Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony Nex-7
- Trådstartare pet
- Start datum
afe
Aktiv medlem
Jag gluttade lite i Garys e-bok om NEX-7, och där konstaterades att Sonys OLED-EVF inte är polariserad som de flesta andra, och därför går att använda med polariserande solglasögon. Sedan tycker jag i och för sig att det är svårt att se ordentligt med sökaren med solglasögon ändå
Janne H
Aktiv medlem
N
Notera gärna Martins snygga motljusskydd tillverkat av ett avloppsrör - klart billigare än de cirka 3000:- ett original kostar (kolfiberlyx)
Bara det är ordentligt svart invändigt så gör det nog nytt
Tell
Aktiv medlem
När jag och Martin körde shootout mellan 1Dx och D4 hade jag förstås med mig min NEX. Med 200/2,8 motsvarar den mastodonterna på den här bilden som Martin tog
Visa bilaga 125776
Foto: Martin Agfors
Jag hade dessvärre inte tid att testa hur NEX:en fungerar för agility, men jag misstänker att den inte riktigt skulle klarat sig lika bra som de båda andra kamerorna ...
Notera gärna Martins snygga motljusskydd tillverkat av ett avloppsrör - klart billigare än de cirka 3000:- ett original kostar (kolfiberlyx)
Fast ska det vara motsvarande optik på fullformatarna så är det 300mm f4.5 du ska skruva på, o då hade storleksskillnaden inte varit lika stor längre..
FlyerOne
Aktiv medlem
NEX-6 ska snart komma
.
Enligt ryktena ska en NEX-6 komma relativt snart, en "mini NEX-7". Kanske redan nästa månad, till Photokina. Ryktena kommer från flera olika källor, som tidigare tydligen visat sig träffa väldigt rätt.
Dessutom fler NEX-objektiv, dels fler kvalitetsobjektiv och dels fler pannkakor. Verkar komma två pannkakor i år (varav en hopfällbar standardzoom) och ytterligare (minst) en pannkaka nästa år.
.
.
Enligt ryktena ska en NEX-6 komma relativt snart, en "mini NEX-7". Kanske redan nästa månad, till Photokina. Ryktena kommer från flera olika källor, som tidigare tydligen visat sig träffa väldigt rätt.
Dessutom fler NEX-objektiv, dels fler kvalitetsobjektiv och dels fler pannkakor. Verkar komma två pannkakor i år (varav en hopfällbar standardzoom) och ytterligare (minst) en pannkaka nästa år.
.
afe
Aktiv medlem
Förhoppningsvis ska vi inte behöva vänta så gräsligt länge på fler braiga objektiv till NEX-systemet.
Men Sony öser säkerligen på även med flera NEX-hus för olika ändamå. nu när de uppenbarligen har fått blodad tand.
.
Mjo, det är förvisso kul med kamerahus, men snart finns det fler kamerahus än objektiv i NEX-serien
(Just nu finns det totalt sex olika hus och åtta objektiv från Sony varav två av objektiven har samma omfång och ungefärlig ljusstyrka.)
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Mjo, det är förvisso kul med kamerahus, men snart finns det fler kamerahus än objektiv i NEX-serien
(Just nu finns det totalt sex olika hus och åtta objektiv från Sony varav två av objektiven har samma omfång och ungefärlig ljusstyrka.)
Känns som om Sony håller på att invertera hela begrepper systemkamera. Ett kitobjektiv och x-antal hus för olika ändamål. Nä nya hus är väl inte speciellt nödvändigt just nu.
Janne H
Aktiv medlem
.
.
Inte minst flera gluggar är mer än välkommet
Gärna skarpa fasta!
/Janne
www.helikopterbild.se
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Sen tycker jag faktiskt att de ska vara stabiliserade också.
Har man valt bort antiskak så får man bita i det sura äpplet tycker jag.
Bildstabilisering är vad vi förväntar oss idag faktiskt.
Jag tycker det är lika dåligt med hål bland NEX-objektiven som Canon och Nikon-användare borde tycka om hål i sina respektive objektivserier när det gäller stabiliseringen.
