Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Mats är ju jävig eftersom han hör till den lilla krets jag kritiserade. Men återigen,inte det ni skriver, ni är jättebra i det, gillar verkligen, men blir i fel tråd. Här pratar vi kameran
 
Att diskutera hur objektiv från andra tillverkare fungerar på NEX-7 är väl i högsta grad relevant för tråden, eftersom det går att hälla på nästan vad som helst på den kameran - dock presterar inte allt så bra när det sätts på en digitalkamera vilket kan vara bra att få veta :)
 
Att diskutera hur objektiv från andra tillverkare fungerar på NEX-7 är väl i högsta grad relevant för tråden, eftersom det går att hälla på nästan vad som helst på den kameran - dock presterar inte allt så bra när det sätts på en digitalkamera vilket kan vara bra att få veta :)

Håller med! Det är högst relevant.

//Lennart
 
Idag fotade jag en grupp med 40 människor utomhus.

På Gitzostativet: 5D mk2 + EF 50 bl 8 100 ISO.

Runt halsen: NEX 7 med kitobjektivet och i läge P. Tryckte iväg några handhållna rutor.

Filerna interpolerades till 40x60 cm i 360 dpi, eftersom det var förutsättningen för jobbet. Ur dessa filer gjorde jag en beskärning motsvarande en A4 i mitten av filerna. Dessa jämför jag nu på min iMac 27 tum av senaste snitt.

En ojämn kamp?

Inte alls, det är verkligen svårt att säga vilken som är bättre. Canon-filen känns en aning renare, medan NEX-filen känns lite krispigare. Jag skall skriva ut bägge testerna och jag är helt säker på att det kommer att bli dött lopp.

Nu kan jag tryggt börja avveckla mina gamlingar.

Precis mina erfarenheter av NEX-7 (dock inte på det motiv du beskriver). Dock finns ett litet undantag i väldigt kritiska färgövergångar där 2 valörer ligger väldigt nära varandra. Där vinner FF-sensorn, men det ska till ganska kritisk granskning av en riktigt stor print för det.

//Lennart
 
Idag fotade jag en grupp med 40 människor utomhus.

På Gitzostativet: 5D mk2 + EF 50 bl 8 100 ISO.

Runt halsen: NEX 7 med kitobjektivet och i läge P. Tryckte iväg några handhållna rutor.

Filerna interpolerades till 40x60 cm i 360 dpi, eftersom det var förutsättningen för jobbet. Ur dessa filer gjorde jag en beskärning motsvarande en A4 i mitten av filerna. Dessa jämför jag nu på min iMac 27 tum av senaste snitt.

En ojämn kamp?

Inte alls, det är verkligen svårt att säga vilken som är bättre. Canon-filen känns en aning renare, medan NEX-filen känns lite krispigare. Jag skall skriva ut bägge testerna och jag är helt säker på att det kommer att bli dött lopp.

Nu kan jag tryggt börja avveckla mina gamlingar.

Kan detta vara sant?
Klarar nex kit objektivet att matcha ett fast 50 gällande upplösning.Eller t.om. slå det då den ena är på FF och den andra på APC.....
 
Kan detta vara sant?
Klarar nex kit objektivet att matcha ett fast 50 gällande upplösning.Eller t.om. slå det då den ena är på FF och den andra på APC.....

Det är sant, men det är också sant att bägge objektiven använde optimal bländare och slutartiden var kort.
Det var med andra ord ypperliga förhållanden för bägge kamerorna.

Trots detta var det trevligt att se att NEXen hänger med när 5D mk 2 presterar sitt yttersta. Det går knappast krama ur mer prestanda ur den. Däremot så bör NEXen ha mer att ge med bättre objektiv.
Om det nu inte är så att kit- optiken med optimal bländare och ca 35 mm brännvidd presterar lika bra som de bra objektiv kan göra?
 
Kan detta vara sant?
Klarar nex kit objektivet att matcha ett fast 50 gällande upplösning.Eller t.om. slå det då den ena är på FF och den andra på APC.....

