Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

---
Den stora skillnaden mellan att använda Ai på Nexen jämfört med de DSLR jag har provat med, D100, D70, D2X, D300 och nu senast D700 är att det faktiskt går att fokusera. Med DSLR gänget krävs det i princip att du använder LV för att det skall fungera och det blir aldrig kul. Det är det däremot med Nexen. Egentligen är det i pricip samma sak men ändå inte. Det är inte kul att stå där med en stor o tung DSLR på 50 cm håll och med armarna utsträckta. Med Nexen fungerar det och är kul...
Som du vet behöver du ju inte heller hålla NEX-en på utsträckta armar om du inte vill. Så mycket som jag älskar möjligheten att vinkla ut skärmen tycker jag att det borde vara i lag förbjudet att tillverka systemkameror utan denna funktion... :)

Att skylla på att kamerorna skulle bli för stora i så fall håller naturligtvis inte längre - det finns ju inga system-kameror som har så slimmade kroppar som NEX:arna - TROTS den utvinklingsbara skärmen. Allt som behövs är tillräckligt motiverade och kompetenta ingenjörer.
.
 
Har E-objektiven "focus by wire"? Med sådan kan man ju i mjukvara bestämma hur grov eller fin "stigningen" ska vara.

Jag har märkt att det går riktigt bra att fokusera manuellt med Four Thirds-objektiven till min E-PL3. Dessa har "focus by wire" och har oftast alldeles tillräckligt fin "stigning" för MF. Det går mycket sämre med mina Canon EOS-kameror. (Åtminstone med de flesta EF-objektiven. Några av dem har en hyfsad fokuseringsring, men då handlar det om dyra L-objektiv. Hursomhelst så är "mattskivorna" i mina EOS:ar rätt värdelösa för MF.)

Håh! ..och det säger han bara så där när man får lära sig nåt nytt. Vad är "fokus by wire" Per?

Överhuvudtaget tycker jag det är märkligt att NEX-objektiven är så pass schyssta finmekaniskt. De är bra mycket tightare än mycket annat som säljs idag. Tyckte Olympus-objektiven jag vred lite på kändes ganska bra också.
 
Håh! ..och det säger han bara så där när man får lära sig nåt nytt. Vad är "fokus by wire" Per?

Ingen mekanisk koppling mellan fokuseringsringen på objektivet och fokuseringsmekanismen inuti objektivet. Fokuseringsringen ger signal till fokusmotorn att fokusera.

Om det går att vrida fokuseringsringen runt, runt, runt hur många varv som helst så har objektivet antagligen "focus by wire".

Utan någon mekanisk koppling så bestämmer alltså mjukvaran hur fin "stigning" fokuseringsringen har.
 
Och jo, det verkar lika illa när det gäller andra märken, även om det är vissa skillnader mellan märken och modeller. För egen del har jag "alltid", eh... sen början av 2000-talet åtminstone, tyckt att Canons var sämst - Minolta och Nikons var klart bättre. Idag har förfallet spritt ut sig överallt. Den bästa manualen jag har läst på senare tid var den till Nikon D90 (med reservation för att jag naturligtvis inte alls har lusläst den lika noggrant som manualerna till mina Sony-kameror, bara kollat lite här och där)..

Ja vad säger man.... Nexens brux är under all kritik... Mest för att den ínte säger ett skit om användarnyttan med en finess. Vad har jag för glädje av att få reda på att jag kan välja storlek och färg på konturframhävningen när det inte står ett ord om vad i hela friden jag skall ha den till..

