Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Kikade på Hexanon-objektiven, men adaptern verkar väl lägga till en del tjocklek. Finns det några pannkakor tll NEX, förutom Sonys 16mm f2.8, som med eventuell adapter blir märkbart tunnare än Sigmas nya 30/2.8 EX DN som börjat levereras precis för NEX?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si30mmnex

Den lite ordinära ljusstyrkan vägs ju upp av att den verkar vara skarp vidöppen...

Adaptern är 19 millimeter.

Om jag mäter avståndet in till själva huset med objektiv i inskruvat läge så blir det som nedan:

Kitobjektivet: 73 mm

Hexanon 50/1,7 + adapter: 70

Hexanon 40/1,8 + adapter: 58

Hexanon 24/2,8 + adapter: 67

Alla dessa Hexanonkombos inklusive adapter har mindre totalmått än kitobjektivet.
De har ungefär samma diameter.

Det blir inte jättestort med Hexanonobjektiven men det är klart att en pannkaka från Sony blir klart mindre. Det man vinner är dock bildkvalitet, priset är oftast klart lägre och objektiven har bättre ljusstyrka.

Det man förlorar ibland är bildstabilisering (men det är långtifrån alla som har optisk stabilisering inbyggd) samt AF och peeking är mer sömlöst och smidigt med E-mountorginal än med adapter även om den funkar utmärkt därockså.
 
Nä, expert det är nog att ta i men lite har jag läst.

Kollar du på Buhla, så kan du se att den är inte alls lika vanlig som de andra två. Killen som driver L-Foto vet vad han håller på med och det avspeglas i hans priser. Han tar 3000:- för 21mm objektivet som tydligen är ännu mer ovanligt. Så allt kostar ju inte 200 spänn.

Förvånansvärt fina var de i alla fall - om man bortser från frontlocken.
Rent allmänt tycker jag locken är klart sladdriga och fladdriga på Konicaobjektiv.
De sitter inte fast. Det är väl det mest negativa med dessa objektiv.
De till Minolta-objektiven brukar vara bra mycket bättre.


Kul, Sten-Åke! Man kan nog räkna med att det blir ett visst riv efter gamla gluggar, oavsett märke till NEX.
Men antagligen är marknaden inte dummare än att de snappar upp det här. Tredjepartstillverkare kommer med all säkerhet att göra allt fler objektiv dedicerade för NEX utan att adapter behövs.

Sigmas 30/2.8 för NEX och med fattning för fler andra spegellösa kameror är antagligen bara en liten början.

Ändå känner jag på mig att trenden med just gamla "metall&glas-gluggar" kommer att överleva även det. Inte för att det är kul att blanda gammalt med nytt bara. Utan för att resultatetn i många fall blir bra.

Tröttnar du eller Mats (som du väl tänker mycket gott om just nu) på någon av gluggarna ni har kan ni ju maila mig.

//Lennart
 
Mats har ju en otrolig hög med Konica grejor och ändå var han ju ute och shoppade lite till på Tradera. Det är ju väldigt lockande nu när priserna fortfarande är så pass låga, så länge de nu är det.

Bra grejor dör inte Lennart, de bara bleknar bort lite sakta.

Ser man hur det varit till Sony så vräktes det ut objektiv när Minolta gav upp och Sony inte riktigt gjort entre och avgivit någon form av avsiktsförklaring. Då kunde man fynda många fina generation ett objektiv från mitten av 80-talet (AF gluggar och fullt kompatibla med AF i de nya kamerorna).

Nu däremot har nog det suget avtagit lite då det kommit alternativ som i en del fall är bättre till bra priser eller bara är nya för de som föredrar det. Men det hindrar ju inte att Minolta-grejorna kostar klart mer än de flesta Hexanon-objektiven, men då får man ju å andra sidan fullt kompatibla objektiv utan behov av adapter.
 
Senast ändrad:
Kikade på Hexanon-objektiven, men adaptern verkar väl lägga till en del tjocklek. Finns det några pannkakor tll NEX, förutom Sonys 16mm f2.8, som med eventuell adapter blir märkbart tunnare än Sigmas nya 30/2.8 EX DN som börjat levereras precis för NEX?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si30mmnex

Den lite ordinära ljusstyrkan vägs ju upp av att den verkar vara skarp vidöppen...

Konica var kända för att ha så kort registeravstånd.
Det gör att dessa adaptrar är kortare än andra, 19 mm. har jag för mig att den är.

Det gör att ett normalobjektiv med adapter blir c:a 10 mm kortare totalt än kitzoomen och ett 40/1,8 blir ytterligare 10-15 mm kortare.


/Mats
 
Kul, Sten-Åke! Man kan nog räkna med att det blir ett visst riv efter gamla gluggar, oavsett märke till NEX.
Men antagligen är marknaden inte dummare än att de snappar upp det här. Tredjepartstillverkare kommer med all säkerhet att göra allt fler objektiv dedicerade för NEX utan att adapter behövs.

