Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Det har troligen att göra med blixtens funktion och den lilla ljusmängd kameran säger åt blixten att leverera när du plåtar en bra reflektor, som vitt papper, på stora bländare. Blixtar brinner inte med konstant färgtemperatur utan ändras över brinntiden, men på normallånga brinntider får du en sådan blandning att medelvärdet blir dagsljustemp.

För att stödja alltför svaga mängder blixtljus kan kameran bli tvungen kapa blixten innan den hunnit ge ifrån sig en komplett blandning färger och då får förstås motivet annan färg (om pappret är vitt och texten blå efter kamerans vitbalansering så var ljuset rött-gult).

CA-förklaringen vet jag inte om jag tror på. Det känns faktiskt inte som CA. Här handlar det ju inte om någon coronaaktig effekt. Finns absolut inget rött i det heller som det brukar för mig åtminstone. Texten är hyfsat skarp rakt igenom och texten är ganska kraftig. Knappt 1 mm. Du kanske faktiskt har rätt. Det låter ju som en rätt elegant förklaring i alla fall. Jag kan inte simulera samma beteende med andra typer av motiv och i övrigt är objektivet överaskande bra.
 
CA-förklaringen vet jag inte om jag tror på. Det känns faktiskt inte som CA. Här handlar det ju inte om någon coronaaktig effekt. Finns absolut inget rött i det heller som det brukar för mig åtminstone. Texten är hyfsat skarp rakt igenom och texten är ganska kraftig. Knappt 1 mm. Du kanske faktiskt har rätt. Det låter ju som en rätt elegant förklaring i alla fall. Jag kan inte simulera samma beteende med andra typer av motiv och i övrigt är objektivet överaskande bra.
Kolla vilken färgtemp du får på pappret med liten bländare och ställ sen in samma temp i RAW-framkallningen för filerna tagna på stor bländare och se om pappret fortfarande är vitt...

Broncolor tar bra med pengar för att deras blixtar ska leverera samma
färgtemp på olika extremkorta brinntider.
 
Det är väl bara att göra om det hela UTAN blixt från stor bländare och till lite mindre, och se ifall det blåa inte uppträder vid stor bländare då.
.
 
Vitbalansen borde iofs även styra det svarta rätt om det bara handlade om blixtljus. Troligen gör stora bländare att rödare befintligt ljus från lampor kommer med och färgar pappret... prova släck lampor eller ändra iso/slutare så att pappret blir svart utan blixt även på stora bländare, och plåta sedan med enbart blixt på stora bländare.
 
Lennart pupillen hade säkert kunnat komma med ett bättre svar, men...

I en text (tunna linjer) kan det vara LoCA som ger blått in i svart. Anledningen till att det bara sker med blixten (vilken blixt?) är säkerligen att det naturliga ljuset - lampa eller diffuserat soljus / dagsljus in genom fönster inte innehåller speciellt mycket UV, eller iaf extremt korta blå våglängder. En dåligt coatat blixtrör däremot innehåller mängder med UV. En av Metz få svagheter föresten...

Anledningen till att man får så fruktansfärt mycker mer av det på full bländare är att sfärokromatism (svenskt ord!?) minskar med bländartalet ^4, eller iaf r^4-r^2, vilket i praktiken ger ganska nära "upphöjt till fyra".

100/2.8 = 36mm >>> radie 18mm
100/4.0 = 25mm >>> radie 12mm

(18^4-18^2) / (12^4-12^2) = 5.0

Finns det SC (och det finns det...) är den alltså ca 5ggr värre på 2.8 än på 4.0. Det är bl.a därför det är så svårt att tillverka en snabb, kort (kortare än kanske 100mm fullformat) glugg som inte ger den karakteristiska "röd före, grön efter" typen av övergång genom fokusplanet.
........

Det kan också till viss del vara en skillnad (och en kombination) i slumpmässig spridning, orsakat av skillnader i gamla antireflex-skikt. Dessa var inte sällan sämre i blått än i grönt/rött. Mängden ströljus minskar med bländare ^2, så även denna påverkan accelererar med bländarstorleken.
 
