Annons

Sony Nex-7

Nää men det kan ju vara så att den hybrid AF man har riktar sig till kompaktkamerafolket. Den är designad för att vara hyfsat snabb med en säkring som ska göra att man slipper ansättas av en massa folk som stormar serviceinrättningarna för att få fokusproblem åtgärdardade. Den faller ju över i kontrast AF efter att fasdekt AF gjort sin insats. Teoretiskt så ska det ju kunna gå fort om fasdetekt AF verkligen hittar rätt. Det är om den inte gör det som kontrast AF måste finlira.

Om proffs och entusiaster kommer köpa denna kamera kommer de i värsta fall att ställa samma krav på dessa småkameror som på sina proffsverktyg. Att förse dessa kameror med hybrid AF är säkert billigare än om man skule byggt in samma typ av mikrojustering som finns i EXV 5D MK III numera.

Kanske vi i de mer avancerade EOS-M som vi inte sett ännu kommer att se möjligheter att tvångsstyra AF och välja fasdetekt hårt också. Jag tycker inte man ska dra för stora växlar på detta än. Sen är det väl som vanligt att fel målgrupper dissar kameror som egentligen inte är avsedda för dem utan för kompaktmänniskor som vill ha en mer flexibel kamera med möjlighet till bättre bildkvalitet.

Problemet i Canons fall är att prisgruppen inte stämmer så bra överens med målgruppen i detta fallet.
Men det är nog inte sista "kompakten" som kommer ut. Hoppas på en förbättring när nästa modell kommer och den är säkert redan runt hörnet.
 
Har ni nostalgisk hobbyverksamhet på ditt jobb?

(Själva datorn, som jag tror var en Amdahl 470, såg jag aldrig. Hålkortsläsaren och radskrivaren var det närmaste jag kom.)

Det är vanligtvis lite modernare grejer i det vanliga jobbet :)

IBM 360 var ett av de första datasystemen de hade och den här manöverpanelen hänger nu uppsatt i receptionen som dekoration försedd med diverse lysdioder. Gick ner och tog bilden när jag läste ditt inlägg. Fasiken vilken usel kamera en HTC mobiltelefon är. Blir nog till att skaffa en riktig kompakt eller nåt som man alltid kan ha med sig.


/Mats
 

Det skriver jag under på! Speciellt tillsammans med Sigmas nya 30/2,8. Kameran blir betydligt mindre än med 18-55:an. Jag har en F3 vet inte om det går bara att köpa huset. I så fall så tippar jag att den ligger på 4000:-, sigmagluggen 1500:- försök få lika bra bildkvalité för den lilla struntsumman :) OCH kombinationen är knappt större än en kompaktkamera. Nästa vecka ska jag fota motorcyklar åt en mc klubb. Då kommer jag att använda min 5D för att det ska bli så bra som möjligt. Annars är nexen mer än tillräckligt bra för dom flesta situationer.
 
Jag tror faktiskt att Timbuk3 är upphovet till frasen. Jag hade åtminstone inte hört den innan den där låten kom i mitten av 1980-talet.

Tack för ditt bidrag till grundforskningen kring begreppet i fråga! :)
Det låter nog som om de var först ...om inte någon fabrikör av polariserande brillor spökar.
 
Ahh, du menar en sån här:
Visa bilaga 125742

Jag jobbar ju med IT och här är på jobbet idag :)
Visa bilaga 125743


/Mats

Va! Har ni kvar hålkorten också (bara skämtar lite).
Ska vi tolka detta Mats, som att du håller traditionen vid liv som hålkortsprogrammerare? ... eller att ni har ett fullskaligt IBM-museum i drift fortfarande?

Jag hatar f.ö. hålkort!
Min fru har en gammal yrkesskada i ena axaln sedan hon satt och stansade sådan vid 18 års ålder på Margarinbolaget. Taskig belastningsskada man för dras med hela livet. :-(

Det är ju inte bara gem man kan sticka sig på eller papper man kan skära sig på på kontoret.
Take care Mats och håll dig undan hålkorten! :)
 
Nä, Canons prissättning på EOS-M stämmer rätt dåligt med kameratypen. Bättre köpa en RX100 om man vill ha en enklare kamera utan vinklingsbar skärm. Det lär dock som sagt komma fler kameror med den fattningen.

Själv testade jag mitt nya Sigma 30 mm lite mer idag, och det är bara att konstatera att det verkar riktigt riktigt bra: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/plastglugg-for-1500-battre-an-leica.htm

Ja det är lite dyrt för något som annars inte utmärker sig speciellt.
Någon skrev i kommentarerna att det vore som att ta 10 000 för en NEX 3.
... men någonstans ska de väl börja och sista ordet är nog inte sagt när det gäller EOS-M, för vi kan nog vara rätt säkra på att det kommer både fler och vassare modeller framöver.

Någon skrev också att priset var högt beroende på utvecklingskostnaderna men det håller ju inte. Man kan aldrig ta mer betalt över tid än marknaden är beredd att betala egentligen och ligger man för högt så kommer man inte bli av med dem. Om de sedan ligger till sig lite i tillräckligt stora volymer, så kommer priserna att droppa.

Kul med objektivet!
 
