Visst har de. Du kan kolla sony.net från 2011-02-08 här:
http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201102/11-018E/index.html
Där ger de Zeiss, Cosina/Voigtländer, Tamron och Sigma alla mekaniska och elektroniska specifikationer som erfordras för att kunna bygga adaptrar och objektiv med full AF, autoexponering, autonedbländning och EXIF. UTAN kostnad. Får väl anses tämligen klart utvisa att Sony stöder andra tillverkare som vill ta fram adaptrar och objektiv för NEX-systemet (och som uppfyller Sonys kvalitetskrav, kan jag föreställa mig).
Samyang annonserade nyligen att de också avser att hoppa på tåget (med AF, alltså, de har ju redan kommit ut med manuella NEX-objektiv).
Sony gör själva NEX-adaptrar enbart för sitt eget "tjockkamera-system", alltså för Minolta AF och Sony Alpha-objektiv.
Även Ricoh GXR har tagit fram en modul för Leica M-objektiv.
Jo, det är helt unikt i kameravärlden f.n. Inte för Sony per se, men väl för NEX-systemet.
Sony har knappast varit slöare än de andra ifall man korrigerar för att dessa lanserade sina system ett par år tidigare än Sony.
Gjorde en snabbkoll på eBay, och fann där cirka 2.500 adaptrar för NEX, cirka 1.000 för m4/3 och drygt 200 för Samsung NX (dock är inte alla unika).
Jag tror inte alls att anledningen till att tredjepartstillverkarna är mycket mer intresserade av att ta fram prylar till NEX-systemet än till de andra har någonting som helst att göra med att Sony skulle vara "slöa" när det gäller att ta fram objektiv. Det har säkert istället att göra med att NEX-systemet är mycket mera mångsidigt och flexibelt, och säljer mycket bättre. Man anser sig helt enkelt kunna se en mycket större framtida marknad för NEX-systemet.
Jag har roat mig med att kolla Amazons listor över världens mest sålda "spegellösa" system sedan Sony fick igång produktionen för cirka två månader sedan. Nu varierar detta förstås hela tiden eftersom listorna uppdateras varje timme, men i stort sett har bilden varit att det varierat mellan typ fem NEX:ar på de sex första platserna och till sju på de tio första. Och häpnadsväckande nog har NEX-7 i stort sett hela tiden legat i topp som världens mest sålda CSC-kamera! Dvs ända fram tills häromdan, när Fuji kom igång med leveranserna av sin X-Pro 1 (där finns säkert ett rejält uppdämt köptryck).
Det torde nog vara svårt att hitta någon som inte instämmer i detta... Man kanske bara ska tillägga att en mycket väsentlig faktor är att inget annat system ännu har kommit med något som ligger i närheten av NEX-systemets manuellfokus-hjälpmedel.
.