Annons

Sony Nex-7

Det är just det som är kruxet, hur stegar jag ?

Jag har alltid min kamera med mig normalt men inte just idag. Annars hade jag kunnat hjälpa dig.
Jag har dessutom alltid engelska menyer i all mjukvara i dator såväl som i kameror för att kunna använda exv. Google och söka och referera till vad saker heter på det språket. Svenska är ofta alltför litet för att generera tillräckligt med trafik i det sammanhanget.

Det jag har gjort är att konfigurera mina menyer i kamerans gränssnitt med de funktioner jag vill kunna nå snabbt. Det borde du göra också. Gör man inte det så tvingas man rota i menyerna betydligt oftare och det är inget kul.

Det går att välja ett samlingsbegrepp i menyerna som gör både DRO och HDR valbart på de två hjulen sedan kan man om man valt HDR välja nivå (med navigationshjulet tror jag.
 
Nu har jag en NEX 7 relaterad fråga.
Skall Auto HDR ställas in i någon meny? Jag testade just funktionen och ser inte någon, eller mycket liten skillnad, på en vanlig jpg.

PS: för övrigt har jag ett Zuiko 35 mm 2.0 som är som gjutet till 7an. Lite mjukt på full glugg, men annars skarpt och fint.

Välj Meny - Setup - Function Settings

Under någon av Function Settings 1-4 väljer du D-Range Settings.

Sedan trycker du på lila knappen till göger om avtryckaren och stegar fram till det valt.
Det står D-Range Settings på displayen när du fått fram den.

Lycka till!
 
Välj Meny - Setup - Function Settings

Under någon av Function Settings 1-4 väljer du D-Range Settings.

Sedan trycker du på lila knappen till göger om avtryckaren och stegar fram till det valt.
Det står D-Range Settings på displayen när du fått fram den.

Lycka till!

Tack! Jag hade valt D-range till den nedre knappen till höger, men där fanns bara HDR-auto. Efter några desperata knapptryckningar på knappen i mitten så dök plötsligt alternativen upp.
När jag sedan skulle prova så fanns där (under nedre knappen till höger) en följa fokus-knapp!? Jag kollade i meny function settings och där stod att jag minsann valt HDR-auto.
Istället hittade jag min HDR 0,7 på samma ställe där jag väljer enbild mm.
Ibland undrar jag om det är jag som är knäpp eller om vi är två.
 
Auto-HDR inställningen känns lite som ett hafsverk. Aktiverar man den när man är i RAW kräver den att man byter till JPG så man måste byta tillbaks efteråt,. Den borde vara som sweep panorama eller multishot antiskakfunktionerna som snällt producerar sina JPGs och sen behåller kameran i RAW när man går tillbaks till P/A/S/M.

...bättre dock att Sony fixar stöd för plåtning till dator via Remote Camera Control och användarkonfade inställningslägen än ödslar mer tid på leksaksfunktionerna :)
 
Auto-HDR inställningen känns lite som ett hafsverk. Aktiverar man den när man är i RAW kräver den att man byter till JPG så man måste byta tillbaks efteråt,. Den borde vara som sweep panorama eller multishot antiskakfunktionerna som snällt producerar sina JPS och sen behåller kameran i RAW när man går tillbaks till P/A/S/M.

Nu när HDR 0.7 hamnat på samma ställe som enbilds mfl så kan jag ställa till RAW igen.
 
Är det några adaptrar man absolut ska undvika om man ska köpa sånt på ebukten?

Jag vet inte. (Konstruktivt svar, va? :)

Jag har köpt 4 (tror jag) adaptrar till kameror av Andra Märken<TM>. 3 på Tradera och en på Kaffebrus. Jag valde inte speciellt noga, men kollade lite på omdömen på Tradera. Alla utom en adapter fungerar bra. Den som inte fungerar bra är det inget mekaniskt fel på utan det är "AF-confirm"-funktionen som inte ger någon AF-confirm (Nikkor -> EF-adapter). Jag har dock reklamerat den och säljaren erbjöd ett byte till en ny, fungerande. Jag har inte skickat iväg den defekta än, så vi får väl se hur det går.)
 
Senast ändrad:
Är det några adaptrar man absolut ska undvika om man ska köpa sånt på ebukten?
Blivit med NEX? :) Enda jag sett man ska se upp med är tiltadaptrar med glaselement som sabbar kvaliten, en del utan glas ger inte heller oändlighetsfokus... Sen kanske man vill ha bländarstyrningsring på adaptern till nya objektiv som inte har bländarring.
 
Blivit med NEX? :) Enda jag sett man ska se upp med är tiltadaptrar med glaselement som sabbar kvaliten, en del utan glas ger inte heller oändlighetsfokus... Sen kanske man vill ha bländarstyrningsring på adaptern till nya objektiv som inte har bländarring.

Nej, ingen NEX ännu, men måste ju ta reda på vad som gäller om jag skulle råka snubbla över en :)

Jag har inga nya objektiv som behöver en bländarstyrningsring och ämnar heller inte köpa några, så det är inga problem. Tiltadapter låter lite kul, men inte med glas - gissar att bra tiltadaptrar kostar en slant dock.

Jag tänkte mer på om det var några riktiga citroner man ska undvika där man riskerar skada kameran och sånt :) Kostar adaptern nån hundralapp gör det ju inte så mycket om den inte är jättebra ...
 
Jag hittade ingen T2->m4/3-adapter på Tradera och Kaffebrus hade en för 149 kronor, så jag tyckte inte att det var lönt att leta mer.
 
När det gäller adapter så skulle jag gärna ha adaptrar med nedbländningsfunktion. Eftersom jag helst vill ställa in skärpan med full öppning, men oftast fotograferar nedbländat några steg så blir det ett fasligt rasslande med bländarringen. Det vore enklare om man kunde parkera bländaren på f/5.6 eller f/8 eller så men att adaptern hade en spak som använde den automatiska nedbländningen som de allra flesta manuella objektiv har.

Jag har dock inte hittat någon adapter med en sådan funktion.
 
Senast ändrad:
Kaffebrus är nog rätt bra för mer avancerade Kinaprylar, t.ex. blixtar, för de verkar kolla att exemplaren funkar innan de skeppar den (dessutom har de ruskigt snabb leverans). För kinaadaptrar finns det dock Kinasäljare (på Ebay) med lager i UK som levererar utan tullstrul och till hyfsade priser.
 
Fick just en FOTGA-adapter Pentax till NEX. Tycker den är lite väl snäv tolerans objektiv-adapter. Adapter-kamerafäste är dock perfekt. Så Pentax-adaptern känns klart snävare än den NEX-KONICA av samma märke jag köpt tidigare.

Denna adapter tycker jag dock var speciellt skoj. Jag har ju ett par Pentax-objektiv sedan 70-talet till min gamla Pentax ME som jag haft som resekamera i massor av år. Mitt gamla 100mm/2,8 är överaskande bra och det är en lite märklig känsla att dessa funkar så optimalt bra med Sonys fokuspeaking. Tänk om man haft en NEX 7 istället på alla resor istället för min gamla ME :). Då hade nog skärpan dessutom suttit garanterat bättre än med hjälp av snittbild och mikroprismor.

..men jag har upptäckt en väldigt lustig sak jag aldrig dett förut och det tror jag få andra har en förklaring på än Joakim.

Jag tog några testbilder inne med blixt av ett kuvert med en adresslapp. Svart på vitt.
När jag hade objektivet på bländare 2,8 (fullt öppet) så blev texten blå!!!
När jag bländade ner bara en aning så blev gick den mot svart och på bländare 5,6 är den svart :).

Jag trodde inte mina ögon. Är detta någon konstig catingeffekt där coatingen passar illa med beståndsdelar i ettikettextens skrivarbläck (bläckstråleskrivet)??
 
Senast ändrad:
Fick just en FOTGA-adapter Pentax till NEX. Tycker den är lite väl snäv tolerans objektiv-adapter. Adapter-kamerafäste är dock perfekt. Så Pentax-adaptern känns klart snävare än den NEX-KONICA av samma märke jag köpt tidigare.