Ja det är lite dyrt för något som annars inte utmärker sig speciellt.
Någon skrev i kommentarerna att det vore som att ta 10 000 för en NEX 3.
... men någonstans ska de väl börja och sista ordet är nog inte sagt när det gäller EOS-M, för vi kan nog vara rätt säkra på att det kommer både fler och vassare modeller framöver.

Någon skrev också att priset var högt beroende på utvecklingskostnaderna men det håller ju inte. Man kan aldrig ta mer betalt över tid än marknaden är beredd att betala egentligen och ligger man för högt så kommer man inte bli av med dem. Om de sedan ligger till sig lite i tillräckligt stora volymer, så kommer priserna att droppa.

Kul med objektivet!

Mycket dumma kommentarer där. Att priset skulle ha den kopplingen till utvecklings och tillverkningskostnaden är en vanlig missupattning. Var visst någon som skrev att det var bra att köpa de dyra sakerna från Canon och sponsra företaget så att de kan uteckla bättre produkter, typ som en god gärning...

Fast med den kundbas som det företaget har så kan de ändå ta betalt överpris och sälja allt som de hinner producera. De fortsätter nog pungslå sina tillbedjare tills det sker en förändring och folk faktiskt börjar köpa nåt annat.


/Mats
 
Ja, det är väl faran med en för lojal kundbas men Canon har väl en bra bit att gå för att nå Apples höjder. Även Canons kunder frågade sig ju varför en 5D MK III måste vara så pass mycket dyrare än en Nikon D800. Det är krävs väl i så fall att det man levererar åtminstone är lite bättre och det är väl få som tycker Canons FF står ut i väsäntliga delar i den jämförelsen.

Det fanns ju en hel del Canon-folk som hade svårt att motivera sig till den investeringen som redan hade en MK II. Skillnaden var kanske inte så stor bildkvalitetsmässigt på marginalen även om man trots det kan hitta saker som skulle kunna motivera en investering trots allt. Den bättre JPEG-kvaliteten kan vara intressant för yrkesfolk som kan tänka sig att lita till JPEG-flöden i stor utsträckning. Då kan ju en sådan investering motiveras och räknas hem genom den effektivisering den möjliggör.
 
Stenis: har du fått några bra tips från den där eboken du köpte som du kan dela med dig av? Funderar på om den är värd att köpa :)
 
Jo dom gnäller lite, men sen handlar dom i alla fall.

/Mats

Tror inte majoriteten av Canonanvändare är dummare än oss andra (som ju också är rätt dumma), och köper inte för överpriser. Däremot verkar det som om priset på EOS-M redan är på väg ner i butikerna (fast den är fortfarande för dyr med tanke på att den enligt mig konkurrerar med NEX-F3).
 
Stenis: har du fått några bra tips från den där eboken du köpte som du kan dela med dig av? Funderar på om den är värd att köpa :)

Man får alltid en hel del tips av litteratur som denna eftersom åtminstone jag inte har den ork (eller inbillar mig att jag inte har tiden) som krävs att gå till botten med allt helt på egen hand. En del är alltid lite basic och sånt man läst förut men i just denna e-book så säger han sig utgå från att det är entusiaster han har att göra med för annars skulle vi hamna i bibliska sidomfång. Det är en ganska mastig läsning men det är pedagogiskt och bra så det är inte svårt att ta sig igenom för folk som inte har några allvarligare koncentrationsproblem :).

Jag har emellertid lagt upp konfigurationen i min NEX 7:a lite annorlunda än Gary och det är väl inget att orda speciellt mycket om. Alla måste finna sin väg här även om man alltid kan utgå från Garys eller andras förlagor.
 
När jag och Martin körde shootout mellan 1Dx och D4 hade jag förstås med mig min NEX. Med 200/2,8 motsvarar den mastodonterna på den här bilden som Martin tog :)

Storleken har betydelse_2012-07-20.jpg
Foto: Martin Agfors

Jag hade dessvärre inte tid att testa hur NEX:en fungerar för agility, men jag misstänker att den inte riktigt skulle klarat sig lika bra som de båda andra kamerorna ...

Notera gärna Martins snygga motljusskydd tillverkat av ett avloppsrör - klart billigare än de cirka 3000:- ett original kostar (kolfiberlyx) :)
 
När jag och Martin körde shootout mellan 1Dx och D4 hade jag förstås med mig min NEX. Med 200/2,8 motsvarar den mastodonterna på den här bilden som Martin tog :)

Visa bilaga 125776
Foto: Martin Agfors

Jag hade dessvärre inte tid att testa hur NEX:en fungerar för agility, men jag misstänker att den inte riktigt skulle klarat sig lika bra som de båda andra kamerorna ...

Notera gärna Martins snygga motljusskydd tillverkat av ett avloppsrör - klart billigare än de cirka 3000:- ett original kostar (kolfiberlyx) :)

Man ser knappt din kamera på bilden =P lirar Martin Halo? =D
 
Man ser knappt din kamera på bilden =P lirar Martin Halo? =D

Ingen aning om varför det står Halo där :)

Även om de båda monstren är snabbare på alla sätt än NEX:en med 200/2,8 så blir bilderna ganska likvärdiga om motiven har förstånd att stå still ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.