Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Mats är ju jävig eftersom han hör till den lilla krets jag kritiserade. Men återigen,inte det ni skriver, ni är jättebra i det, gillar verkligen, men blir i fel tråd. Här pratar vi kameran
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag vete sjutton vad Lennart ska göra med sin stora objektivarsenal, men han har ju många kameror också så det jämnar ju ut sig.
/Mats
Att diskutera hur objektiv från andra tillverkare fungerar på NEX-7 är väl i högsta grad relevant för tråden, eftersom det går att hälla på nästan vad som helst på den kameran - dock presterar inte allt så bra när det sätts på en digitalkamera vilket kan vara bra att få veta
Idag fotade jag en grupp med 40 människor utomhus.
På Gitzostativet: 5D mk2 + EF 50 bl 8 100 ISO.
Runt halsen: NEX 7 med kitobjektivet och i läge P. Tryckte iväg några handhållna rutor.
Filerna interpolerades till 40x60 cm i 360 dpi, eftersom det var förutsättningen för jobbet. Ur dessa filer gjorde jag en beskärning motsvarande en A4 i mitten av filerna. Dessa jämför jag nu på min iMac 27 tum av senaste snitt.
En ojämn kamp?
Inte alls, det är verkligen svårt att säga vilken som är bättre. Canon-filen känns en aning renare, medan NEX-filen känns lite krispigare. Jag skall skriva ut bägge testerna och jag är helt säker på att det kommer att bli dött lopp.
Nu kan jag tryggt börja avveckla mina gamlingar.
Idag fotade jag en grupp med 40 människor utomhus.
På Gitzostativet: 5D mk2 + EF 50 bl 8 100 ISO.
Runt halsen: NEX 7 med kitobjektivet och i läge P. Tryckte iväg några handhållna rutor.
Filerna interpolerades till 40x60 cm i 360 dpi, eftersom det var förutsättningen för jobbet. Ur dessa filer gjorde jag en beskärning motsvarande en A4 i mitten av filerna. Dessa jämför jag nu på min iMac 27 tum av senaste snitt.
En ojämn kamp?
Inte alls, det är verkligen svårt att säga vilken som är bättre. Canon-filen känns en aning renare, medan NEX-filen känns lite krispigare. Jag skall skriva ut bägge testerna och jag är helt säker på att det kommer att bli dött lopp.
Nu kan jag tryggt börja avveckla mina gamlingar.
Kan detta vara sant?
Klarar nex kit objektivet att matcha ett fast 50 gällande upplösning.Eller t.om. slå det då den ena är på FF och den andra på APC.....
Kan detta vara sant?
Klarar nex kit objektivet att matcha ett fast 50 gällande upplösning.Eller t.om. slå det då den ena är på FF och den andra på APC.....
Mats är ju jävig eftersom han hör till den lilla krets jag kritiserade. Men återigen,inte det ni skriver, ni är jättebra i det, gillar verkligen, men blir i fel tråd. Här pratar vi kameran
Det är sant, men det är också sant att bägge objektiven använde optimal bländare och slutartiden var kort.
Det var med andra ord ypperliga förhållanden för bägge kamerorna.
Trots detta var det trevligt att se att NEXen hänger med när 5D mk 2 presterar sitt yttersta. Det går knappast krama ur mer prestanda ur den. Däremot så bör NEXen ha mer att ge med bättre objektiv.
Om det nu inte är så att kit- optiken med optimal bländare och ca 35 mm brännvidd presterar lika bra som de bra objektiv kan göra?
Jag brukar annars klanka på 18-55 kitzoomen med A-mount och beteckningen DT SAM, men motsvarande för NEX är mycket bättre,
//Lennart
Få plattformar är så öppna som NEX i kameravärlden.
Öppna på vilket sätt? Källkoden till kamerans programvara är väl inte öppen? Går det att ladda in egen firmware i kameran? (Det senare går med rätt många av Canons kompaktkameror, och en del av deras systemkameror, men det beror inte på att plattformen är öppen utan på att folk har gjort reverse-engineering på den.)
Om du menar du öppen i meningen att det går att montera en hel mängd objektiv av olika fabrikat (med hjälp av adapter) så finns det flera andra "plattformar" som har samma egenskap, t.ex. Canon EOS och Micro Four Thirds.
Har Sony själva sagt något om huruvida de stöder användning av objektiv från andra tillverkare med adaptrar i NEX-systemet? (De gör såvitt jag vet inte några adaptrar själva - tror Fuji är den enda tillverkaren som gör det med sin adapter för Leica M till Fuji X.)
Det är hur som helst som Per skriver inget unikt för Sony - däremot är det möjligen så att det finns fler tredjepartsadaptrar för NEX, och det kanske beror på att Sony varit lite slöa med att komma ut med egna objektiv för systemet. Oavsett vilket så finns det nog i dagsläget ingen bättre "plattform" för olika objektiv än just NEX (med tanke på sensor och dylikt).
Det är ju just denna öppenhet som gjort att NEX lyckats så pass väl. Det har ju gjort att Sony lyckats komma undan med att faktiskt inte ha något vidare utbud av E-mountobjektiv, för folk vet att de kan satta på annat på den bajonetten. Man hör väldigt få kommentarer kring objektivutbudet av det skälet. Jämför gärna med vad som sagts om Sonys fetkamerasystem fast man till dett ahar avsevärt större utbud av orginalobjektiv. Även om det finns det mesta till Canon så är nog incitamentet till att använda tredjepartsobjektiv väldigt mycket mindre där. NEX hade aldrig lyft utan den flexibiliteten och det utbudet.
Jag ser mängder av fördelar. Bl.a. skulle jag kunna fixa buggar och misfeatures som kameratillverkarna inte bryr sig om att åtgärda. Dessutom skulle jag kunna lägga till nya funktioner som få andra vill ha och som kameratillverkarna därför inte bryr sig om att ens fundera på.Nää, och det är nog bara bara bra att vi slipper "öppen lekstuga" även med kamerornas "operativ". Jag har personligen svårtatt se några större vinster med det.