Tack Joakim och Mikael med ditt exempel. Jag tror det förklarar det hela.
i mitt fall var det nästan komiskt så manifest detta visade sig,
Ingen Halo direkt men klart blå bokstäver istället för svarta.

Ser verkligt skumt ut :).

Jag får helt enkelt vara lite uppmärksam på fulll öppning med mitt Pentax SMC-M 100mm/2,8.
Annars är jag lite imponerad av både fysisk och optisk kvalitet i det lilla kompakta objektivet.
 
Jag var och fikade med Will idag - något jag misstänker inom en snar framtid kommer kosta mig dryga 11 lusentappar :)

Jag hade med min Nikon 105/2,5 och adaptern jag postade en bild av tidigare, och det var en riktigt trevligt kombination med NEX-7. Måste säga att jag är mycket imponerad av focus peaking - det gick ju bra även att följa rörliga motiv med det :)

Den här bilden är tagen på full glugg (vilket kanske kan anas av skärpedjupet).
Buttons_2012-04-27.jpg
Om du klickar här kan du se bilden i alla möjliga storlekar inklusive JÄTTESTOR

EVF:en är bra, men jag konstaterade att den (förstås) har lite svårt med motiv i extremt motljus. Med en optisk sökare kan ögat kompensera en aaaning bättre för sånt ljus ;)

Måste testa att följa med en kamrat till hans fågelställe nån gång, och se om det går att använda focus peaking på flygande fågel med 500/4 eller 400/2,8 :D
 
Måste testa att följa med en kamrat till hans fågelställe nån gång, och se om det går att använda focus peaking på flygande fågel med 500/4 eller 400/2,8 :D

Ser fram emot åsikter och resultat av en sådan utflykt med nex7.
 
Jag var och fikade med Will idag - något jag misstänker inom en snar framtid kommer kosta mig dryga 11 lusentappar :)

Jag hade med min Nikon 105/2,5 och adaptern jag postade en bild av tidigare, och det var en riktigt trevligt kombination med NEX-7. Måste säga att jag är mycket imponerad av focus peaking - det gick ju bra även att följa rörliga motiv med det :)

Den här bilden är tagen på full glugg (vilket kanske kan anas av skärpedjupet).
Visa bilaga 124183
Om du klickar här kan du se bilden i alla möjliga storlekar inklusive JÄTTESTOR

EVF:en är bra, men jag konstaterade att den (förstås) har lite svårt med motiv i extremt motljus. Med en optisk sökare kan ögat kompensera en aaaning bättre för sånt ljus ;)

Måste testa att följa med en kamrat till hans fågelställe nån gång, och se om det går att använda focus peaking på flygande fågel med 500/4 eller 400/2,8 :D

Det är dyrt med fotopolare ibland.

Dert är lite konstigt med Sony. Ofta lägger man en del av de riktigt bra nya funktionerna nere i menyträsket som om man inte riktigt trodde på sina innovationer. Det är faktiskt inte första gången. Så som ny användare undrar man ju först hur peakingen funkar eftersom den alltså inte är på som standard. Det krävs en aktiv handling för att slå på den och det går dessutom inte om inte MF är valt vilket är lätt obegripligt.

Fokus peaking är lite speciellt på så sätt att det tar lite tid att vänja sig med funktionen. Första gången är det lätt att man störs av att färgmärkningen speciellt då om man kör med äldre manuella objektiv. Med de nya E-mountobjektiven går ju systemet automatiskt in i förstoringsläget och då är färgmärkningen betydligt mindre störande men det sker alltså inte med äldre manuella objektiv. Där måste man trycka på en knapp först.

I fullbild tenderar det dessutom att bli lite väl mycket "målat" eftersom ju allt som ligger inom skärpedjupet målas. Man kan ju välja hur intensivt det ska målas och välja mellan rött, gult och vitt, så man får pröva sig fram. Förr körde jag rött och så starkt det bara gick men nu har jag tonat ner lite och gått över till gult.