Jag tycker det är lika dåligt med hål bland NEX-objektiven som Canon och Nikon-användare borde tycka om hål i sina respektive objektivserier när det gäller stabiliseringen.
afe
Aktiv medlem
Sen tycker jag faktiskt att de ska vara stabiliserade också.
Är inte begreppet "hål" lite för snällt när det gäller objektivutbudet i E-serien?
Visst ska objektiven helst vara stabiliserade, men jag förstår att Sigma valt bort det i sina 19 och 30 mm. De objektiven säljs ju också till MFT som har antiskak, och skulle de gjort en speciell variant för Sony skulle de blivit mycket dyrare och större.
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Det är visst TVÅ till NEX-kameror som ska lanseras nu, NEX-6 och NEX-5R
http://www.sonyalpharumors.com/indo...x-5r-and-nex-6-names-they-have-wi-fi-support/
/Mats
afe
Aktiv medlem
Det är visst TVÅ till NEX-kameror som ska lanseras nu, NEX-6 och NEX-5R
http://www.sonyalpharumors.com/indo...x-5r-and-nex-6-names-they-have-wi-fi-support/
/Mats
Jahaja ... WiFi är väl i och för sig lite kul, fast jag skulle nog hellre sett en GPS (och helst båda). NEX-6 känns lite onödig - skulle väl i så fall vara bättre med en lite billigare påhängssökare till 5R tycker jag.
Mer spännande tycker jag de nya objektiven är, förutsatt att de är bra
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Är inte begreppet "hål" lite för snällt när det gäller objektivutbudet i E-serien?
Visst ska objektiven helst vara stabiliserade, men jag förstår att Sigma valt bort det i sina 19 och 30 mm. De objektiven säljs ju också till MFT som har antiskak, och skulle de gjort en speciell variant för Sony skulle de blivit mycket dyrare och större.
Hmmm? Point taken. För att det ska kunna finnas ett hål i en kakak så måste det naturligtvis finnas en kaka.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Åt andra hållet har de ju nu gjort speciella Sony-varianter av samma stabilisersade objektiv som de tidigare sålde till både Canon-, Nikon- och Sony-användare. Förr fick man OS även till Sony precis om Canon- och Nikon-folket fick.. Nu har de sparat in på det vilket är synd tycker jag för man fick ju stabiliserad sökarbild och det är ju kul och det får man ju t.o.m. med NEX med adaptern till A-mount.
Avslutat medlemskap
Åt andra hållet har de ju nu gjort speciella Sony-varianter av samma stabilisersade objektiv som de tidigare sålde till både Canon-, Nikon- och Sony-användare. Förr fick man OS även till Sony precis om Canon- och Nikon-folket fick.. Nu har de sparat in på det vilket är synd tycker jag för man fick ju stabiliserad sökarbild och det är ju kul och det får man ju t.o.m. med NEX med adaptern till A-mount.
Har hört det där bara här i forumen. Vad är det för källa till det?
Sigmas site säger ju tvärtom:
"Sigma's New APO 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM is the second generation of this large aperture telephoto zoom lens now incorporating Sigma’s Optical Stablization function, OS, our own anti-shake system which makes viewing a stabilized image in the viewfinder possible for Sony and Pentax users if chosen."
http://www.sigmaphoto.com/shop/apo-70-200mm-f28-ex-dg-os-hsm-sigma
Alla deras OS-objektiv som finns till Sony har OS listat som feature även till Sony.
De finns ju i butikerna med OS till Sony, även de nyaste. Nu hörde jag att det nya 70-200/2,8 med blankare finish och APO-linserna, med OS, finns inne på MM även till Sony. Just den modellen har ju varit svår att få tag på till Sony av nån anledning.
Personligen skulle jag föredragit om de hade en variant utan OS till lägre pris, men i de fall de haft utan OS till Sony så har de ju kostat lika som de andra tyvärr.