Denna adapter tycker jag dock var speciellt skoj. Jag har ju ett par Pentax-objektiv sedan 70-talet till min gamla Pentax ME som jag haft som resekamera i massor av år. Mitt gamla 100mm/2,8 är överaskande bra och det är en lite märklig känsla att dessa funkar så optimalt bra med Sonys fokuspeaking. Tänk om man haft en NEX 7 istället på alla resor istället för min gamla ME :). Då hade nog skärpan dessutom suttit garanterat bättre än med hjälp av snittbild och mikroprismor.

..men jag har upptäckt en väldigt lustig sak jag aldrig dett förut och det tror jag få andra har en förklaring på än Joakim.

Jag tog några testbilder inne med blixt av ett kuvert med en adresslapp. Svart på vitt.
När jag hade objektivet på bländare 2,8 (fullt öppet) så blev texten blå!!!
När jag bländade ner bara en aning så blev gick den mot svart och på bländare 5,6 är den svart :).

Jag trodde inte mina ögon. Är detta någon konstig catingeffekt där coatingen passar illa med beståndsdelar i ettikettextens skrivarbläck (bläckstråleskrivet)??

Blå eller lilaaktigt vid starka kontraster blir det väl på full öppning med de flesta gamla objektiv utan specialelement av fint glas eller slipning. Det är väl CA och s k purple fringing som spökar. Ser jag på de flesta av mina Canon FD, Nikkor eller Hexanon-objektiv i alla fall. Tack och lov har utvecklingen av objektiv gått framåt och fått bort rätt mycket av de gamla störningsmomenten. La aldrig märke till det när jag fotade film, men digitalt så syns det så ända i i baljan.
 
---
..men jag har upptäckt en väldigt lustig sak jag aldrig dett förut och det tror jag få andra har en förklaring på än Joakim.

Jag tog några testbilder inne med blixt av ett kuvert med en adresslapp. Svart på vitt.
När jag hade objektivet på bländare 2,8 (fullt öppet) så blev texten blå!!!
När jag bländade ner bara en aning så blev gick den mot svart och på bländare 5,6 är den svart :).

Jag trodde inte mina ögon. Är detta någon konstig catingeffekt där coatingen passar illa med beståndsdelar i ettikettextens skrivarbläck (bläckstråleskrivet)??
Jodå, det har jag sett massor av gånger vid full öppning, speciellt med ljusstarka objektiv som sagt. Detta har inte ett skvatt att göra med skrivaren (det syns ju inte bara i print utan även på skärmen).

CA behövde inte alls vara korrigerat lika bra på de äldre objektiven avsedda att användas med analog film. När det gäller digitalkamerorna är det mycket mera känsligt. Där finns ju en mikrolins över varje fotodiod. Denna förstärker avsevärt den kromatiska abberation som kommer från objektivet (och inte bara det, det räcker med att det infallande ljuset kommer in i en sned vinkel). Därför behöver objektiv för digitalkameror vara bättre korrigerade för CA.

CA är dock inte alltför svårt att reducera efteråt i något lämpligt bildbehandlingsprogram.
.
 
Jag tog några testbilder inne med blixt av ett kuvert med en adresslapp. Svart på vitt.
När jag hade objektivet på bländare 2,8 (fullt öppet) så blev texten blå!!!
När jag bländade ner bara en aning så blev gick den mot svart och på bländare 5,6 är den svart :).

Jag trodde inte mina ögon. Är detta någon konstig catingeffekt där coatingen passar illa med beståndsdelar i ettikettextens skrivarbläck (bläckstråleskrivet)??
Det har troligen att göra med blixtens funktion och den lilla ljusmängd kameran säger åt blixten att leverera när du plåtar en bra reflektor, som vitt papper, på stora bländare. Blixtar brinner inte med konstant färgtemperatur utan ändras över brinntiden, men på normallånga brinntider får du en sådan blandning att medelvärdet blir dagsljustemp.

För att stödja alltför svaga mängder blixtljus kan kameran bli tvungen kapa blixten innan den hunnit ge ifrån sig en komplett blandning färger och då får förstås motivet annan färg (om pappret är vitt och texten blå efter kamerans vitbalansering så var ljuset rött-gult).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.