PMD
Aktiv medlem
Jag menar självfallet i detta sammanhang att man praktiskt taget har tillgång till ett nästan obegränsat utbud av objektiv genom den stora floran av adapters som tagits fram till NEX på mycket kort tid. En bred tillgång till objektiv är det absolut viktigaste för en kameraplattform även om det finns andra tillbehör som också är viktiga. NEX 7 är på många sätt unikt gränsöverskridande därför att det är den första CSC-kameran som omvittnat klarar av att hålla hyfsat jämna steg även med de felsta av dagens FF-kameror. Av det skälet är den mer intressant för många proffs än alternativ med sämre bildkvalitet, som lätt och kompetent extrakamera. Jag är också medveten om att det finns andra alternativ såsom fourthirds m.fl.
Det är ju just denna öppenhet som gjort att NEX lyckats så pass väl. Det har ju gjort att Sony lyckats komma undan med att faktiskt inte ha något vidare utbud av E-mountobjektiv, för folk vet att de kan satta på annat på den bajonetten. Man hör väldigt få kommentarer kring objektivutbudet av det skälet. Jämför gärna med vad som sagts om Sonys fetkamerasystem fast man till dett ahar avsevärt större utbud av orginalobjektiv. Även om det finns det mesta till Canon så är nog incitamentet till att använda tredjepartsobjektiv väldigt mycket mindre där. NEX hade aldrig lyft utan den flexibiliteten och det utbudet.
Samma "öppenhet" har Canon EOS haft sen 1987, men det har inte utnyttjats så jättemycket, tycks det mig. Jag tror att orsakssambandet du beskriver ovan är det omvända. Just därför att Sony (än så länge) har ett magert objektivutbud så har det skapats en marknad för adapters för alla möjliga objektiv. Jag gissar att behovet inte har varit lika stort för EOS.
Micro Four Thirds är mer jämförbart med NEX i det här avseendet, men där minskar behovet av tredjepartsobjektiv med adapters allteftersom utbudet av dedicerade objektiv ökar. Jag skulle tro att samma sak kommer att hända med NEX.