Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Var idag och hämtade mitt Sigma 30/2.8 EX DN som just kom in från Tyskland. Kan än så länge bara stämma in i de andra recensenternas omdöme att gluggen är väldigt skarp redan vidöppen även om den också är tjockare än min Olympus Pen-F 38/1.8 och ungefär lika lång (Olympusen är några mm längre).

Nu börjar funderingarna kring vilken glugg på den här brännvidden man ska spara... Både Sigman och Olympusen är ju mindre och skarpare än Konica 40/1.8, men den är ju billig och har rätt trevlig bokeh... kanske enklast att sälja av allt ljusstarkt till förmån för en Voigtländer Nokton 35/1.2 :)
 

Bilagor

  • nex7_sigma.jpg
    nex7_sigma.jpg
    63.9 KB · Visningar: 328
Var idag och hämtade mitt Sigma 30/2.8 EX DN som just kom in från Tyskland. Kan än så länge bara stämma in i de andra recensenternas omdöme att gluggen är väldigt skarp redan vidöppen även om den också är tjockare än min Olympus Pen-F 38/1.8 och ungefär lika lång (Olympusen är några mm längre).

Nu börjar funderingarna kring vilken glugg på den här brännvidden man ska spara... Både Sigman och Olympusen är ju mindre och skarpare än Konica 40/1.8, men den är ju billig och har rätt trevlig bokeh... kanske enklast att sälja av allt ljusstarkt till förmån för en Voigtländer Nokton 35/1.2 :)

Knappast skarpare än Hexanonen nedbländat två steg
 
Röret jag visade en bild av förra veckan har nu fått sällskap och känner sig inte längre så ensamt :)

NEX-7_2012-05-02.jpg
Ber om ursäkt för den inte alltför vackra bilden

Nu återstår lite batteriladdning och en massa jävla inställningar - sedan blir det åka av!
 
Har alla Fotosidans Sonyanvändare dött, eller har ni fått vårkänslor och är ute och fotograferar med era kameror i stället för att svamla här i forumet? :)

Nu har jag fått använda min NEX lite grann, och den är inte dum alls faktiskt - trots EVF:en (och tack vare den ..). Menysystemet är kanske inte helt logiskt och jag har förstås inte helt vant mig vid den eller kommit fram till hur jag ska ställa in knappar och sånt, men det går uppenbarligen också för mig att göra bilder med den.

Jag blev klart positivt överraskad av kitzoomen. Trots dess ringa vikt känns den bra, och verkar inte vara några större fel på skärpa och sånt i den heller :)

Skrev ett litet blogginlägg i ämnet (med en massa bilder förstås): http://www.fotosidan.se/blogs/afe/atervinning-ar-bra.htm
 
Nej, inget lik ännu. Men jag har har fått förmånen att utvärdera en D800 och måste ta den lilla tid jag har den till buds. Förbaskat bra kamera (oslagbar i sitt segment), precis som NEX-7 verkar vara.

Mvh//Lennart
 
Nej, inget lik ännu. Men jag har har fått förmånen att utvärdera en D800 och måste ta den lilla tid jag har den till buds. Förbaskat bra kamera (oslagbar i sitt segment), precis som NEX-7 verkar vara.

Oslagbar vet jag inte. NEX-7 verkar ha fått hård konkurrens av Olympus E-M5. NEX-7 vinner dock manuellt-fokus-grenen med peakingen.
 
Oslagbar vet jag inte. NEX-7 verkar ha fått hård konkurrens av Olympus E-M5. NEX-7 vinner dock manuellt-fokus-grenen med peakingen.

Olympusen är ju klart bästa MFT hittills, men jag vill ha sökaren till vänster och inte så stor "brännviddsförlängning" :)
 
Nej, inget lik ännu. Men jag har har fått förmånen att utvärdera en D800 och måste ta den lilla tid jag har den till buds. Förbaskat bra kamera (oslagbar i sitt segment), precis som NEX-7 verkar vara.

Mvh//Lennart

Ja, D800 är riktigt bra, men jag tror inte jag kommer köpa nån mer tjockkamera. Bildkvalitutan i Nexen räcker nog rätt länge för mig liksom det gjorde och gör i D3:an, men jag har en känsla av att den inte kommer hålla fullt så bra ...
 
Oslagbar vet jag inte. NEX-7 verkar ha fått hård konkurrens av Olympus E-M5. NEX-7 vinner dock manuellt-fokus-grenen med peakingen.

Nej, den är inte oslagbar, men är en "makalös manick". Likt Anders vill jag inte ha så lång skenbar brännviddsförlängning. Han har också samma argument som jag ang sökarens placering.
MF+peaking. Visst är NEX-7 outstanding där, men jag tror att andra märken kommer att ta efter det konceptet.

//Lennart
 
Ja, D800 är riktigt bra, men jag tror inte jag kommer köpa nån mer tjockkamera. Bildkvalitutan i Nexen räcker nog rätt länge för mig liksom det gjorde och gör i D3:an, men jag har en känsla av att den inte kommer hålla fullt så bra ...

Bildkvaliteten räcker så länge man själv anser det. Jag har ff min gamla 20D som jag använder av och till och den är oerhört bra till vad den är avsedd för.
D800 är en "udda fågel". Skulle jag skaffa den vore mitt argument att den är en billig och hyfsad ersättare för en mellanformatare. Därtill mer lättransportabel och mycket mer hanterbar.

//Lennart
 
Just den där grenen Manuell Fokus ser jag som rätt viktig på den här typen av kamera, eftersom den öppnar så många möjligheter till roliga objektiv - samma med bildvinkeln. Även med AF-objektiv som hör till systemet tycker jag det är synnerligen användbart att snabbt och exakt kunna justera skärpan.

Vad jag menade med att NEX:en inte kommer att hålla så bra som D3 var inte med avseende på bildkvalitet, utan rent fysiskt. Jag tror t.ex. inte att den skulle må så bra av att bli nedpetad från köksbänken i ett klinkersgolv, vilket D3:an råkade ut för när jag haft den två veckor (den funkade bra, men för att slippa göra mig illa på det spretande batterilocket köpte jag ett nytt för ett par hundralappar).

På en konferensresa på Mallorca lyckades en kollega spilla en öl över D3:an som jag klantigt nog ställt på bordet. Jag var snabb in på muggen med den och tvättade av den med sötvatten, men gummit var klibbigt och luktade sur fulöl i ett par veckor efteråt. Den behandlingen tvivlar jag också på att en NEX-7 överlever :)

Som tur är har jag lärt mig av mina misstag, och kommer försöka vara en aning med varsam med NEX:en :)
 
När vi nu ändå är inne på det där med placeringen av sökaren måste jag bara ventilera ytterligare!

Om man nu gör en kamera med elektronisk sökare - vad är då vitsen med att sätta den rakt ovanför objektivet i stället för i vänsterkant (förutom att det kan se ut som en spegelreflex om man gör så)? Vänsterögda är knappast hjälpta av att behöva hålla kameran ännu mer åt vänster än på en NEX/Leica/Fuji.

Vad gäller just detta är Sony lika goda kolsupare som Olympus, Panasonic och andra som sätter sökaren där. SLT-kamerorna borde också kunna ha sin EVF i vänsterkant tycker jag. Möjligen kan det vara bättre på en tjockkamera med tunga objektiv att sökaren mer i mitten av kameran för balansens skull, men jag är skeptisk ...

För lösa sökare som sätts i blixtskon finns det däremot förstås en vits med att ha den rakt ovanför objektivet - inte för sökarens skull, men när man använder blixt.
 
Nej, den är inte oslagbar, men är en "makalös manick". Likt Anders vill jag inte ha så lång skenbar brännviddsförlängning.
Systemobjektiven är anpassade till sensorstorleken så det är inget problem.

Det påverkar förstås hur man använder gamla manuella objektiv, men den användningen är mer en kuriosa för mig. Systemobjektiven är mycket mer bekväma att använda.

Han har också samma argument som jag ang sökarens placering.

Det argumentet håller jag med om. Det är visserligen lite kul med retrolooken, men det är mer praktiskt med sökaren i ett hörn.
 
Systemobjektiven är anpassade till sensorstorleken så det är inget problem..

Så är det nog för majoriteten av köparna av såna här kameror. De vill ha något bättre än en kompaktkamera och köper ett kit och fyller så småningom på med en telezoom eller så.

För mig är dock användningen av manuella objektiv inte bara kuriosa, utan högst påtaglig - jag gillar känslan i att fokusera manuellt och vrida på bländarringar mer än autofokus och blända ner med tummen. För mig är alltså APS-C ett bättre val än MFT för att inte få allt för snäva bildvinklar :)

Jag kommer förstås köpa till fler systemobjektiv - 50/1,8 är ett solklart exempel. 24/1,8 verkar mycket bra, men är lite för dyr, stor och kunde gärna fått ha stabilisering med den storleken och priset. Vore jag lagd åt videohållet skulle jag nog köpa en 18-200, men det är jag som tur är inte (har hittills inte testat att filma med NEX:en ens av misstag) :D

För mig har OM-D en fördel, och det är sensorstabiliseringen. Annars tycker jag den är mest fånig ;)
 
Så är det nog för majoriteten av köparna av såna här kameror. De vill ha något bättre än en kompaktkamera och köper ett kit och fyller så småningom på med en telezoom eller så.

Jag tillhör dock den lilla(?) gruppen som vill ha något som är nästan lika bra som tjockkameran och dess stora, tunga objektiv, men som är mycket lättare och mindre. Det har fungerat över förväntan. Jag har mycket oftare med mig en kamera numera än förr. (Jag har faktiskt hela mitt spegellösa system med mig varje dag i dator/kameraväskan; kamerahus + 6 objektiv + två blixtar + 2 sökare; grejerna är löjligt små!)
 
