Annons

Sony Nex-7

Det skiljer dock rätt mycket i storlek och du får en sökare som går att ta bort om du vill minimera kameran. Dessutom är sökaren vinklingsbar och kameran har en sensor som funkar mycket bättre med M-objektiv. Jag skulle inte byta min 5N med sökare mot en 7 även om det var kostnadsfritt.

Jag köpte min sökare begagnat för femtonhundra vill jag minnas, vilket får anses prisvärt. Klart bästa EVF:en som jag provat.

De fördelarna finns och dessutom slipper man den taskiga ögonmusslan på NEX 7.
 
Nu så! Har varit och köpt och hunnit prova lite =) Förbannat trevlig kamera och bildkvalitén är inte ett dugg sämre än min d5100 som är styckat med 50/1.8g, så kitgluggen är visst bättre än jag trodde. Men menyerna kommer jag nog inte att bli vän med på ett tag.
 

Bilagor

  • DSC_3971.jpg
    DSC_3971.jpg
    19.9 KB · Visningar: 350
Apppar även i SCC kameran?

Per, äntligen verkar det komma appar i kamerorna nu. Jag tror att det var du som efterlyste det vid en tidigare seans här på FS. Som vanligt först i kompakterna och det är väl ingen tillfällighet heller att det kommer i en Samsung :). Sedan återstår det ju att se hur lång tid det dröjer innan vi får detta även i SCS-systemen från Samsung för det är väl de som blir först även där. Jag tror detta kan bli nästa paradigmskifte i grännsnitten. I tjockkamrorna kommer det som bekant alltid sist antar jag.

Undrar jag om Sony kommer haka på här men Samsung har ju en stor fördel här antar jag. De behöver ju inte uppfinna några hjul igen direkt. De sitter ju redan på allt som behövs.

http://www.fotosidan.se/cldoc/ljusstyrka-1-4-i-samsung-ex2f.htm
 
Undrar jag om Sony kommer haka på här men Samsung har ju en stor fördel här antar jag. De behöver ju inte uppfinna några hjul igen direkt. De sitter ju redan på allt som behövs.

http://www.fotosidan.se/cldoc/ljusstyrka-1-4-i-samsung-ex2f.htm

På vilket sett har dom fördel??...Sony har ju också smartphones,surfplattor,smart-tv mm så dom behöver knappast uppfinna några hjul då dom också sitter på allt som behövs för att göra "smart cameras"

Sen är det inte så att man kan lägga in nya/egna appar i Samsung EX2F....samma funktioner finns redan i Samsungs SCS-system(dom nya Samsung NX20, NX210 and NX1000 ) och dom andra så kallade "smart cameras".

http://www.youtube.com/watch?v=vsPAhC9H62s
 
Om tredjepartsleverantörer kan leverera appar så är det jättebra. Det betyder att kameratillverkaren har gjort ett SDK (software development kit) tillgängligt. Det bör i sin tur betyda att jag också kan skriva egna appar. Det är det där sista jag har efterlyst.

Om bara kameratillverkaren själv kan leverera appar så är det mindre intressant. Dels av ovanstående skäl, men också för att det förmodligen bara blir tråkiga appar.
 
På vilket sett har dom fördel??...Sony har ju också smartphones,surfplattor,smart-tv mm så dom behöver knappast uppfinna några hjul då dom också sitter på allt som behövs för att göra "smart cameras"

Sen är det inte så att man kan lägga in nya/egna appar i Samsung EX2F....samma funktioner finns redan i Samsungs SCS-system(dom nya Samsung NX20, NX210 and NX1000 ) och dom andra så kallade "smart cameras".

http://www.youtube.com/watch?v=vsPAhC9H62s

De har en mycket högre profil än Sony när det gäller telefonerna, så det är inte konstigt att de är först med detta vad jag vet. Visst har Sony allt som krävs men de har inte tagit steget ännu och jag menar f.ö. inte bara Sony utan alla andra kameratillverkare också, som idag överhuvudtaget inte finns på telefon- och paddmarknaden. Om det finns ett par företag som har detta generiskt i sitt DNA idag, så är väl det en fördel i förhållande till alla andra.

