fungerar, Anders- jag bara skriver så utförligt om någon på tråden är nybörjare och läser det här)

Men detta gäller alltså på en EOS som man monterar alla typer av Nikongluggar på. KIPON har en med exakt samma funktion för NEX. Den heter NIK/G-NEX och har ingen spak utan en ring runt adaptern. Ringen har inga markeringar men funktionen blir densamma som på Novoflexadaptern. Alltså steglös.
Men båda dessa adaptrar funkar alltså även till AF-S G-objektiv som saknar egen bländarring.

//Lennart

Synd att jag inte är närmre Småland (eller du närmre Uppland) - annars skulle vi kunna testa varandras prylar :)

Jag rekommenderar Sigmas gluggar å det varmaste, även om 19 mm inte är fullt lika bra som 30 mm i hörn och kanter. 19 mm är dessutom större och försedd med motljusskydd, vilket inte finns till 30 mm.

Tycker även jag är synd. Hursomhelst har jag nyss mailat Scandinavian Photo som tydligen har 19- och 30mm- gluggen från Sigma på lager.

//Lennart

Tycker även jag är synd. Hursomhelst har jag nyss mailat Scandinavian Photo som tydligen har 19- och 30mm- gluggen från Sigma på lager.

//Lennart

Ser fram emot hur de presterar jämfört med fingluggar på D800 :) Tror att resultatet kommer bli överraskande bra med tanke på priset ....

Sony verkar tycka att "sprutkonceptet" är bra i sig. Allt de behövde göra var ju att se till att grejerna sålde tillräckligt bra också.... :)

Och för tillfället räcker ju deras "sprutkapacitet" faktiskt inte ens till, som sagt...
.

Måste gå väldigt bra eftersom dom sänkte målet på antal sålda kameror för året från 21miljoner till 18miljoner i och med att det dåliga/den stor förlusten(jämfört med förra året) presenterades med en nettoförlust på 24,6 miljarder yen under Q2 detta året....eller dom kanske gjorde den sänkningen på grund av att "sprutkapacitet" inte räcker till ;)

Ser fram emot hur de presterar jämfört med fingluggar på D800 :) Tror att resultatet kommer bli överraskande bra med tanke på priset ....

Jag ska inte säga att jag VET att det blir så, men jag är ganska säker på att det blir väldigt bra i alla fall.
Bara att det inte finns ngn spegelmekanism på NEX och ridån löper så smidigt gör dessutom att mikroskakningar minskar betydligt. Bara det gör att behovet av OSS med så korta brännvidder minskat med minst ett steg. Det är i alla fall min iakttagelse.
Har du märkt det också?

//Lennart

Sony verkar tycka att "sprutkonceptet" är bra i sig. Allt de behövde göra var ju att se till att grejerna sålde tillräckligt bra också.... :)

Och för tillfället räcker ju deras "sprutkapacitet" faktiskt inte ens till, som sagt...
.

Måste gå väldigt bra eftersom dom sänkte målet på antal sålda kameror för året från 21miljoner till 18miljoner i och med att det dåliga/den stor förlusten(jämfört med förra året) presenterades med en nettoförlust på 24,6 miljarder yen under Q2 detta året....eller dom kanske gjorde den sänkningen på grund av att "sprutkapacitet" inte räcker till ;)
Ja, det går väldigt bra för Sonys kameraavdelning!

Du kan inte bara slänga upp siffror utan att förstå bakgrunden till dessa. Förstår du inte detta MÅSTE du ange källorna till dina uppgifter.

I värsta fall försöker du att medvetet mörka verkligheten för att kunna gå på mig. Jag har lite svårt att förstå detta, lider du av hat-kärlek till Sony? För du använder väl / har använt Sony-grejer?

Ligger denna hat-kärlek bakom ditt behov av att försöka framställa mig som en Sony-taliban? För det är ju faktiskt inte första gången du ger dig på mig med mer eller mindre välgrundade argument (och ibland även med personangrepp).

Jag anstränger mig verkligen för att inte försköna, utan att bara försöka beskriva Sonys grejer och dess möjligheter så som jag ser det och så sakligt jag kan. Att Sonys prylar I EN DEL avseenden innehåller unika funktioner och har egenskaper som inga andra system på marknaden har, gör absolut inte mig till en Sony-taliban för det!

