Annons

Sony Nex-7

Jag fick min nex-7 från sony center idag. Det hann bli mörkt innan jag fick tid att testa den. Jag har dock testat den inbyggda antiskakfunktionen, den väsnas en del, låter som en skenande eos 1d på maxbps, och jag fick en busspassagerarkö att samfällt vända sig om.

Det är något diskretare att höja iso istället. Bilderna så här långt helt ok. Den inbyggda blixten ser ut som något från en star wars film, samt känns lite ranglig. Kameran i övrigt känns massiv utan att vara överdrivet tung, Greppet är helt ok.

Jag gillar sökarfunktionen som tänds beroende om tittar på skärmen eller i sökaren. Skall ägna kvällen åt närmare studera manualen. Någon som känner till någon bra adapter för leica M?
 
Japp, bara i OSS-gluggarna ännu så länge.

Fast det ska tydligen komma 3 st nya NEX-hus i år, och det är ju möjligt att någon / några eller alla dessa kommer att ha sensorstabilisering (ifall Sony tycker att folk har skrikigt tillräckligt om'et). Det finns inga som helst tekniska hinder för detta (liksom det inte finns några hinder för att ta fram stabiliserade objektiv till Alpha-systemet, som ju vissa tredjepartstillverkare redan gjort).

För egen del tror jag inte att det kommer sensorstabilisering i NEX:arna innan Sony har kommit på en metod som funkar även för videofilmning. Den som sitter i Sonys Alpha-kameror är ju utvecklad för stillbildskamerabruk, och inte för kontinuerlig användning som vid filmning.
.
 
Jag får en i nävarna kanske redan imorgon att testa. Men föregående skribent pratade om den inbyggda antiskakfunktionen hos NEX-7. Int fan finns en sådan i "sjuan"? Bara i OSS-gluggarna som jag fattat det hela.

//Lennart

Det kallas "fotoläge antirörelseoskärpa" av hjälpfunktionen. Kan användas vid inomhusfoto eller vid telefoto för klarare bild. Är antirörelse något annat än antiskak?
 
Jag får en i nävarna kanske redan imorgon att testa. Men föregående skribent pratade om den inbyggda antiskakfunktionen hos NEX-7. Int fan finns en sådan i "sjuan"? Bara i OSS-gluggarna som jag fattat det hela.

//Lennart

Man kan få antiskak även med adapter 2 och exv. Sigmas versioner av objektiv som har OS antiskak inbyggt i objektiven. De har dock aviserat att de ska sluta skeppa OS i sina objektiv med A-mount.
 
Det kallas "fotoläge antirörelseoskärpa" av hjälpfunktionen. Kan användas vid inomhusfoto eller vid telefoto för klarare bild. Är antirörelse något annat än antiskak?

Njaaa, den här gäller tydligen mest för tämligen statiska motiv då kameran här tar flera exponeringar o lägger ihop till en skarpare o mindre brusig bildfil.
 
Det kallas "fotoläge antirörelseoskärpa" av hjälpfunktionen. Kan användas vid inomhusfoto eller vid telefoto för klarare bild. Är antirörelse något annat än antiskak?
NEX-kamerorna har ett läge för att motverka rörelseoskärpa (AMB). Det läget tar 6 bilder och kombinerar dem till en bild, för att kunna få kortare slutartiden genom att höja ISO men samtidigt hålla nere bruset. Den här funktionen är någorlunda smart dock, och om något t.ex. rört sig mycket mellan de olika bilderna så tar kameran den delen från kanske bara en bild. Så delar av bilden där något rört sig snabbt kan bli brusigare än resten av bilden.

De har även ett scen-läge som kallas "Hand-held Twilight" (HHT, jag vet inte vad det heter på svenska). Det läget är väldigt lika, men är gjort mer för stilla motiv. Skillnaden mellan AMB och HHT är att AMB prioriterar kort slutartid medan HHT prioriterar ISO. Med HHT så är risken också större att man får "spöken" i bilden om något rör sig mellan bilderna, medan AMB hanterar det bättre.
 
Skrivet 2012-02-10:

Idag var jag inne på Japanfoto vid Fridhemsplan, Sthlm. De hade just fått in en bunt NEX-7:eek:r. Gick alltså att köpa rakt över disk där. Hur många vet jag inte, men tillräckligt för att de tydligen skulle skicka några till sina andra butiker. Med tanke på hur svårfunna kamerorna har varit tänkte jag att någon annan här kanske också är intresserad - spring iväg fort då!
 
Vet du möjligen om det gällde några hus+objektivkit också? Både Japanphoto och Scandinavian verkar ju ha fått in husen, men inga kit, enligt Prisjakt... för liten prisskillnad mellan de två erbjudandena för att iaf jag skulle köpa bara huset :)
 
Exakt samma sak är det för mig och då talar jag Olympus E-P3 kontra Canon 7D..
Och exakt så för mig fast jag då talar om Canon 5DmkII kontra NEX5.. NEX 5an är den kamera som används helst samt ger bäst resultat övergripande. Endast i dåligt ljus är Canonen bättre. Medans enkelheten och roligheten är NEX5an klart vinnaren.. Knepigt detta :) Någon som köpa en Canon? Hehe..
 
OK, hittar jag några "losers" så skickar jag dem till dig... :)

Bara för att ingen ska ta detta för allvarligt och kanske bli härsken så är det väl bäst att jag talar om att jag äger 3 st Canon pro-kameror + 1 st Canon semi-pro (OK, en vore fullt tillräcklig - används enbart för en typ av fotografering).

Och jag har bara en enda Sony DSLR-kamera, som dessutom till råga på allt inte är en semipro-kamera ens (utom funktionsmässigt IMO).
.
 
Vet du möjligen om det gällde några hus+objektivkit också?
Sorry, blev så häpen att jag inte frågade om kit:en.

Lekte en bra stund med NEX-7 och en Tamron 18-200 som satt på. Kombinationen känns mindre klumpig än Sonys 18-200 med 5N. Delvis för att 7:an är lite handfastare, dels för att Tamronen är nättare (och svart...)
 
Ny medlem med Nex7

Hej!

Köpte ett Nex7 hus från Netonnet (rabatt under 10 000 SEK) sen även ett SEL24F18Z.AE E24mm F1.8 E inköpt på brittiska Amazon idag (skeppas idag).

Säg nu ytil len glad amatör att detta är en grym kombo :D

Sen om man ska filma, då har inte denna lins Steadyshot? :S Hur gör jag då?

Tack ´på förhand för svar, kommer behöva supprot framöver hur man fotar :D
 
Om du vill ha stabilisering med NEX behöver du antingen ett stabiliserat objektiv, stativ eller någon annan form av stöd. Stabilisering vid videofilmning är huvudanledningen till att jag vill köpa NEX-7an med kitgluggen, då jag misstänker att det objektivet inte är tillräckligt skarpt för att vara skoj för stillbildsfoto.

Video har ju bara upplösningen 2 megapixel så man kan ha vilket skräp som helst som objektiv och jag har av den anledningen köpt en Sigma 18 - 250mm OS för Sony Alpha som jag tänkt använda som stabiliserad videolins till NEX-7an med Alpha-adaptern. Om inte kitgluggen har bättre stabilisering, är mindre eller har andra fördelar för video, så skulle det räcka med bara kamerahuset för mig, men priset skiljer som sagt för lite mellan kitet och bara kamerahuset för att jag inte ska vänta på kitet.

Hur fick du rabatten på Netonnet? :)
 
Senast ändrad:
Hej!

Köpte ett Nex7 hus från Netonnet (rabatt under 10 000 SEK) sen även ett SEL24F18Z.AE E24mm F1.8 E inköpt på brittiska Amazon idag (skeppas idag).

Säg nu ytil len glad amatör att detta är en grym kombo :D
---
Välkommen till Fotosidan! Återkom gärna senare ifall du har frågor, fast läs då gärna igenom manualen först (fast inte i ett sträck, så är manualer nästa aldrig upplagda), så kommer du att ställa mycket vettigare frågor.

Och NEX-7 + Zeiss E 24/1,8 Sonnar T* ÄR en grym kombo. :-D

T.o.m. den Canon entusiast som testade NEX-7:an i "Digitalfoto för Alla" nyligen satte rubriken "Världens bästa kamera" på framsidan... OK, det betyder naturligtvis inte att den är bäst på allt, men det är nog svårt att hitta någon annan kamera, oavsett pris, som kommer i närheten av dess flexibilitet och förnämliga prestationsförmåga inklämt i ett skrutt-litet hus som man får ner i fickan.

Michael Reichmann på Luminous Landscape kallade den för "Pocket Battleship", vilket är vad så många vill ha. Dvs en kamera som är så liten och nätt att man alltid kan ha den med sig, men ändå kapabel att ge (nästan) samma bildkvalitet som ens fullformatare.
.
 
Om du vill ha stabilisering med NEX behöver du antingen ett stabiliserat objektiv, stativ eller någon annan form av stöd. Stabilisering vid videofilmning är huvudanledningen till att jag vill köpa NEX-7an med kitgluggen, då jag misstänker att det objektivet inte är tillräckligt skarpt för att vara skoj för stillbildsfoto.

Video har ju bara upplösningen 2 megapixel så man kan ha vilket skräp som helst som objektiv och jag har av den anledningen köpt en Sigma 18 - 250mm OS för Sony Alpha som jag tänkt använda som stabiliserad videolins till NEX-7an med Alpha-adaptern. Om inte kitgluggen har bättre stabilisering, är mindre eller har andra fördelar för video, så skulle det räcka med bara kamerahuset för mig, men priset skiljer som sagt för lite mellan kitet och bara kamerahuset för att jag inte ska vänta på kitet.

Hur fick du rabatten på Netonnet? :)

Andra har kanske andra erfarenheter men jag är förvånad över hur bra kitzoomen faktiskt är. Testa innen du helt dömer ut den. Den har inte varit mit första val annat än tillsammans med blixt än men som sagt, jag blev nog förvånad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.