Annons

Sony Nex-7

Har just redigerat bilder från midsommar och konstaterar att när RAW-filerna sparas om så att kameran inte längre syns så vet jag inte vilka bilder som är tagna med NEX7 eller GH2.
Det känns som bildkvaliteten räcker mer än väl för mig. Det finns gott om bilder med undermålig kvalitet, men det är inte kamerorna fel.
 
Det är en jäkla skillnad på bästa köp och bästa produkt. Har själv en J1 och visst den är helt ok, men bildkvalitén är ljusår ifrån Sonys 16mp sensor. Det är trist när dom värdesätter ett lågt pris högre än bildkvalité i vissa tester.

Sant ...nu säger/tycker jag inte J1 är bästa produkt i testet(tycker Olympus OM-D och Sony Nex-7 är dom två som tävlar om den positionen) men det blir smått fel om "Bästa produkt" enbart grundas på bildkvalitén....dagens kameror handlar om så mycket mer än bara bildkvalité o en kamera med så många buggar,dålig AF,dålig MF,långsam hantering mm förtjänar inte "Bästa produkt" trotts bäst bildkvalité.
 
Ett totalbetyg är tämligen meningslöst om man inte får veta bedömningskriterierna, och om man får veta bedämningskriterierna så är det ändå bättre att titta på varje delbedömning för sig eftersom testaren och en själv antagligen inte väger samman delkriterierna på samma sätt.

Men det är väl omöjligt att sälja tester utan att ha ett totalbetyg så att den moderne överstressade konsumenten helt enkelt kan köpa den kamera som är "bäst i test", utan att behöva tänka själv.
 

Har du läst hela testet...vad dom säger om hatering,snabbhet,AF,MF mm??....stirra sig blind på antal % och valör på medalj säger sällan mycket av helheten.

För att ta ett exempel:

"Our biggest bugbear with the X-Pro1, though is focusing. Its autofocus is slow compared to its mirrorless peers, especially in low light, and particularly with the 60mm F2.4 macro lens; this really isn't a camera for moving subjects. Manual focus is also distinctly flawed - the 'by wire' focus rings are rather unresponsive, requiring multiple turns to cover the full distance range. The X-Pro1's depth of field scale can't easily be used for zone focusing as it's ludicrously conservative, and accurate focusing using magnified live view can be impossible in bright light, as the camera will use an aperture of its choice for viewing that's often too small."

Bra?? Naee det är riktigt dåligt....speciellt med tanke på vilken typ av kamera det är/vilken målgrupp den främst riktar sig till...att den sedan kostar 17000sek gör knappast saken bättre...när det gäller AF/MF så är Nex-7 överlägsen X-pro 1(och ja jag har testat X-pro 1 då jag va spekulant på en men fick avsmak efter att testat den)
 
Hur snygg Xpro än är, och hur bra den än är i lite sämre ljus kommer man aldrig från att den är betydligt mer av en "nisch-produkt" än kameror som t.ex NEX-serien och "1".

Den kostar mycket pengar.
Den är besvärlig att använda om man inte är ganska fotoinsatt
Den är långsam

Då kvittar det att bildkvaliten i många situationer är mycket bra, den blir ju inte en testvinnare i alla fall. Det är lite som om vi&villa skulle sätta en lyx-fiskebod med glasgolv vid strandkanten på en norrlandsälv som "bästa köp" för den hugade husbyggaren. En ganska tradig 1.5-plansvilla på 150m² utanför en normalstor stad kanske är ett betydligt bättre, men mindre charmigt och "speciellt" val.

Men ska man BARA ägna sig åt streetfotografering i F2.8 ISO6400-förhållanden är det en lysande kamera.
 
På måndag ska jag till mediamarkt och köpa en nex! Självklart blir det en f3 så att man kan ladda direkt med usb kabeln mot laptopen :) sen får vi se kitgluggen är så bra som vissa av er säger ;-) annars kommer jag att göra som alla andra nex ägare, köpa en adapter och köra med mina manuella pentaxgluggar och fokuspiiiiiika! =D
 
Och hur lyckades man med den bedriften? Drog man lott eller kollade bildresultat med ögonbilder efter intensiv whiskyprovning?

//Lennart

Det är som i hockey. Har man bjussat på en utvisning åt ett håll så kommer snart en kompensation. Att bara nämna Råd & Rön på FS är f.ö. bara det modigt för det leder för det mesta till folkstorm.

Sist det begav sig var ju folk galna för att inte Nikon D90 vann den testen och man började yra om att en D90 med en av Nikons normalzoomar för typ 15 000 spänn minsann skulle visat klart vad det skåpet borde ha stått. Men det man missade var ju att man testade kit med resp. kitobjektiv direkt inköpt över disk på stan..

R & R kanske bara tog intryck av kritiken :).
 
Jo, jag kan förstå prisaspekten. Men bra bildkvalitet är bra bildkvalitet.

//Lennart

Jag förstår inte prisaspekten. Om det gäller massmarknadsprodukter såsom instegsmodeller och billiga spegellösa system ja, men inte när det gäller entusiastmodeller. Entusiaster är inte alls lika priskänsliga som instegskonsumenter. De betalar gärna om de får det de upplever som det bästa man kan köpa för pengar i det segmentet. För dem är det OK vad en A77 kostar med bästa kitobjektivet. Ja t.o.m. vad en D800 kostar. Sedan finns det ju folk som t.o.m. betalar 10 000 för en ganska inflexibel kamera som X100 bara den är lite retro.

