Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är verkligen all AI av ondo?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ovanstående bild är ett skräckexempel på ett porträtt!

Absolut Wolfgang, men som sagt, det kanske bara ser ut så där därför att den som skapat porträttet inte riktigt kan spela tvåhändigt med alla de commandon som redan nu kan styra AI-processerna. Bara på någon dag så har han blivit märkbart bättre. (Se videon nedan)

Det var detta jag lyfte ovan och jag ser med hänsyn till detta nya möjliga yrken ta form där folk kommer sitta och mata dessa system med rätt parametrar som behövs för att uppfylla olika bildbeställares önskemål. vad händer med Stockfoton då?

1674757855922.png

På SAR ligger nu en ny video som berör just porträtt av samme man som lade ut videon och bilden ovan:

Jag har även kollat länkar till denna Midjourney AI applikation och de kommandon man kan styra den med: (så det går att labba själv om man vill).

List of Midjourney Commands - Followchain

Det är ju intressant att man tydligen kan styra systemet så pass att man kan få det att ta fram en porträttbild tagen på en flicka som om den var tagen med en Sony A1 och ett 50mm f/1.2 GM objektiv. Jag förutsätter att t.o.m. EXIF är korrekt. (se ovan)

AI trickery: How to take a realistic portrait with a Sony A1 and 50mm f/1.2 GM lens...without to actually use the gear! - sonyalpharumors

Visst har man en liten bit till att vandra kanske men just nu är det svårt att avgöra om det är AI-algoritmerna som är lite råa i kanterna eller om det faktiskt istället är "AI-operatörerna" som är lite för otränade ännu för att systemen ska nå ända fram dit där det är svårt på allvar att se vad som skapats med AI eller med vanlig kamera i exv. ett blindtest.

Är det fortfarande så att vi tror att det inte kommer hända?

Det finns väldigt mycket pengar att tjäna i rationalisering av mängder av fotoprocesser om man verkligen lyckas fullt ut och det är nog det som borgar för att man kommer driva denna utveckling ända in i kaklet tills man lyckas och som jag skrev ovan: Vi kanske får se hybridprocesser där AI skapar en utgångspunkt som sedan erfarna bildbehandlare tar vidare.

När jag var ung i skiftet mellan 70- och 80-talen stod några av de värsta slagen om den då nya digitala tekniken och hur den skulle implementeras och användas och inte minsta av vilka. Värst var det i Marieberg där slaget stod mellan Sveriges då mest välinformerade och driva fackförening och dess mest stridbara lokalorganisation GPK på DN på den ena sidan. På den andra stod DN/Expressen som då var ett av Sveriges mest lönsamma företag. Första ronden blev oavgjord, men idag finns varken Grafiska Förbundet eller mycket av det som fanns då kvar. Grafikeryrket har i princip upphört att existera som vi kände det då.

Jag har beskrivit denna utveckling inifrån kring 1978 eftersom jag kunde iaktta den när jag jobbade på DN som inhyrd från ett annat företag.

DN/Expressen - Datorisering och stenhård facklig kamp från 70-tal till nutid

Jag har svårt att se att fotograferna kommer ha ens skuggan av en chans, för de har aldrig klarat av att organisera sig mot mediaföretagen eftersom de aldrig har kunnat överbrygga om de ska se sig som entreprenörer eller arbetare/anställda.

En gång recenserade jag en doktorsavhandling av Eva Johannesson som hette Xylografi och Pressbild. Den handlade om en liten grupp kvalificerade illustratörer som under 1800-talets slutskede illustrerade bl.a. dagstidningarna innan fotografiet slagit igenom. Dessa illustratörer konkurrerades ut av det mycket snabbare och billigare mediet som fotografiet är.

Nu verkar det som om fotografernas tid i princip verkar går mot sitt slut efter kanske 150 år och inte ens det faktum att digitala bilder tagna av fotografer aldrig varit billigare för mediaföretagen genom den fördubbling av antalet stillbilds-fotografer som skedde mellan 2008 och 2012 ca, och med det en snabb dumpning av priserna för bilderna, så kommer denna utveckling att gå att hejda. Nu ser vi alltfler AI-applikationer som på kort tid blivit förbluffande bra, trots att dessa fortfarande är i ett Beta 1-skede. Det kommer att bli väldigt intressant att följa detta vidare och inte minst att se vad fotograferna kommer att hitta på.

Kolla in Midjourney-kommandona.

Senast ändrad:
Om mängden EXIF-data som finns tillgänglig att träna på är liten så kommer vi kanske att få se bilder från Nikon A7R med objektiv RF 40 mm f/2.0.

Om mängden EXIF-data som finns tillgänglig att träna på är liten så kommer vi kanske att få se bilder från Nikon A7R med objektiv RF 40 mm f/2.0.

... men det är väl själva grejen att det ju är en massa bilder bakom det som kommer ut ur en AI generator, så det är väl naturligt då kanske att man inte hämtar sådant från någon enskild bild.

Om någon vill bluffa med en AI-genererad bild så är det nog bara EXIF från existerande kameror som duger. :cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar