Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Någon som vet varför Zeiss 24 till NEX-systemet är restat överallt? Vet att det var även så i våras men dom borde ju hunnit ikapp nu, eller var det något fel på objektivet så det fick konstrueras om?

Någon som vet varför Zeiss 24 till NEX-systemet är restat överallt? Vet att det var även så i våras men dom borde ju hunnit ikapp nu, eller var det något fel på objektivet så det fick konstrueras om?

Det har varit likadant med Sony 50mm och Sigma 19 och 30 mm rätt länge. Vet inte om det inte tas in så många Sonyobjektiv till Sverige, eller om det är likadant i resten av världen.

Sony har väl haft en del kapacitetsproblem med produktionen i Japan, så det kan kanske förklara till viss del varför en del prylar dröjt.

Jag funderade på att köpa den lilla Sonyblixten till min NEX, men nu har Sony Center i Uppsala klappat ihop, och Mediamarkt har ett synnerligen begränsat Sonysortiment (några NEX och en A65 - inga objektiv eller tillbehör). Den enda butiken i byn som säljer Sony är Elgiganten, och dem tycker jag intensivt och mycket illa om :(

Hur som helst är jag lite sugen på att testa hur den lilla Sonyblixten skulle fungera som master ihop med en större blixt. Någon i Stockholm som har prylarna och är sugen på en fika och låta mig prova nån dag? :)

Japan Photo här i Göteborg hade den externa blixten HVL-F20S till NEX på lager, så jag köpte den där.

Vad jag vet behöver man ha en NEX-7 med extern blixt för att direkt kunna styra Minolta och Sonyblixtar trådlöst med automatik (kanske kommer att gå med den kommande NEX-6 också).

Jag vet att det inte går att styra externa blixtar med autoexponering med den lilla HVL-F7S som levereras med alla NEX:ar utan inbyggd blixt, och högst sannolikt inte heller från den lite kraftigare HVL-F20S (har i och för sig inte provat detta). Tror inte heller att det går att göra så från den inbyggda blixten i NEX-7. Tyvärr.

Har lite svårt att se något skäl till detta - borde inte vara tekniskt särskilt svårt. Sannolikt är skälet att Sony ursprungligen tänkte sig att NEX:arna huvudsakligen skulle köpas av kompaktkameraanvändare som ville ha lite bättre bildkvalitet, och då fick det inte vara för komplicerat. Sony har ju sagt att de blev överraskade över det väldiga intresset för NEX från avancerade användare. Ännu så länge är dessa faktiskt en mycket större köpgrupp än kompaktkamera-uppgraderare (men dessa förväntas bli i majoritet framöver).

Sedan går det ju alltid att hitta tillbehör som det jag länkar till nedan. Passar i NEX:arnas Smart Accessory Terminal och har en "standard" ISO Hot Shoe på ovansidan, vilket gör att man kan ansluta tillbehör som trådlösa IR- eller radiolösa blixttriggers. Att häkta på stora tunga externa blixtar på denna adapter kanske inte är tillrådligt, men små och lätta blixtar borde gå bra (har själv ingen egen erfarenhet av detta tillbehör).

JJC MSA-10 NEX Flash hotshoe adapter FOR SONY NEX-3, NEX-5 and NEX-5N:

http://www.ebay.com/itm/JJC-MSA-10-NEX-Flash-hotshoe-adapter-SONY-NEX-3-5-5N-/261070625081
.

Jo, det är HVL-F20S jag tänkte köpa till min NEX-7, och förmodligen senare komplettera med någon av de större blixtarna. Tycker det är synnerligen fånigt att den inbyggda blixten inte kan styra blixtar, men jag vet att det går med HVL-F20S (på NEX-7).

Det hade varit skönt att slippa släpa två blixtar när man vill ha lite snyggare blixtljus, fast den där lilla blixten väger väl inte så mycket gissar jag. Gäller bara att allt får plats i min väska - den vill jag inte byta nu när jag äntligen hittat en jag gillar (efter att ha provat oräkneliga väskor) :)

Sedan går det ju alltid att hitta tillbehör som det jag länkar till nedan. Passar i NEX:arnas Smart Accessory Terminal och har en "standard" ISO Hot Shoe på ovansidan, vilket gör att man kan ansluta tillbehör som trådlösa IR- eller radiolösa blixttriggers. Att häkta på stora tunga externa blixtar på denna adapter kanske inte är tillrådligt, men små och lätta blixtar borde gå bra (har själv ingen egen erfarenhet av detta tillbehör)..

