PMD
Aktiv medlem
Jag tror att du kanske övertolkar det som står i den tråden.Jag lärde mig en del om detta i tråden jag länkade nyss. Det duger för mig just nu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att du kanske övertolkar det som står i den tråden.Jag lärde mig en del om detta i tråden jag länkade nyss. Det duger för mig just nu.
Menar du att Tobias gjorde något som är klandervärt när han videofilmade i stadsmiljö?Tja i det här fallet finns väl bara en sak att säga; skyll dig själv! Ha det gött!
Oj, det var en udda åsikt här på FS
Må så vara. Men vem i hela världen kan man lita på?Jag tror att du kanske övertolkar det som står i den tråden.
Frågan är om de är läskunniga!Ja, det kändes som en maktdemonstration. Sättet de förde sig, talade och betedde sig visade att de ville ta kommandot över situationen (vilket de skam till sägandes också lyckades med) och diktera villkoren. det är lätt att i efterhand säga att jag bara borde ha bett dem dra åt skogen och tryckt upp lagtexten i ansiktet på dem men man är inte så kaxig när man står omringad av tre personer som helt tydligt äger situationen.
Buset verkar ju alltid klara sig på ett eller annat sätt. Många gånger flera hundra tusen kr rikare.Om man spelar in och livesänder så är väl risken att man skulle bli stämd för förtal i det närmaste obefintlig? Om någon/några skulle riskera en stämning i det läget så är det väl buset? För Olaga hot?! Åtminstone i min värld...
This you can trust.Må så vara. Men vem i hela världen kan man lita på?
Varför gjorde han något klandervärt?
Eller hur! Kör hårt!Du kom in på #92. Hur går det med livet?
Ämnet engagerar väl en hel del, tycks det. Om det inte engagerar dig så behöver du inte vara med.
Hur är lagarna "hårdare" i våra närmaste grannländer Norge, Danmark och Finland?Gå bara till våra grannländer så är lagarna där redan hårdare mot filmande och fotande av folk i publika miljöer.
I Sverige gäller svensk lag.I andra länder längre bort från oss så blir det ofta ännu hårdare mot att få fota och filma i publika miljöer, det har som sagt med kultur och historia att göra.
Jag "rantar gata upp o ner" och fotar folk! Ska jag räkna med att få stryk förr eller senare? Och om det sker skall jag skylla mig själv? Jag trodde att du var en vän av gatufoto men så verkar inte vara fallet med den inställning du har. Sorgligt.Om du läst tråden är det rätt uppenbart att du är en looser om du rantar gata upp o ner o filmar folk? Du får stryk förr eller senare. Vi har ett annat samhälle nu som du kanske märkt? Ha det gött!
I Sverige gäller svensk lag.
Jag tror att många svenskar inte vet hur det ligger till med rättigheter att fota i det allmänna rummet så det är definitivt inte självklart som du uttrycker det.Jag förstår att som svensk så kan det tyckas som självklart att ingen ska ha något emot att någon filmas eller fotas utan att man frågar om lov.
I många länder är det fritt fram att fota (i alla våra grannländer) men en annan sak att publicera. Och visst kan man opponera sig mot fotande i Sverige även om man inte har nåt stöd i lagen för att det skall leda nån vart.Nu är Sverige en av de länder där lagar tillåter mest frihet i filmning och övervakning, bl.a. för att vi svenskar inte oponerar oss mot övervakning och kontroll på de flesta plan. Gå bara till våra grannländer så är lagarna där redan hårdare mot filmande och fotande av folk i publika miljöer. I andra länder längre bort från oss så blir det ofta ännu hårdare mot att få fota och filma i publika miljöer, det har som sagt med kultur och historia att göra.
Bara för att du tycker det är okej att fråga innan så innebär det inte att det är fel att göra på annat sätt. Vet du vad gatufoto är? Uppenbarligen inte då du verkar propsa på att fråga först, fota sen. Opåverkande (candid på engelska) fotografering är centralt för gatufoto men du verkar tycka att det är helt okej att sudda ut en hel fotogenre?Jag har fotat i många länder runt om i världen sen 70-talet, urbefolkning och stadsfolk, och jag skulle aldrig fota eller filma utan att fråga alla inblandade först, och förklara mina intentioner.
Jag blir själv inte särskilt glad åt att folk fotar eller filmar mig, även om jag bara "råkar" komma med i bild. Vi är alla olika och man måste respektera allas integritet.
Jag följer förstås lagen i de länder jag besöker.Att vara nationalist och konfrontativ/respektlös öppnar inga dörrar för dig.
Respektera andra så respekterar andra dig.