Öppenhet för egna appar är nog mest en marknadsmässig sak. Om folk kräver det så kommer det säkert kommma det med. Sen finns det säkert nackdelar med det med. Då kommer blir väl kameror bli nästa tekniksektor som måste förses med virusskydd. Det är en fördel att slippa avigsidan av den lekstuga vi länge haft i både datorer och nu telefoner som kostar oss alla stora belopp varje år att hålla i schack.
 
Sant Sony är väl inte ett lika "hett" varumärke just nu...speciellt inte om man jämför med hur "hett" Sony va under sin riktiga storhetstid.
Även om det är en intressant utveckling mm så klarar jag mig personligen utan appar i kameran men Wifi uppkoppling hade varit trevligt för överföring av bilder o styrning av kameran( med bild/liveview mm i telefonen).....vill jag skicka upp till facebook,instagram eller använda någon av telefonens eller surfplattans kamera-apps filter så skickar jag bara över JPEG-filen/filerna från kameran till telefonen/surfplattan via Eye-fi kortet.
 
Tror inte heller att det skulle revolutionera mitt fotoliv med appar som gränssnitt men wifi däremot skulle ju inte vara fel. Vad man än tycker om det så känns det ju trots allt som en ganska logisk trend med appar men jag vet inte varför jag skulle vara betjänt av att titta på SVT Play på kamerans bakdislay. Det är väl i så fall bättre på sin plats i telefonen.

Tycker dessutom att det var synd att Sony inte lade in en GPS i NEX 7 när det t.o.m. fanns i A55. I bland skulle det varit riktigt bra att ha detta på resor exv. Då skulle jag nog t.o.m. ladda ner Ulysess Speedometer och navigationsprogrammet jag har i telefonen om min kamera stödde appnedladdning. Så jag tycker det räcker gott för min del att kunna ladda ner det utbud jag har i telefonen och har inga behov av mycket annat. I övrigt skulle jag nog avstå.
 
Paradoxalt!

Jag sätter aldrig min fot, hand, själ, rumpa eller you name it i Facebook. (Facebook anser jag vara dumhetens bibel med vidhängande församling. I alla fall på det sättet den används av många) Vidare bara hatar jag uttrycket "app". Ännu mindre vill jag ha en slik i någon kamera (så länge den benämns app). Kameran ska innehålla det väsentliga för seriös fotografering.

Allt annat jäkla elektroniskt krimskrams är bara blaha!

Bakåtsträvare? Jag?

Jag är fascinerad av all ny teknik paradoxalt nog. Men just nu känns det bara för mycket. Jag tillhör den minoritet som stänger av mobiltelefonen och när den är påsatt så använder jag den till att prata med andra människor . Surfplattor är ju löjliga numera. De bara ökar i storlek. Det finns laptops som är mindre.

Vad gäller kameror skulle jag vilja ha en typ av standard så de gick att skriva program till dem själv. En typ av öppen källkod.

Surgubben Lennart
 

Kloka herren Lennart vill jag formulera det till. Vad är det som händer? Vad är facebook för bajs? Tävla om att ha flest låtsasvänner, skriva ner precis vad man än gör "drar en bärs och kollar på speedway" alltså vem bryr sig? Folk brukar säga att dom inte hittar mig på "fejjan" Åh va synd svarar jag för det mesta. Och dom trycker ner mer och mer skit i alla elektroniska produkter, snart kan man väl surfa med kamerorna, dom kommer att levereras med norton antivirus eller liknande. Nu får det vara bra. Titta på telefonerna idag, batterierna håller tre timmar pga allt lull lull.
 
Surgubbe 2 blir nog jag med, började faktiskt att bromsa en del för några år sedan, då det bara blir för mycke av allt. jag vill själv styra och få tid att tänka, digitalteknik skapas som ingen har frågat efter, visst finns det bra saker, vanliga mobilen som ligger lätt i fickan är en genialisk uppfinning, lite koll på nyheter är inte så dumt.

//Bengt.
 
Paradoxalt!