Radiolösa blixttriggers - är det sladdar? :D

---
Sony har väl haft en del kapacitetsproblem med produktionen i Japan, så det kan kanske förklara till viss del varför en del prylar dröjt.
Sonys hela produktionsanläggning för såväl Alpha- som NEX-kameror spolades ju bort vid översvämningarna. Möjligen har de kanske nu någon annanstans lyckats bygga upp produktionslinjer så att de kommit tillbaka till sin tidigare kapacitet (men jag tror inte att de ens är där riktigt ännu). De har ju sagt att efterfrågan framför allt på NEX-5N, NEX-7, E Zeiss 24 mm, E 50/1,8 OSS och SLT-kamerorna långt översteg den produktionskapacitet de hade planerat för (och den utökade kapaciteten har de säkert inte byggt fram ännu). Vilket naturligtvis ger långa leveranstider för dessa.

Fast de har säkert mycket hellre sådana problem än att ha överskottslager pga bristande efterfrågan... :)
.

Fast de har säkert mycket hellre sådana problem än att ha överskottslager pga bristande efterfrågan... :)
.

Dessvärre har de väl erfarenhet av överskottslager också, sedan de sprutade ur sig instegsmodeller i en takt som ingen vettig människa kunde hänga med i.

De verkar fortsätta med att spruta ur sig kameramodeller, men nu i NEX-serien som åtminstone säljer bra :)

Jo, det är HVL-F20S jag tänkte köpa till min NEX-7, och förmodligen senare komplettera med någon av de större blixtarna. Tycker det är synnerligen fånigt att den inbyggda blixten inte kan styra blixtar, men jag vet att det går med HVL-F20S (på NEX-7).

Det hade varit skönt att slippa släpa två blixtar när man vill ha lite snyggare blixtljus, fast den där lilla blixten väger väl inte så mycket gissar jag. Gäller bara att allt får plats i min väska - den vill jag inte byta nu när jag äntligen hittat en jag gillar (efter att ha provat oräkneliga väskor) :)
Nej, jag tror som sagt inte att HVL-F20S kan styra externa blixtar med exponeringsautomatik (ja, det suger). Däremot ska detta gå med HVL-F20AM på NEX-7.

HVL-F7S (ledtal 7): Vikt 20 g (världens minsta blixt)
HVL-F20S (ledtal 20: Vikt 63 g (världens minsta blixt med den ljusstyrkan)
HVL-F20AM (ledtal 20): Gissar att denna också väger runt 63 g, kanske lite drygt.
.

Dessvärre har de väl erfarenhet av överskottslager också, sedan de sprutade ur sig instegsmodeller i en takt som ingen vettig människa kunde hänga med i.

De verkar fortsätta med att spruta ur sig kameramodeller, men nu i NEX-serien som åtminstone säljer bra :)
Sony verkar tycka att "sprutkonceptet" är bra i sig. Allt de behövde göra var ju att se till att grejerna sålde tillräckligt bra också.... :)

Och för tillfället räcker ju deras "sprutkapacitet" faktiskt inte ens till, som sagt...
.

Syftar du på äldre manuella objektiv?

Det är inte så kritiskt, du kan i alla fall välja i stort sett vilka fasta objektiv från vilken tillverkare som helst, även sådana som nuförtiden är okända för de flesta. Har t.ex. sett bilder tagna med ett Miranda 50/1,4-objektiv på en NEX, vilket gav alldeles utmärkt bildkvalitet.
.

Det är inte så kritiskt, du kan i alla fall välja i stort sett vilka fasta objektiv från vilken tillverkare som helst, även sådana som nuförtiden är okända för de flesta. Har t.ex. sett bilder tagna med ett Miranda 50/1,4-objektiv på en NEX, vilket gav alldeles utmärkt ildkvalitet.
.

