Om du läser igenom den wiki sidan du hänvisar till så kan du läsa det jag sa om att det är restriktivare lagar i våra grannländer.
Du nämnde fotande och filmade – det får man i stort sätt göra lika fritt som i Sverige. Att publicera är en annan femma.
Självklart är det fel att göra på något annat sätt än att fråga, det har med integritet och respekt att göra.
Självklart i din inskränkta värld kanske. Om man frågar så har man redan missat händelsen som man var ute efter. Du är så okunnig om gatufoto så att det är skrämmande.
Jag har fotat sen 70 talet och i hela världen, urinvånare som vanliga stadsbor så du behöver inte visa dig duktig som ett lite barn med att tro att du vet något jag inte vet, lite barnsligt faktiskt.
Om du har hållt på så länge är det ännu konstigare att du är så okunnig om olika arter av fotografi.
Ditt fotande är inte av vikt för någon annan än dig själv och den ger dig inte rätten att förstöra för andra oavsett lagen du rider på.
Det finns en del som uppskattar min fotografi så per definition så har du fel igen. Du verkar vara bra på det! Och vad förstör jag för andra på för sätt? Tror du att jag stjäl deras själar eller?
Du får då tåla att du blir påhoppad och jag hoppas du får dig en rejäl omgång någon gång. Vill du inte bli spöad så stanna hemma.
Så, du tycker att det eventuella obehag som det innebär att hamna på foto (betänk att CCTV filmar oss hela tiden) skall straffas med att jag blir misshandlad? Vet du vad det innebär att bli misshandlad? Om du inte vet det trots din ålder så måste du ha blundat för vad människor kan göra mot varandra i hela ditt liv. Och om du känner till vad misshandel ställer till med för människor och verkligen önskar att mig att bli misshandlad för att jag tar ett foto av någon så undrar jag hur det är ställt med din moral? Hur kan du leva med dig själv?
Du verkar inte särskilt kunnig som fotograf eller människokännare. De går utmärkt att fota opåverkat utan att vara ett svin. Man frågar först och sen får alla återgå till sin vardag och så fotar man vartefter. Du tror väl inte att det är "opåverkat" när alla ser dig med en kamera? faktiskt tvärtom, det är spännt bland många och den avslappnade stämning som ska till finns inte då. Du borde läsa lite psykologi innan du ger dig på gatufotande.
Idag har jag tagit 500+ bilder av människor, framifrån. En del såg mig men de flesta gjorde det inte. Och inte en enda protesterade efteråt.
Du verkar fruktansvärt egocentrerad och väldigt farlig som personlighet då du inte bryr dig om andra, varken deras känslor eller deras kultur. Du rider på lagen och går över lik med den i din hand, en sann dröm för diktaturers styren.
Jag fotar människor lagligt. Du önskar att jag blir misshandlad. Vem är farlig som personlighet?
Att rida på lagen är oerhört egoistiskt och ansvarslöst. Man ska visa respekt och förståelse för andras behov av sin privata sfär, sin integritet. Det handlar inte om vad som är lagligt rätt att göra här i livet, det handlar om vad som är moraliskt och etiskt rätt i situationen.
Bete er moraliskt och etiskt rätt, respektera andras behov, rid inte på den egoistiska lagliga rätten. Lagen är inte alls alltid det som är det rätta att göra.
När människor rör sig ute på gator och torg så kan de inte förväntas att samtidigt åtnjuta en privat sfär kring sig. Förstår du det konceptet? Privat/publikt? Motsatser.
Efter att ha studerat dina tankebanor så är min slutsats att du inte är en person som skall berätta för andra vad moral och etik är. Noterar i din profilbeskrivning att du jobbar för Greenpeace. Med tanke på hur den organisationen riskerar liv och lem på fotbollsfans för att genomföra en aktion så förstår jag att den arbetsgivaren passar som hand i handske för dig.
Slutligen så tycker jag att du borde be om ursäkt för att du önskar att dina medmänniskor som följer lagen skall bli misshandlade. Förväntar mig ingen sån dock från dig utifrån vad du skrivit hittills. Men, kanske du har förmåga ändå att skämmas så pass mycket som du borde så att du små småningom blir en bättre och värdigare människa?