Jag sätter aldrig min fot, hand, själ, rumpa eller you name it i Facebook. (Facebook anser jag vara dumhetens bibel med vidhängande församling. I alla fall på det sättet den används av många) Vidare bara hatar jag uttrycket "app". Ännu mindre vill jag ha en slik i någon kamera (så länge den benämns app). Kameran ska innehålla det väsentliga för seriös fotografering.

Allt annat jäkla elektroniskt krimskrams är bara blaha!

Bakåtsträvare? Jag?

Jag är fascinerad av all ny teknik paradoxalt nog. Men just nu känns det bara för mycket. Jag tillhör den minoritet som stänger av mobiltelefonen och när den är påsatt så använder jag den till att prata med andra människor . Surfplattor är ju löjliga numera. De bara ökar i storlek. Det finns laptops som är mindre.

Vad gäller kameror skulle jag vilja ha en typ av standard så de gick att skriva program till dem själv. En typ av öppen källkod.

Surgubben Lennart

Dom flesta av dagens kamerorna innehåller väl det väsentliga för seriös fotografering??.... o sen är ju inte säkert att seriös fotografering för mig o dig är detsamma/ses som seriös fotografering för fotograf X...för fotograf X kanske någon av dessa "appar" är en utmärkt funktion i hanns/hennes arbetsflöde.

Tex det finns otroligt många ruskigt duktiga yrkes/professionella fotografer som använder sig av Facebook för visning av bilder/bloggande då facebook troligtvis är den bästa platsen att vara på för att nå ut till den stora massan.Garanterat att många av yrkes/professionella fotografer skulle ha/hitta någon användning för/ett användningsområde i sitt arbetsflöde för dessa "appar" som Samsung har stoppat in i sina kameror.

Personligt tycker jag det är lite fånigt o spy galla över ny "moderna" funktioner bara för att man personligen inte tilltalas av eller har användning för dom....dom gör inte kameran sämre o det är inte tvunget att använda dom.

Kunde varit intressant men vem skulle ha nytta av/vara intresserad av en sådan standard/funktion förutom dom som jobbar med utveckling och entusiaster som har ett intresse för programutveckling??
 
Dom flesta av dagens kamerorna innehåller väl det väsentliga för seriös fotografering??.... o sen är ju inte säkert att seriös fotografering för mig o dig är detsamma/ses som seriös fotografering för fotograf X...för fotograf X kanske någon av dessa "appar" är en utmärkt funktion i hanns/hennes arbetsflöde.

Tex det finns otroligt många ruskigt duktiga yrkes/professionella fotografer som använder sig av Facebook för visning av bilder/bloggande då facebook troligtvis är den bästa platsen att vara på för att nå ut till den stora massan.Garanterat att många av yrkes/professionella fotografer skulle ha/hitta någon användning för/ett användningsområde i sitt arbetsflöde för dessa "appar" som Samsung har stoppat in i sina kameror.

Personligt tycker jag det är lite fånigt o spy galla över ny "moderna" funktioner bara för att man personligen inte tilltalas av eller har användning för dom....dom gör inte kameran sämre o det är inte tvunget att använda dom.

Kunde varit intressant men vem skulle ha nytta av/vara intresserad av en sådan standard/funktion förutom dom som jobbar med utveckling och entusiaster som har ett intresse för programutveckling??

Haha, Peter! Det var tillspetsat med avsikt. Jag har skrivit exakta samma sak som du i tidigare inlägg ang kamerornas många funktioner. Skulle kanske lagt en smiley där, Trodde det räckte med att skrev surgubbe.

Vad gäller Facebook avsåg jag hur den används samt mitt starka hat emot den beror nog mest på blajet, som finns bland det som är bra. Men Facebooks "vänner" höll på att driva en nära anhörig till självmord. Hon fick gå i långvarig terapi och är ff inte återställd. DET fick mig att svära på att aldrig någonsin befatta mig aktivt med Facebook.

//Lennart
 
Haha, Peter! Det var tillspetsat med avsikt. Jag har skrivit exakta samma sak som du i tidigare inlägg ang kamerornas många funktioner. Skulle kanske lagt en smiley där, Trodde det räckte med att skrev surgubbe.