Så jag kan mycket väl tänka mig att de som vurmar för optiska sökare inte gillar vad de ser vid en första betraktelse. Numera sedan en månad tillbaka tar jag nästan alla mina bilder med MF och jag är säker på att de blir tekniskt bättre. Skälet är väldigt enkelt för med MF och peaking med förstoring så sitter skärpan exakt där man vill ha den och man får all prestanda som är möjlig ur sina objektiv. Med AF är det inte alltid så eftersom skärpan sätts av systemet utan din uttalade kontroll och tillråga på allt kan systemet göra så dina dyra fina objektiv aldrig får en chans att leva upp till sitt rykte.

Det har också gjort att jag mer och mer gått över till fasta objektiv. Jag har inte haft mycket förståelse för "primevurmen" hos en del. Jag tycker några av mina zoomar har funkat bra men det är verklig skillnad ibland. Som ett experiment har jag den senaste veckan testat mina 30 år gamla Pentax-objektiv som jag köpte på 70-talet till min resekamera jag haft med på resor under mer än 20 år. Jag är helt förbluffad och det är jag inte ensam om. Till och med en av våra gamla fotografer på jobbet som snart går i pension blev imponerad när jag visade hur vassa bilderna verkligen blev med Pentax SMC-M 100mm- och 40mm-objektiven på NEX 7. Det blir klart bättre än med mitt analoga hus. Jag tillskriver det i mycket just peakingen. Det är klart svårare att få skärpan korrekt med de hjälpmedel som finns i Pentax ME (mikroprismor och snittbild) än med de som finns i NEX 7.

Så nästa gång jag skannar in gamla dia så kan jag knappast skylla på objektiven längre om bilderna är oskarpa, de är faktiskt klart mycket bättre än jag trott. Pentax 100mm/2,8 är erkänt skarpt men det ultratunna 40mm/2,8 (endast 17mm långt påskruvat) har jag sett fått blandade omdömen men jag tycker faktiskt även detta överaskat mig på ett positivt sätt. Jag vill även passa på att varna folk för FOTGA-adaptern Pentax-NEX. Den har alldeles för små toleranser mellan objektiv och adapter (passningen till huste är dock perfekt. Jag har skavt bort rätt mycket av de tre bajonettklackarna (mässing) för att till sist få den acceptabelt fungerande.

Förr tyckte jag inte MF var ett alternativ till AF överhuvudtaget i mina DSLR-kameror, då varken sökare eller objektiv var avpassade för detta. Det gör jag i betydligt större grad idag speciellt när det gäller NEX-modellerna vare sig man har E-mountobjektiv eller äldre MF-objektiv med adapter. Peaking har desutom två lägen. Fullskärmsläget som är snabbt och snabbare än vanlig MF i traitionella kameror just för att man direkt ser var skärpan och skärpedjupet hamnar gör din MF snabbare. Förstoringsläget är oöverträffat noggrannt och exakt. Peaking har öppnat helt nya möjligheter och jag skulle bli verkligt förvånad om vi inte nsart ser det i andra tillverkares produkter också.

Peaking mot flygande fåglar är jag dock ganska fundersam över om det är en toppenidé men det kanske var menat mer som ett skämt?
 
Senast ändrad:
Det är dyrt med fotopolare ibland.

Dert är lite konstigt med Sony. Ofta lägger man en del av de riktigt bra nya funktionerna nere i menyträsket som om man inte riktigt trodde på sina innovationer. Det är faktiskt inte första gången. Så som ny användare undrar man ju först hur peakingen funkar eftersom den alltså inte är på som standard. Det krävs en aktiv handling för att slå på den och det går dessutom inte om inte MF är valt vilket är lätt obegripligt.

Fokus peaking är lite speciellt på så sätt att det tar lite tid att vänja sig med funktionen. Första gången är det lätt att man störs av att färgmärkningen speciellt då om man kör med äldre manuella objektiv. Med de nya E-mountobjektiven går ju systemet automatiskt in i förstoringsläget och då är färgmärkningen betydligt mindre störande men det sker alltså inte med äldre manuella objektiv. Där måste man trycka på en knapp först.