Mest nyfiken vad som används dagligen. De flesta har ju 3-4 favoritobjektiv och jag misstänker att kitzoomen inte används av alla.

Nej, jag tror som sagt inte att HVL-F20S kan styra externa blixtar med exponeringsautomatik (ja, det suger). Däremot ska detta gå med HVL-F20AM på NEX-7.

HVL-F7S (ledtal 7): Vikt 20 g (världens minsta blixt)
HVL-F20S (ledtal 20: Vikt 63 g (världens minsta blixt med den ljusstyrkan)
HVL-F20AM (ledtal 20): Gissar att denna också väger runt 63 g, kanske lite drygt.
.

Ah, jag har inte koll på de exakta beteckningarna på dessa blixtar. Det var AM-versionen jag tänkte på (finns den andra att köpa nu ens?)

Vad kör ni som har NEX 7 för objektiv? Svårt få överblick över de bästa alternativen då peakingen ger så många val.

Jag har fastnat för följande:

Autofokus
Sigma 19 mm f/2,8
Sigma 30 mm f/2,8
Sony 50 mm f/1,8
Sony 18-55 mm (kitzoomen) för turistfoto :) Har skrivit ut 30x40 med den utan några som helst problem upplösningsmässigt.

Manuell fokus
Nkkor 105 mm f/2.5 Ais
Canon FDn 200 mm f/2,8 (har också testat versionen med f/4, men den var svårare att hålla stadig och gav mer CA)

Det är inte så kritiskt, du kan i alla fall välja i stort sett vilka fasta objektiv från vilken tillverkare som helst, även sådana som nuförtiden är okända för de flesta. Har t.ex. sett bilder tagna med ett Miranda 50/1,4-objektiv på en NEX, vilket gav alldeles utmärkt bildkvalitet.
.

Det mesta funkar bättre än väntat, förutom vidvinklar för Leica-M (om de inte är telecentriska). Sensorn i NEX-7 är inte bra på att hantera dylika, till skillnad från NEX-5N. Leicas Tri-Elmar lär ska fungera ok, men är knappast värd sitt pris för användning på en NEX.

Jag har fastnat för följande:

Autofokus
Sigma 19 mm f/2,8
Sigma 30 mm f/2,8
Sony 50 mm f/1,8
Sony 18-55 mm (kitzoomen) för turistfoto :) Har skrivit ut 30x40 med den utan några som helst problem upplösningsmässigt.

Manuell fokus
Nkkor 105 mm f/2.5 Ais
Canon FDn 200 mm f/2,8 (har också testat versionen med f/4, men den var svårare att hålla stadig och gav mer CA)

Har bara kitzoomen, men Sigma 19 o 30 mm finns med på min roadmapp.

Med LA-EA2 kör jag Sony 50/1.4 och Zeiss 85/1.4 ZA, båda kan köras med AF

Manuell fokus:

Nikon 14-24/2.8 G AF-S
Nikon 60/2.8 G AF-S macro
Nikon 105/2.8 G AF-S VR macro
Nikon 24-70/2.8 G AF-S II
Canon EF 50/1.4 usm
Canon EF 24-105/4 L is usm

Kanske verkar lite galet med vissa av de stora gluggarna, men de ger utmärkta resultat. Alla Nikongluggarna körs med en Novoflexadapter som går att ställa G-objektivens egen bländare med, men den adaptern kan givetvis också köra vanliga F-objektiv, AF-D, AIs och gamla "gaffelmodeller" utan AIs.

Även Canongluggarna körs med en adapter från Kipon som har egen bländare. Bör dock inte bländas mer än max 2 steg.

Körde faktiskt även en lånad EF 70-300/4-5.6 L IS USM på NEXEN. En fantastisk glugg som är helskarp över hela zoomområdet på full glugg. Isynnerhet på en APS-C.

Men huvudsakligen blir det 50/1.4 och 85/1.4 av de fullstora objektiven jag använder förutom kitzoomen. Sigma 19 o 30 mm står verkligen på önskelistan. Men det är kul att kunna använda sina vanliga FF-objektiv också även om kameran inte blir så transportabel.

//Lennart

"Vet" Novoflexadaptern vilken bländare som används, eller stegar man sig genom bländarna? (På G-objektiv alltså.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar