PMD
Aktiv medlem
Men att hota folk för att de fotograferar en på offentlig plats är fullständigt oacceptabelt.Och visst kan man opponera sig mot fotande i Sverige även om man inte har nåt stöd i lagen för att det skall leda nån vart.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men att hota folk för att de fotograferar en på offentlig plats är fullständigt oacceptabelt.Och visst kan man opponera sig mot fotande i Sverige även om man inte har nåt stöd i lagen för att det skall leda nån vart.
Absolut. Men man får ju förstås uttrycka att man inte vill vara med på bild – det var vad jag menade med att opponera sig.Men att hota folk för att de fotograferar en på offentlig plats är fullständigt oacceptabelt.
Inte bara kvinnor som röstat som idioter och kvinnor som inte gjort det ska inte ta åt sig. I en demokrati kan 2 idioter rösta ner ett geni och det finns inga företag som låter de anställda rösta om hur företaget ska skötas.Eventuellt pratar han om att allt har blivit så mycket sämre sen kvinnor fick rösträtt, men jag spekulerar förstås.
Inte bara kvinnor som röstat som idioter och kvinnor som inte gjort det ska inte ta åt sig. I en demokrati kan 2 idioter rösta ner ett geni och det finns inga företag som låter de anställda rösta om hur företaget ska skötas.
Bäst att undvika att vistas på gator och torg så mycket som möjligt i dagens samhälle, om man inte själv är ute efter bråk.
Nej looser betyder inte lösare, det betyder ”förlorare”. Är du med?Varför är man en "lösare" (loose på engelska betyder lös på svenska) om man filmar på offentlig plats?
Ja, det finns uppenbarligen en risk för att bli kontronterad av upprörda unga män som kan tänkas hota med våld, men vad är det som är klandervärt med att filma på allmän plats?
F.ö. så undrar jag om du tycker att svensk lag ska gälla överallt och alltid eller bara ibland när det känns tryggt?
Du kanske borde lära dig att stava, Janne, innan du försöker mästra andra: https://www.urbandictionary.com/define.php?term=looserNej looser betyder inte lösare, det betyder ”förlorare”. Är du med?
Men snälla Fredrik vilken planet lever du på? För typ två år sedan blev jag hotad till livet inne på Centrum Bar i Göteborg där jag ville plåta lite. Detta var innan pandemin och jag har fått några goa bilder därifrån tidigare. Dom som hotade var tre väldigt skrämmande personer och jag lovar dig jag höll på att skita på mig. Jag tycker att det är sorgligt att läsa dina slutsatser om min inställning till GF för att jag råkar ha en åsikt.Jag "rantar gata upp o ner" och fotar folk! Ska jag räkna med att få stryk förr eller senare? Och om det sker skall jag skylla mig själv? Jag trodde att du var en vän av gatufoto men så verkar inte vara fallet med den inställning du har. Sorgligt.
looser betyder förlorare, jag lovar!Du kanske borde lära dig att stava, Janne, innan du försöker mästra andra: https://www.urbandictionary.com/define.php?term=looser
looser betyder förlorare, jag lovar!
Tack för att du bajsar ned tråden med dina ogenomtänkta one-liners och boomer-engelska. Precis vad vi behövde.Loser eller looser. Betyder förlorare! Det finns även dåliga förlorare…
Ja, och du utgör just nu ett bra exempel på en sån.Loser eller looser. Betyder förlorare! Det finns även dåliga förlorare…
Med din logik så var du en loser i sammanhanget alltså? Det var således ditt fel att du blev hotad till livet? För egen del ser jag dig som oskyldigt offer och att de tre skrämmande personerna borde sitta bakom lås och bom. Sen att rättvisa inte alltid skipas är en annan sak. Men som du uttrycker dig så verkar du inte stå bakom de som fotar och filmar i det publika och deras rättigheter. Därmed slutsatsen att du ej stödjer utövandet av gatufoto.Men snälla Fredrik vilken planet lever du på? För typ två år sedan blev jag hotad till livet inne på Centrum Bar i Göteborg där jag ville plåta lite. Detta var innan pandemin och jag har fått några goa bilder därifrån tidigare. Dom som hotade var tre väldigt skrämmande personer och jag lovar dig jag höll på att skita på mig. Jag tycker att det är sorgligt att läsa dina slutsatser om min inställning till GF för att jag råkar ha en åsikt.
Jag tror att många svenskar inte vet hur det ligger till med rättigheter att fota i det allmänna rummet så det är definitivt inte självklart som du uttrycker det.
I många länder är det fritt fram att fota (i alla våra grannländer) men en annan sak att publicera. Och visst kan man opponera sig mot fotande i Sverige även om man inte har nåt stöd i lagen för att det skall leda nån vart.
Här kan man kolla vad som gäller i en del länder och geografi verkar inte ha särskilt mycket att göra med saken:
Commons:Country specific consent requirements - Wikimedia Commons
commons.wikimedia.org
Bara för att du tycker det är okej att fråga innan så innebär det inte att det är fel att göra på annat sätt. Vet du vad gatufoto är? Uppenbarligen inte då du verkar propsa på att fråga först, fota sen. Opåverkande (candid på engelska) fotografering är centralt för gatufoto men du verkar tycka att det är helt okej att sudda ut en hel fotogenre?
Personligen så bryr jag mig föga om vad du och andra tycker om ni kommer med i mina bilder. Och var står det att man måste respektera allas integritet? Rör du dig i det allmänna rummet så får du stå ut med att bli fotograferad – annars så kan du stanna hemma!
På https://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_specific_consent_requirements ser man att det är lika fritt att fotografera folk på offentlig plats i Norge, Danmark och Finland som i Sverige.Om du läser igenom den wiki sidan du hänvisar till så kan du läsa det jag sa om att det är restriktivare lagar i våra grannländer.
Det där är en farlig åsikt. Att stödja olagligt våld är knappast något eftersträvansvärt och jag uppmanar alla som läser den här tråden att ta avstånd från den åsikten.Du får då tåla att du blir påhoppad och jag hoppas du får dig en rejäl omgång någon gång.
Om du läser igenom den wiki sidan du hänvisar till så kan du läsa det jag sa om att det är restriktivare lagar i våra grannländer.
Självklart är det fel att göra på något annat sätt än att fråga, det har med integritet och respekt att göra.
Jag har fotat sen 70 talet och i hela världen, urinvånare som vanliga stadsbor så du behöver inte visa dig duktig som ett lite barn med att tro att du vet något jag inte vet, lite barnsligt faktiskt.
Ditt fotande är inte av vikt för någon annan än dig själv och den ger dig inte rätten att förstöra för andra oavsett lagen du rider på. Du får då tåla att du blir påhoppad och jag hoppas du får dig en rejäl omgång någon gång. Vill du inte bli spöad så stanna hemma.
Du verkar inte särskilt kunnig som fotograf eller människokännare. De går utmärkt att fota opåverkat utan att vara ett svin. Man frågar först och sen får alla återgå till sin vardag och så fotar man vartefter. Du tror väl inte att det är "opåverkat" när alla ser dig med en kamera? faktiskt tvärtom, det är spännt bland många och den avslappnade stämning som ska till finns inte då. Du borde läsa lite psykologi innan du ger dig på gatufotande.
Du verkar fruktansvärt egocentrerad och väldigt farlig som personlighet då du inte bryr dig om andra, varken deras känslor eller deras kultur. Du rider på lagen och går över lik med den i din hand, en sann dröm för diktaturers styren.
Att rida på lagen är oerhört egoistiskt och ansvarslöst. Man ska visa respekt och förståelse för andras behov av sin privata sfär, sin integritet. Det handlar inte om vad som är lagligt rätt att göra här i livet, det handlar om vad som är moraliskt och etiskt rätt i situationen.
Bete er moraliskt och etiskt rätt, respektera andras behov, rid inte på den egoistiska lagliga rätten. Lagen är inte alls alltid det som är det rätta att göra.
Det här inlägget skall det bli kul att besvara ordenligt när jag får tid, ikväll kanske, efter EM-finalen.. För under dagen hinns det inte med då jag kommer att vara i stora staden för att fota människor utan att fråga som den farliga personlighet jag är! Om du har tur så får jag stryk! Hoppas att du blir glad då, du moralens väktare!Om du läser igenom den wiki sidan du hänvisar till så kan du läsa det jag sa om att det är restriktivare lagar i våra grannländer.
Självklart är det fel att göra på något annat sätt än att fråga, det har med integritet och respekt att göra.
Jag har fotat sen 70 talet och i hela världen, urinvånare som vanliga stadsbor så du behöver inte visa dig duktig som ett lite barn med att tro att du vet något jag inte vet, lite barnsligt faktiskt.
Ditt fotande är inte av vikt för någon annan än dig själv och den ger dig inte rätten att förstöra för andra oavsett lagen du rider på. Du får då tåla att du blir påhoppad och jag hoppas du får dig en rejäl omgång någon gång. Vill du inte bli spöad så stanna hemma.
Du verkar inte särskilt kunnig som fotograf eller människokännare. De går utmärkt att fota opåverkat utan att vara ett svin. Man frågar först och sen får alla återgå till sin vardag och så fotar man vartefter. Du tror väl inte att det är "opåverkat" när alla ser dig med en kamera? faktiskt tvärtom, det är spännt bland många och den avslappnade stämning som ska till finns inte då. Du borde läsa lite psykologi innan du ger dig på gatufotande.
Du verkar fruktansvärt egocentrerad och väldigt farlig som personlighet då du inte bryr dig om andra, varken deras känslor eller deras kultur. Du rider på lagen och går över lik med den i din hand, en sann dröm för diktaturers styren.
Att rida på lagen är oerhört egoistiskt och ansvarslöst. Man ska visa respekt och förståelse för andras behov av sin privata sfär, sin integritet. Det handlar inte om vad som är lagligt rätt att göra här i livet, det handlar om vad som är moraliskt och etiskt rätt i situationen.
Bete er moraliskt och etiskt rätt, respektera andras behov, rid inte på den egoistiska lagliga rätten. Lagen är inte alls alltid det som är det rätta att göra.