Sigmas 30/2.8 för NEX och med fattning för fler andra spegellösa kameror är antagligen bara en liten början.

Ändå känner jag på mig att trenden med just gamla "metall&glas-gluggar" kommer att överleva även det. Inte för att det är kul att blanda gammalt med nytt bara. Utan för att resultatetn i många fall blir bra.

Tror också det håller i sig och det är ju lite kul. Focus Peaking har gett nytt liv i gamla manuella objektiv.

Tredjepartstillverkare som ändå gör dumma manuella objektiv, finns ju ingen anledning att köpa för NEX. Samyang 8mm FishEue t.ex. finns i NEX-version, men det tillför ju inget att köpa den och bli låst till NEX, bättre då att köpa till ett annat system och en enkel billlig adapter för några hundra, så får man två objektiv i ett.

Jag vill ha tag i en billig dum Sony A - NEX. Finns det?
Alltså en helt simpel, ingen dyr original för flera tusen.

5 000 kr för LA-EA2 är ju löjligt dyrt. Det får man ju nästan en hel kamera för.


Tröttnar du eller Mats (som du väl tänker mycket gott om just nu) på någon av gluggarna ni har kan ni ju maila mig.

//Lennart

Du har ju redan fått ett erbjudande som du då ratade med ungefär, "tack men jag avstår från de där gamla"... nåt. Det var precis efter att jag publicerat en lite usel bild på en viss hackspett :)

Jag tror ändå att såna objektiv inte är så vassa att de ger en NEX-7 full rättvisa och att därför skillnaden till en NEX-5N blir ganska liten, så det blir en sån för miin del som komplement, för nåt måste jag ju ha att sätta mina objektiv på. Jag har dessutom alldeles för många och flera dubletter, så det blir väl en hög över. Har bl.a. två stycken 50/1,7 och två 135/2,5 och en 135/3,5.

Vi får se.


/Mats
 
Rent allmänt tycker jag locken är klart sladdriga och fladdriga på Konicaobjektiv.
De sitter inte fast. Det är väl det mest negativa med dessa objektiv.
De till Minolta-objektiven brukar vara bra mycket bättre.

Man kan köpa billiga generiska objektivlock av hyfsad kvalitet på Kaffebrus eller Tradera.
 
Men antagligen är marknaden inte dummare än att de snappar upp det här. Tredjepartstillverkare kommer med all säkerhet att göra allt fler objektiv dedicerade för NEX utan att adapter behövs.

Det är ju faktiskt bekvämare med dedicerade objektiv. Vi har vant oss vid autofokus och bildstabilisering.

Jag har provat att använda flera gamla manuella objektiv på min spegellösa systemkamera av Annat Märke™, men kommer nog att skaffa en telezoom som är anpassad till systemet. Det är lite för bökigt att använda ett långt objektiv manuellt så som jag vill avända det (dvs utan stativ).

Däremot känner jag inte något behov av att skaffa något makroobjektiv till den spegellösa systemkameran (av Annat Märke®). Det gamla manuella Olympus-makrot tycker jag fungerar utmärkt med adapter. Makrofoto är ju lite stillsammare också, och stativet är inte lika mycket ivägen (utom när man jagar humlor).
 
Kikade på Hexanon-objektiven, men adaptern verkar väl lägga till en del tjocklek. Finns det några pannkakor tll NEX, förutom Sonys 16mm f2.8, som med eventuell adapter blir märkbart tunnare än Sigmas nya 30/2.8 EX DN som börjat levereras precis för NEX?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si30mmnex

Den lite ordinära ljusstyrkan vägs ju upp av att den verkar vara skarp vidöppen...

Adapterns tjocklek kommer man inte undan, så det är nog svårt (läs omöjligt) att få till något med adapter som är tunnare än ett objektiv som är konstruerat för NEX.
 
Billigare :
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-EA1

Och inte tar dom 5k för adaptern utan 3500 för http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-EA2

Ja 3500 är dyrt det med men har man en samling A-fattnings gluggar så är det kanske inte så dyrt ändå.

Ja som sagt, LA-EA1:an finns ju med för och nackdel jag redan beskrivit. En aning bättre bildkvalitet till följd av avsaknad av spegelfilmen men ingen fasdetekt AF och inget stöd för skruvdrivna objketiv. Mindre känslighet för ghosting.

LA-EA2 kostar inte 5000 som du mycket riktigt påpekat. Jag köpte min hos Sony Center som ju inte är kända för att ha "Myrornas prisbild" direkt och det kostade runt 4000 precis när jag köpte första batchen av NEX 7 som kom i december. Det ger stöd för skruvdrivet, fasdetekt AF samt microjustering av fasdetektfokuseringen. Priset är en aning sämre bildkvalitet (negligerbart) samt en aning mer känslighet för ghosting. Har dock aldrig sett det med exv. mina eller Mats Sigma-objektiv.
 
Adapterns tjocklek kommer man inte undan, så det är nog svårt (läs omöjligt) att få till något med adapter som är tunnare än ett objektiv som är konstruerat för NEX.

Jag undrar om inte Zeiss 24:an är längre eller lika lång som Hexanon 24/2,8:an med adapter jag har. Vi har ju siffrorna i mitt tidigare inlägg, så det är väl bara att jämföra.

Jag mätte totallängd från objektivfront till kamerans främre plåt och det mätte 67mm för sagda ekípage. Man ska då jämföra Zeissens längd plus objektivfästet som sticker ut med 7mm. Enligt fakta på CyberPhoto är måtten 63 x 65,5 mm och jag tror 65,5 är längden. Hur man än mäter så blir Zeissen 70 eller 72,5 och det är längre än ett Hexanon med adapter. Inga andra jämförelser utom måtten.

En Zeiss är ju en Zeiss men vad jag vet saknar detta objektiv precis som det andra ekipaget inbyggd stabilisering (men det kan man oftast leva utan med ett vidvinkel). Sen har man ju självklart AF i Zeissen och den är ett snäpp ljusstarkare. Skulle dock inte bli förvånad om Hexanonen är skarpare. Det är ju inte primärt Zeissens styrka vad jag förstått utan den briljerar snarare med sin fina bokeh om jag läst rätt. Skit vore det väl annars om inte Zeissen skulle ha någon riktigt stark "selling point" i förhållande till Hexagonekipaget. Den kostar ju nästan 5ggr mer.

Så slutsatsen är att det mycket väl kan vara så att vissa kombinationer av de sena små Hexanonobjektiven mycket väl kan ha mindre totallängd med adapter än ett objektiv helt byggt för NEX. Jag jämförde ju med kitobjektivet tidigare men här är det ett objektiv med samma brännvidd vilket kanske är en mindre ojämlik betraktelse. Dessa Hexanonobjektiv jag pratar om finns alltså ofta i flera varianter och det är just de senaste upplagorna man gjort medvetet små.
 
Senast ändrad:
Hej,

vad använder ni / rekomenderar för adapter till NEX 7an för att kunna använda Canonobjektiv?

// Håkan

Kolla på Scandinavian Photo. De har i sin lista bl a en med bländare för användning av moderna EF-objektiv. Tror kostnaden var 950:-. Sedan finns ju utan bländare för Canon FD och FDn. Priset ungefär detsamma. Men det lär finnas fler på eBay. Bara sök på nätet.

Den inbyggda bländaren vet jag inte om den är så bra. har inte läst några utlåtanden om den.

//Lennart
 
........................Du (Lennart A avses) har ju redan fått ett erbjudande som du då ratade med ungefär, "tack men jag avstår från de där gamla"... nåt. Det var precis efter att jag publicerat en lite usel bild på en viss hackspett :)

Jag tror ändå att såna objektiv inte är så vassa att de ger en NEX-7 full rättvisa och att därför skillnaden till en NEX-5N blir ganska liten, så det blir en sån för miin del som komplement, för nåt måste jag ju ha att sätta mina objektiv på. Jag har dessutom alldeles för många och flera dubletter, så det blir väl en hög över. Har bl.a. två stycken 50/1,7 och två 135/2,5 och en 135/3,5.

Vi får se.


/Mats

Han kan väl ändra sig vetja.
50/1,7 är väldigt skarp och den gör NEX:en full rättvisa. Det blir nog inte mycket bättre.

Hexanon 135/3,5:an lär annars vara den vassaste av de du listat här tillsammans med F3.2:an och den är mindre och kompaktare också. Jag undrar fortfarande om det var därför du ropade in en sådan på Tradera när du hade två F2,5:eek:r.

Citat från Buhla
"The Hexanon AR 135 mm / F2.5 provides very good image quality. Although not as razor-sharp as the Hexanon / Hexanon AR 135 mm / F3.5 or the Hexanon AR 135 mm / F3.2, its sharpness is satisfying. The images have high contrast with great colour fidelity, no barrel or pincushion distortions are visible."

Du får väl testa dem, mot varann. Jag tyckte båda F2.5:eek:rna jag testade var hyfsade.
 
Tråden tycks dessutom kapad av några få konicakillar som för dialog med varandra, har själv stökat, men fel ställe. Kan vi inte skapa en egen tråd för det och låta denna handla om just Nex-7. Blir stökigt för alla andra annars.
 
För Canon FD på NEX kan man använda nån billig som man hittar på Tradera eller Ebay.

För Canon EF på NEX kan man använda den här adaptern från Conurus, med full bländarstyrning från kameran. Den är inte billig.
 
Tråden tycks dessutom kapad av några få konicakillar som för dialog med varandra, har själv stökat, men fel ställe. Kan vi inte skapa en egen tråd för det och låta denna handla om just Nex-7. Blir stökigt för alla andra annars.

Yep. Starta gärna en tråd om manuella objektiv på NEX:ar och andra spegellösa systemkameror! Jag deltar nog i en sån.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.