Annons

Sony Nex-7

Fick just ett SMS med information om att mitt Sigma 30 mm nu ligger och väntar på mig i den lokala Konsumbutiken. Ska bli mycket intressant att se hur det fungerar, och om jag haft för stora förväntningar på det ...
 
EOS M NEX-dödare?

Nu har Canon så äntligen tagit bortskynket!

Med tanke på den diskussion jag tidigare lyfte om hybrid AF i A77-tråden, AF-sensorer på huvudsensorn och Canons nya 650D så skriver man nu på förstasidan idag om Canons nya spegellösa M-system :

Citat:

"EOS M är Canons första spegelfria systemkamera
PRYLNYTT Canon är sist ut bland de stora kameratillverkarna med en spegelfri systemkamera. Canon EOS M har samma teknik som EOS 650D på insidan, men i ett betydligt mindre kamerahus"

Men i detta fall är det väl knappast "samma teknik" om man i det förra fallet pratar om en DSLR med optisk sökare och den rörliga spegeln kvar i ljusströmmen. Det är ju en himmelsvis skillnad även om man återanvänt både sensorer och AF-teknik från 650D.

Canon-folket är bara att gratulera till ett spegellöst CSC-system som faktiskt har både fasdetekt AF och kontrast AF i skön hybrid AF förening. Inte maximalt snabbt men förhoppningsvis utan fokusproblem. Jag tycker faktiskt det verkar rätt smart. Helt plötsligt är det Canon som faktiskt ligger i framkant när det gäller AF-teknik i CSC-system. De har heller inte gjort misstaget att som Nikon välja en betydligt mindre sensor i sina kameror.

Men Canon har idag ingen riktigt vass M-modell som riktar sig till entusiaster i detta nya system så inget hotar idag NEX mer avancerade modeller, vilket också framgår av en del läsarkommentarer. Ingen EVF inga inbyggda blixtar och en lite tråkig design enligt min smak men folk tycker väl olika i de avseendena. Dessutom är den nya fattningen sådan att man redan konstaterat att inga planer finns för FF-modeller av denna produktlinje. Tilbehör som blixtar, GPS:er m.m. bultas på med hjälp av blixtskofattningen.

Men Canon-folket är bara att gratulera och vi kan gratulera oss själva också för nu kommer Sony att fortsatt behöva vara på tå för oss NEX-användare.
 
Canons nya kommer säkert att "sno" en del köpare som annars valt NEX som komplementkamera - framför allt då förstås de som redan äger Canonobjektiv.

Funktionsmässigt verkar EOS-M ligga närmast NEX-F3, fast till ett mycket högre pris. Den har i och för sig blixtsko, men saknar vinklingsbar skärm vilket jag tycker är en klar miss på en sån här kamera. Hur som helst kommer den nog sätta mer press på Sony och andra tillverkare, och det skadar ju inte :)
 
lite tråkig design enligt min smak men folk tycker väl olika i de avseendena.

Designen ser lite IXUS-inspirerad ut och är väl inte ful. Snäll och oprovocerande, skulle jag kalla den.

I övrigt är EOS M rätt tråkig. EF-M-fattningen och det nya systemet i sig har nog potential att bli intressant, men det behövs många fler objektiv och betydligt roligare kamerahus för att jag ska titta en gång till.

Nä, NEX-7 behöver nog inte känna sig överdrivet hotad än.
 
Men det är ju bara första försöket!
Jag tror inte att det beror på att Canon inte kan bättre, utan att det är helt ekonomiska skäl som styr att inte AF:en är vassare.

Annars håller jag med om att de lagt sig lite väl högt i pris för den kameran.

Canon har en ganska stor lojal kundbas, och det finns säkert alldeles tillräckligt med folk som kommer att köpa kameran till det satta priset för att Canon ska kunna sälja alla de tillverkar den närmaste tiden. Så småningom, när Canon vill ha nya kunder, kommer priset förmodligen att sjunka.
 
Designen ser lite IXUS-inspirerad ut och är väl inte ful. Snäll och oprovocerande, skulle jag kalla den.

I övrigt är EOS M rätt tråkig. EF-M-fattningen och det nya systemet i sig har nog potential att bli intressant, men det behövs många fler objektiv och betydligt roligare kamerahus för att jag ska titta en gång till.

Nä, NEX-7 behöver nog inte känna sig överdrivet hotad än.

Tycka vad man vill om designen men det är en lyckad design trotts allt för man ser klart o tydligt att det är en Canon även om loggan hade saknats då den går i samma linje som Ixus-serien.

Canon är ju kända för att vara rätt konservativa o med denna EOS-M tycker jag dom har lagt sig någonstans mitt i mellan...det är i princip en Canon 650D o det enda riktigt negativa just nu tycker jag personligen är den långsamma AF:en....ska dock blir spännande o se hur systemet utvecklar sig...det ryktas ju redan om att det kommer en mer avancerad modell i slutet av året.

Sant...dock måste nog Sony se till o få fram fler intressanta o bra OM-objektiv så att systemet sett till helhet blir intressantare för jag tror inte Canon kommer ligga på latsidan på den fronten...det går inte att till stor del förlita sig på legacy-objektiv som man kan använda via adapter....speciellt inte när EOS-M med sitt registeravstånd på 18mm erbjuder samma möjligheter...dock har Sony sin peaking-funktion som ger ett övertag på MF-fronten.
 
Jag håller med Peter i stort sett. Jag kanske rentav är lite mer pessimistisk vad gäller NEX:ens intill nu givna plats på tronen.

