Annons

Sony Nex-7

Jo men det kanske funkar. Kollade igår och då hade någon med ett ryskt namn lagt ut några zoomar och just kört med "samlartillfälle". Där handlade det om över 2000 spänn men att döma av fodralen, så var de nog i nästan nyskick, så för rätt person kan ju öven det priset vara OK. Det finns också en del ovanliga Hexanon som jag sett prissatts upp mot 3000.

Jag såg dem också. Just Varifocal 35-100/2.8 är ett ganska ovanligt objektiv som samlare vill ha, så det är ingen idé att försöka hitta ett sådant till fyndpris. Stort, tungt och klumpligt är det också, samt att det är varifocal och inte zoom, så man måste justera fokus så fort man har ändrat brännvidden.

Jag kommer lite vagt ihåg att det fick beröm av fototidningarna på den tiden det begav sig, och buhla.de bekräftar det.

Det finns dock några billigare Hexanon AR-objektiv ute på Tradera nu. Förmodligen kommer slutpriset på dem inte att bli så jättehögt.

Dessutom har jag för mig att jag såg ett och annat Hexanon-objektiv som såldes tillsammans med kamera (och som inte syns i sökningen ovan).
 
Ni NEX-7are, kör ni med några av Sonys egna objektiv med af eller är det manuella och peeking för hela slanten?

Nej, jag kör med vanliga A-objektiv också via adapter LA-EA1: Sony Zeiss 85/1.4ZA, Zeiss 24-70/2.8SSM, Zeiss 16-35/2.8SSM, Sony 50/1.4 och Sony 16-50/2.8 SSM. Adapter LA-EA2 ger även fasdetekterande AF och driver skruvdrivna gluggar, men kostar onödigt mycket.

På alla SSM-gluggarna får jag då även AF (långsam kontrastsökande). Men kör även med fördel MF +focuspeaking.

//Lennart
 
Jag kör med både kitobjektivet (som jag tycker är hyfsat faktiskt) och med adaptern Adapter LA-EA2 (den som kostar onödigt mycket enligt Lennart och det har han ju helt rätt i). Jag skaffade den enbart för att jag ville ha möjlighet att köra även gamla skruvdrivna små Minolta-objektiv och då har man inget val med NEX. LA-EA1 är inget alternativ då. Jag hade dessutom adaptern tillsammans med det eminenta Sigma 17-70 på safari för närliggande motiv och landskap. Fördelen med det är att det har inbyggd bildstabilisering i objektivet och ger stabilisering även med NEX:en som ju inte har sensorstabilisering.

Däremot kan det vara en poäng att använda LA-EA1 av andra skäl med NEX och det är att den saknar fast spegel och därför inte stjäl ljus. Bilderna blir då en liten liten aning bättre rent tekniskt men just ljusförlusteffekten påverkar så lite rent praktiskt att det inte är något att gå igång på i sig. Däremot kan LA-EA2 ge s.k. ghosting (spökeffekter) där delar av bilden börjar leva sitt eget liv och det däremot kan vara förödande för bildkvaliteten. Det senare är alltså något som inte kan uppstå på samma sätt med LA-EA1 då den halvgenomskinliga spegeln, som är boven, saknas.

Jag får tre små lätta Hexanon-objektiv idag som jag kommer ha som "gå omkring utrustning" tillsammans med adapter. Det fina med focuspeaking som man faktiskt inte kommenterat i någon större utsträckning vad jag sett, är att det också är betydligt snabbare än traditionell MF, förutsatt att man nöjer sig med att gå direkt på peeking-märkningen och avstår från att gå in i förstoringsläget med focusing aid. (mest har vi ju annars pratat om hur bra detta är för att sätta fokus perfekt). Förr stod jag där med en taskig mörk sökare och vred på objektiv som inte var gjorda för MF och försökte och försökte. Nu går det på sekunder.

Jag tror inte att det blir MF med peaking för hela slanten för det men det är klart vanebildande att man nu på ett bra sätt kan få betydligt bättre koll på var man sätter skärpan än tidigare och det gäller även kontrollen av hur skärpedjupet ligger i bilden utan att man för den delen behöver blända ner..
 
Senast ändrad:
Dessutom har jag för mig att jag såg ett och annat Hexanon-objektiv som såldes tillsammans med kamera (och som inte syns i sökningen ovan).

Detta Hexanon AR 40/1.8, t.ex.
(Inklusive en Konica-kamera och ett Hexanon AR 135/3.5 och en Sigmazoom). Just nu ligger högsta budet på 150kr och auktionen slutar om en dryg timme. Jag gissar att slutpriset hamnar på ungefär 300kr.

Sätt inte igång allihopa och trissa upp priset nu. Det är bättre om vi här i tråden turas om att bjuda på 40:eek:rna när de dyker upp. :)
 
Ni NEX-7are, kör ni med några av Sonys egna objektiv med af eller är det manuella och peeking för hela slanten?
Jag har Sonys 18-200 för NEX som jag brukar använda när jag behöver lång brännvidd och vill ha AF, t.ex. för att fota fåglar och dylikt. Det är användbart för det mesta. Jag köpte även NEX-7 i kit med 18-55 objektivet som jag använder när jag inte vill släpa på 18-200, t.ex. för inomhusbruk.

Men när jag bara promenerar runt utomhus med kameran så har jag mest använt ett C/Y Zeiss Planar 50/1.7 den senaste tiden. Det är lite längre än "normal" på NEX, men jag har märkt att brännvidden passar mig bra. Jag har precis fått hem ett C/Y Zeiss Sonnar 85/2.8 på posten också, och har även ett set med Contax mellanringar på ingående för lite makro. Jag har alltid gillat färgerna och kontrasten som Zeiss-objektiv ger, och många av de äldre objektiven med C/Y-fattning går att hitta för relativt överkomliga priser. AF är bra att ha ibland, men när jag fotar natur så föredrar jag faktiskt MF. MF ger ett lite långsammare tempo, vilket inte nödvändigtvis är negativt, och man får bättre kontroll på vart man placerar fokus.
 
Jag kör med både kitobjektivet (som jag tycker är hyfsat faktiskt) och med adaptern Adapter LA-EA2 (den som kostar onödigt mycket enligt Lennart och det har han ju helt rätt i). Jag skaffade den enbart för att jag ville ha möjlighet att köra även gamla skruvdrivna små Minolta-objektiv och då har man inget val med NEX. LA-EA1 är inget alternativ då. Jag hade dessutom adaptern tillsammans med det eminenta Sigma 17-70 på safari för närliggande motiv och landskap. Fördelen med det är att det har inbyggd bildstabilisering i objektivet och ger stabilisering även med NEX:en som ju inte har sensorstabilisering.

Däremot kan det vara en poäng att använda LA-EA1 av andra skäl med NEX och det är att den saknar fast spegel och därför inte stjäl ljus. Bilderna blir då en liten liten aning bättre rent tekniskt men just ljusförlusteffekten påverkar så lite rent praktiskt att det inte är något att gå igång på i sig. Däremot kan LA-EA2 ge s.k. ghosting (spökeffekter) där delar av bilden börjar leva sitt eget liv och det däremot kan vara förödande för bildkvaliteten. Det senare är alltså något som inte kan uppstå på samma sätt med LA-EA1 då den halvgenomskinliga spegeln, som är boven, saknas.

Jag får tre små lätta Hexanon-objektiv idag som jag kommer ha som "gå omkring utrustning" tillsammans med adapter. Det fina med focuspeaking som man faktiskt inte kommenterat i någon större utsträckning vad jag sett, är att det också är betydligt snabbare än traditionell MF, förutsatt att man nöjer sig med att gå direkt på peeking-märkningen och avstår från att gå in i förstoringsläget med focusing aid. (mest har vi ju annars pratat om hur bra detta är för att sätta fokus perfekt). Förr stod jag där med en taskig mörk sökare och vred på objektiv som inte var gjorda för MF och försökte och försökte. Nu går det på sekunder.