Jag blir ledsen av dessa påhopp på alla som anstränger sig för att vara seriösa (det är ju inte bara jag som är utsatt, och det finns förstås många som är mycket värre än vad du är). Men jag uppmanar alla som vill angripa att FÖRST försöka att ta av sig sina egna färgade glasögon, så att inläggen kan bli åtminstone någorlunda sakliga.

Tillbaka till det missvisande i ditt inlägg.

Förlustsiffran 24,6 miljarder yen gäller INTE Sonys kameraavdelning, som du uppenbarligen vill att vi ska tolka det som. Denna förlust gäller Sony totalt. F.ö. redovisar även de andra japanska elektronikföretagen kraftiga förluster.

Huvudorsakerna till dessa förluster borde vara kända även för dig:

1) Kraftigt minskad försäljning från Sonys traditionella vinstmaskiner såsom TV-apparater etc. De måste konkurrera med t.ex. Samsung, som väl inte behöver betala sina anställda mer än runt 1/20-del av vad Sony måste betala sina (de andra japanska tillverkarna har samma problem).

2) En förstärkt yen gentemot dollarn och euron.

3) Jordbävningar och översvämningar.

4) Kraftiga skattehöjningar i Japan.

Däremot går det i själva verket VÄLDIGT BRA för de typer av kameror som vi diskuterar i dessa trådar - systemkameror.

HELA försäljningsminskningen I ANTAL inom Image-segmentet gäller kompaktkameror. Orsaken torde vara uppenbar för alla (och anges även av Sony) - den krympande kompaktkamera-marknaden pga den snabba försäljningsökningen av smarta mobiltelefoner.

Antalet sålda kameror minskar, men trots detta ökar Sonys Image Products VINST (trots naturkatastrofer, starkare yen etc.). Den avdelningens vinst är 12,6 miljarder yen (mellan 1 april och 30 juni i år) sammantaget för systemkameror och professionell videoutrustning för TV- och filmbolag (kompaktkameraförlusterna förstås inräknade). Sony skriver att detta beror på en signifikant ökning av försäljningen av systemkameror och professionella videogrejer, trots en lika signifikant minskning av kompaktkameraförsäljningen samt produktionsbortfall pga kända orsaker.

Till sist, Sony anger att de framöver avser att satsa ÄNNU MER på systemkameror och mera avancerade kompaktkameror (RX100 ser av allt att döma ut att bli ett mycket framgångsrikt tecken på det senare). Att Sony planerar att utvidga produktionen från sin kameraavdelning indikerar väl knappast att den går dåligt, eller hur?

Citerar direkt ur Sonys senaste kvartalsrapport:
"Sony endeavors to strengthen its high value-added line-up of compact digital cameras and interchangeable single lens cameras that are enjoying increased sales, Sony is working toward further profit contribution by focusing on the expansion of sales."

Pet, så som du har ryckt ut och sammanställt siffrorna i ditt inlägg ovan blir det en kraftig verklighetsförfalskning. Jag hoppas att den är omedveten.
.

Senast ändrad:
Ojdå snacka om att ta det personligt...så det gäller bara mig....hur ofta anger du källor för dina siffror och fakta som du anger i inlägg/kommentarer??....hänvisar gärna till en källa som visar tex att dom säljer så bra att produktionskapaciteten inte räcker till.

Jag förstår mycket väl bakgrunden till siffrorna som jag angav i mitt inlägg då jag läst Sonys rapport o årligen läser sådana kvartalsrapporter från företaget/koncernen jag jobbar på/inom.

Ursäkta Gunnar men jag ser faktiskt ditt inlägg som ett större personligt påhopp då du gå på mig som person vilket jag inte gjorde med mitt tidigare inlägg/svar på ditt inlägg.
För jag har väl inte någonstans i mitt tidigare inlägg sagt/skrivit eller angripit dig på ett personligt plan eller ser du kritik/fakta mot Sony som personligt angrepp?? Om jag mot förmodan tidigare har skrivit något som gjort att det uppfattats personangrepp som så ber jag om ursäkt för det....tydligen kan man inte kommentera inlägg längre utan att folk ska känna sig förföljda eller påhoppade o ta det som personangrepp....det är få som skriver i Sonyforumet så det blir lite svårt att inte kommentera samma persons inlägg ofta.

