Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

J

Imponerande annars vad många objektiv en del villa ha räcker inte med 3 st utan 7-8 skall det vara.
Nja säger dom sen, jag använder 16-50 till 95 % av gångerna jag är ute och fotar, resten samlar damm i hyllan.

//Bengt.

7-8???? Är inte det lite snålt?
Man kan väl i alla fall få ha 9 om man dammar dem ofta, eller använder dem ibland? ;-)
 
NX 200:s råfiler är dubbelt så stora, sådär 45-50 MB! I alla fall enligt DPR. Jag har ingen egen erfarenhet av kameran annat än att jag klämt och känt på den och skjutit några provskott och tittat på resultatet i displayen. Samma erfarenhet som jag har av NEX7 f ö. Samsung känns nog lite bättre i mina händer, lite renare design och ergonomi upplever jag. NEX7 känns mer som ett teknologiskt underverk där ingenjörerna triumferat men där man kan gå vilse bland knappar och rattar :). Det är säkert den bättre kameran av de två. Men pris och objektivutbud är som de är.

Det var stort. Även RAW-format brukar ju vara komprimerade (loss less).
 
NX 200:s råfiler är dubbelt så stora, sådär 45-50 MB! I alla fall enligt DPR. Jag har ingen egen erfarenhet av kameran annat än att jag klämt och känt på den och skjutit några provskott och tittat på resultatet i displayen. Samma erfarenhet som jag har av NEX7 f ö. Samsung känns nog lite bättre i mina händer, lite renare design och ergonomi upplever jag. NEX7 känns mer som ett teknologiskt underverk där ingenjörerna triumferat men där man kan gå vilse bland knappar och rattar :). Det är säkert den bättre kameran av de två. Men pris och objektivutbud är som de är.

Näää, inte gär man vilse inte. Hela poängen med Tri Navi är ju f.ö. att man kan nu en massa funktioner mycket smidigt med bara en knapp och två-tre hjul. Less i s more ibland. Just Tri Navi är ju det riktigt stora med NEX. Man undrar varför ingen kommit på det tidigare, Återstår bara att se om vi får det i fetkamerorna också. Får vi det har Sony verkligen valt att skilja ut sig och det på gott.
 
Jag det är en föränderlig kameravärld nu för tiden, undersökningar som gjorts visar på att ovanligt många nöjer sig med kitoptiken som följer kameran ( gäller inte Nexarna ) en del bygger på med en zoom eller väljer prisvärda paket. efter flera år kan några fylla på med ett makroobjektiv.

Till Nexarna köps adaptrar och optik av alla de slag, två snapsar och fullständig kaos kan utbryta när det blandas adaptrar och allehanda optik, snart får vi se tips på hur man bygger en adapterhylla med namnskyltar för att förhindra total kaos.

Mats kommer att berätta hur han besökt skroten och köpt vinkeljärn och plåtbitar för 42 spänn, och en ritning som beskriver hur han har gjort.

Tänk på semesterresan till Afrika och det ligger fel adaptrar och optik i kameraväskan, en rulle silvertejp och det kanske går.

Imponerande annars vad många objektiv en del villa ha räcker inte med 3 st utan 7-8 skall det vara.
Nja säger dom sen, jag använder 16-50 till 95 % av gångerna jag är ute och fotar, resten samlar damm i hyllan.

//Bengt.

Jag har nu bara två med mig oftast. Ett 24mm och ett 40mm. Fördelen är att det är väldigt kompakt, smidigt och lätt. Jag har kört mycket själv med NEX 7 och adapter nr 2 men det är ett helt annat ekipage än detta. Inget fel i det alls för det funkar bra det med men rätt tungt och massivt. Skulle jag ta med mig ett litet tele eller en kort zoom, så är även det betydligt mycket mindre än mina fetobjektiv. Tar jag zoomen (35-70 så blir det bara den och 24:an.

Man väljer heller inte "en massa manuella objektiv" annars bara för att få mer strul utan för att utnytja just peakingen och få kontroll över var skärpen hamnar bättre samt att slippa ljusförlusten med Sonys A-adapter nr 2. Inte sällan ger dessa objektiv vassare bilder heller av både dessa skäl och att fasta objektiven ger en aning bättre optiska kvaliteter i bästa fall. Det är också ett sätta att verkligen öva upp sin MF-hantering på ett naturligt sätt. Så manuella objektiv med adapter till NEX 7 det väljer man för max teknisk bildkvalitet. Hela AF-fokusproblematiken är dessutom mycket skönt nog en praktisk ickefråga.