I fullbild tenderar det dessutom att bli lite väl mycket "målat" eftersom ju allt som ligger inom skärpedjupet målas. Man kan ju välja hur intensivt det ska målas och välja mellan rött, gult och vitt, så man får pröva sig fram. Förr körde jag rött och så starkt det bara gick men nu har jag tonat ner lite och gått över till gult.

Så jag kan mycket väl tänka mig att de som vurmar för optiska sökare inte gillar vad de ser vid en första betraktelse. Numera sedan en månad tillbaka tar jag nästan alla mina bilder med MF och jag är säker på att de blir tekniskt bättre. Skälet är väldigt enkelt för med MF och peaking med förstoring så sitter skärpan exakt där man vill ha den och man får all prestanda som är möjlig ur sina objektiv. Med AF är det inte alltid så eftersom skärpan sätts av systemet utan din uttalade kontroll och tillråga på allt kan systemet göra så dina dyra fina objektiv aldrig får en chans att leva upp till sitt rykte.

Det har också gjort att jag mer och mer gått över till fasta objektiv. Jag har inte haft mycket förståelse för "primevurmen" hos en del. Jag tycker några av mina zoomar har funkat bra men det är verklig skillnad ibland. Som ett experiment har jag den senaste veckan testat mina 30 år gamla Pentax-objektiv som jag köpte på 70-talet till min resekamera jag haft med på resor under mer än 20 år. Jag är helt förbluffad och det är jag inte ensam om. Till och med en av våra gamla fotografer på jobbet som snart går i pension blev imponerad när jag visade hur vassa bilderna verkligen blev med Pentax SMC-M 100mm- och 40mm-objektiven på NEX 7. Det blir klart bättre än med mitt analoga hus. Jag tillskriver det i mycket just peakingen. Det är klart svårare att få skärpan korrekt med de hjälpmedel som finns i Pentax ME (mikroprismor och snittbild) än med de som finns i NEX 7.

Så nästa gång jag skannar in gamla dia så kan jag knappast skylla på objektiven längre om bilderna är oskarpa, de är faktiskt klart mycket bättre än jag trott. Pentax 100mm/2,8 är erkänt skarpt men det ultratunna 40mm/2,8 (endast 17mm långt påskruvat) har jag sett fått blandade omdömen men jag tycker faktiskt även detta överaskat mig på ett positivt sätt. Jag vill även passa på att varna folk för FOTGA-adaptern Pentax-NEX. Den har alldeles för små toleranser mellan objektiv och adapter (passningen till huste är dock perfekt. Jag har skavt bort rätt mycket av de tre bajonettklackarna (mässing) för att till sist få den acceptabelt fungerande.

Förr tyckte jag inte MF var ett alternativ till AF överhuvudtaget i mina DSLR-kameror, då varken sökare eller objektiv var avpassade för detta. Det gör jag i betydligt större grad idag speciellt när det gäller NEX-modellerna vare sig man har E-mountobjektiv eller äldre MF-objektiv med adapter. Peaking har desutom två lägen. Fullskärmsläget som är snabbt och snabbare än vanlig MF i traitionella kameror just för att man direkt ser var skärpan och skärpedjupet hamnar gör din MF snabbare. Förstoringsläget är oöverträffat noggrannt och exakt. Peaking har öppnat helt nya möjligheter och jag skulle bli verkligt förvånad om vi inte nsart ser det i andra tillverkares produkter också.

Peaking mot flygande fåglar är jag dock ganska fundersam över om det är en toppenidé men det kanske var menat mer som ett skämt?

Ja det är inte smärtfritt att vänja sig vid peakingen, jag skulle nog önska att vilken färg man än väljer så önskar jag att strecken vore skarpare och inte så luddiga som jag upplever dom, vid handhållet och förstoring blir en lätt skakig upplevelse, är inte riktigt överrens med fyrkanten och vad den gör för nytta.

Jag duttar bara till AF/MF med tummen så är peakingen i gång, och precis som du skriver så är det mycket som blir gult ( har valt in gul färg ) detta förvillar för mig då jag kanske bara sökte skärpa runt mitten, strecken går från luddiga till mindre luddiga så man undrar skall jag ta bilden nu, blir det skarpt nu. Bättre indikationer från strecken så jag säkert vet.

