Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Publicering av video av andra människor
- Trådstartare cawis
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
Det står ju att filmerna ska publiceras på en blogg.Det beror väl på lite vad "komersiell avsikt" betyder? Jag tänker på om det är reklam el.dyl. Eller är jag ute och cyklar..?
Drogen
Aktiv medlem
OK, jag trodde att det kunde tolkas som reklam även på en blogg, och därmed falla under kraven för modellkontrakt o.s.v. Nu skulle ju i.o.f.s. ansiktena "blurras" så det inte går att känna igen personerna. Fast det kanske skulle gå att identifiera personerna på andra sätt med andra kännetecken. Bara spånar lite...
Alagazam
Avslutat medlemskap
Det står ju att filmerna ska publiceras på en blogg.
Det står också att bilderna publiceras med "kommersiell avsikt", och då kan det vara intressant att veta vad som menas.
cawis
Medlem
Hej,
Otydligt av mig. Med kommersiell avsikt menar jag att filmerna kommer vara en del av ett projekt som jag har som avsikt att tjäna pengar på men jag kommer inte sälja filmerna som sådana. Tänk er som exempel i banorna "Hur man lär sig att pruta på varor", den sortens filmer. Man kommer kunna höra personernas röster i filmerna, vad tror ni om detta?
Otydligt av mig. Med kommersiell avsikt menar jag att filmerna kommer vara en del av ett projekt som jag har som avsikt att tjäna pengar på men jag kommer inte sälja filmerna som sådana. Tänk er som exempel i banorna "Hur man lär sig att pruta på varor", den sortens filmer. Man kommer kunna höra personernas röster i filmerna, vad tror ni om detta?
Alagazam
Avslutat medlemskap
Hej,
"Jag kan också passa på att nämna dolda inspelningar. De är helt tillåtet att spela in i smyg, både ljud och bild, så länge som minst en av personerna är medveten om att det sker. Det räcker ju faktiskt med att det är du som vet om att du spelar in i smyg för att det kravet ska vara uppfyllt. Så kallad hemlig rums- och telefonavlyssning är däremot inte tillåtet mer än för polisen, så att bugga ett rum med motiveringen att du känner till det är däremot inte giltigt.
Då kommer vi till vad man får visa eller rättare sagt publicera. Här blir det genast knepigare och vi måste ta en mängd lagar i beaktning. Dels får du inte kränka eller förtala någon människa, du får inte begå ett upphovsrättsbrott liksom att du inte får använda någons bild eller namn i marknadsföring utan deras tillåtelse. Det finns mycket att tänka på, men den enklaste frågan att ställa sig är: Om detta var jag på bilden, skulle jag vilja att det här hände mig?"
Citatet är taget från den här sidan: http://www.voodoofilm.org/faq/1692.aspx
Kijana
Aktiv medlem
Hej,
Tror jag inte alls på. Bra att du uppfattat att det krävs tillstånd för namn och bild i reklam, men jag har svårt att tänka mig att rösten från en person skulle vara undantagen.
Vad är det som hindrar dig från att skriva ett manus och dramatisera en sådan förhandling med folk som agerar?
cawis
Medlem
Tror jag inte alls på. Bra att du uppfattat att det krävs tillstånd för namn och bild i reklam, men jag har svårt att tänka mig att rösten från en person skulle vara undantagen.
Vad är det som hindrar dig från att skriva ett manus och dramatisera en sådan förhandling med folk som agerar?
Jag vill att det ska vara genuint.
Som jag förstått det hittills så ska det vara okej i dagsläget så länge personen inte kan identifieras på bilderna men ett lagförslag finns om att det ska förbjudas 2012.
ErlandH
Aktiv medlem
Vad är det för lagförslag du tänker på?Som jag förstått det hittills så ska det vara okej i dagsläget så länge personen inte kan identifieras på bilderna men ett lagförslag finns om att det ska förbjudas 2012.
Kijana
Aktiv medlem
Jag vill att det ska vara genuint.
Genuint kan det vara även om det är arrangerat. Är det gediget gjort kanske det till och med uppfattas som autentiskt.