Vid sidan av det så tvingas jag att fotografera på ett helt annat sätt utan zoom och i allmänhet gå närmare motiven när man måste "zooma med fötterna. Det var ju så man tvingades fota förr när man inte ens hade tillgång till en zoom ens. Det känns lite uppfriskande faktiskt. Det är väl inte bara därför man ser en del gamla gubbar med NEX och gamla manuella objektiv som de helt plötsligt fått användning för igen. En del andra är väl ännu mycket mer extrema när de köpt Fuji:s X100 med ett enda fast objektiv som inte ens går att byta. Men de är ju ganska smarta på ett sätt för de lär aldrig svara över damm på sensorn. :)
 
Idag fotade jag en grupp med 40 människor utomhus.

På Gitzostativet: 5D mk2 + EF 50 bl 8 100 ISO.

Runt halsen: NEX 7 med kitobjektivet och i läge P. Tryckte iväg några handhållna rutor.

Filerna interpolerades till 40x60 cm i 360 dpi, eftersom det var förutsättningen för jobbet. Ur dessa filer gjorde jag en beskärning motsvarande en A4 i mitten av filerna. Dessa jämför jag nu på min iMac 27 tum av senaste snitt.

En ojämn kamp?

Inte alls, det är verkligen svårt att säga vilken som är bättre. Canon-filen känns en aning renare, medan NEX-filen känns lite krispigare. Jag skall skriva ut bägge testerna och jag är helt säker på att det kommer att bli dött lopp.

Nu kan jag tryggt börja avveckla mina gamlingar.
Det där får ju en verkligen att höja på ögonbrynen!

Av allt att döma har tekniken nu kommit så långt att bildkvaliteten för de allra flesta bilder som tas numera blir så väldigt bra, att det är ytterst sällan någon behöver känna sig missnöjd med denna.

Detta kommer givetvis inte att på något sätt bromsa tillverkarnas iver att hela tiden komma ut med nya och bättre sensorer, nu med 36 Mp och senare tydligen också runt 100 Mp, och i samband med detta allt svagare AA-filter (eller helt bortplockat). Ju högre upplösning, ju mindre problem med artefakter, som bekant.
.
 
Det är sant, men det är också sant att bägge objektiven använde optimal bländare och slutartiden var kort.
Det var med andra ord ypperliga förhållanden för bägge kamerorna.

Trots detta var det trevligt att se att NEXen hänger med när 5D mk 2 presterar sitt yttersta. Det går knappast krama ur mer prestanda ur den. Däremot så bör NEXen ha mer att ge med bättre objektiv.
Om det nu inte är så att kit- optiken med optimal bländare och ca 35 mm brännvidd presterar lika bra som de bra objektiv kan göra?
Det är helt klart så att de bespottade kitobjektiven vanligen presterar överraskande bra bara man bländar ner till runt 1:8,0 eller så, och undviker ytterändarna på zoomområdet. Men vid full öppning kan man se klara skillnader som (för somliga) motiverar de betydligt högre priser som prestigeobjektiven betingar.
.
 
Jag har nu bara två med mig oftast. Ett 24mm och ett 40mm. Fördelen är att det är väldigt kompakt, smidigt och lätt. Jag har kört mycket själv med NEX 7 och adapter nr 2 men det är ett helt annat ekipage än detta. Inget fel i det alls för det funkar bra det med men rätt tungt och massivt. Skulle jag ta med mig ett litet tele eller en kort zoom, så är även det betydligt mycket mindre än mina fetobjektiv. Tar jag zoomen (35-70 så blir det bara den och 24:an.

Man väljer heller inte "en massa manuella objektiv" annars bara för att få mer strul utan för att utnytja just peakingen och få kontroll över var skärpen hamnar bättre samt att slippa ljusförlusten med Sonys A-adapter nr 2. Inte sällan ger dessa objektiv vassare bilder heller av både dessa skäl och att fasta objektiven ger en aning bättre optiska kvaliteter i bästa fall. Det är också ett sätta att verkligen öva upp sin MF-hantering på ett naturligt sätt. Så manuella objektiv med adapter till NEX 7 det väljer man för max teknisk bildkvalitet. Hela AF-fokusproblematiken är dessutom mycket skönt nog en praktisk ickefråga.

Vid sidan av det så tvingas jag att fotografera på ett helt annat sätt utan zoom och i allmänhet gå närmare motiven när man måste "zooma med fötterna. Det var ju så man tvingades fota förr när man inte ens hade tillgång till en zoom ens. Det känns lite uppfriskande faktiskt. Det är väl inte bara därför man ser en del gamla gubbar med NEX och gamla manuella objektiv som de helt plötsligt fått användning för igen. En del andra är väl ännu mycket mer extrema när de köpt Fuji:s X100 med ett enda fast objektiv som inte ens går att byta. Men de är ju ganska smarta på ett sätt för de lär aldrig svara över damm på sensorn. :)

Är det en liten¨revolution på gång vad gäller manuell fokus eller vad händer. Mina 7 år med KM5D har fungerat mycket bra vad gäller autofokus, även med mitt ljusstarkaste objektiv 50/1,7 när jag testat DMF på vanliga motiv så har det varit ogjort, skärpan sitter där, men att fota en blåsig flagga då har DMF varit kanon, för där vill AFen köra fram och tillbaka.

Är väl inte heller riktigt van med fokuspeaking och dom gula strecken, kräver nog ett tags tillväjning för det känns lite märkligt. Sedan digitalkamerans intåg så är man så inkörd på att snabbt förstora den tagna bilden för att se om skärpan sitter.

När jag vrider på fokusringen så framträder dom gula strecken, men så långt är jag inte hundra säker att skärpan sitter, men när jag tar bilden och kollar så är den skarp, går att förstora innan bildtagning och titta, men det blir en prosedur för varje bild, det blir en annorlunda typ av fotografering som flörtar med gamla tider samtidigt som det ingår tekniska framsteg.

Men när geparden kommer och knallar 100 meter bort StenÅke, då låter du väl Nex 7 ans autofokus arbeta.

//Bengt.
 
Men när geparden kommer och knallar 100 meter bort StenÅke, då låter du väl Nex 7 ans autofokus arbeta.

//Bengt.

Det finns 2 tänkbara scenorior:

1/ Sten-Åke lägger benen på ryggen och springer som f-n!

2/ Geparden lägger dödsförskräckt alla tassar och ben på ryggen och springer som f-n efter att sett Sten-Åke och är borta innan Sten-Åke hinner lyfta kameran.

Alternativ 2 är sanolikt troligast.

//Lennart
 
---
Få plattformar är så öppna som NEX i kameravärlden.
---
Riktigt (inga andra, faktiskt, enligt den egentliga definitionen av "öppen").


Öppna på vilket sätt? Källkoden till kamerans programvara är väl inte öppen? Går det att ladda in egen firmware i kameran? (Det senare går med rätt många av Canons kompaktkameror, och en del av deras systemkameror, men det beror inte på att plattformen är öppen utan på att folk har gjort reverse-engineering på den.)

Om du menar du öppen i meningen att det går att montera en hel mängd objektiv av olika fabrikat (med hjälp av adapter) så finns det flera andra "plattformar" som har samma egenskap, t.ex. Canon EOS och Micro Four Thirds.
Vi borde nog börja med att klara ut innebörden av begreppet "Open Source".

Ifall någon har utvecklat något, t.ex. en programvara, ett objektiv-kameragränsnitt e.d., och sedan beslutar att publicera alla tekniska data så att vem som helst kan duplicera detta, och ger dem tillåtelse till att göra så utan att kräva några licensavgifter e.d., så handlar det om "Open Source".

Tillverkarna har efterhand glidit lite på detta, och vill gärna kalla sina produkter för "Open Source" även ifall de kräver licensavgifter från dem som vill utnyttja deras system.


Canon, Nikon, Sony Alpha och Pentax t.ex. är INTE öppna system. FourThirds kallar sitt system för öppet trots att de kräver licenspengar (man kan gissa att de kräver väl mycket, eftersom ingen annan har hoppat på deras system utan föredragit att utveckla sina egna fattningar). Huruvuda Micro FourThirds också är "Öppet om du betalar" har jag faktiskt inte sett några uppgifter om.

Att det finns hackers som knäcker en viss del av koden i vissa kameror gör naturligtvis inte systemet på minsta sätt öppet, som du mycket riktigt skriver.

Inte heller gör det faktum att i alla fall Sigma sedan lång tid hackat objektiv-kameraprotokollen för Nikon, Canon, Minolta AF/Sony och Pentax (och som bekant inte alltid så framgångsrikt...) förvandlar naturligtvis inte heller dessa system till öppna på minsta sätt. Eftersom mig veterligt Tamron inte har haft några bekymmer i detta avseende, så kan de ju mycket väl betala licensavgifter (de har ju tenderat att vanligen vara en aning dyrare än Sigma, fast inte så mycket). Eller också har Tamron inte snålat, utan sett till att anställa tillräckligt kompetenta reverse-engineering utvecklare till den uppgiften... Tokina har också haft väldigt lite problem.


När det sedan gäller att montera objektiv från andra system mha adaptrar så kan jag inte med bästa vilja i världen hålla med om att Canon EOS skulle ha "samma egenskap" som NEX-systemet, i alla fall inte om man tar den minsta hänsyn till antalet främmande system som är användbara. EOS-systemets registerdistans är 44,0 mm, vilket medger anslutning av objektiv från ett fåtal andra system, som Nikon, Pentax och Contax-N (vad jag har sett), ifall man vill kunna fokusera till oändligt. NEX-systemets registerdistans är bara 18 mm, vilket medger användning av objektiv från i stort sett alla dagens system, och nära nog alla som någonsin har funnits. Häromdan såg jag att någon hade tagit fram en NEX-adapter för de som ville använda Nikonos undervattensobjektiv... :)

För att dra frågan till sin spets, så finns det som bekant en modul för Leica M-objektiv till Ricoh GXR. Inga andra finns, bara denna enda. Men att därför påstå att GXR skulle ha "samma egenskap" som NEX-systemet skulle väl ändå få anses vara gravt missvisande... :)

Däremot kan det ju vara rimligt att, som du också skriver, säja att m4/3 har i stort sett samma egenskaper som NEX när det gäller möjligheten att ansluta objektiv från främmande system. Registerdistansen är där 20 mm. Vilket förstås utesluter användning av NEX-objektiv (ifall man vill kunna fokusera till oändligt, som sagt var). Tvärtom skulle naturligtvis gå alldeles utmärkt (åtminstone efter att någon tagit fram en adapter som medger kontroll av m4/3-objektivens elektroniskt styrda bländare och fokus). Samsungs NX-system har 25,5 mm registerdistans, längst bland de "spegellösa".
.
 
Är det en liten¨revolution på gång vad gäller manuell fokus eller vad händer. Mina 7 år med KM5D har fungerat mycket bra vad gäller autofokus, även med mitt ljusstarkaste objektiv 50/1,7 när jag testat DMF på vanliga motiv så har det varit ogjort, skärpan sitter där, men att fota en blåsig flagga då har DMF varit kanon, för där vill AFen köra fram och tillbaka.

Är väl inte heller riktigt van med fokuspeaking och dom gula strecken, kräver nog ett tags tillväjning för det känns lite märkligt. Sedan digitalkamerans intåg så är man så inkörd på att snabbt förstora den tagna bilden för att se om skärpan sitter.

När jag vrider på fokusringen så framträder dom gula strecken, men så långt är jag inte hundra säker att skärpan sitter, men när jag tar bilden och kollar så är den skarp, går att förstora innan bildtagning och titta, men det blir en prosedur för varje bild, det blir en annorlunda typ av fotografering som flörtar med gamla tider samtidigt som det ingår tekniska framsteg.

Men när geparden kommer och knallar 100 meter bort StenÅke, då låter du väl Nex 7 ans autofokus arbeta.

//Bengt.

Nej, på safari använder jag inte NEX:en på sådana motiv. Då har jag min A580 med 70-400mm och det kommer jag fortsätta med. Adaptern och 70-400 har jag sett ger en del ghosting ibland så jag kör nog utan SLT-filmen mellan motiv och sensor. Men går den runt bilen, vilket har hänt så räcker det bra även med frugans kompakt.

Jag vet inte om det är en revolution (som jag tolkar som något både genomgripande och omfattande). Jag bara redovisar vad jag och en del andra sett för möjligheter i detta med peaking och små kompakta manuella objektiv. Visst är det ett annat sätt att fotografera.

Det nya är att peakingen möjliggör viss kontroll av skärpedjup utan traditionell "skärpedjupsknapp" samtidigt som den detaljmarkerar även i förstoringsläget. Det blir både snabbare än normal MF-fotografering och exaktare. Nackdelen är att det tar lite tid att välja sig - inte minst vid att det missfärgar motivet och syns vid kompositionen.
 
Det finns 2 tänkbara scenorior:

1/ Sten-Åke lägger benen på ryggen och springer som f-n!

2/ Geparden lägger dödsförskräckt alla tassar och ben på ryggen och springer som f-n efter att sett Sten-Åke och är borta innan Sten-Åke hinner lyfta kameran.

Alternativ 2 är sanolikt troligast.

//Lennart

Nää det troligaste är att den inte syns alls för allt högt gräs. :)
 
Har Sony själva sagt något om huruvida de stöder användning av objektiv från andra tillverkare med adaptrar i NEX-systemet? (De gör såvitt jag vet inte några adaptrar själva - tror Fuji är den enda tillverkaren som gör det med sin adapter för Leica M till Fuji X.)
---
Visst har de. Du kan kolla sony.net från 2011-02-08 här:
http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201102/11-018E/index.html

Där ger de Zeiss, Cosina/Voigtländer, Tamron och Sigma alla mekaniska och elektroniska specifikationer som erfordras för att kunna bygga adaptrar och objektiv med full AF, autoexponering, autonedbländning och EXIF. UTAN kostnad. Får väl anses tämligen klart utvisa att Sony stöder andra tillverkare som vill ta fram adaptrar och objektiv för NEX-systemet (och som uppfyller Sonys kvalitetskrav, kan jag föreställa mig).

Samyang annonserade nyligen att de också avser att hoppa på tåget (med AF, alltså, de har ju redan kommit ut med manuella NEX-objektiv).

Sony gör själva NEX-adaptrar enbart för sitt eget "tjockkamera-system", alltså för Minolta AF och Sony Alpha-objektiv.


---
... - tror Fuji är den enda tillverkaren som gör det med sin adapter för Leica M till Fuji X.)
---
Även Ricoh GXR har tagit fram en modul för Leica M-objektiv.


---
Det är hur som helst som Per skriver inget unikt för Sony - ...
---
Jo, det är helt unikt i kameravärlden f.n. Inte för Sony per se, men väl för NEX-systemet.


---
... - däremot är det möjligen så att det finns fler tredjepartsadaptrar för NEX, och det kanske beror på att Sony varit lite slöa med att komma ut med egna objektiv för systemet.
---
Sony har knappast varit slöare än de andra ifall man korrigerar för att dessa lanserade sina system ett par år tidigare än Sony.

Gjorde en snabbkoll på eBay, och fann där cirka 2.500 adaptrar för NEX, cirka 1.000 för m4/3 och drygt 200 för Samsung NX (dock är inte alla unika).

Jag tror inte alls att anledningen till att tredjepartstillverkarna är mycket mer intresserade av att ta fram prylar till NEX-systemet än till de andra har någonting som helst att göra med att Sony skulle vara "slöa" när det gäller att ta fram objektiv. Det har säkert istället att göra med att NEX-systemet är mycket mera mångsidigt och flexibelt, och säljer mycket bättre. Man anser sig helt enkelt kunna se en mycket större framtida marknad för NEX-systemet.

Jag har roat mig med att kolla Amazons listor över världens mest sålda "spegellösa" system sedan Sony fick igång produktionen för cirka två månader sedan. Nu varierar detta förstås hela tiden eftersom listorna uppdateras varje timme, men i stort sett har bilden varit att det varierat mellan typ fem NEX:ar på de sex första platserna och till sju på de tio första. Och häpnadsväckande nog har NEX-7 i stort sett hela tiden legat i topp som världens mest sålda CSC-kamera! Dvs ända fram tills häromdan, när Fuji kom igång med leveranserna av sin X-Pro 1 (där finns säkert ett rejält uppdämt köptryck).


---
Oavsett vilket så finns det nog i dagsläget ingen bättre "plattform" för olika objektiv än just NEX (med tanke på sensor och dylikt).
Det torde nog vara svårt att hitta någon som inte instämmer i detta... Man kanske bara ska tillägga att en mycket väsentlig faktor är att inget annat system ännu har kommit med något som ligger i närheten av NEX-systemets manuellfokus-hjälpmedel.
.
 
Senast ändrad:
---
Däremot läste jag på FS:s förstasida vid något tillfälle att man gjort specarna tillgängliga för tredjepartstillverkare av objektiv (utan adapters) och att vi kunde förvänat oss objektiv från Sigma och Tamron och en del andra då på lite sikt och nu börjar de komma
---
Alldeles riktigt. Se länken överst i mitt inlägg ovan.
.
 
Alla tillverkare av kameror med kort registeravstånd kan utnyttja detta -det finns till MFT och lär komma att finnas till Fuji X eftersom kameratillverkarna inte kan hindra någon från att göra rent mekaniska adaptrar. Just nu har dock NEX en fördel med sina sensorer och det stora utbudet av adaptrar.
---
När det gäller Fuji X-Pro 1 så är det systemet inte alls lika flexibelt som NEX och m4/3 när det gäller att använda objektiv från främmande tillverkare, så jag tror knappast att det kommer att tas fram tusentals adaptrar till det systemet.


---
Det finns t.ex. massor av adaptrar för att köra Nikon F på Canon EOS (och det fungerar utmärkt för det mesta).
Jovisst. Men som sagt, du menar väl ändå inte att möjligheten att använda objektiv från Nikon och kanske från ytterligare ett par andra system kan på något sätt jämföras med NEX-systemets kapacitet i detta avseende? På NEX-arna går det ju att kasta på nära nog alla objektiv man kan hitta...

Hur många olika Nikon F-adaptrar det än må finnas till Canon EOS-systemet, så handlar det ju ändå bara om möjlighet att använda objektiv från ett enda främmande system, eller hur?
.
 
Gunnar: för några månader sedan eller så skrev du att du skulle visa varför X-Pro1 skulle ha problem med vet moiré. Nu har jag tagit en del bilder med den kameran, och även sett bilder på nätet och problemet verkar inte riktigt vara så stort.

Jag är dock själv ännu mest inne på en NEX-7, så du behöver inte försöka övertyga mig för den sakens skull :)
 
När det gäller Fuji X-Pro 1 så är det systemet inte alls lika flexibelt som NEX och m4/3 när det gäller att använda objektiv från främmande tillverkare, så jag tror knappast att det kommer att tas fram tusentals adaptrar till det systemet.

.

Varför skulle det inte gå att öra adaptrar till Fuji X på samma sätt som till NEX eller MFT?
 
Eftersom jag f.n. inte har möjlighet att sitta framför datorn varje dag utan bara lite då och då, så besvarar jag som ni ser ovan inlägg från några dar tillbaka. Såg därför inte förrän nu att Göran Larsson redan bekräftat att Sony stödjer vissa tredjepartstillverkare när det gäller objektiv till NEX.
.
 
Visst har de. Du kan kolla sony.net från 2011-02-08 här:
http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201102/11-018E/index.html

Där ger de Zeiss, Cosina/Voigtländer, Tamron och Sigma alla mekaniska och elektroniska specifikationer som erfordras för att kunna bygga adaptrar och objektiv med full AF, autoexponering, autonedbländning och EXIF. UTAN kostnad. Får väl anses tämligen klart utvisa att Sony stöder andra tillverkare som vill ta fram adaptrar och objektiv för NEX-systemet (och som uppfyller Sonys kvalitetskrav, kan jag föreställa mig).

Samyang annonserade nyligen att de också avser att hoppa på tåget (med AF, alltså, de har ju redan kommit ut med manuella NEX-objektiv).

Sony gör själva NEX-adaptrar enbart för sitt eget "tjockkamera-system", alltså för Minolta AF och Sony Alpha-objektiv.



Även Ricoh GXR har tagit fram en modul för Leica M-objektiv.



Jo, det är helt unikt i kameravärlden f.n. Inte för Sony per se, men väl för NEX-systemet.



Sony har knappast varit slöare än de andra ifall man korrigerar för att dessa lanserade sina system ett par år tidigare än Sony.

Gjorde en snabbkoll på eBay, och fann där cirka 2.500 adaptrar för NEX, cirka 1.000 för m4/3 och drygt 200 för Samsung NX (dock är inte alla unika).

Jag tror inte alls att anledningen till att tredjepartstillverkarna är mycket mer intresserade av att ta fram prylar till NEX-systemet än till de andra har någonting som helst att göra med att Sony skulle vara "slöa" när det gäller att ta fram objektiv. Det har säkert istället att göra med att NEX-systemet är mycket mera mångsidigt och flexibelt, och säljer mycket bättre. Man anser sig helt enkelt kunna se en mycket större framtida marknad för NEX-systemet.

Jag har roat mig med att kolla Amazons listor över världens mest sålda "spegellösa" system sedan Sony fick igång produktionen för cirka två månader sedan. Nu varierar detta förstås hela tiden eftersom listorna uppdateras varje timme, men i stort sett har bilden varit att det varierat mellan typ fem NEX:ar på de sex första platserna och till sju på de tio första. Och häpnadsväckande nog har NEX-7 i stort sett hela tiden legat i topp som världens mest sålda CSC-kamera! Dvs ända fram tills häromdan, när Fuji kom igång med leveranserna av sin X-Pro 1 (där finns säkert ett rejält uppdämt köptryck).



Det torde nog vara svårt att hitta någon som inte instämmer i detta... Man kanske bara ska tillägga att en mycket väsentlig faktor är att inget annat system ännu har kommit med något som ligger i närheten av NEX-systemets manuellfokus-hjälpmedel.
.

Men för i helvetes alla småjävlar! Jag försöker försvara NEX-systemet, men ändå belysa några av dess nackdelar. Det är ta mig tusan omöjligt när Fujihatare som Gunnar blandar sig in i leken ... :)
 
Finns det någonting som tyder på att Sony har pushat för att andra ska göra adaptrar? För att göra en mekanisk adaptrer behövs ju ingen som helst dokumentation från kameratillverkaren. Det är bara att mäta upp bajonetten och börja fräsa. Jag tror att NEX-adaptrar för diverse olika objektiv har samma upphov som liknande adaptrar för t.ex. EOS och m4/3.
Javisst. Från början hade Sony inte förväntat sig att det skulle bli ett så stort intresse för att använda objektiv från främmande system på deras NEX:ar. Sony har ju själva sagt att den kundgrupp de riktade sig till var kompaktkameraanvändare som ville ha bättre kvalitet än den lilla sensorn kunde ge, men utan att behöva släpa på en stor och tung DSLR-kamera.

Därför blev det en överraskning för Sony att så många "avancerade" användare skaffade denna kamera och ville använda manuella objektiv från andra system på NEX:arna. Men de fattade detta väldigt snabbt och har sedan kommit ut med fem FW-uppdateringar, efter att ha lyssnat på vad dessa kunder ville ha. Som Focus Peaking. Och vi får ju faktiskt vara glada för att de inte alltid låter pengahungern styra, utan implementerade detta i samtliga tidigare utkomna NEX:ar, istället för att säga: Om ni vill ha Focus Peaking så har vi nu tagit fram NEX-4 och NEX-6 med denna funktion...


Ganska snart efter att Sony insett det stora intresset för att använda objektiv från främmande system på NEX:arna, så hade de på en CES(?)-mässa lagt ut en massa "legacy"-objektiv från Leica, Contax, Zeiss, Nikon, Canon etc. (minns dock inte exakt vilka märken de hade lagt ut) med tredjepartstillverkade adaptrar i en av NEX-montrarna (de har gjort så även senare). Så ja, man kan nog lugnt påstå att detta tämligen starkt tyder på att Sony pushar för att tredjepartstillverkare ska göra adaptrar för NEX-systemet... Såg själv bilderna på detta, men att försöka hitta någonting på nätet i efterhand ifall man inte har sparat det är ju näst intill hopplöst...
:-(

Mig veterligt har aldrig någon annan tillverkare någonsin gjort något sådant.
.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.