Nikons bruxar är faktiskt ett underverk i jämförelse. Det händer då och då att folk klagar på dem likväl för tämligen många orkar väl inte plöja igenom den bibeltjocka luntan.. Vill minnas att den till D300 är runt 370 sidor tjock. Dock är den som sagt ett pedagogiskt underverk i jämförelse. Canons och övriga har jag allt för liten erfarenhet av för att jämföra. Jo föresten. Panasonic z20 någonting lider av samma sjuka som Nexens. Underbart torftig brux.. :-D
 
Ja vad säger man.... Nexens brux är under all kritik... Mest för att den ínte säger ett skit om användarnyttan med en finess. Vad har jag för glädje av att få reda på att jag kan välja storlek och färg på konturframhävningen när det inte står ett ord om vad i hela friden jag skall ha den till..
Är det pappers-manualen som följer med kameran du talar om? Den är ju väldigt enkel, förmodligen för att hålla nere storleken. Men det finns ju även en digital manual på nästan 200 sidor som följer med på CD-skiva (kan även laddas ner här) som är mer utförlig. Detta nämns under sektionen "Övrigt" i pappers-manualen. Det är ju väldigt vanligt nu för tiden att tillverkarna endast skickar med enkla snabbstartguider, och istället tillhandahåller mer ingående manualer som PDF-dokument på CD eller på webben.
 
Lyckligtvis finns det externa resurser att tillgå när det gäller bruksanvisnings-eländet. Vi kan skatta oss lyckliga för att den mest begåvade pedagog och fotoboksskribent som åtminstone jag någonsin stött på under det senaste halva århundradet råkar ha utvecklat en sådan klockarekärlek till just Sonys system. Gary Friedmans PDF-bok "The Complete Guide to Sony's Alpha NEX 3, C3, 5, and 5N Mirrorless Cameras" är på drygt 430 sidor och kostar USD 23. Den är värd varenda cent. Oumbärlig för nybörjaren naturligtvis, men även den avancerade användaren finner mycket "hidden gold" här.

Boken om NEX-7:an är inte riktigt klar ännu - men den för SLT-A65 / A77 blev klar alldeles nyligen (för den som råkar ha sådana böjelser).

Upprepar Mats länk här:
http://www.friedmanarchives.com/NEX-3-5/index.htm
.

Jag mailpratade med Gary F innan min semester och frågade om E-booken för NEX 7 och då svarade han att han inte fått tag i någon kamera ännu, vilket jag ju tyckte var lite korkat av Sony att inte se tilll att den mannen är med på någon VIP-lista. Det hade väl varit smartare att skicka en till honom istället för till mig exv.
 
Ingen mekanisk koppling mellan fokuseringsringen på objektivet och fokuseringsmekanismen inuti objektivet. Fokuseringsringen ger signal till fokusmotorn att fokusera.

Om det går att vrida fokuseringsringen runt, runt, runt hur många varv som helst så har objektivet antagligen "focus by wire".

Utan någon mekanisk koppling så bestämmer alltså mjukvaran hur fin "stigning" fokuseringsringen har.

Ja så är det definitivt med NEX-objektiven men jag tror inte man själv kan påverka "stigningen".
 
Är det pappers-manualen som följer med kameran du talar om? Den är ju väldigt enkel, förmodligen för att hålla nere storleken. Men det finns ju även en digital manual på nästan 200 sidor som följer med på CD-skiva (kan även laddas ner här) som är mer utförlig. Detta nämns under sektionen "Övrigt" i pappers-manualen. Det är ju väldigt vanligt nu för tiden att tillverkarna endast skickar med enkla snabbstartguider, och istället tillhandahåller mer ingående manualer som PDF-dokument på CD eller på webben.

Bägge är lika dåliga rent pedagogiskt. Jag måste faktsikt också lägga till att jag INTE gillar manualer på CD. Vill ha dem på papper. Faktiskt så har jag läst mina Nikonböcker som kvällslektyr eller i badkaret. Det är lite svårt med en CD :)

Det handlar således inte om "Quick start" som finns hos både Nikon och Sony på papper utan alltså även om den "riktiga" som är tryckt i bokform hos Nikon men i form av CD i Nexfallet...

Min Nex har faktsikt lite hyss för sig. Idag bestämde den sig alldeles själv för att använda kontinuerlig matning istället för enbild. Vid ett tidigare tillfälle bytte den från rå till rå+jpg alldeles själv. Vem vet, den kanske börjar koka kaffe om ett par dagar :)
 
Fokus på fokus

Ja så är det definitivt med NEX-objektiven men jag tror inte man själv kan påverka "stigningen".

Nej, det är nog ovanligt (kanske t.o.m. obefintligt) att man kan påverka det som användare av kameran.