Hoppas att Sony får ett genombrott i sin försäljning så att Sigma tycker det är lönt att göra en del av de exklusivare objektiven till Sony också. Det är en av de stora nackdelarna med att Sony har så låg marknadsandel. Tänker främst på 120-300/2,8 EX DG OS HSM och att 500/4 inte har HSM till Sony utan är skruvdrivet, meden det har fokusmotor inbyggt för de andra. Det förstår jag inte riktigt. 120-300 var ju listat även till sony när det släpptes, men sen drogs det tillbaka av nån anledning.
/Mats
Avslutat medlemskap
Sigmas 500/4.5 finns inte ens kvar till Sony enligt Sigmas egen webbplats. Antagligen var efterfrågan för låg.
Vad snackar du om?
Det gör det ju visst! Dock utan HSM som sagt.
http://www.sigmaphoto.com/shop/500mm-f45-ex-dg-apo-hsm-sigma
Titta i vänsterkolumnen under "Corresponding Mounts"
Finns också listat i sortimentet hos massor av handlare (dock ingen som har det på lager f.n.).
Till A77 som har så hög pixeltäthet är det här ett fantastiskt objektiv.
För bara 33000 och ytterligare runt 10000 för kameran är det ju rena fyndet jämfört med erbjudanden från andra tillverkare. Speciellt för att Sonys eget motsvarande är prissatt så konstigt att det faller utanför de flestas smärtgräns.
Att det inte säljs lika mycket till Canon t.ex. beror delvis på att deras problem med AF där kamera och objektiv måste kalibreras ihop för att det ska lira, men också för att de är beroende av att ha stabilisering inbyggt i objektiven, vilket man säkert gärna vill ha på ett så långt tele. De problemen finns inte hos Sony.
Dessutom är det här objektivet i absolut toppklass och mäter sig med de allra bästa originalobjektiven, men brukar få minus och gå bort för att det inte är stabiliserat.
/Mats
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Har hört det där bara här i forumen. Vad är det för källa till det?
Sigmas site säger ju tvärtom:
"Sigma's New APO 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM is the second generation of this large aperture telephoto zoom lens now incorporating Sigma’s Optical Stablization function, OS, our own anti-shake system which makes viewing a stabilized image in the viewfinder possible for Sony and Pentax users if chosen."
http://www.sigmaphoto.com/shop/apo-70-200mm-f28-ex-dg-os-hsm-sigma
Alla deras OS-objektiv som finns till Sony har OS listat som feature även till Sony.
De finns ju i butikerna med OS till Sony, även de nyaste. Nu hörde jag att det nya 70-200/2,8 med blankare finish och APO-linserna, med OS, finns inne på MM även till Sony. Just den modellen har ju varit svår att få tag på till Sony av nån anledning.
Personligen skulle jag föredragit om de hade en variant utan OS till lägre pris, men i de fall de haft utan OS till Sony så har de ju kostat lika som de andra tyvärr.
Hoppas att Sony får ett genombrott i sin försäljning så att Sigma tycker det är lönt att göra en del av de exklusivare objektiven till Sony också. Det är en av de stora nackdelarna med att Sony har så låg marknadsandel. Tänker främst på 120-300/2,8 EX DG OS HSM och att 500/4 inte har HSM till Sony utan är skruvdrivet, meden det har fokusmotor inbyggt för de andra. Det förstår jag inte riktigt. 120-300 var ju listat även till sony när det släpptes, men sen drogs det tillbaka av nån anledning.
/Mats
Jag hoppas verkligen du har rätt Mats. Jag har ju inte hittat på detta utan tror faktiskt jag läste detta här som en nyhet på förstasidan på FS. Så det var inte bara ett inlägg i ett forum.
Det är en stor fördel om OS finns även fortsatt i objektiv för Sony och jag tycker det är så pass bra att jag verkligen inte bryr mig om det skulle vara marginellt billigare utan. Då hamnar vi ju i ett Nikon- och Canon-scenario där man har dubbla uppsättningar objektiv bara av stabiliseringsskäl. Det tycker inte jag är något att stå efter.
Jag ska kolla detta själv vid tillfälle. Jag har ju katalogen någonstans från senaste mässan.