Jag tror inte att det blir MF med peaking för hela slanten för det men det är klart vanebildande att man nu på ett bra sätt kan få betydligt bättre koll på var man sätter skärpan än tidigare och det gäller även kontrollen av hur skärpedjupet ligger i bilden utan att man för den delen behöver blända ner..

Jag vet inte om jag har så mycket ont att säga om LA-EA2 (förutom priset). Det verkar som om den ger ghosting med vissa objektiv, inte med andra. Framförallt tror jag jag det handlar om väldigt långa telezoomar med stor frontlinsdiameter. Detta har även framförts av Sony själva.

Ljusförlusten är i mina ögon helt försumbar och få snabb fasdetekterande AF även på gamla skruvobjektiv är ju fantastiskt i många lägen. LA-EA1 med AF ger en väldigt långsam AF, dock exakt så det förslår.

På de bildexempel jag fått av Sten-Åke har LA-EA2 med längre telezoom (G70-400SSM) på några få (av många) uppvisat allt från nästan betydelselös ghosting till kraftigare.

Men somliga ÅF vill ha nästan 5 lakan för 2:an medan 1:an går att få för c:a 1800-1900:-. Där ligger min verkliga invändning mot 2:an.

Vissa ÅF har bättre priser på 2:an och jag tror att den kommer att sjunka ned mot 3.000:- framöver. Har man dessutom ett trilskande objektiv ur A-serien som ger bak- eller framfokus ger 2:an möjlighet att microjustera. Dock inte att rekommendera om inte objektivet är hyfsat linjärt. Men i alla fall ett "plåster" för icke linjära gluggar i vissa situationer.

//Lennart
 
Går det att förstora sökarbilden när jag använder optik av annat märke på min NEX 7?

Finns det någon firmwareuppgradering till NEX7?
 
Går det att förstora sökarbilden när jag använder optik av annat märke på min NEX 7?

Finns det någon firmwareuppgradering till NEX7?

Ja det går. Skillnaden med NEX-objektiv är att allt är optimerat, smidigt och automatiskt med orginalen.
Som min funkar så går den direkt in i förstoringsläge med peeking (om den är påslagen) med orginalobjektiv.Helt enkelt lysande.

Har man tredjepartare med adapter så måste man trycka på "focusknappen" som by default sitter längst ner på baksidan. Då dyker en liten ram man kan styra med navigationshjulet. Jag brukar avstå från att styra och trycker direkt på OK-knappen i mitten av navigationshjulet och då förstoras det man kollar på. Även där är peeking aktivt när man vrider på fokusringen på objektivet. Mycket bra det med.
 
Har man tredjepartare med adapter så måste man trycka på "focusknappen" som by default sitter längst ner på baksidan. Då dyker en liten ram man kan styra med navigationshjulet. Jag brukar avstå från att styra och trycker direkt på OK-knappen i mitten av navigationshjulet och då förstoras det man kollar på. Även där är peeking aktivt när man vrider på fokusringen på objektivet. Mycket bra det med.
Det går även att ställa in fyra av knapparna till MF Assist (vad det nu kan tänkas heta på svenska), som går direkt till förstoring. Ett tryck ger 5.9x förstoring, ett till ger 11.7x. Jag brukar ha AF/MF-knappen inställd på det när jag använder manuella objektiv, den sitter bra till för tummen när man använder sökaren tycker jag.

Något jag inte sett nämnas i manualen är förresten att AF/MF-knappen går att använda för att ändra förstoringsnivå när man är i förstoringsläget, oavsett vilken funktion eller läge den är inställd på. Det går även att gå ur förstoringsläget genom att trycka ner slutarknappen halvvägs (fungerar i de flesta lägen).
 