Däremot kan ju tillverkaren programmera in ett lämpligt värde som är mycket bättre än den korta stigning som är bruklig på mekaniskt manuellt fokuserade autofokusobjektiv. (!)
 
NEX-7 hus finns nu i lager på Sony.se

.
NEX-7 hus har nu dykt upp i många länder. Finns i lager på Sony.se (dock ej hus + kitobjektiv).
Likaså finns NEX-5N i lager, såväl separata hus som med kitzoom.

Man lär väl kunna förutspå att det kommer att finnas A77:eek:r också om några veckor. Övriga modeller kommer lite senare - de har ju inte full produktions-kapacitet ännu.
.
 
Kan man stå ut med silverfärgade objektiv, så fick åtminstone jag ett bättre pris ihop med NEX 7-huset av Sony Center. Jag har inga problem med det för alla andra objektiv kommer ju i alla fall vara silverfärgade, ja möjligen med undantag då av Zeiss-objektien som verkar bli svarta till NEX såsom 24:an är.

Var det Imaging Resource som skrev i sin recension att om du inte tänker köpa en så testa den inte för då blir du torsk. Det är nog få kameror som man kan få ett sånt "flow" med som med NEX 7 tack vare det nya Tri Navi-systemet. Det är riktigt bra om man lägger lite tid på att "figga" alla funktioner som man vill ha dem. Sen kan man glömma menyträsket för gott i princip. Lite konstigt var de skrev i recensionen att man måste in i menyerna för att välja exponerings-"mode" som en negativ punkt. Det är ju bara att trycka på "OK"-knappen i mitten på navigationsratten på baksidan så dyker ju "shoot mode" upp. Det är standard.

Jag undrar om Tri Navi-tänket kommer spilla över i SLT-modelerna framöver. Det känns ju som det smartaste jag stött på hittills när det gäller kameraanvändargränssnitt.
 
Senast ändrad:
Jo, jag borde ha varit tydligare ovan med att det var den svarta varianten av kit-objektivet speciellt framtagen för NEX-7:an som inte är tillgänglig ännu, den silvriga standardvarianten kan de säkert plocka fram.

Du har säkerligen rätt i att Tri-Nav-systemet är det bästa användargränssnittet för en avancerad kamera hittills. Genialt uttänkt. I den (i mitt tycke) intressanta intervjun med NEX-7:ans konstruktörer berättar de att de kom fram till att de skulle börja med att lägga fast enbart en enda sak - de tre inställningsrattarna. I övrigt skulle de inte låsa fast sig vid någonting, förutom att den skulle platsa i NEX-systemet, dvs vara liten och platt. I övrigt var huvudspåret att omdefiniera vad en kamera är(!) Det var uppenbarligen ett hårt jobb, och deras ingenjörerna fick många "omöjliga" uppgifter att lösa. Men de lyckades till slut klämma in allt de ville ha på ett eller annat sätt, och ändå bibehålla NEX-systemets litenhet och stil. Och dessutom få NEX-7:an att utstråla klass. Slutresultatet får nog sägas ha blivit en fullträff, några enstaka missar till trots...

Problemet med testare som inte sätter sig in i kameran ordentligt (och säkerligen inte heller ges tid till detta) är jag rädd för att vi inte kommer att bli av med i första taget. Mycket få testare är förtrogna med Sonys system, och att detta är genomgående handikappande är lätt att se för den som är väl förtrogen med det. Det räcker naturligtvis inte alls med en eller möjligen två veckor för att testa en, eller kanske vanligen flera olika kameror från ett främmande system. Det räcker egentligen inte till ens för en ny modell från ett system testarna ifråga ÄR förtrogna med. Men eftersom tester uppenbarligen är det som har störst läsarintresse och som genererar mest sajttrafik säljer flest fototidskrifter och därför ger mest inkomster, så finns det starka motiv för websajt- och tidningsägare att pressa igenom så många tester som möjligt på kortast möjliga tid. Ifall testerna får något som helst värde som konsumentupplysning eller ej, tror jag är av tämligen ringa intresse för "räknenissarna".
.
 
