Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Känns lite prototypaktigt att skicka ut kameror med seg AF.

Nää men det kan ju vara så att den hybrid AF man har riktar sig till kompaktkamerafolket. Den är designad för att vara hyfsat snabb med en säkring som ska göra att man slipper ansättas av en massa folk som stormar serviceinrättningarna för att få fokusproblem åtgärdardade. Den faller ju över i kontrast AF efter att fasdekt AF gjort sin insats. Teoretiskt så ska det ju kunna gå fort om fasdetekt AF verkligen hittar rätt. Det är om den inte gör det som kontrast AF måste finlira.

Om proffs och entusiaster kommer köpa denna kamera kommer de i värsta fall att ställa samma krav på dessa småkameror som på sina proffsverktyg. Att förse dessa kameror med hybrid AF är säkert billigare än om man skule byggt in samma typ av mikrojustering som finns i EXV 5D MK III numera.

Kanske vi i de mer avancerade EOS-M som vi inte sett ännu kommer att se möjligheter att tvångsstyra AF och välja fasdetekt hårt också. Jag tycker inte man ska dra för stora växlar på detta än. Sen är det väl som vanligt att fel målgrupper dissar kameror som egentligen inte är avsedda för dem utan för kompaktmänniskor som vill ha en mer flexibel kamera med möjlighet till bättre bildkvalitet.

Den som provar en NEX tillsammans med Sigmas nya 30/2.8 kommer aldrig att titta åt nåt annat när han/hon (vägrar använda ordet hen) söker en spegellös =)

Hata hen! Är det dumt eller ännu dummare?! Hen betyder ju höna på engelska och det kan väl aldrig vara könsneutralt. Det är ett väldigt ängsligt politiskt korrekt uttryck värdigt det fullständigt könsförvirrade 2010-talet. Nä, vi behöver fler förslag. Det första var för dåligt :).

Jag är numera i Nirvana och Nirvana är fullständig könsneutral eufori kan jag meddela. Har köpt ny dator och ny LED-skärm som jag just kalibrerat och mina NEX 7 bilder kommer nu fullständigt till sin rätt. Jag borde nog bytt dator lite tidigare. The future is so bright so you got to wear shades!

I kväll ska jag ha min första Lightroom-orgie med Lightroom 4.1 på min nya låda efter att ha dragit på mig solskyddsfaktor 30 för säkerhets skull.

Nää men det kan ju vara så att den hybrid AF man har riktar sig till kompaktkamerafolket. Den är designad för att vara hyfsat snabb med en säkring som ska göra att man slipper ansättas av en massa folk som stormar serviceinrättningarna för att få fokusproblem åtgärdardade. Den faller ju över i kontrast AF efter att fasdekt AF gjort sin insats. Teoretiskt så ska det ju kunna gå fort om fasdetekt AF verkligen hittar rätt. Det är om den inte gör det som kontrast AF måste finlira.

Om proffs och entusiaster kommer köpa denna kamera kommer de i värsta fall att ställa samma krav på dessa småkameror som på sina proffsverktyg. Att förse dessa kameror med hybrid AF är säkert billigare än om man skule byggt in samma typ av mikrojustering som finns i EXV 5D MK III numera.

Kanske vi i de mer avancerade EOS-M som vi inte sett ännu kommer att se möjligheter att tvångsstyra AF och välja fasdetekt hårt också. Jag tycker inte man ska dra för stora växlar på detta än. Sen är det väl som vanligt att fel målgrupper dissar kameror som egentligen inte är avsedda för dem utan för kompaktmänniskor som vill ha en mer flexibel kamera med möjlighet till bättre bildkvalitet.

Olika saker med samma namn. Pdaf-sensorer som kan mäta sig med de i en dslr eller slt får inte plats på sensorn om man inte vill förstöra hela bilden. Det är mycket mer rudimentärt än så.

Så det är alltså inte fasdetekt som får hjälp på vägen på slutet (om man ville ha det skulle det gå att implementera i slt med fw), utan Canons hybrid-af ska nog snarare ses son kontrastfokus med stöd av pdaf för att grovt hitta rätt riktning i början.

Jag har omprövat min tanke på att SLT är ett kort mellanspel innan vi får af på sensorn. Tror det dröjer länge innan en fungerande lösning med så avancerad af som på de stora kamerorna kan komma. Det gör Sonys försprång tack vare SLT så mycket större och väl värt att satsa stort på.