Orsaken heter objektiv. Canon har helt andra resurser att spotta ur sig objektiv och här har har Sony tyvärr stått och stampat i 2 år. Då fanns 16, 18-55 och 28-200. På de 2 gångna åren har det kommit ett fåtal nya gluggar som knappt finns i lager. Räddningen har varit adaptrar och MF-fokusering. Och ingen dålig räddningsplanka alls, förresten.

Men vad man tappar nu är garanterat Canonanvändare som tänkt sig att skaffa en NEX, sedan må det finnas fokuspeaking och EVF i NEX. Det tror jag inte hjälper så mycket vad gäller Canonanvändare som vill ha en sådan här typ av kamera.

Jag vet många Canonägare som tvekat, men ändå funderat på NEX fast de tyckte att objektivutbudet var magert och först nu finns det adapter till Canongluggar med bländarstyrning utifrån.

NEX kommer inte att tappa anhängare, men får svårare att skaffa sig nya. Skulle Nikon sedan ta steget fullt ut och gör en J-2/V-2 mefd APS-C och EVF så blir det etter värre.

//Lennart
 
Men vad är vitsen att skaffa ett lite mindre kamerahus, utan sökare(!), till sina EF- och EF-S-objektiv? Man vinner inte mycket på det.

Här har du en Canonägare som definitivt inte kommer att köpa EOS M.
 
Den som provar en NEX tillsammans med Sigmas nya 30/2.8 kommer aldrig att titta åt nåt annat när han/hon (vägrar använda ordet hen) söker en spegellös =)
 
Men vad är vitsen att skaffa ett lite mindre kamerahus, utan sökare(!), till sina EF- och EF-S-objektiv? Man vinner inte mycket på det.

Här har du en Canonägare som definitivt inte kommer att köpa EOS M.

Av samma orsak som många skaffar LA-EA1/EA2-adapter till sina NEX. D v s för att även kunna använda sina A-mountobjektiv med MF/kontrast-AF/fasdetekterande AF.

Du har väl redan en 4/3-system? Eller har jag fel?

Jag språkade med 3 Canonfotografer idag som testat min NEX-7 och varit mycket begivna på att skaffa en sådan. Nu slog samtliga back.

//Lennart
 
Då tar jag personligen heller en Olympus OM-D med 20mm/f1,7.....

Jag vet inte riktigt hur bra sensorn i OM-D är, riktigt fin kamera. Idag köpte jag Sigmas 30/2.8 och kan säga att kameran är verkligen liten nu. Grymt snabb autofokus och riktigt riktigt fina filer ger kameran. Tror inte att OM-D med sin mindre sensor kan matcha NEX-5N eller F3. Om den dessutom inte är mindre varför skulle man välja den? Eller har jag missat nåt? =)
 
Av samma orsak som många skaffar LA-EA1/EA2-adapter till sina NEX. D v s för att även kunna använda sina A-mountobjektiv med MF/kontrast-AF/fasdetekterande AF.
Ja, det är en slags bonus, men kan knappast vara den primära anledningen till att skaffa en NEX eller en EOS M.

Du har väl redan en 4/3-system? Eller har jag fel?
Det stämmer. Det är därför som jag inte ser några som helst fördelar för mig att köpa en EOS M.

Jag språkade med 3 Canonfotografer idag som testat min NEX-7 och varit mycket begivna på att skaffa en sådan. Nu slog samtliga back.

Jag tycker att det inte är så stor vits att byta från en spegelreflex-APS-C till en spegelfri APS-C-kamera. Objektiven blir ungefär lika stora vilket gör att litenheten hos kamerahuset negeras en del.

Till m4/3 finns däremot riktigt små och nätta objektiv som gör att ett helt system blir radikalt mycket mindre och lättare. Visst får man kompromissa lite med sånt som skärpedjup och brus, men just nu är det få APS-C-kameror som distanserar m4/3-kameran E-M5 så kompromissen känns inte så kostsam.
 
Jag menade självklart att man skaffar exempelvis en NEX med dedicerade objektiv i första hand. Men jag tror att valet kan bero på vilket system man har innen. Då blir det en bonus (som du skrev) att de objektiv man redan har i "tjockkameraformat" går att använda på den också.
Så inte antingen eller, utan både och.

//Lennart
 
Jag vet inte riktigt hur bra sensorn i OM-D är, riktigt fin kamera. Idag köpte jag Sigmas 30/2.8 och kan säga att kameran är verkligen liten nu. Grymt snabb autofokus och riktigt riktigt fina filer ger kameran. Tror inte att OM-D med sin mindre sensor kan matcha NEX-5N eller F3. Om den dessutom inte är mindre varför skulle man välja den? Eller har jag missat nåt? =)

Sony-sensorn i OM-D är riktigt bra....tex såhär skrev Dpreview(i jämförelse med APS-C DSLR):

The E-M5 can't completely overcome the light capture disadvantage brought by its smaller sensor, compared to APS-C, but it reduces it to the point that it's irrelevant for almost all practical purposes. At which point we think its size advantage, in terms of both body and lenses, will outweigh that difference for most uses. If you're absolutely unwilling to compromise on image quality then spending twice the money and moving up to the bulk of full-frame is the only way of gaining a significant step up from the E-M5.

I praktiken/slutbilden är skillanden i princip obefintlig...nu är ju OM-D dyrare så den ska egentligen jämföras med Nex-7an...men jag hade valt OM-D över Nex-3F(och 7) på grund av...bättre byggkvalite,vädertätad,mindre objektiv så systemet sett till helhet blir mindre även om OM-D är lite större/högre, inbygg bildstablisering,riktig blixtsko,möjlighet till att redigera/konventera RAW-filerna i kameran till JPEG,touch skärm,möjlighet till batterigrepp mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.