Senast ändrad:
Du har säkerligen rätt i att Tri-Nav-systemet är det bästa användargränssnittet för en avancerad kamera hittills. Genialt uttänkt. I den (i mitt tycke) intressanta intervjun med NEX-7:ans konstruktörer berättar de att de kom fram till att de skulle börja med att lägga fast enbart en enda sak - de tre inställningsrattarna. I övrigt skulle de inte låsa fast sig vid någonting, förutom att den skulle platsa i NEX-systemet, dvs vara liten och platt. I övrigt var huvudspåret att omdefiniera vad en kamera är(!) Det var uppenbarligen ett hårt jobb, och deras ingenjörerna fick många "omöjliga" uppgifter att lösa. Men de lyckades till slut klämma in allt de ville ha på ett eller annat sätt, och ändå bibehålla NEX-systemets litenhet och stil. Och dessutom få NEX-7:an att utstråla klass. Slutresultatet får nog sägas ha blivit en fullträff, några enstaka missar till trots...

För vem?? För mig är det långt ifrån det bästa användargränssnittet...jag gillar inte det...smått rörigt och ibland smått förvirrande(tex varför är inte val av bländare på samma hjul i A och M läget)...föredrar personligen att ha ett väljarhjul på fram och baksidan istället för som på tri-navi där två sitter brevid varandra på baksidan...dessutom saknar dom på Nex-7 riktigt distinkta lägen så det räcker att man stöter/råkar röra vid någon av hjulen lite lätt så ändras inställningen.
Det bästa med Sonys tri-navi är att det går att ställa in i princip alla knappar o dess funktion precis som man vill/efter ens smak o tycke så man får en "skräddasydd" kamera.

Det där ska man nog ta med en nypa salt precis som med all annan marknadsföring...med tanke på att Nex-7 är påtagligt större än tex Nex-5n så lär det knappast varit speciellt stora problem för dom att klämma in en EVF,blixt och två extra hjul....men visst det är imponerande att Sony lyckats pressa in så mycket i ett så litet paket...dom är väldigt duktiga på att miniatyrisera o pressa ihop alla elektronik.
 
Senast ändrad:
Problemet med testare som inte sätter sig in i kameran ordentligt (och säkerligen inte heller ges tid till detta) är jag rädd för att vi inte kommer att bli av med i första taget. Mycket få testare är förtrogna med Sonys system, och att detta är genomgående handikappande är lätt att se för den som är väl förtrogen med det. Det räcker naturligtvis inte alls med en eller möjligen två veckor för att testa en, eller kanske vanligen flera olika kameror från ett främmande system. .

Något som slagit mig tungt i skallen som nybliven Sonyägare är hur infantilt sega kamerorna är när man bläddrar bland bilder eller menyer. Inga som helst problem när man plåtar men i övrigt känns det .....1800-tal. Jag har en 5n men har även för sakens skull klämt på diverse kameror ur A-serien och Nex 7. Alla är lika sega. Jag jämför med mina egna Nikons men även med några ur Canons sortiment. Skall det vara så här 2012? Trycker på bildvisningsknappen och det tar så lång tid att jag faktiskt ibland hinner trycka ännu en gång då jag tror att jag kanske missade knappen..........
 
För vem?? För mig är det långt ifrån det bästa användargränssnittet...jag gillar inte det...smått rörigt och ibland smått förvirrande(tex varför är inte val av bländare på samma hjul i A och M läget)...föredrar personligen att ha ett väljarhjul på fram och baksidan istället för som på tri-navi där två sitter brevid varandra på baksidan...dessutom saknar dom på Nex-7 riktigt distinkta lägen så det räcker att man stöter/råkar röra vid någon av hjulen lite lätt så ändras inställningen.
Det bästa med Sonys tri-navi är att det går att ställa in i princip alla knappar o dess funktion precis som man vill/efter ens smak o tycke så man får en "skräddasydd" kamera.

Det där ska man nog ta med en nypa salt precis som med all annan marknadsföring...med tanke på att Nex-7 är påtagligt större än tex Nex-5n så lär det knappast varit speciellt stora problem för dom att klämma in en EVF,blixt och två extra hjul....men visst det är imponerande att Sony lyckats pressa in så mycket i ett så litet paket...dom är väldigt duktiga på att miniatyrisera o pressa ihop alla elektronik.