Stativ och närbild har jag inte provat ännu, och läsglasögonen måste nog på. Har nog inte hajat allt ännu hur man bäst använder peakingen, får jobba vidare på det, tar imot ditt tips och provar med att sänka kontrasten en aning på det gula.
 
Ja det är inte smärtfritt att vänja sig vid peakingen, jag skulle nog önska att vilken färg man än väljer så önskar jag att strecken vore skarpare och inte så luddiga som jag upplever dom, vid handhållet och förstoring blir en lätt skakig upplevelse, är inte riktigt överrens med fyrkanten och vad den gör för nytta.

Jag duttar bara till AF/MF med tummen så är peakingen i gång, och precis som du skriver så är det mycket som blir gult ( har valt in gul färg ) detta förvillar för mig då jag kanske bara sökte skärpa runt mitten, strecken går från luddiga till mindre luddiga så man undrar skall jag ta bilden nu, blir det skarpt nu. Bättre indikationer från strecken så jag säkert vet.

Stativ och närbild har jag inte provat ännu, och läsglasögonen måste nog på. Har nog inte hajat allt ännu hur man bäst använder peakingen, får jobba vidare på det, tar imot ditt tips och provar med att sänka kontrasten en aning på det gula.

Som sagt, jag tycker fullbild är ett bra snabbläge närman kör manuella objektiv. Där måste man själv aktivera förstoringsläget och det kan vara en fördel ibland tycker jag. Ofta peakar man bara direkt om man har lite bråttom och trycker av och det går klart mycket snabbare än när jag fokuserar manuellt i min gamla kamerahus. Vill man finlira och vara helt säker på var skärpan hamnarså trycker man på förstoringsknappen´.

Har man en A77 eller kör NEX 7 med E-mountobjektiv (avsedda för NEX) så sker övergång till förstoringsläget så fort man vrider fokusringen när MF är aktiverat som jag har det inställt.
 
Peaking mot flygande fåglar är jag dock ganska fundersam över om det är en toppenidé men det kanske var menat mer som ett skämt?

Folk har ju fotograferat flygande fåglar med manuell fokus förr, så det vore väl inte omöjligt nu.

Dock blir det ju långsammare nu än förr om man vill använda något annat än full öppning på objektiven.

Förr gjorde man ungefär: mät ljuset, ställ in skärpan, tryck av. (Eller om använde automatiskt exponering så behövde man bara bry sig om att ställa in skärpan).

Nu är det istället: ställ in skärpan, blända ner, tryck av (om man använder automatik med bländarprioritet). Sen måste man blända upp igen om man ska ställa om skärpen, och blända ner igen för att ta bilden.

Jag är på jakt efter riktigt gamla s.k. preset-objektiv att använda med adapter på min spegellösa systemkamera. Dessa går mycket fortare att blända ner eftersom man har en nedbländningsring (eller spak) som är separat från bländarringen som man ställer in bländaren med.
 
Folk har ju fotograferat flygande fåglar med manuell fokus förr, så det vore väl inte omöjligt nu.

Dock blir det ju långsammare nu än förr om man vill använda något annat än full öppning på objektiven.

Förr gjorde man ungefär: mät ljuset, ställ in skärpan, tryck av. (Eller om använde automatiskt exponering så behövde man bara bry sig om att ställa in skärpan).

Nu är det istället: ställ in skärpan, blända ner, tryck av (om man använder automatik med bländarprioritet). Sen måste man blända upp igen om man ska ställa om skärpen, och blända ner igen för att ta bilden.

Jag är på jakt efter riktigt gamla s.k. preset-objektiv att använda med adapter på min spegellösa systemkamera. Dessa går mycket fortare att blända ner eftersom man har en nedbländningsring (eller spak) som är separat från bländarringen som man ställer in bländaren med.

Kolla på Buhla det finns en hel del Hexanon-varianter med det. Undrar dock om inte dessa är mer sällsynta än de som har exponeringsautomatik (EE eller AE). Alla jag snubblat över är nya AE-objektiv. De äldre är nästan genomgående större också. Det ser i alla fall jag i dettta sammanhang som ett minus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.