Jag tillhör dock den lilla(?) gruppen som vill ha något som är nästan lika bra som tjockkameran och dess stora, tunga objektiv, men som är mycket lättare och mindre. Det har fungerat över förväntan. Jag har mycket oftare med mig en kamera numera än förr. (Jag har faktiskt hela mitt spegellösa system med mig varje dag i dator/kameraväskan; kamerahus + 6 objektiv + två blixtar + 2 sökare; grejerna är löjligt små!)

Jag tror att den lilla gruppen kanske är lite större än kameratillverkarna väntade sig (vilket skulle kunna förklara en del väntetider om man bortser från tsunamis och annat elände). Om det funnit fler objektiv till NEX skulle väntetiden nog varit ännu längre ;)

Varför har du dagligen med dig två blixtar och två sökare - svårt att bestämma dig? :)
 
Varför har du dagligen med dig två blixtar och två sökare - svårt att bestämma dig? :)

En ena sökaren är en genomsiktssökare för 17mm (motsvarar alltså en trettifemma på småbild). Kameran blir väldigt liten med pannkaksobjektivet M.Zuiko 17mm f/2.8, men jag gillar inte att använda skärmen som "sökare" så jag skaffade den lilla genomsiktssökaren.

Den andra sökaren är en EVF som jag använder till alla andra objektiv.

Den ena blixten är den pyttelilla blixt som följde med kameran (den har ingen inbyggd blixt) och den andra blixten är en lite större blixt (men ändå rätt liten) som kan styras trådlöst av den första.

Grejerna är så fånigt små att det knappt märks om jag skulle lämna sökarna och blixtarna hemma.
 
Knappast skarpare än Hexanonen nedbländat två steg
Troligen är den nog faktiskt det, då Sigman verkar vara bland det skarpaste som går att skruva på en NEX just nu:
http://www.lensrentals.com/blog/2012/04/nex-7-lens-imatest-resolution-comparison

...men Konican och andra manuellobjektiv har ju inte den fördröjning som AF-objektiven verkar ha när man slår på kameran och de öppnar bländaren, eller ställer in exponeringen eller vad det nu är de gör. Sigman är ju inte redo att ta bilder förrän 3-5s efter att man slår på kameran! Inte noterat segheten med Sonygluggar, men kanske även gäller dem till viss grad.
 
Troligen är den nog faktiskt det, då Sigman verkar vara det skarpaste som går att skruva på en NEX just nu:
http://www.lensrentals.com/blog/2012/04/nex-7-lens-imatest-resolution-comparison

...men Konican och andra manuellobjektiv har ju inte den fördröjning som AF-objektiven verkar ha när man slår på kameran och de öppnar bländaren, eller ställer in exponeringen eller vad det nu är de gör. Sigman är ju inte redo att ta bilder förrän 3-5s efter att man slår på kameran! Inte noterat segheten med Sonygluggar, men kanske även gäller dem till viss grad.

Måste nog köpa mig ett par billiga Sigmor när de dyker upp i Sverige i juni - de verkar sanslöst bra för sitt pris :)

Är det inte så att AF är lite slöare på Sigman än Sonygluggarna, och att kameran som default letar fokus mest hela tiden? I så fall skulle man nog kunna råda bot på uppstartstiden genom att ställa in kameran så att fokus ligger på tumknappen i stället för avtrycket (om jag förstått diskussionerna på nätet rätt ska det gå att göra, men jag har inte klurat ut hur ännu). Vet inte heller hur det funkar ihop med peaking.

Jag var sugen på Zeissen, men har konstaterat att Sigma 19 mm, 30 mm och Sony 50 mm kostar mindre tillsammans och nog är mer användbart som kombination. Jag tror jag kan leva med den sämre ljusstyrkan - i synnerhet om jag kombinerar med några manuella gluggar ...
 
Måste nog köpa mig ett par billiga Sigmor när de dyker upp i Sverige i juni - de verkar sanslöst bra för sitt pris :)

Är det inte så att AF är lite slöare på Sigman än Sonygluggarna, och att kameran som default letar fokus mest hela tiden? I så fall skulle man nog kunna råda bot på uppstartstiden genom att ställa in kameran så att fokus ligger på tumknappen i stället för avtrycket (om jag förstått diskussionerna på nätet rätt ska det gå att göra, men jag har inte klurat ut hur ännu). Vet inte heller hur det funkar ihop med peaking.

Jag var sugen på Zeissen, men har konstaterat att Sigma 19 mm, 30 mm och Sony 50 mm kostar mindre tillsammans och nog är mer användbart som kombination. Jag tror jag kan leva med den sämre ljusstyrkan - i synnerhet om jag kombinerar med några manuella gluggar ...

Jag vet inte heller man ska kunna adressera AF till tumknapp. Känner knappt behov av det heller eftersom jag i alla fall hört att skillnaden i hastighet hos Sigmaobjektiven är marginell.

Fast annars har jag också noterat samma sak som du. De 3 S-gluggarna=priset på Zeissgluggen. Så jag är inne på samma linje.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.