Vi använder säkert våra kameror på olika sätt men jag har inga problem med exponeringshanteringen tycker jag. Jag kör nästan alltid bara i A-läge för där funkar "program shift" och då kan man på vänster ratt välja den kombination av bländare och tid mätaren ger vid valt ISO (det där har annars ändrats över tid och modell vilket retat en hel del som bytt kamerahus). Sedan kompenserar jag bara med exponeringskompensationen på höger ratt. Blixtkompensationen har jag lagt på det tomma "pil höger" läget på navigationstratten, så då har jag var jag behöver i princip i alla lägen. NEX 7 kan man ju dessutom exponeringskompensera över betydligt bredare spann än min A580 så jag tycker det funkar bra. I min A580 finns inte mycket att vinka på när redan grundläget i vanligt dagsljus ofta är -1 EV.

Jag tycker inte jag har några problem med att rattarna flyttas av misstag men däremot har jag problem med den där jäkla videoknappens placering och jag som aldrig kommer använda videohanteringen i NEX:en. Helst skulle jag vilja avaktivera allt vad video heter. Video har jag outsourcat till frugan som sköter det betydligt bättre med sin Sony HX9V kompakt.
 
Senast ändrad:
Något som slagit mig tungt i skallen som nybliven Sonyägare är hur infantilt sega kamerorna är när man bläddrar bland bilder eller menyer. Inga som helst problem när man plåtar men i övrigt känns det .....1800-tal. Jag har en 5n men har även för sakens skull klämt på diverse kameror ur A-serien och Nex 7. Alla är lika sega. Jag jämför med mina egna Nikons men även med några ur Canons sortiment. Skall det vara så här 2012? Trycker på bildvisningsknappen och det tar så lång tid att jag faktiskt ibland hinner trycka ännu en gång då jag tror att jag kanske missade knappen..........

Ja det är så på Sony...dom är inte fullt lika "rappa" i handhavandet som tex Nikon o Canon...dock har jag personligen inte upplevt det som ett problem eller störande när det gäller bläddrande i meny o vid bild/filmvisning.
Något jag däremot störde mig på när jag va i Thailand senast o jag filmade en hel del va att det sån jäklar tid att stänga av/stoppa vid filmning vilket ofta resulterade i ett skakigt o oskarpt slut på dom flesta klippen eftersom man i "stridens hetta" inte tänker på att kameran inte slutar filma direkt när man tryckt på stopp...dessutom ett störande klickljud i varje slut på filmklippen.
 
Något som slagit mig tungt i skallen som nybliven Sonyägare är hur infantilt sega kamerorna är när man bläddrar bland bilder eller menyer. Inga som helst problem när man plåtar men i övrigt känns det .....1800-tal. Jag har en 5n men har även för sakens skull klämt på diverse kameror ur A-serien och Nex 7. Alla är lika sega. Jag jämför med mina egna Nikons men även med några ur Canons sortiment. Skall det vara så här 2012? Trycker på bildvisningsknappen och det tar så lång tid att jag faktiskt ibland hinner trycka ännu en gång då jag tror att jag kanske missade knappen..........

Håller med har försökt parera det med så snabba minnen det bara går (95 MB/sek). Värst tycker jag frugans HX9V är. Där zoomar man i bilderna med samma spak man zoomar med objektivet och här måste man trycka två gånger på spaken för att det överhuvudtaget ska ska någonting. Det känns ju inte direkt glasklart.

Mest korkat är väl annars att om jag av misstag kommit åt filmknappen, så sker uppspelning bara av film efter det. Så är det på HX9V också. Raderar man filmen så säger den att det inte finns några bilder att visa tills man går ner i menysystemet och byter visning av mediatyp. Första gången trodde jag att kortet pajat och fick en mindra hjärtattack på min semester. Hade ju inte varit kul om allt det varit borta.

Man borde väl kunna blada igenom allt oavsett mediatyp kan man tycka.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.