Vad gäller Facebook avsåg jag hur den används samt mitt starka hat emot den beror nog mest på blajet, som finns bland det som är bra. Men Facebooks "vänner" höll på att driva en nära anhörig till självmord. Hon fick gå i långvarig terapi och är ff inte återställd. DET fick mig att svära på att aldrig någonsin befatta mig aktivt med Facebook.

//Lennart

Hahaha insåg detta nu när jag läste det i efterhand...sorry my bad :)

Ja visst finns det mycket skit på Facebook men allt sådant kan man ju sålla bort...vad man tar dela av/vill se styr man ju själv.
Ojdå otroligt tragiskt o tråkigt...hoppas verkligen hon blir fullt återställd.
 
Fotosidans Forum är nog ingen dålig kålsupare jämfört med Facebook vad gäller angrepp och diskussioner som driver folk till vanvett.
 
Menar du att Samsung har högre profil när det gäller telefoner än vad Sony har? Hur kom du fram till det, och vad menas med profil i detta sammanhang?

De syns och ligger i framkant både designmässigt och marknadsmässigt. De har råd att synas vilket Sony inte verkar ha. Samsung har fått mycket berör för sina mobiler senaste året och jag har både Iphone 4 (jobbet) och en Samsung och jag föredrar helt den senare. Gillar inte enknapps minimalismen i Iphone och dessutom tappar jag väldigt många fler samtal med min Iphone. Den är bra visst men den går knappt att ringa med och jag litar inte på den just för att den inte fixar att hålla förbindelsen alltför ofta.

En hel del källor håller Samsungs mobiler för bättre än Iphone idag. Designmässigt tycker jag att de har ett bättre användargränssnitt och de använder skärmytan bättre. En stor del av Iphoneskärmen upptas av en svart död ram. Hur smart är det i en Smartphone?
 
Paradoxalt!

Jag sätter aldrig min fot, hand, själ, rumpa eller you name it i Facebook. (Facebook anser jag vara dumhetens bibel med vidhängande församling. I alla fall på det sättet den används av många) Vidare bara hatar jag uttrycket "app". Ännu mindre vill jag ha en slik i någon kamera (så länge den benämns app). Kameran ska innehålla det väsentliga för seriös fotografering.

Allt annat jäkla elektroniskt krimskrams är bara blaha!

Bakåtsträvare? Jag?

Jag är fascinerad av all ny teknik paradoxalt nog. Men just nu känns det bara för mycket. Jag tillhör den minoritet som stänger av mobiltelefonen och när den är påsatt så använder jag den till att prata med andra människor . Surfplattor är ju löjliga numera. De bara ökar i storlek. Det finns laptops som är mindre.

Vad gäller kameror skulle jag vilja ha en typ av standard så de gick att skriva program till dem själv. En typ av öppen källkod.

Surgubben Lennart

Men grabbar, det är ju en helt annan diskussion. Vad har Facebook att göra med kameragränsnitten och möjligheten att bygga ut dem? Jag är också emot denna otroligt naiva Facebook-dyrkan många ägnar sig åt. Ser inte kopplingen.

Om din kamera hade ett öppet gränssnitt och kunde ladda ner "appar" eller applikationer om du föredrar det så ser jag inget fel i det. Jag såg exv. att man hade möjlighet att i Canons promodeller editera metadata defaults. Min NEX 7 har inte det. Jag skulle vilja kunna det. Jag skulle inte ha något emot en FotoWare applikation som jag kunde starta och fylla i defaults i egen designade metadataformulär som exv. matchade olika namespaces i XMP (Extensible Markup Platform) som sedan kunde gå in på varje bild automatiskt. Allt med detta är väl inte skit.

Jag tror jag får bunta ihop er allihop och skicka er ut till Fjärdlång så ni får lugna ner er lite :). Om ni är för nära tättbebygt område så får vi nog rädda mjölken från att surna. Hittils har ju rörmånaden låtir vänta på sig.
 
Jag som hade tänkt rekommendera Facebook som en bättre arena för en del av de diskussioner som förs i detta forum, men vid närmare eftertanke kanske jag bör låta bli. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.