Jo, upplösningen kan den matcha under vissa bra förhållanden. En NEX-7 har ju 50+ Mp i upplösning översatt till 5DMkII:s sensorstorlek med 21 Mp. Ett "lite sämre" objektiv blir inte dåligare bara för att det sitter på en kamera med hög upplösning. (Gammal sanning, men tål att upprepas).

Jag har printar där jag ställt NEX-7 med kitzoomen på 35mm mot samma NEX-7 med adapter och Sony Zeiss 16-35/2.8 SSM vid iso 100 och f/7.1. Skurit ut för utskrift i A4. Visserligen inte en fast 50 som jag jämfört med men good enough. På skärm kan anas vissa små differenser, men i princip omärkliga vid utprintning.

Men tar vi en fast 50 av god kvalitet och sätter på NEX-7 och använder f/5.6 samt gör likadant med 5DMkII med f/8 (för skärpedjupets kompensation) så är det i princip jämnt skägg i alla lägen innan vi börjar hamna för långt upp på isoskalan.

Det är inte för inte som en A77 eller NEX-7 i många lägen når nästan perfekt inställd A900-kvalitet. Och kitzoomen är riktigt bra. Jag brukar annars klanka på 18-55 kitzoomen med A-mount och beteckningen DT SAM, men motsvarande för NEX är mycket bättre,

//Lennart
 
Mats är ju jävig eftersom han hör till den lilla krets jag kritiserade. Men återigen,inte det ni skriver, ni är jättebra i det, gillar verkligen, men blir i fel tråd. Här pratar vi kameran

Klippt från Anders F Erikssons (afe):s inlägg just under ditt jag svarar på
"Att diskutera hur objektiv från andra tillverkare fungerar på NEX-7 är väl i högsta grad relevant för tråden, eftersom det går att hälla på nästan vad som helst på den kameran - dock presterar inte allt så bra när det sätts på en digitalkamera vilket kan vara bra att få veta :)"

Jag har ovan uppmanat folk att delge oss sina erfarenheter av användning av objektiv från andra tillverkare med adapter på NEX också som att få lite mer fart på tråden. För mig var detta en väldigt relevant fråga just nu eftersom det finns adapters till snart sagt allt till NEX 7 och det är ju bl.a. därför den blir så intressant som "plattform". Dessutom så har ju Sony själva ännu inte riktigt orkat med att få fram ett brett utbud av egna objektiv, så då blir frågor som dessa högintressanta för både mig, Sony-användarna och en hel del andra.

Vi har bidragit med en del kring Konica Hexanon och nu har det pratats Canonadapters och det välkomnar jag (tro inget annat). Folk vill säkert också veta vilka Leica-objektiv som inte alls funkar fysiskt eller optiskt med NEX, även om ingen verkligen avhandlat detta ännu i tråden. Hexanonobjektiven kan man läsa data om på utmärkta Buhla men de lyser med sin frånvaro helt på exv. www.fredmiranda.com då de utgör ett fossilt system som inte längre underhålls av någon tillverkare. Egenskaper hos Tamron och Sigma kanske å andra sidan inte på samma sätt behöver avhandlas här eftersom det redan finns skrivet i massor av Nikon och Canon-användare på ww.fredmiranda.com och andra ställen.

Avslutningsvis tycker jag kommentarer kring exv. egenskaper i NEX 7:s mycket komplexa uppsättning av funktioner är relativt glest förekommande förvånande nog, så det har långa stunder varit en icke diskussion. Det som förvånar mig är bl.a. att det är så få som hittills diskuterat konfiguration av kamerans gränssnitt.

Att du reagerat på vad vi gör i detta forum kanske bara är ett uttryck för att det är en lite ny situation med just NEX 7. Få plattformar är så öppna som NEX i kameravärlden. När Canons fetkameror diskuteras så lever man i Canons skyddade verkstad som är strikt Canon och så har det varit med alla fetkameraplattformar och det gäller även Sony. NEX är en helt annan fågel. Den har t.o.m. fått inbitna Canon och Nikon-användare att delta i Sony-forum med intresse, för att det helt enkelt angår dem. I fetkameravärlden är det inte lika relevant om man inte räknar de märkliga vs-trådarna där man ofta landar i att ta heder och ära av varandra.

Det Hexanon-diskussionen varit en del i för mig har varit att försöka hitta hyfsat små och optiskt högpresterande objektiv som inte förvandlar detta lilla smidiga kamerahus till en totalkluns lika stor som en fetkamera i värsta fall med stora A-mountobjektiv, även om jag har det alternativet öppet också som allt Sony-folk som kör NEX 7. Det är ju inte bara Konica som har gjort en 40mm pannkaka. Konikas är 27mm tjock. Pentax är svårt att bräcka. Det är bara 16mm. Det kanske är Pentax gamla manuella objektiv som är det verkligt kompakta manuella alternativet. Det tänker jag tills vidare lämna åt andra att avhandla.
 
Senast ändrad:
Det är sant, men det är också sant att bägge objektiven använde optimal bländare och slutartiden var kort.
Det var med andra ord ypperliga förhållanden för bägge kamerorna.

Trots detta var det trevligt att se att NEXen hänger med när 5D mk 2 presterar sitt yttersta. Det går knappast krama ur mer prestanda ur den. Däremot så bör NEXen ha mer att ge med bättre objektiv.
Om det nu inte är så att kit- optiken med optimal bländare och ca 35 mm brännvidd presterar lika bra som de bra objektiv kan göra?

Det har varit just det Hexnontestningen gått ut på. Några av de små Hexanonobjektiven är faktiskt något av det vassaste jag sett optiskt och de ger mig bilder tillsammans med NEX 7 och peakingtekniken som är skarpare än något jag överhuvudtaget kunnat åstadkomma tidigare. En viss del av förklaringen ligger i att peakingen är fullständigt exakt i att sätta skärpan där man vill ha den och den kan inte luras av grenar och andra delar i motivet som systemet låser på istället för där du vill sätta skärpan. Den diskussionen har ju Magnus Garpendahl (Nikon-fotograf) snuddat i med några kommentarer kring bilder han tagit med sin NEX 5n.

Dessutom slipper jag A-mountadapterns inbyggda fasta spegelfilm som stjäl en del av ljuset till sensorn. Med adapter och andra objektiv så är det rakt blås in till sensorn som helt kan komma till sin rätt.

NEX-objektiven håller med något enstaka undantag inte helt måttet vid en jämförelse med dessa gamla manuella objektiv även om kitobjektivet är förvånansvärt bra för att vara ett kit, åtminstone om man bara stirrar på centrumskärpan i bilden.

Att NEX 7 annars kör jämt med 5D MK II är väl kanske inte helt förvånande för oss. Slår man på filtret i DxO så att bara Sony- och Canon-kameror visas så ligger NEX 7 i topp när det gäller sammanvägt index och det innefattar allt vad Canon hittills tillverkar av systemkameror inklusive FF-modellerna. Canon-folket kommer säkert kunna pusta ut när siffrorna för 5D MK III blir fullt officiella men det kommer vara en mycket marginell förbättring med några få poäng. Större är inte skillnaden där heller. Vi vet vad vi kan förvänta oss av den kameran efter Micke Risedals tester på dPreview bl.a. Nu är det D800 som regerar och det är det väl bara en del Canon-fotogarefer som har svårt att se.
 
Senast ändrad:
Jag brukar annars klanka på 18-55 kitzoomen med A-mount och beteckningen DT SAM, men motsvarande för NEX är mycket bättre,

//Lennart

Tror man inte skall glömma att kitzoomae lider av ojämn kvalite. Har man tur får man ett bra har man otur får man ett dålifgt men troligen får man ett hyffsat....
Sett detta många gånger tidigare.
Jag och en kolega köpte en nex-5 förra året med kitobjektivet. Jag är jätte nöjd. Min kolega är missnöjd. Detta beror troligen på variationen i kit glugg. Jag hade tur han otur. Samma med ettgamla 70 kitten eller nyare sam kiten till AXXX APC. Vissa jätte nöjda andra jätte missnöjda.
 
Jag skulle vilja se hur min Nikonpannkaka fungerar på NEX-7. Den är utmärkt på D3, men inte säkert den funkar alls lika bra på en NEX (och tyvärr blir den förstås inte fullt så kompakt heller eftersom adaptern tar en del plats).

Nikon D3_2011-06-16.jpg
 
Få plattformar är så öppna som NEX i kameravärlden.

Öppna på vilket sätt? Källkoden till kamerans programvara är väl inte öppen? Går det att ladda in egen firmware i kameran? (Det senare går med rätt många av Canons kompaktkameror, och en del av deras systemkameror, men det beror inte på att plattformen är öppen utan på att folk har gjort reverse-engineering på den.)

Om du menar du öppen i meningen att det går att montera en hel mängd objektiv av olika fabrikat (med hjälp av adapter) så finns det flera andra "plattformar" som har samma egenskap, t.ex. Canon EOS och Micro Four Thirds.
 
Har Sony själva sagt något om huruvida de stöder användning av objektiv från andra tillverkare med adaptrar i NEX-systemet? (De gör såvitt jag vet inte några adaptrar själva - tror Fuji är den enda tillverkaren som gör det med sin adapter för Leica M till Fuji X.)

Det är hur som helst som Per skriver inget unikt för Sony - däremot är det möjligen så att det finns fler tredjepartsadaptrar för NEX, och det kanske beror på att Sony varit lite slöa med att komma ut med egna objektiv för systemet. Oavsett vilket så finns det nog i dagsläget ingen bättre "plattform" för olika objektiv än just NEX (med tanke på sensor och dylikt).
 
Jag skrev ett brev till Metabones ( som gör en adapter som tillåter bländare och IS på EF objektiv fungera på NEX) och frågade om den nu fungerar och om den finns att köpa i Sverige. Detta är svaret.
Hi
Yes we have inner reflections problems on very beginning, which is same version as Ver .00, But start from Ver .01 we already add parts on the adapter all problems has been solved.
Also some software issue on beginning, but all solved also.

I think not available in Sweden, because we still have long queue of waiting list
Thanks
Mark
 
Öppna på vilket sätt? Källkoden till kamerans programvara är väl inte öppen? Går det att ladda in egen firmware i kameran? (Det senare går med rätt många av Canons kompaktkameror, och en del av deras systemkameror, men det beror inte på att plattformen är öppen utan på att folk har gjort reverse-engineering på den.)

Om du menar du öppen i meningen att det går att montera en hel mängd objektiv av olika fabrikat (med hjälp av adapter) så finns det flera andra "plattformar" som har samma egenskap, t.ex. Canon EOS och Micro Four Thirds.

Nää, och det är nog bara bara bra att vi slipper "öppen lekstuga" även med kamerornas "operativ". Jag har personligen svårtatt se några större vinster med det. Snarare mer strul i form av garantikonflikter m.m. Baksidan av det ser vi väl tillräckligt nu med Android-mobilerna. Det kan vara funktionellt ibland men alla är inte nödvändigtvis snälla som bjuder på egna fixar och egen firmware.

Jag menar självfallet i detta sammanhang att man praktiskt taget har tillgång till ett nästan obegränsat utbud av objektiv genom den stora floran av adapters som tagits fram till NEX på mycket kort tid. En bred tillgång till objektiv är det absolut viktigaste för en kameraplattform även om det finns andra tillbehör som också är viktiga. NEX 7 är på många sätt unikt gränsöverskridande därför att det är den första CSC-kameran som omvittnat klarar av att hålla hyfsat jämna steg även med de felsta av dagens FF-kameror. Av det skälet är den mer intressant för många proffs än alternativ med sämre bildkvalitet, som lätt och kompetent extrakamera. Jag är också medveten om att det finns andra alternativ såsom fourthirds m.fl.

Det är ju just denna öppenhet som gjort att NEX lyckats så pass väl. Det har ju gjort att Sony lyckats komma undan med att faktiskt inte ha något vidare utbud av E-mountobjektiv, för folk vet att de kan satta på annat på den bajonetten. Man hör väldigt få kommentarer kring objektivutbudet av det skälet. Jämför gärna med vad som sagts om Sonys fetkamerasystem fast man till dett ahar avsevärt större utbud av orginalobjektiv. Även om det finns det mesta till Canon så är nog incitamentet till att använda tredjepartsobjektiv väldigt mycket mindre där. NEX hade aldrig lyft utan den flexibiliteten och det utbudet.
 
Har Sony själva sagt något om huruvida de stöder användning av objektiv från andra tillverkare med adaptrar i NEX-systemet? (De gör såvitt jag vet inte några adaptrar själva - tror Fuji är den enda tillverkaren som gör det med sin adapter för Leica M till Fuji X.)

Det är hur som helst som Per skriver inget unikt för Sony - däremot är det möjligen så att det finns fler tredjepartsadaptrar för NEX, och det kanske beror på att Sony varit lite slöa med att komma ut med egna objektiv för systemet. Oavsett vilket så finns det nog i dagsläget ingen bättre "plattform" för olika objektiv än just NEX (med tanke på sensor och dylikt).

Nä, det är inte unikt med adapters men det är nog unikt om man betraktar den bredd som tagits fram på mycket kort tid till NEX. Att lyckas med det kräver att man har industriella vänner som är beredda att hjälpa till. Vet inte om adapters men på något sätt har man ju lyckats attreahera tillverkare av adapters att spotta ur sig sådanna på löpande band. Däremot läste jag på FS:s förstasida vid något tillfälle att man gjort specarna tillgängliga för tredjepartstillverkare av objektiv (utan adapters) och att vi kunde förvänat oss objektiv från Sigma och Tamron och en del andra då på lite sikt och nu börjar de komma

Sony hade säkert som alla andra helst velat sälja alla de objektien själva med de insåg nog att om de skulle lyckas med projektet att verkligen kunna etablera NEX, så måste folk få skruva på precis vad de själva vill för att man skulle slipa stå där med kritiken att visst det är väl en jättefin kamera men det finns ju tyvärr inga objektiv till den. Sony hade inget annat val.
 
Det är ju just denna öppenhet som gjort att NEX lyckats så pass väl. Det har ju gjort att Sony lyckats komma undan med att faktiskt inte ha något vidare utbud av E-mountobjektiv, för folk vet att de kan satta på annat på den bajonetten. Man hör väldigt få kommentarer kring objektivutbudet av det skälet. Jämför gärna med vad som sagts om Sonys fetkamerasystem fast man till dett ahar avsevärt större utbud av orginalobjektiv. Även om det finns det mesta till Canon så är nog incitamentet till att använda tredjepartsobjektiv väldigt mycket mindre där. NEX hade aldrig lyft utan den flexibiliteten och det utbudet.

Alla tillverkare av kameror med kort registeravstånd kan utnyttja detta -det finns till MFT och lär komma att finnas till Fuji X eftersom kameratillverkarna inte kan hindra någon från att göra rent mekaniska adaptrar. Just nu har dock NEX en fördel med sina sensorer och det stora utbudet av adaptrar.

Det finns t.ex. massor av adaptrar för att köra Nikon F på Canon EOS (och det fungerar utmärkt för det mesta).
 
Nää, och det är nog bara bara bra att vi slipper "öppen lekstuga" även med kamerornas "operativ". Jag har personligen svårtatt se några större vinster med det.
Jag ser mängder av fördelar. Bl.a. skulle jag kunna fixa buggar och misfeatures som kameratillverkarna inte bryr sig om att åtgärda. Dessutom skulle jag kunna lägga till nya funktioner som få andra vill ha och som kameratillverkarna därför inte bryr sig om att ens fundera på.

För den som tycker att det är kul med kamerateknik finns redan nu kameror med öppen källkod att köpa. De är dock lite annorlunda jämfört med vanliga konsumentkameror, så de passar inte alla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.