Annons

Sony Nex-7

Fotosidans Forum är nog ingen dålig kålsupare jämfört med Facebook vad gäller angrepp och diskussioner som driver folk till vanvett.

Tyvärr får jag delvis hålla med. Personangreppen har varit tråkiga företeelser. Min tro är att det bottnar i för mycket "märkeskrameri".
Idag finns det egentligen inga dåliga digitala systemkameror. De flesta kameramärkens modeller är ofta mer kompetenta (om de är välkalibrerade) än mannen/kvinnan bakom kameran.

//Lennart
 
De syns och ligger i framkant både designmässigt och marknadsmässigt. De har råd att synas vilket Sony inte verkar ha.

Det kanske ligger något i det. För cirka 5 år sen var det tvärtom. Då var Sony Ericsson fortfarande ett av toppmärkena för mobiltelefoner. Jag undrar om det kan ha varit övergången till Android som sög musten ur Sony Ericsson.
 
Skillnaden är dock att man lättare kan få kontakt med admin på Fotosidan till skillnad från Facebook.

Nu blev jag ot, sorry.

Sant! Vi kan förkänga OT:n en liten smula till. Jag fick ett uppdrag att plåta en återföreningssammankomst , typ 10 år sedan folk slutade gymnasiet. Tråkigt uppdrag i och för sig eftersom det var de vanliga krambilderna. Men det var också beställt av blaskan en bild på alla 28 personerna som satt till bords.

Många hann väl knappt äta eftersom de bara satt o kollade sina smartphones, svarade och skickade SMS samt kollade Facebook. Fick en bild där 11 (elva) personer satt koncentrerat och kollade på "telefånerna" samtidigt. Många andra hade just lagt ifrån sig sina eller var på väg att ta upp dem.

Till råga på allt var det garanterat ett par stycken som skickade till varandra trots att de satt vid samma bord.

Socialt medium? När folk hellre för att kommunicera med varandra när de befinner sig på samma plats kollar sina mobiler och kommunicerar via den med bordsgrannen. Asocialt beteende vill jag nog kalla det.

Jag vill inte lägga upp bilden här eller ens en länk till den då folk på bilden kan ta anstöt. Tidningen ville ju inte ha den. Men jag fick organisera och mer eller mindre beordra folk att låtsas att de åt och pratade med varandra istället så jag fick den bilden.

Vad jag tänkte när jag gick därifrån? Gissa.

Tack och lov använde jag inte min NEX-7 för det uppdraget utan ett annat märke, men jag fick lust att desinficera kameran efteråt.

För övrigt undrar jag om någon hunnit utvärdera fler objektiv med E-passning till NEX från tredjepartstillverkare. Det är dåligt med lagerhållningen på dessa.

//Lennart
 
Gjorde samma iakktagelse som du efter att ha tagit några bilder nere vid Kornhamnstorg i Gamla Stan för några veckor sedan. Där satt folk på rad och blippade på sina telefoner. Jag har sett en hel familj sitta i ett bås i en T-banevagn helt uppslukade av telefonerna. Ingen pratade med någon annan. Jag tror faktiskt att detta beteende är mer svenskt än intenationellt. Har inte sett det på samma sätt och i samma omfattning någon annanstans.
 
Det kanske ligger något i det. För cirka 5 år sen var det tvärtom. Då var Sony Ericsson fortfarande ett av toppmärkena för mobiltelefoner. Jag undrar om det kan ha varit övergången till Android som sög musten ur Sony Ericsson.

Snarare att dom precis som Nokia va för långsamma o hängde inte med när det svängde o tog fart på allvar med smartphones....det går inte vara så långsamma i mobilbranschen som Sony och Nokia är....sen är dessa två inte speciellt "heta" som varumärken idag...det är Samsung och Iphone som är "inne" just nu.
 
Skillnaden är dock att man lättare kan få kontakt med admin på Fotosidan till skillnad från Facebook.

Nu blev jag ot, sorry.

Sant men på Facebook kan man ju styra det mesta själv...vad du själv ska se/ta del av,vilka som ska få se/ta del av din profil,göra inlägg i din tidslinje mm.

Menar om man nu har "vänner" på facebook som håller på att trakasera en mm varför inte bara blockera dem helt o hållet så är man av med dom/problemet och samma i veva kan man passa på att göra en anmälning till admin.
 
Snarare att dom precis som Nokia va för långsamma o hängde inte med när det svängde o tog fart på allvar med smartphones....det går inte vara så långsamma i mobilbranschen som Sony och Nokia är....sen är dessa två inte speciellt "heta" som varumärken idag...det är Samsung och Iphone som är "inne" just nu.

Sony Ericsson hade smartphones med Symbian, och även om man insåg att Symbian inte direkt var framtiden så var det väl lite smärtsamt att byta till Android. Annars var Sony Ericsson väldigt duktiga på s.k. featurephones, dvs telefoner som hade rätt många av finesserna som smartphones har, men som inte kunda köra appar (min gamla SE K-750 kunde dock köra Javaprogram). Sådana telefoner finns väl knappt längre, vilket är lite synd. En smartphone är rätt stor och klumpig.
 