/Mats

Men vad man tappar nu är garanterat Canonanvändare som tänkt sig att skaffa en NEX, sedan må det finnas fokuspeaking och EVF i NEX. Det tror jag inte hjälper så mycket vad gäller Canonanvändare som vill ha en sådan här typ av kamera.

Ikke så tror jag, och personligen gillar jag litenheten, lättheten i Nex 7 att det ska mycket till innan ytterligare Canonhus hittar ner i min väska.
Men Kommer Canon med ytterligare hus som har riktig sökare, ljusstarka vidvinklar....kanske...
Dessutom gärna några pixlar till ;-) Jag behöver varenda en!
/Janne
www.helikopterbild.se

Så måste det vara.
Har funderat på det nu i några dagar X-|
Fasdetektionen används så klart för att bestämmma om fokus är framför eller bakom objektet. Sen fixar kontrasten resten.
Kommer säkert se detta mer och mer. Bara man kan göra fasdetektions sensorn tillräcklig liten
Alltid trevligt med flera system som driver varandra. Frågan är bara som skrivet om alla kan överleva. Både tjocksytem och tunn system. Då kompakterna går ner på bekostnad av mobilerna kanske fler väljer en systemkamera som option än en kompact

Olika saker med samma namn. Pdaf-sensorer som kan mäta sig med de i en dslr eller slt får inte plats på sensorn om man inte vill förstöra hela bilden. Det är mycket mer rudimentärt än så.

Så det är alltså inte fasdetekt som får hjälp på vägen på slutet (om man ville ha det skulle det gå att implementera i slt med fw), utan Canons hybrid-af ska nog snarare ses son kontrastfokus med stöd av pdaf för att grovt hitta rätt riktning i början.

Jag har omprövat min tanke på att SLT är ett kort mellanspel innan vi får af på sensorn. Tror det dröjer länge innan en fungerande lösning med så avancerad af som på de stora kamerorna kan komma. Det gör Sonys försprång tack vare SLT så mycket större och väl värt att satsa stort på.

/Mats

Fasdetektering handlar väl rent principiellt om att jämföra mönster i två bilder skapade av en s.k. beam splittrer.
Så det är väl i så fall bara en fråga om hur mycket data (hur många referenspunkter man behöver från sensorn för att göra en sådan jämförelse.

Citat Wikipedia:
"The two images are then analysed for similar light intensity patterns (peaks and valleys) and the separation error is calculated in order to find if the object is in front focus or back focus position. This gives the direction and an estimate of the required amount of focus ring movement. [2]"

Varför skulle man avstå från att låta kameran styra ut objektivet helt tills dessa "bilder" är i fas och bara putta objektivet i rätt riktning? Vilket stöd finns för en sådan uppfattning/tolkning av hur Canons system är avsett att fungera.

Personligen undrar jag om inte vi drar en massa slutsatser från hur de gamla systemen för fasdetekt AF sett ut hittills med en eller flera dedikerade fasdetekt sensorer. Varför skulle det vara en omöjlighet att uppnå exakt samma funktion med distribuerade fasdetektpunkter spridda över huvudsensorn. Det finns en jäkla massa pixlar i moderna kameror och det ska nog ändå en del till för att vi ska störas av artefakter i de upplösningar bilder normalt konsumeras.

Vi spekulerar nu för detta är förhållandevis ny teknik och vi har ett embryo idag i någon enstaka kameramodell. Jag är helt övertygad om att detta är den väg hela industrin kommer att gå. Allt annat tror jag helt enkelt inte på. Varför ska man överhuvudtaget göra sig omaket med en fast spegel och dedikerade sensorer för fasdetekt AF när allt blir så mycket enklare med en enda strålgång av mängder av skäl. Jag är inte alls så säker på att Sonys försprång är så mycket att orda om om försprånget stavas SLT. SLT har trots allt ett antal kostnader som jag tror de flesta framöver kommer se som onödiga, vare sig de är kamerakonstruktörer eller användare. Det är faktisk ingen snygg lösning för de som tycker det enklaste är det vackraste.

