När det gäller just brus på höga ISO så har jag i snart 4 år redan haft det bästa i sensorväg Sony kunnat tillverka i form av Sony A7 III. Den nya A7 IV är t.o.m. marginellt sämre än den äldre A7 III. Det finns endast en FF-kamera som är bättre än III:an och det är Canons nya flaggskepp R3. Det finns ytterligare två kameror som är bättre än dessa och de är båda mellanformatskameror med mycket större sensorer. Den ena är Hasselblad X1D-50c och på topp ligger Pentax 645Z med värdet 4505. Nedan ett diagram över de andra tre.
Länk till DXO-sensor jämförelser
Pentax 645Z vs Hasselblad X1D-50c vs Canon EOS R3 (dxomark.com)
Men den där listan är faktiskt heller inte riktigt heltäckande för Bladaren som kostar 20 000 pund (en bra bit över 200 000 kronor) kroknar ju helt redan på ISO 3200, så den är ju helusel upp mot ISO 10 000, så där kan en fyra år gammal A7 III som kostar knappt 18 000 ny hos Cyber eller drygt 10 000 begagnad fortfarande klocka in som trea.
Visa bilaga 168174
Klicka!
Tillverkarna av kameror och konverterare försöker ge oss precis en så bra återgivning av färger, detalj m.m. som de kan och så rena bilder de mäktar med. Det är utgångspunkten för både de och oss och sedan står det alla fritt att ta det från där men där måste man väl börja eller hur? Kameratillverkarna har länge arbetat hårt för att JPEG-bilderna ska bli så bra att de som behöver det i princip kan skicka in dem utan handpåläggning - men
ingen kameratillverkare har ju lyckats med det när ljuset tryter. Så ser tyvärr verkligheten ut vare sig vi gillar det eller inte. Så du har faktiskt helt fel i det du skrev ovan:
Citat
"Men, om man nu vill ta så "korrekta" bilder som möjligt verkar det vettigare att börja med att skaffa så bra utrustning och kunskap som möjligt. Då behöver man inte AI för att få fantastisk teknisk kvalitet." - det är helt enkelt inte sant. Sant är dock att man vet att använda Deep Prime eller Topaz på bästa sätt - men lyckligtvis är ju inte det särskilt svårt.
Tyvärr klarar inte ens de bästa sensorer idag att hantera precis alla utmaningar de ställs inför så det är ju därför exv. Deep Prime finns. Det finns inga kameror pengar kan köpa som kan lösa de problemen idag eftersom alla kameror är kompromisser och det som prioriteras är inte bildkvaliteten utan kamerornas snabbhet att ta många bilder i sekvens på kortast möjliga tid. Det är bara konverterarna i datorerna som har den tid som behövs och den beräkningskraft som behövs.
Jag vet inte om du någonsin printat något men där försöker tillverkare av kalibreringsutrustningar för skärmar och skrivartillverkarna att göra precis detta också. Det är utgångspunkten även där för att inte monitorer och skrivare ska förvanska det som kommer ut från kamerorna och ev. efterbehandlats.
Deep Prime och Topaz är bättre än någon kamera idag på att återge verkligheten korrekt och vore det inte så så skulle ingen köpa vare sig Photolab eller Topaz. Vad som händer med bilder på höga ISO tagna i dåligt ljus är att både detalj och färgerna sticker. De bästa denoiseprogrammen kan idag rädda väldigt mycket av detta som varken kameror och de flesta andra konverterare kan klara.
Det är ju också som jag visat tidigare så att inte ens på så låga ISO som ISO 400 som nedanstående bild är tagen med så klarar en av de bästa FF-sensorer som hittills tagits fram att ge himlen i bilden en ren, brusfri och detaljtrogen struktur. Om du klickar på bilden så är det inte svårt att se. Det är ju det detta handlar och om inget annat. Den här bilden är alltså tagen under ganska bra förhållanden Martin och ändå ser det ut som det gör. Faktum är ju att i många fall finns ingen annan möjlighet idag än ett varv genom Deep Prime för mig och många andra för alternativet är att kassera bilderna. Min gräns i dunkel för att kunna rädda bilder ligger idag kring ISO 10 000 till 12 800.
Det goda är dock att PureRaw eller Photolab kostar en bråkdel av vad din mellanformatskamera kostar trots att de mjukvarorna åker cirklar i detta avseende även kring den kameran.
Visa bilaga 168172
Visa bilaga 168173
Kolla på denna video
Om du har svårt att ta till dig vad jag skrivit så kolla på denna video. Här jämförs en bild som processats av PureRaw som är en "black box plugin till Lightroom med Deep Prime i" där dock användaren inte kan påverka processen nästan alls. Denna version av PureRaw har inte den senaste Deep Prime XD utan en äldre Deep Prime i sig, vilket gör att dessa bilder inte håller lika hög detalj som XD skulle ha givit.
Här kan du se hur en oprocessad bild från en kamera kan se ut som tagits i lite sämre ljus och vad som händer efter ett varv genom Deep Prime.
Best Raw Processing Software DxO PureRAW - Integrate with Photoshop, Lightroom and Capture One - YouTube.
Börja ca 8:50 in i filmen så slipper ni åka med på hela resan.