Inte katastrofalt dåligt. Är de nere på normala nivåer (t.ex. som på 1980- och 1990-talen) än?
De lever på de dyrare segmenten.
Jodå, det finns många goda argument för standarder, men det är inte alltid de argumenten går hem. För vissa bolag kan det bästa vara att anamma en standard och sen avvika lite grann från den för att låsa in sina kunder igen. (Se Microsoft).
Tycker du inte Windows är tillräckligt öppet för allt vad periferi och mjukvara som tredjepartstillverkare vill sälja?
För andra bolag kan det kännas farligt att konkurrera med andra utan att ha någon egen habrovinkel. Det är inte alls självklart att ett bolag börjar älska standarder hur bra argument det än finns.
Min poäng är ju att de inte tappat mot varandra utan mot telefonsystemtillverkarna. De behöver ju som grupp ta ett omtag.
[/QUOTE]Det är möjligt att det är så, men jag håller mig lite skeptiskt till det eftersom jag inte har sett några siffror på hur många Canonfotografer som har skaffat Sonyhus till sina EF-objektiv. Den siffran måste man förstås relatera till hur många Sonyhus som sålts totalt.[/QUOTE]
Det är en hel del som köpt Sony-hus och andra som helt migrerat men det är faktiskt inte det som gjort att Sony kunnat utvecklas som det gjort på systemkameramarknaden där man länge varit en mycket marginell spelare. Det som ändrade på detta var lanseringen av spegellösa A7r II. Då exploderade intresset hos många Canon-fotografer och väldigt många blev intresserade just därför att det funkade så pass bra att använda deras Canon-objektiv på A7
rna.
Många blev nog lite yrvaket intresserade just därför att de fattade att inlåsningen var borta och att de faktiskt fått en ny valmöjlighet att förhålla sig till. Så det var ju A7 II som väckte det stora intresset. Vilka Canon-fotografer hade innan dess ägnat Sony så mycket som en enda tanke som alternativ när man ju redan levde i en betydligt bättre plattform än den Sony haft att erbjuda tidigare. Folk började få upp ögonen för fördelarna med spegellösa FF-system och Canon hade vid denna tid inte något motsvarande att erbjuda. Efter ett tag kom dessutom fler och fler vittnesmål om hur bra det faktiskt funkade med Canonglas på A7
rna och det ökade intresset.
Vid sidan av det fanns även de som faktiskt upptäckte att de felfokusproblem de hade med sina Canon-hus med Sigmas Art-objektiv faktiskt försvann om man satte samma objektiv på en A7:a. Möjligen har även sådan info fått en del att testa Sony-hus. Det finns alltså de som upptäckt att objektiv gjorda för Canon-kameror funkat bättre på A7
rna är på de hus de tillverkats för.
Utan detta INTRESSE från Canon-fotografer speciellt hade Sonys A7-plattform aldrig fått det momentum den faktiskt fått. Vid denna tid fanns inga bra adapters till Nikon-objektiv och de hade inte heller samma incitament - de hade ju i början tillgång till samma sensorer som Sony.
Jag är väldigt tacksam för att även de stora fotobutikerna numera har mycket Sony-grejor. Nu kan man äntligen gå in och klämma på grejorna innan köp även om man har Sony-grejor. Det kunde man sällan innan A7
rna lyfte Sony. Då fick vi handla från B&H i New York eller från Frankrike eller England. Vi har dessutom fått en mycket bättre andrahandsmarknad som också hänger samman med allt detta.