Sen finns det t.o.m. ett segment där folk överhuvudtaget är okänsliga för förhållandet pris prestanda på marginalen bara det finns en Leicalogga på hus och objektiv.
 
På måndag ska jag till mediamarkt och köpa en nex! Självklart blir det en f3 så att man kan ladda direkt med usb kabeln mot laptopen :) sen får vi se kitgluggen är så bra som vissa av er säger ;-) annars kommer jag att göra som alla andra nex ägare, köpa en adapter och köra med mina manuella pentaxgluggar och fokuspiiiiiika! =D

Grattis till det beslutet. Det finns en del riktigt bra gamla Pentax-objektiv. Älskar min gamla 100/2,8 det är nog det vassaste jag har och färgerna är kalas de med.
 
Grattis till det beslutet. Det finns en del riktigt bra gamla Pentax-objektiv. Älskar min gamla 100/2,8 det är nog det vassaste jag har och färgerna är kalas de med.

Tack! Ska bli riktigt roligt, har dreglat över F3 ända sen den kom, ser ju ut som en mini nex 7 i stort sätt. Det som är riktigt roligt med den är att den går att ladda direkt med datorn och dom säger att det är en helt ny sensor i den. Hoppas den inte är sämre än den som sitter i 5n och c3 bara. Jag har alltid haft en stor portion kärlek till Sonys 16 mp sensor ända sen jag köpte min D7000.
 
På vilket sätt menar du att F3 är lik NEX-7? Den saknar ju både sökare och Tri-navi ;)

Det är fock säkert en utmärkt kamera jämfört med andra i samma prisklass. Vad gäller bildkvalitet ligger den nog i mångt och mycket inte långt efter din Canontjockis ...
 
Designmässigt bara :) gillar att slutarknappen sitter på rätt ställe. Jo den är tyvärr långt efter min canontjockis, har ju en d5100 med den magiska Sonysensorn :) djupet i bilderna, krispigheten och isoprestandan knäcker vilken aps-c som helst utan problem. Men jag har alltid tyckt att Sonys 16mp sensor är mer än bra. Mycket bra är den!
 
Hur bra är Sonys externa evf fda eller vad den heter? Påminner den om sökaren i nex-7 eller A77? Nån som har provat som kan säga om det är ett vettigt köp?
 
Jag har mött ett par killar med Leica-optik på 5n som haft sökaren. Det var innan NEX 7 lanserades.Den är säkert bra men del finns ju synpunkter på priset på sökaren. Köper man en 5n och en sökare så skiljer det ju inte mycket mellan det ekipaget och en NEX 7.

Sonys tillbehör är dyra och det gäller ju även deras egna adapter till A-mount. Den kostar ju som en hel kamera bara den om man nu nöjer sig med en avancerad kompakt eller så.
 
Jag har mött ett par killar med Leica-optik på 5n som haft sökaren. Det var innan NEX 7 lanserades.Den är säkert bra men del finns ju synpunkter på priset på sökaren. Köper man en 5n och en sökare så skiljer det ju inte mycket mellan det ekipaget och en NEX 7.

Sonys tillbehör är dyra och det gäller ju även deras egna adapter till A-mount. Den kostar ju som en hel kamera bara den om man nu nöjer sig med en avancerad kompakt eller så.
Jag kan säga helt ärligt att jag såg priset första gången nu efter jag läste ditt inlägg, över 3000:-! trodde att den max skulle ligga på 1500:- jag struntar i den kan jag väl säga =)
 
f3? Är det nånting jag har missat? Nikon F3 är väl lite gammal? ;-)

Gissa om det blir den gamla klunsen som dyker upp på google när jag försöker söka efter lite information om f3:an och glömmer skriva nex före =) Om cirkus en halvtimme/timme så är man nex-ägare!
 
Jag har mött ett par killar med Leica-optik på 5n som haft sökaren. Det var innan NEX 7 lanserades.Den är säkert bra men del finns ju synpunkter på priset på sökaren. Köper man en 5n och en sökare så skiljer det ju inte mycket mellan det ekipaget och en NEX 7.
Det skiljer dock rätt mycket i storlek och du får en sökare som går att ta bort om du vill minimera kameran. Dessutom är sökaren vinklingsbar och kameran har en sensor som funkar mycket bättre med M-objektiv. Jag skulle inte byta min 5N med sökare mot en 7 även om det var kostnadsfritt.

Jag köpte min sökare begagnat för femtonhundra vill jag minnas, vilket får anses prisvärt. Klart bästa EVF:en som jag provat.
 
Gissa om det blir den gamla klunsen som dyker upp på google när jag försöker söka efter lite information om f3:an och glömmer skriva nex före =) Om cirkus en halvtimme/timme så är man nex-ägare!

Det är väl ännu mer förvirrande än så. Söker man på Sony F3 så får man upp deras digitala filmkamera F3 :). Lite konstigt att Sony öppnar för den förvirringen. Det blir lika rörigt som när man får någonannans gamla telefonnummer som telebolaget återanvänt. Jag kunde ju först inte förstå att den förre nummerägarens älskarinnas SMS inte riktade sitt intresse mot mig utan mot honom. Det är dock inte lika roligt med den förre ägarens affärspartners som inte uppdaterat sina register ännu. Numret gick visst till något gammalt handelsbolag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.