Kan hålla med om att ingen spegel för AF är bra men tror det dröjer några år innan vi ser AF på sensorn uppe i samma hastighet som fast eller för den delen rörlig spegel.
Problemet med fasdetektion är väl idag just denna "beam splitter" som rent fysiskt tar mer plats än de pixlar som använd

I praktiken/slutbilden är skillanden i princip obefintlig...nu är ju OM-D dyrare så den ska egentligen jämföras med Nex-7an...men jag hade valt OM-D över Nex-3F(och 7) på grund av...bättre byggkvalite,vädertätad,mindre objektiv så systemet sett till helhet blir mindre även om OM-D är lite större/högre, inbygg bildstablisering,riktig blixtsko,möjlighet till att redigera/konventera RAW-filerna i kameran till JPEG,touch skärm,möjlighet till batterigrepp mm.

Jag E-M5 är en riktig systemkamera.
(Nu slutar vi att tjata om OM-D innan vi blir bortmodererade ...)

Kan hålla med om att ingen spegel för AF är bra men tror det dröjer några år innan vi ser AF på sensorn uppe i samma hastighet som fast eller för den delen rörlig spegel.
Problemet med fasdetektion är väl idag just denna "beam splitter" som rent fysiskt tar mer plats än de pixlar som använd

Men det borde väl inte behövas om dessa punkter ligger på huvudsensorn för då har man ju möjlighet att ha dessa celler i par och då blir ju "strålen" separerad i två hårt på sensorn. Det ska ju inte finnas någonting emellan sensor och objektiv. Jag har sett något gammalt Sony-patent för någar år sedan på alpharomours tror jag det var och jag undrar om det inte är så det gör.

Undrar om Joakim ser detta?

Se till så att det inte är polariserande shades då, för annars fungerar det inte med sökaren i NEX-7

/Mats

Jag skulle aldrig drömma om att ha solglasögon på när jag hanterar min kamera. Fixar inte det på något bra sätt. Det bästa är istället att ställa diopterjusteringarna i kameran så man slipper glasögon överhuvudtaget tycker jag, om man nu har turen att ligga inom korrektionsspannet i denna, vilket jag fortfarande gör. Annars blir det väl värre.

Sedan sabbar man ju brillorna om man ska skava på kameran i tid och otid har jag upptäckt. Glasögon är ett mögel som jag helst försöker låta bli.

Med NEX 7 så har jag ju all info jag behöver i sökarens olika overlayer så jag behöver inte bakdisplayen på samma sätt som tidigare tycker jag.

Vad är det för burk och skärm?

En ACER med en Intel i5 quad core, 6GB och 1 TB disk. ... men Per, bryr sig överhuvudtaget någon om datorer idag? Du är nog en utdöende ras Per. Det är bara de som varit med sedan Intel 8086, 286, 386, och Pentium möjligen som orkar hålla det intresset vid liv :). De flesta som varit med på hela PC-resan kroknade väl ungefär där. Många av de hade ju dessutom varit med redan under processor flower power eran då tusen och åter tusen hemdatorlösningar slog ut i full blom på markanden och absolut ingen standard fanns.

Jag fick vidare "gratis" en AOC-skärm och jag har öppnat en särskild vs tråd om dyrare kontra billigare monitorer och vad man får för pengarna om man satsar på att köpa en dyrare monitor. Detta föranleddes av att jag faktiskt blivit så pass överaskad av vilken bildkvalitet dessa billigare monitorer ofta ger idag.

Här är länken till den diskussionen:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1849739#post1849739

Timbuk3's stora hit!

Fantastiskt bra munspelsspelande.

Lysande! Tack för länken. Man blir riktigt nostalgisk. Kändes ju lite 60-tal även om första gången jag hörde den strofen: "The future's so bright. I got to wear shades" var när Microsoft lanserade Windows 3.0 på Foresta på Lidingå i början på 90-talet. Med tanke på hur uselt Windows varit innan så fanns det faktiskt visst fog för en del av optimismen i det påståendet.

Jag tror faktiskt att Timbuk3 är upphovet till frasen. Jag hade åtminstone inte hört den innan den där låten kom i mitten av 1980-talet.

... men Per, bryr sig överhuvudtaget någon om datorer idag? Du är nog en utdöende ras Per. Det är bara de som varit med sedan Intel 8086, 286, 386, och Pentium möjligen som orkar hålla det intresset vid liv :).

Ja, antagligen. :)
Mina första datorprogram skrev jag på en hålkortsstans. Sen stoppade man in hålkorten i en hålkortsläsare för inmatning till datorns minne. IBM OS/360 hette systemet ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar