Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax FF officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
Med en tullsats på 6,4% och moms på 25% plus 250 kr i frakt och postens avgift för tulldeklaration (tror den ligger på 125 SEK) blir $500 för kameran 6265:-. Inte långt från vad du får ge i Sverige.
Köper du kameran i USA får du bara ett års garanti, om jag inte är helt felunderrättad.
I sverige 2 års garanti.

Tvivlar dock på att de svenska distributörerna privatimporterar från konsumentbutiker i USA.
 
Tvivlar dock på att de svenska distributörerna privatimporterar från konsumentbutiker i USA.

Jag räknade bara vad du som konsument får betala i verkligheten när fotoutrustning kostar $500 over there. Det hade inget med vad importören betalar.
 
Ser att nya budgetzoomen 28-105 kostar $500 i Amerikat och 6690 i Svedala.
Vilka enorma påslag, på en budgetzoom. Inte utan att man surnar till.

Det är ingen budgetzoom. Optiskt har den en mer avancerad konstruktion än Pentax tidigare 28-105:eek:r, plus att den är vädertätad. Pentax FA 28-105 f/4-5.6 Power zoom låg ju också på flera tusen kr i början av 90-talet och priserna har inte sjunkit sedan dess, jag har för mig att priset låg på runt 4 000 kr för den. Den räknades till marknadens bästa 28-105:eek:r. DA 17-70 som motsvarar 28-105 för APS-C, den ligger ju på runt 6 000 kr i butik här. Jag har den :) men köpte med CashBack så jag fick tillbaka några hundra, men ändå.... Och DA 17-70 är inte vädertätad...
 
Med en tullsats på 6,4% och moms på 25% plus 250 kr i frakt och postens avgift för tulldeklaration (tror den ligger på 125 SEK) blir $500 för kameran 6265:-. Inte långt från vad du får ge i Sverige.
Köper du kameran i USA får du bara ett års garanti, om jag inte är helt felunderrättad.
I sverige 2 års garanti.
Lägg därtill att priser i USA ofta är exklusive sales tax som Amerikanerna ofta får lägga till i kassan.
 
Jag räknade bara vad du som konsument får betala i verkligheten när fotoutrustning kostar $500 over there. Det hade inget med vad importören betalar.
Just så. Moms och tull betalas av alla som importerar, inte bara privatpersoner.

Jag tror att tiden är förbi då man kunde göra klipp genom att köpa utomlands. Något enstaka fynd kanske man fortfarande kan göra, men annars är det bara att inse att världsmarknaden är rätt så transparent och bara blir mer transparent.

Åter till det ordinarie programmet om K-1 (som antagligen med fördel helst köps här hemma).
 
Just så. Moms och tull betalas av alla som importerar, inte bara privatpersoner.

Men som sagt, Focus nordic (antar jag) betalar naturligtvis inte tull och moms på Amerikanska konsumentpriser. I dom ingår ju redan frakt till usa, deras tull samt de amerikanska distributörernas och återförsäljarnas vinster. Så focus nordic startar naturligtvis betydligt lägre än så, men lägger på desto mer.

K1'ans pris däremot känns mer "rättvist".
 
Såg på youtube bara några dagar efter att dom hade kommit ut med det officiella datumet för kameran ett klipp på youtube.

Denna kille hade fått en förhandsvisning på K1:an före många andra.
Han visade även upp en liten adapter som skulle tydligen följa med.
Denna skulle i sin tur göra alla med 645 objektiv kompatibla med kameran.

Har inte sett det någonstans mer, eller läst om det heller att det skulle ingå.
Nu hittar jag inte klippet längre, även kollat min historik utan resultat.

Någon som kan bekräfta detta?
 
Såg på youtube bara några dagar efter att dom hade kommit ut med det officiella datumet för kameran ett klipp på youtube.

Denna kille hade fått en förhandsvisning på K1:an före många andra.
Han visade även upp en liten adapter som skulle tydligen följa med.
Denna skulle i sin tur göra alla med 645 objektiv kompatibla med kameran.

Har inte sett det någonstans mer, eller läst om det heller att det skulle ingå.
Nu hittar jag inte klippet längre, även kollat min historik utan resultat.

Någon som kan bekräfta detta?

Om en adapter till 645 objektiv skulle följa med så skulle min haka ramla ner på knäna.
Möjligen 5% av köparna av K1an har 645 objektiv, så mycket osannolikt.
Slutet på April har jag för mig att K1an ska finnas att köpa, beror nog mest på transporter på dom stora haven. Att Pentax skulle vänta på ett visst datum med försäljningen på alla marknader verkar osannolikt.
 
Men som sagt, Focus nordic (antar jag) betalar naturligtvis inte tull och moms på Amerikanska konsumentpriser. I dom ingår ju redan frakt till usa, deras tull samt de amerikanska distributörernas och återförsäljarnas vinster. Så focus nordic startar naturligtvis betydligt lägre än så, men lägger på desto mer.

K1'ans pris däremot känns mer "rättvist".

Det är säkert massor av faktorer som bestämmer priset, US importörer har nog förr klarat att pruta kanske 20% mer än Europeiska, men nu har det nog jämnat ut sig lite.
I England har det nog oxå varit lägre priser än i övriga EU/Sverige, ibland kan vissa priser skilja sig en del nu oxå:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=da560
http://www.srsmicrosystems.co.uk/le...entax-hd-pentax-da-560mm-f5-6-ed-aw-lens.html
Alltså 68.000 vs 35.600 Svenska kronor.
 
Men som sagt, Focus nordic (antar jag) betalar naturligtvis inte tull och moms på Amerikanska konsumentpriser. I dom ingår ju redan frakt till usa, deras tull samt de amerikanska distributörernas och återförsäljarnas vinster. Så focus nordic startar naturligtvis betydligt lägre än så, men lägger på desto mer.
Moms finns inte i USA, och den lokala försäljningsskatten ingår normalt inte i priset som annonseras till konsumenter. Momsen utgör 25% av priset i Sverige, så det är knappast en betydligt lägre nivå som den svenska importören startar från.

K1'ans pris däremot känns mer "rättvist".

Det känns väl bra. :)

Det finns förstås massor av faktorer som påverkar priset i olika delar av världen, så vi kan mest spekulera om orsakerna, men jag tror fortfarande på min tes om att världsmarknaden är tämligen transparent och hindrar alltför stora prisdifferenser.
 
Om en adapter till 645 objektiv skulle följa med så skulle min haka ramla ner på knäna.
Möjligen 5% av köparna av K1an har 645 objektiv, så mycket osannolikt.
Slutet på April har jag för mig att K1an ska finnas att köpa, beror nog mest på transporter på dom stora haven. Att Pentax skulle vänta på ett visst datum med försäljningen på alla marknader verkar osannolikt.


Hittade klippet efter mycket letande :)

Det är från Adorama.

Jag misstolkade det lite. Han säger att man kan skaffa en adapter från Pentax för att kunna använda 645 gluggarna. ca 30 sek in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=wDpXOFhciPg
 
?

Jag har väl inte läst på ordentligt, men vad menas egentligen med 5 axlig bildstabilisering.
Menas det med 1a, upp och ned, 2a vänster höger, 3e rotation. I så fall vad är 4 och 5, tilt?
Eller är det 1 uppåt, 2 nedåt, 3 åt vänster, 4 åt höger och 5 medsols.
 
Pilarna framtill vid objektivet visar lutning och gir. (På engelska "pitch" och "yaw".)
Alltså rörelserna som uppstår när man lutar kameran uppåt/neråt respektive vrider kameran höger/vänster.
 
Tilt upp/ned samt höger/vänster är de två "axlar" som redan den gamla K10d tog hand om.

Sedan tillkom rotation (nåja, någon grad eller två) men när? Var det i K3? K5 kan vrida lite och kompensera för lutande horisont, men jag är tveksam till om det ingår i anti skak funktion. Jag har inte lyckats påvisa det i alla fall.

Nu tillkommer förflyttning upp/ned och höger/vänster. Detta spelar bara roll på mycket nära håll, på lite längre avstånd märks det inte i motivet om kameran förflyttar sig någon mm i sidled.

Kameran har nu passerat 1kg i vikt, bara det borde stabilisera lite grann. Ingen kan skaka ett enkilos hus lika högfrekvent som ett halvkilos. Lite "gratis" stabilisering där med andra ord.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.