Snarare att dom precis som Nokia va för långsamma o hängde inte med när det svängde o tog fart på allvar med smartphones....det går inte vara så långsamma i mobilbranschen som Sony och Nokia är....sen är dessa två inte speciellt "heta" som varumärken idag...det är Samsung och Iphone som är "inne" just nu.

Sony är ju uppdelat i en massa små divisioner med underavdelningar. Bl a finns en sektion med namnet Ericsson intakt och där jobbar en person jag är mycket mycket nära. Det råkar faktiskt vara så att mycket av inkråmet i exv Samsung Galaxy är utvecklat och tillverkat av Sony.
Så uttrycket "Sony inside" är fortfarande adekvat.

Däremot har du rätt i att varumärket Sony inte är lika hett som Samsung och Iphone just nu.

//Lennart
 
Jag trodde att Ericsson hade sålt hela sin del av Sony Ericsson till Sony.

Jag ska fråga, men bekantingen ifråga är fortfarande anställd av Ericsson. Inte av Sony Ericsson. Troligtvis kallas den utvecklingsavdelning han jobbar inom bara för Ericsson (något ska den ju heta). Men mig veterligen har Sony köpt hela Ericsson. Så det kanske bara är "identitesfråga" av sentimentala skäl.
 
Men mig veterligen har Sony köpt hela Ericsson.
Nu har du snurrat till det ordentligt. Sony har bara köpt ut Ericsson ur det tidigare samägda mobiltelefonbolaget "Sony Ericsson Mobile Communications" (skapat av Ericsson och Sony för 11 år sedan) som numera logiskt heter "Sony Mobile Communications". Företaget Ericsson, eller "Telefonaktiebolaget L M Ericsson" som det egentligen heter, finns kvar men tillverkar inga mobiltelefoner. Om du har en bekant som jobbar på Ericsson så är det mycket troligt att han inte har något med Sony att göra.
 
Nu har du snurrat till det ordentligt. Sony har bara köpt ut Ericsson ur det tidigare samägda mobiltelefonbolaget "Sony Ericsson Mobile Communications" (skapat av Ericsson och Sony för 11 år sedan) som numera logiskt heter "Sony Mobile Communications". Företaget Ericsson, eller "Telefonaktiebolaget L M Ericsson" som det egentligen heter, finns kvar men tillverkar inga mobiltelefoner. Om du har en bekant som jobbar på Ericsson så är det mycket troligt att han inte har något med Sony att göra.

Bra tillrättalagt. Han får inte heller säga så mycket, enl egen utsago. Han jobbadress är i Lund och han råkar vara min styvson. Du har berättat mer om uppdelningen än han har gjort. Han reser otroligt mycket till olika hörn av världen. Det mesta jag vet, snabbt uttryckt, är att det är inom forskning och utveckling han jobbar.
Jag får pressa honom mer, märker jag:)
 
Ordningen återställd. Men varken Sony eller Nokia hann ens ett hoppa på sista vagnen i utvecklingståget, Samsung körde loket, medans HTC + några till satt bekvämt i vagnen efter loket.

Både Nokia och Sony,E, är duktiga med kameradelen men det stannade där, nu tänker jag då några år bakåt. Sony.E. var med bra vad gäller den vanliga mobiltypen, vi har en äldre K850I fortfarande i bruk, den kunde man toucha på tre lägen i skärmens nederkant, så där var man tidig.

Sony har en egen nu ( Xperia S )- som fått fin kritk, men kan inte filma Full HD konstigt nog.

//Bengt.
 
Igår, på kvällen, Lördag, var jag i Waxholm, stor fest på kajen utanför Waxholms Hotell, orkester på plats, - samt bl.a. en fotograf med sin Sony Nex-7:a, med ett längre objektiv, kom cyklande, stannade till för lämpliga fotoobjekt, - kan det ha varit Sten-Åke?
 
Igår, på kvällen, Lördag, var jag i Waxholm, stor fest på kajen utanför Waxholms Hotell, orkester på plats, - samt bl.a. en fotograf med sin Sony Nex-7:a, med ett längre objektiv, kom cyklande, stannade till för lämpliga fotoobjekt, - kan det ha varit Sten-Åke?

Kanske det! Å andra sidan är vi många på de här forumen som ofta är ute och cyklar:)

//Lennart
 
Igår, på kvällen, Lördag, var jag i Waxholm, stor fest på kajen utanför Waxholms Hotell, orkester på plats, - samt bl.a. en fotograf med sin Sony Nex-7:a, med ett längre objektiv, kom cyklande, stannade till för lämpliga fotoobjekt, - kan det ha varit Sten-Åke?

Nä, jag var ute på Skogsö igår. :)
Ibland måste vi Waxholmsbor vila ut när det blir för stökigt med alla turister som dräller sopor och drar dit skärgårdens alla måsar till hamnplan. Det brukar inte vara så snyggt efter helgerna innan de hunnit städa. Men sedan på måndagen så brukar det vara fint igen. :)
 
ANNONS