Hej Börje,
OK, här kommer ett lass juridik till
Wikimedia samlade in bilder på offentlig konst och lade bilderna i en databas och gjorde den tillgänglig på internet. Detta bedömde HD var en "betydligt större" inskränkning av upphovspersonernas ensamrätt än vad undantagsregeln syftar till, inte minst pga att databasen med bilderna utgjorde ett kommersiellt värde för upphovspersonerna (även om Wikimedia inte exploaterade det värdet). HD säger även att undantaget 24§ 1st (alltså den regel vi diskuterar) ska tolkas restriktivt. Wikimedia gick alltså över gränsen för vad som var undantaget. Om vi jämför publiceringen av din bild på Monika Goras konstverk med Wikimedias förfarande så är skillnaden att du inte gjort någon databas av flera bilder av "offentliga konstverk". Det är en avgörande skillnad och minskar såklart sannolikheten för att din bild ska falla utanför undantagsregeln. Om du publicerar en enstaka bild så kan du nog sova lugnt, även om man inte helt kan utesluta att publicering på internet i sig faller utanför undantaget.
Det jag fastnade lite för i din beskrivning tidigare var att du skulle ta bilder längs konst-stigen. Om det innebär att du tar bilder på flera eller alla konstverk som är utställda på stigen och publicerar bilderna på fs så kommer vi lite närmare databasstrukturen som Wikimedia använde och som påverkade utgången av HD-fallet. Därav mitt "knappast" i mitt förra inlägg.
Men, som sagt, ingen kan idag säga säkert vad som gäller eftersom regeln är luddig och det saknas rättspraxis som ger ett tydligt svar.
F