Annons

Pentax FF officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hoppas det kommer en liten blixt som kan styra andra blixtar, bättre men besvärligare än inbyggd.

Såg att du nyss fick tips på en liten extern blixt av en annan postare, men håller annars med dig att det är en klar miss av Pentax att inte inkludera en enkel liten inbyggd blixt.

Bra för styrning av andra (även om radio är att föredra), men även som en liten upplättningsblixt som man alltid har med sig om man fotar något i motljus.

Iofs är inte Pentax ensamma om det, då många av Canons kameror (iaf på FF-sidan) också tyvärr saknar det. Var en av orsakerna för mig att föredra D750 och D810 som alternativ förra året när jag skulle investera i ett helt nytt DSLR-system (har Minolta sedan SLR-tiden).

Pentax är ju kända för att inte snåla med finesserna och funktionalitet på sina kamerahus, så förhoppningsvis så kanske det kommer på deras nästa FF-hus.
 
Pentax AF201G är en liten och vädertätad blixt, vet inte om den just kan styra andra blixtar men den är iaf P-TTL och är liten och smidig med vinklingsbart huvud. Finns också en liten variant med fast huvud... men den är inte vädertätad.

Jo AF201 är en uppdatering av AF 200 och antagligen mycket användbarare, men K3II ( och kommande K1) saknar blixt och blixtstyrning. 201an kom ungefär samtidigt som K3II och därmed försvann trådlös blixtstyrning utan en stor blixt på kameran. Blixten kom nog före K3IIan (utan blixt) om jag minns rätt, men en riktig miss av Pentax. Men det kommer förhoppningsvis en 202a. ...
 
"" Jag hade tyvärr inget K,M eller A objektiv tillgängligt så jag kunde testa objektivfattningen. Kan den läsa bländarring eller inte? ""

K-1 fungerar här på samma sätt som APS-C kamerorna i K-serien - dvs centrumvägd mätning genom nedbländning med knapptryckning.

Peter skrev "A" objektiv oxå (av misstag) och den kan naturligtvis vidarebefordra bländarinställning till kameran, kommer inte ihåg om A objektiv ger centrumvägd mätning. Men centrumvägd mätning är inte dåligt, multimätning ger oftast bra exponering, men centrumvägt är lättare att kontrollera när man är van.
 
Peter skrev "A" objektiv oxå (av misstag) och den kan naturligtvis vidarebefordra bländarinställning till kameran, kommer inte ihåg om A objektiv ger centrumvägd mätning. Men centrumvägd mätning är inte dåligt, multimätning ger oftast bra exponering, men centrumvägt är lättare att kontrollera när man är van.

A-objektiv i 'A' läget fungerar på samma sätt som autofokusobjektiven i A-läge och även D FA och DA-objektiven, dvs med flersegmentsmätning. Det är när bländarringen används som det blir centrumvägd mätning genom nedbländning med knapptryckning gäller alla objektiv där bländarring används.
 
Jag tror blixten försvann på grund av omdesignen av det nya sökarhuset med extra LCD-lager över mattskivan, en inbyggd blixt fick helt enkelt inte plats. Den nya LCD-skärmen i sökarhuset gör också att mattskivan inte är utbytbar.
 
Jag tror blixten försvann på grund av omdesignen av det nya sökarhuset med extra LCD-lager över mattskivan, en inbyggd blixt fick helt enkelt inte plats. Den nya LCD-skärmen i sökarhuset gör också att mattskivan inte är utbytbar.

Tveksamt eftersom blixten försvann även på K3II som inte har LCD i sökaren (så vitt jag vet).
Däremot ska man placera ut en GPS antenn(som visserligen är riktigt små numera) med tillhörande mottagare någonstans ovanpå kameran med fri "sikt" mot himlen, samt en kompass som bör placeras så långt från magneterna i SR systemet som möjligt.
 
Test av sex av Pentax fullformatsobjektiv med fast brännvidd.

Test: Sex fasta fullformatsobjektiv för Pentax K-1

Personligen är jag rätt förtjust i SMC FA 77 mm f/1,8 Limited :)

Tyvärr har flera av Pentax äldre objektiv med skruvdrift ganska högljudd autofokus. Men de fokuserar i alla fall rätt snabbt. Jag upplever inte direkt att de tysta SDM-objektiven är några fartvidunder.

Synd att inte Tamron erbjuder sina SP-objektiv (15-30/2,8, 24-70/2,8, 70-200/2,8 och 90/2,8 Di VC) med Pentax-fattning. Pentax egna är ju rätt mycket dyrare.
 
De nya objektiven med SDM har nyutvecklad motordrift, så det är inte alls samma system som i DA-objektiven med SDM - namnet är samma, men konstruktionen är annorlunda. Det kan vara så att de är snabbare än den äldre varianten, det återstår att se. :)

Tittar vi på framtidsplanerna så satsar ju Pentax på nya objektiv för 24x36-formatet. Utifrån den officiella planeringen för kommande objektiv så misstänker jag...

D FA 20 f/2.8 (ultra wide angle fixed focal length fast aperture)
D FA 24 eller 28 f/2.8 (wide angle fixed focal length fast aperture)
D FA 50 f/1.4 (standard fixed focal length fast aperture)
D FA 135 f/2.8 (medium telephoto fixed focal length fast aperture)
D FA 17-35 f/3.5-4.5 (fisheye zoom).

Ett bra komplement till de som redan finns nu. Jag tror på SDM eller DC och vädertätning för hela bunten. :)
 
Jag skulle kunna ha en K-1... Jag har Sigma AF 24 f/2.8, Pentax FA 50 f/1.7, Pentax FA 135 f/2.8. Och så har jag en K 50 mm mellanring. :) FA 43 Limited vill jag gärna ha också... Men jag är nöjd med min K-S2 :)
 
Tankar som jag tänker.

Behöver jag en K1:a? Njaaaa.....
Vill jag ha en K1:a? Om köpsuget efter nytt får styra så visst men å andra sidan får jag två K3II plus växel om jag låter bli.

Personligen har jag inget behov av blixt i kamerahuset, GPS är av större intresse. Det jag saknar och som jag hade önskat att Pentax/Ricoh hade gjort annorlunda (samma för K3/K3II) vore en bättre lösning före att växla mellan AF.S och AF.C. När de nu lägger till ytterligare en funktionsväljare, varför måste då byte mellan AF.S/AF.C kräva tvåhandsfattning av kameran. Vänsterhanden måste användas till att trycka in AF Mode-knappen och högra handen för att välja fokuseringsfunktion. (OM någon har löst detta på sätt som jag missat så säger jag ursäkta OCH ett stort tack tack). Detta gör förstås inget med ett kort objektiv men med längre objektiv och utan stativ så måste kameran sänkas för att kunna genomföras. AF.A litar jag inte riktigt på. Den nya funktionsväljaren borde ha haft möjlighet till snabb växling mellan fokuseringsalternativen..
 
Helt klart olika. Personligen så är GPS helt meningslöst och ointressant för mig (men så är jag kanske inte typisk Pentax-kund heller).
 
(OM någon har löst detta på sätt som jag missat så säger jag ursäkta OCH ett stort tack tack). Detta gör förstås inget med ett kort objektiv men med längre objektiv och utan stativ så måste kameran sänkas för att kunna genomföras. AF.A litar jag inte riktigt på. Den nya funktionsväljaren borde ha haft möjlighet till snabb växling mellan fokuseringsalternativen..

Själv har jag kameran inställd på AF-C och använder mig av AF-knappen. Med quick-shift objektiv får man tre funktioner i en knapp. Trycker man inte in den är det manuell fokus. Ett tryck så är det AF-S och håller man in är det AF-C.
 
Ser att nya budgetzoomen 28-105 kostar $500 i Amerikat och 6690 i Svedala.
Vilka enorma påslag, på en budgetzoom. Inte utan att man surnar till.
 
Det har med valutakurser och dylikt att göra. Fram till för något år sedan kunde man räkna med priset i dollar x10 ungefär, men det fungerar inte längre. Nu blir det snarare x12-13 (och det gäller inte bara Pentax).
 
Det räcker inte ens med x13, 1000kr billigare blir det om man beställer från Holland eller Tyskland. Vet inte varför jag ska köpa från Sverige när de utmärker sig på det viset.
 
Det räcker inte ens med x13, 1000kr billigare blir det om man beställer från Holland eller Tyskland.

Vilket också kan handla om valutor, Euron vs dollar, kontra SEK vs dollar. Just när valutor rör sig mycket blir det ofta dyrt att bo i ett land med en liten valuta.

(och möjligen kan skillnader i moms spela in om du inte jämnat ut för det)
 
Pixelshift

Hur lång tid tar pixelshift egentligen? Jag antar att någon har en K3-II. Är det bara stativbilder som är aktuella?
Jag är imponerad över de pixelshiftbilder de har på Imaging-Resource med K3-II
 
Vilket också kan handla om valutor, Euron vs dollar, kontra SEK vs dollar. Just när valutor rör sig mycket blir det ofta dyrt att bo i ett land med en liten valuta.

(och möjligen kan skillnader i moms spela in om du inte jämnat ut för det)

Jo, fast jag ser ju vad kurserna ligger på och det blir ett ganska bra glapp även efter att det är justerat för moms.
 
Ser att nya budgetzoomen 28-105 kostar $500 i Amerikat och 6690 i Svedala.
Vilka enorma påslag, på en budgetzoom. Inte utan att man surnar till.
Med en tullsats på 6,4% och moms på 25% plus 250 kr i frakt och postens avgift för tulldeklaration (tror den ligger på 125 SEK) blir $500 för kameran 6265:-. Inte långt från vad du får ge i Sverige.
Köper du kameran i USA får du bara ett års garanti, om jag inte är helt felunderrättad.
I sverige 2 års garanti.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.