Jag sa inte att det va kameradivisionen som gick med brakförlust....jag sa bara att dom sänkt prognosen för uppskattat antal sålda kameror i år i och med den stora förlusten för Q2 jämfört med föregående år.....sen missade du uppenbarligen ;) på slutet.

Och det där är en rätt bra försköning(av Sony själva) av varför Sony åter igen har gått med kraftig förlust för det är väl ingen som tror på allt som företagen skriver i sina rapporter ....självklart spä företagen på med massor av positiva meningar o små bortförklaringar för att det ska låta/se bättre ut än vad det är men i detta fallet är det rätt uppenbart att brakförlusten till största del beror på kraftig minskad försäljning på dom flesta områden om man läser rapporten(som finns på Sony.net) o se till siffrorna....visst dom andra anledningarna(som du tar upp o som tas upp i rapporten) påverkar lite men inte så mycket.
Ja kameradivisionen går fortfarande med plus och ökade med 7,5%(om jag minns rätt) och det beror på till största delen på framgången med Nex.....kompaktkamerorna säljer sämre än förr och SLT kamerorna säljer allt annat än bra....och ja Sony säger att dom skall satsa mer på "high-end kameror" mm eftersom det är där dom ser en möjlighet/chans till ökning....dom har inte så många andra val helt enkelt.
Hoppas verkligen den nya reformeringen av Sony kommer blir positiv o att dom börjar gå med plus igen.

Och nej jag lider inte av någon hatkärlek till Sony trotts att jag tidigare använt Sonys kameror och objektiv....om du följt A77-tråden så vet du varför jag sålde mina Sony-prylar o det va inte för att jag hatade dom utan på grund av helt andra anledningar.

Senast ändrad:

OK pet, ifall du läser mitt inlägg #1707 lite noggrannare och jämför med de officiella källorna från Sony och sedan igen jämför med ditt inlägg #1705, så borde det mycket tydligt framgå att du kommer med en rejäl verklighetsförfalskning.

Ifall du inte förmår att se detta, ska jag gå igenom ditt inlägg punkt för punkt.

1) Jag har inte påstått att varenda detaljuppgift i ditt inlägg #1705 är inkorrekt, men att du använder vissa helt felaktigt så att helheten blir falsk.

2) {Kameravdelningen} "Måste gå väldigt bra..." skriver du, och detta är visserligen rent bokstavligt korrekt, men det är helt klart att detta är ironiskt menat (framgår klart av fortsättningen):

"... eftersom dom sänkte målet på antal sålda kameror för året från 21miljoner till 18miljoner i och med att det dåliga/den stor förlusten(jämfört med förra året) presenterades med en nettoförlust på 24,6 miljarder yen under Q2 detta året...."

3) Minskningen av totalt sålda kameror är helt riktigt 21 - 18 = 3 miljoner. Denna ligger dock helt på kompaktkamerorna och den minskningen var i själva verket större än 3 miljoner. Balanserades delvis av den ökade försäljningen av systemkameror, så att den totala minskningen av antalet sålda kameror stannade vid 3 miljoner.

4) "...i och med att det dåliga/den stor förlusten(jämfört med förra året) presenterades med en nettoförlust på 24,6 miljarder yen under Q2 detta året...."

Detta kan omöjligt tolkas på något annat sätt än att du menar att Sonys KAMERAAVDELNING gick med en FÖRLUST på 24,6 miljarder yen.
I verkligheten gick den med en VINST på 12,6 miljarder yen under andra kvartalet i år.
Jag tror nog det vore svårt att finna någon annan än du själv som inte anser att detta utgör en iögonenfallande verklighetsförfalskning...

Du kan ju inte, som du gör sedan, hänvisa till att SIFFRORNA 24,6 miljarder yen är korrekta! Inte när du stoppar in dessa på alldeles fel ställe, så att ditt påstående blir helt falskt. För att passa med dina syften?

5) "...eller dom kanske gjorde den sänkningen på grund av att "sprutkapacitet" inte räcker till ;)"

Detta var en anledning, ja. Men inte den enda, som sagt.
.