Jag fick mina Hexanon-objektiv och jag är väldigt nöjd. Jag köpte dem inte på Tradera utan på ett klart dyrare ställe. Jag handlade hos L-Foto på nätet. Inte för att de har en 15% kampanj på objektiven just nu utan för det stora sortimentets skull och jag kunde välja skick. De är i absolut toppskick och jag betalar gärna några hundra extra för det och de ser alla nästan helt nya ut med undantag av objektivlocken. Fokusringarnas gummi känns nästan "nykladdigt". Både 24:an och 50:an är en de senaste modellerna av respektive typ. 40:an har bara gjorts i ett utförande. 40:an och 24:an kan bländas ner till bländare 22. De allra flesta andra Hexanon-objektiv stoppar på 16. Gemensamt för alla dessa sena versioner är att de är mindre och kompaktare fysiskt än de tidigare, då man under dessa år tydligen gick mot en medveten trend med mindre objektiv - om inte pannkakaor så åt det hållet och det med bibehållen optisk kvalitet.


Med kampanj betalade jag för:

24mm/2,8 1233:-

40mm/1,8 502:-

50mm/1,7 446:-

Totalt: 2181:-
 
Det går även att ställa in fyra av knapparna till MF Assist (vad det nu kan tänkas heta på svenska), som går direkt till förstoring. Ett tryck ger 5.9x förstoring, ett till ger 11.7x. Jag brukar ha AF/MF-knappen inställd på det när jag använder manuella objektiv, den sitter bra till för tummen när man använder sökaren tycker jag.

Något jag inte sett nämnas i manualen är förresten att AF/MF-knappen går att använda för att ändra förstoringsnivå när man är i förstoringsläget, oavsett vilken funktion eller läge den är inställd på. Det går även att gå ur förstoringsläget genom att trycka ner slutarknappen halvvägs (fungerar i de flesta lägen).

Ja man kan verkligen konfigurera om NEX 7:ans skärm och knappar så man blir nästan yr. Jag trodde jag hittat mitt ideal men nu håller jag på igen. Lyckligast är jag åt att jag nu har direktaccess till blixtkompensationen. Det har jag inte haft sedan KM D7D. Fattar inte att man ska behöva ner i menyerna för att styar med de i de flesta andra modeller jag haft.
 
Jag fick mina Hexanon-objektiv och jag är väldigt nöjd. Jag köpte dem inte på Tradera utan på ett klart dyrare ställe. Jag handlade hos L-Foto på nätet. Inte för att de har en 15% kampanj på objektiven just nu utan för det stora sortimentets skull och jag kunde välja skick. De är i absolut toppskick och jag betalar gärna några hundra extra för det och de ser alla nästan helt nya ut med undantag av objektivlocken. Fokusringarnas gummi känns nästan "nykladdigt". Både 24:an och 50:an är en de senaste modellerna av respektive typ. 40:an har bara gjorts i ett utförande. 40:an och 24:an kan bländas ner till bländare 22. De allra flesta andra Hexanon-objektiv stoppar på 16. Gemensamt för alla dessa sena versioner är att de är mindre och kompaktare fysiskt än de tidigare, då man under dessa år tydligen gick mot en medveten trend med mindre objektiv - om inte pannkakaor så åt det hållet och det med bibehållen optisk kvalitet.


Med kampanj betalade jag för:

24mm/2,8 1233:-

40mm/1,8 502:-

50mm/1,7 446:-

Totalt: 2181:-

Haha!

Roligt. Du har ju huxflux blivit den främsta Konica-experten här från att knappt ens sett något tidigare. Kul! Det är vad jag kallar utveckling. :)

Men varför var 24/2,8 så mycket dyrare än de andra? Det enda som jag set i den prisklassen är 57/1,2 ovh vissa äkta macron och "variofocal" (som jag inte fattat vitsen med, bara egenskapen att det ärndrar fokus när man zoomar).


/Mats
 
"variofocal" (som jag inte fattat vitsen med, bara egenskapen att det ärndrar fokus när man zoomar).

Det är samma vits med ett varifokalt zoomobjektiv som med ett parfokalt dito. De flesta moderna zoomobjektiv är parfokala, men inte alla.

Vitsen är förstås att man kan variera brännvidden. Att en del zoomobjektiv är varifokala istället för parfokala beror på att det kan vara för svårt eller för dyrt att göra objektivet parfokalt om det samtidigt ska ha alla andra önskvärda egenskaper.
 
Kikade på Hexanon-objektiven, men adaptern verkar väl lägga till en del tjocklek. Finns det några pannkakor tll NEX, förutom Sonys 16mm f2.8, som med eventuell adapter blir märkbart tunnare än Sigmas nya 30/2.8 EX DN som börjat levereras precis för NEX?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si30mmnex

Den lite ordinära ljusstyrkan vägs ju upp av att den verkar vara skarp vidöppen...
 
Jag såg dem också. Just Varifocal 35-100/2.8 är ett ganska ovanligt objektiv som samlare vill ha, så det är ingen idé att försöka hitta ett sådant till fyndpris. Stort, tungt och klumpligt är det också, samt att det är varifocal och inte zoom, så man måste justera fokus så fort man har ändrat brännvidden.

Jag kommer lite vagt ihåg att det fick beröm av fototidningarna på den tiden det begav sig, och buhla.de bekräftar det.

Det finns dock några billigare Hexanon AR-objektiv ute på Tradera nu. Förmodligen kommer slutpriset på dem inte att bli så jättehögt.

Dessutom har jag för mig att jag såg ett och annat Hexanon-objektiv som såldes tillsammans med kamera (och som inte syns i sökningen ovan).

Det är ju ett bra zoom-spann men det blir ju nästan tossigt på en NEX :).
Men det ska vara toppen rent optiskt.
 
Haha!

Roligt. Du har ju huxflux blivit den främsta Konica-experten här från att knappt ens sett något tidigare. Kul! Det är vad jag kallar utveckling. :)

Men varför var 24/2,8 så mycket dyrare än de andra? Det enda som jag set i den prisklassen är 57/1,2 ovh vissa äkta macron och "variofocal" (som jag inte fattat vitsen med, bara egenskapen att det ärndrar fokus när man zoomar).


/Mats

Nä, expert det är nog att ta i men lite har jag läst.

Kollar du på Buhla, så kan du se att den är inte alls lika vanlig som de andra två. Killen som driver L-Foto vet vad han håller på med och det avspeglas i hans priser. Han tar 3000:- för 21mm objektivet som tydligen är ännu mer ovanligt. Så allt kostar ju inte 200 spänn.

Förvånansvärt fina var de i alla fall - om man bortser från frontlocken.
Rent allmänt tycker jag locken är klart sladdriga och fladdriga på Konicaobjektiv.
De sitter inte fast. Det är väl det mest negativa med dessa objektiv.
De till Minolta-objektiven brukar vara bra mycket bättre.
 
Kikade på Hexanon-objektiven, men adaptern verkar väl lägga till en del tjocklek. Finns det några pannkakor tll NEX, förutom Sonys 16mm f2.8, som med eventuell adapter blir märkbart tunnare än Sigmas nya 30/2.8 EX DN som börjat levereras precis för NEX?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si30mmnex

Den lite ordinära ljusstyrkan vägs ju upp av att den verkar vara skarp vidöppen...
1.590 kr var ju också ett väldigt humant pris.

Sony ska själva komma ut med en eller två pannkakor senare (med AF förstås). Finns ännu inga uppgifter om när, men det ryktas om att en del nya grejer ska presenteras under första halvan av april (ännu inga uppgifter heller om vad).
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.