Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Tråden tycks dessutom kapad av några få konicakillar som för dialog med varandra, har själv stökat, men fel ställe. Kan vi inte skapa en egen tråd för det och låta denna handla om just Nex-7. Blir stökigt för alla andra annars.

Konica-killar hmm, märkligt nog så pågår ju dessutom i så fall en helt parallell OT- diskussion i i denna Sony NEX-tråd om Canon-objektiv av allt, med adapters på spegellösa kameror som dessutom inte nödvändigtvis är en NEX. En del som deltar här har ju helt andra spegellösa system och de har varit välkomna de med för vi har ju ett gemensamt problem. Det har ju handlat allmänt om alla typer av gamla objektiv som kan vara intressanta att använda manuellt och inte bara med NEX. Problemet med NEX och kanske även Ricoh m.fl. är ju att det inte finns mycket till objektivutbud ännu i den fattning ens kamera har. Så frågan har faktiskt varit hyfsat relevant oavsett vilken kamera man haft.

Vi har dessutom hållit detta forum under armarna lite, precis som vi brukar ett tag när de helt håller på att dö sotdöden. Det här forumet stod i princip helt stilla för några veckor sedan. A77-forumet är det som lever starkast och det är dessutom överlägset mest OT av dessa två och det lever för att det är OT. Skälet är att Sony är så pass litet att vi har svårt att få det momentum som Canon och Nikon-forum får naturligt bara genom att användarna är så många fler. Det kan ni ju tänka på som inte har dessa problem i era trådar.

Du är dessutom i ett Sony-forum nu. Här råder OT-kultur av just nämnda skäl och det som är OT i NEX 7 forumet är ingenting mot hur i princip alla Sony-forum ser ut. Det som utmärkt Sony-forumen är väl annars att det varit högre i tak här än på andra ställen, vilket lett till att man ofta varit välkommen hit även om man har andra grejor och t.o.m. vill ta upp frågor av mer generell natur..

Men när det gäller just manuella objektiv med adapter till spegellösa system så håller jag med, för det har inte primärt med NEX att göra utan om att lösa objektivutbudsfrågan till alla möjliga system som alla kan använda samma typer av objektiv förutsatt att det finns adapters.

Även här kan ju emellertid de som primärt inte kör Sony kanske vara lite mer ödmjuka och förstå att ni även här är vana vid större utbud av både objektiv och annan utrustning till era Canon- eller Nikonsystem än det vi har som automatiskt ger ett större momentum i era trådar. Ni har då heller inte samma behov att dryfta tredjepartslösningar eftersom ni är bortskämda med att allt finns till era kamerahus. Det finns dock ett litet undantag för Canon-fotografer och det är just att Canon inte har några CSC (Compact System Camera) och det är väl därför ni är här och har synpunkter på vad vi gör. Annars skulle ni nog hållit till där istället om det funnits något det stod Canon på och då skulle ni föra era diskussioner om tredjepartsobjektiv till era CSC där och inte här.
 
Senast ändrad:
Problemet är att tråden blir en liten klubb med 2-3 personer som svarar varandra bara, precis som vissa andra Sonytrådar, med inlägg i romanform. Men men, vi får alla tycka olika, sa bara vad jag tyckte.
 
EF gluggar har ju ingen bländaring, men det finns adapter med inbyggd sådan.
Att ha bländaren bakom optiken lockar dock inte mig personligen.

/Janne

Nu skall jag berätta något, jag äger en adapter för Canon EF med inbyggd bländare och vet ni vad; den fungerar!!
Nu har jag inte provat den på så många gluggar, men EF 24 mm 1.4, EF 50 1.4, EF 135 2.0 och EF 300 mm har jag testat och det fungerar, fast siffrorna på adaptern verkar godtyckliga.
Det känns som det behövs ordentlig nedbländning för att få ordentlig effekt, dvs ökad kvalitet och skärpedjup. Ett annat potentiellt problem är att bländarlamellerna sitter helt oskyddade. Det kanske är lika problematiskt som att det inte sitter någon spegel framför sensorn(utsatthet för damm); dvs inget problem alls.

Jag har läst många som klagar på adaptern med inbyggd bländare. En del säger att det inte fungerar och att det blir vinjetter, andra är misstänksamma i största allmänhet.

Min känsla är att det nästan uteslutande handlar om människor som inte har provat, men som ändå ger sig in i diskussionen med allmänt troende. Påminner om reportern som skrev om första telefonen. Även om den fungerar så har den inget användningsområde, skrev han skeptiskt.
 
Problemet är att tråden blir en liten klubb med 2-3 personer som svarar varandra bara, precis som vissa andra Sonytrådar, med inlägg i romanform. Men men, vi får alla tycka olika, sa bara vad jag tyckte.

Alla är förstås välkomna att svara.

Visst kan det bli så att bara ett fåtal diskuterar i en sidodiskussion om det inte är så många som är intresserade av just det delämnet. Allt kan inte intressera alla, så vi får stå ut med att en del inlägg inte är läsvärda. Saker som är läsvärda för dig kanske inte är läsvärda för mig och tvärtom. Det är lätt att hoppa över de inlägg som inte är intressanta.

En viss homogenitet är förvisso bra (det är ju därför det finns olika ämnesområden i forumet), men jag tycker att det ofta är fler inlägg som klagar på off-topic än off-topic-inlägg.
 
Nu skall jag berätta något, jag äger en adapter för Canon EF med inbyggd bländare och vet ni vad; den fungerar!!
Visst ska man prova om man är intresserad, men att placera bländaren bakom objektivet blir helt enkelt icke-optimalt. Det kan förstås bli acceptablelt, men man bör vara medveten om vad man köper.

Conurusadaptern som översätter bländarstyrningskommandon från NEX:en till det "språk" som EF-objektiv pratar är förstås ett bättre, men dyrare, val.
 
Senast ändrad:
Kolla på Scandinavian Photo. De har i sin lista bl a en med bländare för användning av moderna EF-objektiv. Tror kostnaden var 950:-.

Nu har jag kollat på Scandinavian Photo. Priset är 1650 kr.

För ungefär en tusenlapp till får man en Conurusadapter med bländarstyrning. (Fast då måste man smuggla in den för att slippa tull och moms. :)
 
Problemet är att tråden blir en liten klubb med 2-3 personer som svarar varandra bara, precis som vissa andra Sonytrådar, med inlägg i romanform. Men men, vi får alla tycka olika, sa bara vad jag tyckte.

Ja och nu har Sony-tråden kapats av ett fåtal Canon-personer som bedriver en Canon-adapterdiskussion. Man kan ju undra hur det greppet tagits emot i ett Canon-forum. För det är ju inte en siffra rätt i värsta fall. Dessutom får de storsint hjälp av en Sony-användare. Det är väl ganska fint kan jag tycka? Vem vet, jag kanske skaffar en Canonadapter själv och köper lite objektiv som inte finns till Sony. Det är väl en fin korsbefruktning.

Det är nästan som när jag förr brukade kolla vad Canon och Nikon-användare lagt in för omdömen om Sigma- och Tamron-objektiv på www.fredmiranda.com. Skulle jag varit hänvisad till kommentarer från Sony-folk skulle det inte funnits mycket att läsa.

Upplysningsvis kan jag även medddela att vi har gjort ganska omfattande objektivtester ett tag några av oss i omgångar där vi jämfört teleobjektiv från olika tillverkare till Sony och Hexanon-objektiv med NEX7, A77 och A900 och det har förekommit både flitigt filutbyte och ganska omfattande mailväxling över nätet där det avhandlats helt utanför forumen. Det är egentligen bara resultataet av de testerna som jag och andra delgivit forumen. Allt runt själva arbetet med testningen har gjorts utanför.
 
Det var väl att ta i. Den fungerar inte med NEX-5N och NEX-7. Såvitt jag vet fungerar den med tidigare NEX-modeller.

Hursomhelst så lär det vara fixat rätt snart. Det är ett mjukvaruproblem och inte ett mekaniskt problem som gör att adaptern inte passar och måste byggas om.

Det var ju en tröst i eländet. Kanske man skall köpa en äldre modell?
 
Nej, vänta på ny firmware istället.

Eller använd den adapter du har. Den är väl inte helt usel?
 
Alla är förstås välkomna att svara.

Visst kan det bli så att bara ett fåtal diskuterar i en sidodiskussion om det inte är så många som är intresserade av just det delämnet. Allt kan inte intressera alla, så vi får stå ut med att en del inlägg inte är läsvärda. Saker som är läsvärda för dig kanske inte är läsvärda för mig och tvärtom. Det är lätt att hoppa över de inlägg som inte är intressanta.

En viss homogenitet är förvisso bra (det är ju därför det finns olika ämnesområden i forumet), men jag tycker att det ofta är fler inlägg som klagar på off-topic än off-topic-inlägg.

Jag är inte emot diskussionerna, de berörda är kunniga och skriver väldigt bra inlägg som jag gärna läser, vad jag menade är att de "kapar" en tråd som egentligen borde handla om ämnet för tråden, i detta fall NEX-7. Att man avhandlar en Canon-adapter i några få inlägg är inte att kapa, däremot att sida upp och sida ner prata om t ex vilka hexanonobjektiv man köpt och skall testa. Använd istället tråden jag precis la upp om manuella objektiv, eller skapa en själv. Att man håller liv i en döende tråd håller jag inte alls med om, den får gärna vara vilande några veckor tills någon har något att säga angående Nex-7. Ofta gnälls det på att folk skapar trådar som redan är avhandlade och att de borde söka i forumet istället. Klart de inte gör det om t ex denna tråd handlar mest om helt andra saker, om än med en anknytning, i detta fall att objektiven går att använda på kameran.
 
Problemet är att tråden blir en liten klubb med 2-3 personer som svarar varandra bara, precis som vissa andra Sonytrådar, med inlägg i romanform. Men men, vi får alla tycka olika, sa bara vad jag tyckte.

Som Stenis säger så är vi på Sony-sidan så himla få till antalet. Ofta domineras den av bara Lennart och Mats som är stora kreatörer där den ena har så mycket objektiv att han räknar i kilo och kubik och får väga skrotet vid järnvägsstationen och betala extra till och med på bussen när han är ute och fotar.

Sonysidorna har aldrig dragits sig för att nämna andra kamera-modeller i både possitiva och negativa ordalag. Se bara vad mycket tydligt vi nämner att Sonysensorn tas bättre om hand av Nikons-Ingenjörer, även om Sony närmar sig med fart.

På Sonysidorna är alla välkomna ovasett vad man äger för kamera. Nexarna har dock breddat trådarna då den på något sätt inte riktigt ses som en Sony-modell. Nex 7 möts med större respekt än övriga Sonys just för att dom storas optik kan skruvas på den samma. Nexcan MK Seven kunde den ha hetat -:)-:)
 
Idag fotade jag en grupp med 40 människor utomhus.

På Gitzostativet: 5D mk2 + EF 50 bl 8 100 ISO.

Runt halsen: NEX 7 med kitobjektivet och i läge P. Tryckte iväg några handhållna rutor.

Filerna interpolerades till 40x60 cm i 360 dpi, eftersom det var förutsättningen för jobbet. Ur dessa filer gjorde jag en beskärning motsvarande en A4 i mitten av filerna. Dessa jämför jag nu på min iMac 27 tum av senaste snitt.

En ojämn kamp?

Inte alls, det är verkligen svårt att säga vilken som är bättre. Canon-filen känns en aning renare, medan NEX-filen känns lite krispigare. Jag skall skriva ut bägge testerna och jag är helt säker på att det kommer att bli dött lopp.

Nu kan jag tryggt börja avveckla mina gamlingar.
 
Problemet är att tråden blir en liten klubb med 2-3 personer som svarar varandra bara, precis som vissa andra Sonytrådar, med inlägg i romanform. Men men, vi får alla tycka olika, sa bara vad jag tyckte.

Är det ett problem?

Om det bara är ett fåtal personer som är aktiva är väl inte deras fel, utan istället alla andra som inte skriver lika flitigt. Lite fånigt att säga att de som skriver mycket ska sluta med det för att det ska bli balans.

Ingen hindrar väl andra att skriva en hel del.

Dessutom håller jag inte med i sak. Det är högst relevant att diskutera Konika-objektiv med adapter för NEX. Sedan kommer några och har skaffat en hög med Rokkor-objektiv och så blir det en tids snack om det.

Den här tråden är dessutom väldigt mycket ON-topic, i alla fall för att vara i Sonyforumet. Förvånansvärt lite snack om gamla pingstpastorer, strängteori, kroppsbehåring, personlig integritet osv. Tycker den är lite trist i jämförelse med annat faktiskt.

Förstår inte klagomålet alls.


/Mats
 
Jag är mer och mer övertygad om att det blir en NEX-7 för min del. Jag tycker egentligen bättre om Fuji X-Pro1, men kan inte riktigt motivera merkostnaden och möjligheten med focus peaking finns inte i den kameran.

Tidigare klagade jag i tråden på att Sony snålat in på GPS:en i NEX-7, men nu har jag testat att geotagga bilder med hjälp av ifånen och Lightroom och det fungerar tillräckligt bra för mina "behov". (http://www.fotosidan.se/blogs/afe/geotaggning-med-lightroom-4-och-en.htm)

Någon som har erfarenhet av hur de Nikonadaptrar med stativfäste fungerar (just när det gäller själva stativfästet)?
 
Ofta domineras den av bara Lennart och Mats som är stora kreatörer där den ena har så mycket objektiv att han räknar i kilo och kubik och får väga skrotet vid järnvägsstationen och betala extra till och med på bussen när han är ute och fotar.

Ja, jag vete sjutton vad Lennart ska göra med sin stora objektivarsenal, men han har ju många kameror också så det jämnar ju ut sig.

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.