OK pet, ifall du läser mitt inlägg #1707 lite noggrannare och jämför med de officiella källorna från Sony och sedan igen jämför med ditt inlägg #1705, så borde det mycket tydligt framgå att du kommer med en rejäl verklighetsförfalskning.

Ifall du inte förmår att se detta, ska jag gå igenom ditt inlägg punkt för punkt.

1) Jag har inte påstått att varenda detaljuppgift i ditt inlägg #1705 är inkorrekt, men att du använder vissa helt felaktigt så att helheten blir falsk.

2) {Kameravdelningen} "Måste gå väldigt bra..." skriver du, och detta är visserligen rent bokstavligt korrekt, men det är helt klart att detta är ironiskt menat (framgår klart av fortsättningen):

"... eftersom dom sänkte målet på antal sålda kameror för året från 21miljoner till 18miljoner i och med att det dåliga/den stor förlusten(jämfört med förra året) presenterades med en nettoförlust på 24,6 miljarder yen under Q2 detta året...."

3) Minskningen av totalt sålda kameror är helt riktigt 21 - 18 = 3 miljoner. Denna ligger dock helt på kompaktkamerorna och den minskningen var i själva verket större än 3 miljoner. Balanserades delvis av den ökade försäljningen av systemkameror, så att den totala minskningen av antalet sålda kameror stannade vid 3 miljoner.

4) "...i och med att det dåliga/den stor förlusten(jämfört med förra året) presenterades med en nettoförlust på 24,6 miljarder yen under Q2 detta året...."

Detta kan omöjligt tolkas på något annat sätt än att du menar att Sonys KAMERAAVDELNING gick med en FÖRLUST på 24,6 miljarder yen.
I verkligheten gick den med en VINST på 12,6 miljarder yen under andra kvartalet i år.
Jag tror nog det vore svårt att finna någon annan än du själv som inte anser att detta utgör en iögonenfallande verklighetsförfalskning...

Du kan ju inte, som du gör sedan, hänvisa till att SIFFRORNA 24,6 miljarder yen är korrekta! Inte när du stoppar in dessa på alldeles fel ställe, så att ditt påstående blir helt falskt. För att passa med dina syften?

5) "...eller dom kanske gjorde den sänkningen på grund av att "sprutkapacitet" inte räcker till ;)"

Detta var en anledning, ja. Men inte den enda, som sagt.
.

Jag kanske formulerade mig lite otydligt/konstigt men som sagt jag skrev inte någonstans att det just va kameradivisionen som gick med förlust sen trodde jag att ;) skulle visa att inlägget skulle tas med en nypa salt/som ett skämt.

Tycker jag nog du tolkar mitt inlägg lite som fan läser bibeln/lägger lite för mycket energi på att feltolka mitt inlägg....jag sa bara att dom sänkte sina mål för antal sålda kameror i samband med att den stora förlusten/Q2 rapporten presenterades men jag kanske skulle skrivit/lagt till o varit övertydlig med o skrivit att det va Sonys(som koncern) stora netto förlust jag avsåg med siffran 24,6 miljarder yen....men visst inlägget va lite dåligt formulerat o går att tolka som du gjorde(och som kanske även andra gjorde).

Kan nog tycka att du vill få det till o låta lite bättre än vad det är....nej SLT försäljningen har inte ökat(möjligtvis att den ökat mot föregående år som var sämre jämfört med året där innan) dom har bara justerat det på det viset för att dom tror/uppskattar att dom kommer öka försäljningen där(och för att det ska se bättre ut i rapporten) och att dom troligtvis kommer att sälja mer av Nex.
Hur man än vrider o vänder på det så innebär det en uppskattad minskning av den totala stillbilds-kameraförsäljningen och dom måste sälja många fler SLT och Nex än vad dom gör i dagsläget för att pengarmässigt inte förlora på den minskade försäljningen kompaktkamerorna.

Ja Sonys imaging-division ökade o gick med så mycket plus men den består som vi alla vet av en hel del mer än bara kameror...tex sensor-tillverkningen som utgör en väldigt stor % av dom positiva siffrorna...du får det att låta som att det va kameraförsäljningen av Nex o SLT stillbildskameror som uteslutande bidrog till att dom ökade o gick med så mycket vinst.

Vilka är dom andra anledningarna??

Ni som även läser trådar om Canon och Nikon; har dessa trådar en massa skräp-artiklar postade av Sony-användare, eller är det bara Sony-trådar som fylls med skräp från Canon- och Nikon-användare?

Ni som även läser trådar om Canon och Nikon; har dessa trådar en massa skräp-artiklar postade av Sony-användare, eller är det bara Sony-trådar som fylls med skräp från Canon- och Nikon-användare?

Jag brukar skriva ibland i en del Canon och Nikontrådar och ge råd till folk som undrar om objektiv, inställningar osv., med hänsyn till föutsättningarna förstås.

Lite lite tjafs var det väl i trådarna om Canon 5Dmk3 och Nikon D800, men mest var det Nikon och Canonfolk som tjafsade sinsemellan, speciellt i den här tråden.

Men jag har aldrig sett någon med Sony hoppa in i Canon eller Nikonforumen och klagat på det märket och aldrig nånsin sett något liknande det som vi drabbats av här.

/Mats

Ah, jag har inte koll på de exakta beteckningarna på dessa blixtar. Det var AM-versionen jag tänkte på (finns den andra att köpa nu ens?)
HVL-F20S? Sony har ju fortfarande svårt att tillfredsställa efterfrågan på sina kameraprylar, men den finns i alla fall i lager på Scandinavian Photo (1.300 kr).
.

Jag kanske formulerade mig lite otydligt/konstigt men som sagt jag skrev inte någonstans att det just va kameradivisionen som gick med förlust sen trodde jag att ;) skulle visa att inlägget skulle tas med en nypa salt/som ett skämt.

Tycker jag nog du tolkar mitt inlägg lite som fan läser bibeln/lägger lite för mycket energi på att feltolka mitt inlägg....jag sa bara att dom sänkte sina mål för antal sålda kameror i samband med att den stora förlusten/Q2 rapporten presenterades men jag kanske skulle skrivit/lagt till o varit övertydlig med o skrivit att det va Sonys(som koncern) stora netto förlust jag avsåg med siffran 24,6 miljarder yen....men visst inlägget va lite dåligt formulerat o går att tolka som du gjorde(och som kanske även andra gjorde).

Kan nog tycka att du vill få det till o låta lite bättre än vad det är....nej SLT försäljningen har inte ökat(möjligtvis att den ökat mot föregående år som var sämre jämfört med året där innan) dom har bara justerat det på det viset för att dom tror/uppskattar att dom kommer öka försäljningen där(och för att det ska se bättre ut i rapporten) och att dom troligtvis kommer att sälja mer av Nex.
Hur man än vrider o vänder på det så innebär det en uppskattad minskning av den totala stillbilds-kameraförsäljningen och dom måste sälja många fler SLT och Nex än vad dom gör i dagsläget för att pengarmässigt inte förlora på den minskade försäljningen kompaktkamerorna.

Ja Sonys imaging-division ökade o gick med så mycket plus men den består som vi alla vet av en hel del mer än bara kameror...tex sensor-tillverkningen som utgör en väldigt stor % av dom positiva siffrorna...du får det att låta som att det va kameraförsäljningen av Nex o SLT stillbildskameror som uteslutande bidrog till att dom ökade o gick med så mycket vinst.

Vilka är dom andra anledningarna??

Ja det är väl 6:e eller 7:e gången på ganska kort tid som du känner för att redovisa Sonykoncernens dåliga resultat, behöver du så mycket motivation för att lämna Sonystallet eller vad är det, nu har du valt att byta till Canon av då vissa anledningar som du nämt lite om, tryggare, säkrare eller vad du sade, har du börjat att sälja bilder eller gått in på yrkesfotografi numera, A900 var väl inte så rasande mycket sämre än MKII du bytte till och hyggliga objektiv hade du väl till A900 om jag inte mins fel.

Men jag har aldrig sett någon med Sony hoppa in i Canon eller Nikonforumen och klagat på det märket och aldrig nånsin sett något liknande det som vi drabbats av här.
Då kan vi nog utgå ifrån att de följer de regler som Mahatma Gandhi formulerade:

First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win.

Intensiteten ökar; kan det betyda att vi börjar vi närma oss steg fyra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar